Biznes odporny na kryzys
Franczyzodawca marki Lodolandia rusza z nowym konceptem lodowym. Nadal zamierza rozwijać dotychczasowe marki, które dobrze sobie radzą również w kryzysie.
Sweet Gallery to firma, która stworzyła pięć konceptów biznesowych oraz zarządza największą siecią franczyzową w segmencie street food. Jest właścicielem marek Lodolandia, Rajskie Lody Tajskie, Kołacz na Okrągło, Bafra Kebab oraz nowego brandu SiGelato. Sieć liczy łącznie 650 punktów. Jednocześnie od dwóch lat firma rozwija się za granicą pod międzynarodowymi markami – Ice and Roll (Lodolandia) i Cake and Roll (Kołacz na Okrągło). Takie koncepty działają już w Niemczech, Wielkiej Brytanii, na Słowacji oraz w Hiszpanii. Jeszcze w tym roku do grupy państw na mapie Sweet Gallery dołączy Rumunia.
Mimo globalnego zahamowania gospodarczego, firma utrzymuje szybkie tempo rozwoju. – Wydarzenia ostatnich miesięcy zaskoczyły nas wszystkich. Na początku kwarantanny nie mieliśmy pewności, jak na to wszystko zareaguje nasz biznes. Okazało się jednak, że wyróżniamy się na tle tradycyjnej gastronomii i nie dotknęły nas restrykcje związane z zamknięciem restauracji oraz lodziarni i cukierni, ponieważ od zawsze działamy w formule sprzedaży przez okienko na wynos – mówi Krzysztof Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery.
Dużą niespodzianką okazał się koncept Bafra Kebab, który został stworzony z myślą o uzupełnieniu portfolio firmy o nowy brand całoroczny i nieoczekiwanie wyrósł na czarnego konia w stajni Sweet Gallery.
– Zamknięcie gospodarki nastąpiło w marcu, zanim zaczęliśmy sprzedaż lodów. Bafra Kebab jest naszym całorocznym konceptem, a więc na nim obserwowaliśmy reakcję naszego biznesu na panującą sytuację. W pierwszych dwóch tygodniach rządowych restrykcji, sprzedaż w punktach Bafra Kebab spadła o 20 proc. Na szczęście nie trwało to długo. Już w drugiej połowie kwietnia odrobiliśmy straty i wróciliśmy do poziomu sprzedaży sprzed epidemii. Natomiast od początku maja zanotowaliśmy wzrost o kolejne 30 proc. Jest to zasługa wypracowanego przez nas modelu biznesowego – zapewnia Krzysztof Olesiak.
W podobnym modelu funkcjonuje flagowy brand sieci – Lodolandia z lodami świderkami i goframi. W związku z epidemią pierwszy punkt Lodolandia wystartował z trzytygodniowym opóźnieniem, tj. 20 kwietnia, następnie każdego dnia otwierały się kolejne. Na początku maja funkcjonowało blisko 100 punktów, a od czerwca już wszystkie, czyli prawie pół tysiąca. Najważniejszy dla franczyzobiorców okazał się brak kosztów stałych w okresie opóźnienia startu. W przeciwieństwie do tradycyjnej działalności franczyzobiorcy nie ponosili kosztów najmu, zatrudnienia pracowników, utrzymania lokalu, a w ramach pomocy antykryzysowej mogli zawiesić składki ZUS, co więcej, Sweet Gallery anulowała im opłaty franczyzowe.
– Oceniam, że sezon lodowy w tym roku będzie bardzo udany, ponieważ większość z nas spędzi tegoroczne wakacje w Polsce, co znacząco zwiększy obroty. Lodolandia, podobnie jak pozostałe nasze koncepty, działa w formule sprzedaży take away, dzięki czemu klienci nie muszą wchodzić do środka lokalu, co daje jej przewagę nad tradycyjnymi lodziarniami czy cukierniami. Dodatkowo nasz koncept pozwala na obecność w tych miejscach, w których często bywają nasi klienci, tj. nie tylko w galeriach handlowych, ale również w parkach, miejskich skwerach czy na osiedlach mieszkaniowych – mówi Krzysztof Olesiak.
Oprócz nieustannego rozwoju dotychczasowych marek firma tworzy wciąż nowe brandy i wypełnia istniejące na rynku miejsce w segmencie street food.
Rok 2020 przyniósł kolejny koncept o dużym potencjale rozwoju oferujący lody naturalne, którego nazwa – SiGelato – podkreśla sycylijskie korzenie marki.
– Brand odpowiedni dla lodów naturalnych chcieliśmy stworzyć od dawna. Na rynku dużo mówi się o lodach rzemieślniczych czy naturalnych, ale żeby stworzyć koncept, który nas wyróżni, połączyliśmy rzemiosło z naturą. SiGelato to koncept zainspirowany Sycylią i tamtejszą tradycją produkcji lodów. Uczyliśmy się rzemiosła od sycylijskiego mistrza Salvatore, który od pokoleń związany jest z branżą lodową. Przez rok zdobywaliśmy wiedzę m.in. z zakresu techniki wyrabiania lodów, komponowania smaków i dobierania składników. Nawiązaliśmy współpracę z sycylijskimi rolnikami, u których zaopatrujemy się w owoce i pistacje. Na bazie tych produktów tworzymy lody. Przykładem są lody pomarańczowe ze świeżych zbiorów sycylijskiej pomarańczy – mówi Krzysztof Olesiak. – SiGelato wyróżnia się również designem punktu sprzedaży, który przywodzi na myśl skąpane w słońcu pomarańczowe pola i sam w sobie przyciąga wzrok, a co najważniejsze, zachęca do częstych odwiedzin – dodaje.
Firma oferuje możliwość posiadania własnej lodziarni bez konieczności kupna kosztownego sprzętu do wyrobu lodów, ponieważ sama produkuje i dostarcza lody do punktów SiGelato.
– Do Sweet Gallery zgłaszają się dwie grupy potencjalnych franczyzobiorców: osoby, które obawiają się o pracę, straciły ją lub otrzymują niższe wynagrodzenie, oraz właściciele firm, hoteli, pensjonatów, szukający sposobu na uzupełnienie deficytu w budżecie – mówi Krzysztof Olesiak.
Twierdzi, że od początku maja 2020 roku otrzymuje największą liczbę zapytań dotyczących współpracy franczyzowej w całej historii firmy.
– Nasze koncepty biznesowe opierają się na prostych zasadach, dzięki którym łatwo połączyć je z inną aktywnością zawodową. Firma oferuje biznes „pod klucz”, a działalność rozpoczyna się już po dwudniowym szkoleniu – twierdzi prezes spółki Sweet Gallery.
Franczyzobiorca nie ponosi kosztów adaptacji lokalu do standardów sieci, jak w przypadku restauracji stacjonarnych. Wszystkie punkty dopasowane są do konkretnego konceptu, a więc posiadają grill oraz chłodnie do przechowywania produktów mięsnych i warzyw w przypadku Bafra Kebab, chłodnie do lodów w punktach SiGelato, maszynę do produkcji lodów świderków w Lodolandii oraz piec do kołaczy w punktach Kołacz na Okrągło.
Punkty wyposażone są również w kamery i kasoterminale, które pozwalają zdalnie kontrolować biznes. Dzięki temu franczyzobiorca widzi danego dnia pierwszą i ostatnią transakcję, aktualny stan kasy, liczbę obsłużonych klientów, personel itd. Po stronie franczyzodawcy leży również pozyskanie lokalizacji: w parkach, osiedlach oraz w centrach i galeriach handlowych.
– Negocjujemy ceny najmu i załatwiamy inne formalności, a następnie pod wskazany adres dostarczamy gotowy punkt sprzedaży – mówi Krzysztof Olesiak.
Jak zapewnia, w tej chwili w firmie stoi ponad kilkadziesiąt przyczep gotowych do pracy. – Od pierwszego spotkania rekrutacyjnego do otwarcia punktu mijają zazwyczaj zaledwie dwa tygodnie. Dzięki temu franczyzobiorca niemal od razu zaczyna zarabiać – mówi Krzysztof Olesiak. Jak podkreśla, istnieje cała grupa nowych franczyzobiorców, którzy dołączyli do firmy w okresie ścisłej kwarantanny i rozpoczęli działalność, gdy tylko zaświeciło słońce. – Wykorzystaliśmy czas, gdy ludzie pracowali w domach, mieli tzw. home office i czas na myślenie o przyszłości. Nasz zespół codziennie prowadził rozmowy online z potencjalnymi franczyzobiorcami. Stworzyliśmy system, który umożliwia wirtualne spacery po naszych punktach sprzedaży, dzięki czemu nasi rozmówcy mogli je szczegółowo obejrzeć. Wiele osób zdecydowało się wówczas na współpracę, przeszło szkolenia online i teraz prowadzą już swoje punkty – dodaje.
W maju firma wróciła do spotkań bezpośrednich w swojej siedzibie, zachowując wszelkie standardy bezpieczeństwa.
Całkowity koszt inwestycji w pojedynczy punkt wynosi od 94,9 tys. zł, ale by dołączyć do sieci, wystarczy wkład własny od 10 tys. zł. Pozostała część kwoty jest leasingowana.
– Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty, co jest szczególnie ważne na początku działalności. Biznes zwraca się średnio w ciągu dwóch sezonów. W okresie letnim przy dobrej pogodzie nasze punkty miesięcznie generują 30 tys. zł, a niektóre nawet 50 tys. zł przychodu. Myślę, że w tym sezonie może być jeszcze lepiej – ocenia Krzysztof Olesiak.
Sweet Gallery planuje w tym roku otworzyć w Polsce ok. 150 nowych punktów. Jeśli chodzi o zagranicę, to najszybszy rozwój nastąpi w Niemczech, gdzie pojawi się 50 kolejnych punktów sprzedaży. – Co rok planujemy rozszerzać naszą sieć o jeden kraj. W tym roku jest to Rumunia – mówi Krzysztof Olesiak. Sieć wszystkich marek liczy 650 punktów. Firma obecnie zajmuje 15 proc. polskiego rynku w segmencie street food.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


