Biznes odporny na kryzys

Zainteresowani współpracą
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Sweet Gallery to firma, która stworzyła pięć konceptów biznesowych oraz zarządza największą siecią franczyzową w segmencie street food. Jest właścicielem marek Lodolandia, Rajskie Lody Tajskie, Kołacz na Okrągło, Bafra Kebab oraz nowego brandu SiGelato. Sieć liczy łącznie 650 punktów. Jednocześnie od dwóch lat firma rozwija się za granicą pod międzynarodowymi markami – Ice and Roll (Lodolandia) i Cake and Roll (Kołacz na Okrągło). Takie koncepty działają już w Niemczech, Wielkiej Brytanii, na Słowacji oraz w Hiszpanii. Jeszcze w tym roku do grupy państw na mapie Sweet Gallery dołączy Rumunia.

Mimo globalnego zahamowania gospodarczego, firma utrzymuje szybkie tempo rozwoju. – Wydarzenia ostatnich miesięcy zaskoczyły nas wszystkich. Na początku kwarantanny nie mieliśmy pewności, jak na to wszystko zareaguje nasz biznes. Okazało się jednak, że wyróżniamy się na tle tradycyjnej gastronomii i nie dotknęły nas restrykcje związane z zamknięciem restauracji oraz lodziarni i cukierni, ponieważ od zawsze działamy w formule sprzedaży przez okienko na wynos – mówi Krzysztof Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery.

Dużą niespodzianką okazał się koncept Bafra Kebab, który został stworzony z myślą o uzupełnieniu portfolio firmy o nowy brand całoroczny i nieoczekiwanie wyrósł na czarnego konia w stajni Sweet Gallery. 
Zamknięcie gospodarki nastąpiło w marcu, zanim zaczęliśmy sprzedaż lodów. Bafra Kebab jest naszym całorocznym konceptem, a więc na nim obserwowaliśmy reakcję naszego biznesu na panującą sytuację. W pierwszych dwóch tygodniach rządowych restrykcji, sprzedaż w punktach Bafra Kebab spadła o 20 proc. Na szczęście nie trwało to długo. Już w drugiej połowie kwietnia odrobiliśmy straty i wróciliśmy do poziomu sprzedaży sprzed epidemii. Natomiast od początku maja zanotowaliśmy wzrost o kolejne 30 proc. Jest to zasługa wypracowanego przez nas modelu biznesowego – zapewnia Krzysztof Olesiak.

W podobnym modelu funkcjonuje flagowy brand sieci – Lodolandia z lodami świderkami i goframi. W związku z epidemią pierwszy punkt Lodolandia wystartował z trzytygodniowym opóźnieniem, tj. 20 kwietnia, następnie każdego dnia otwierały się kolejne. Na początku maja funkcjonowało blisko 100 punktów, a od czerwca już wszystkie, czyli prawie pół tysiąca. Najważniejszy dla franczyzobiorców okazał się brak kosztów stałych w okresie opóźnienia startu. W przeciwieństwie do tradycyjnej działalności franczyzobiorcy nie ponosili kosztów najmu, zatrudnienia pracowników, utrzymania lokalu, a w ramach pomocy antykryzysowej mogli zawiesić składki ZUS, co więcej, Sweet Gallery anulowała im opłaty franczyzowe.
Oceniam, że sezon lodowy w tym roku będzie bardzo udany, ponieważ większość z nas spędzi tegoroczne wakacje w Polsce, co znacząco zwiększy obroty. Lodolandia, podobnie jak pozostałe nasze koncepty, działa w formule sprzedaży take away, dzięki czemu klienci nie muszą wchodzić do środka lokalu, co daje jej przewagę nad tradycyjnymi lodziarniami czy cukierniami. Dodatkowo nasz koncept pozwala na obecność w tych miejscach, w których często bywają nasi klienci, tj. nie tylko w galeriach handlowych, ale również w parkach, miejskich skwerach czy na osiedlach mieszkaniowych – mówi Krzysztof Olesiak.

Oprócz nieustannego rozwoju dotychczasowych marek firma tworzy wciąż nowe brandy i wypełnia istniejące na rynku miejsce w segmencie street food.

Rok 2020 przyniósł kolejny koncept o dużym potencjale rozwoju oferujący lody naturalne, którego nazwa – SiGelato – podkreśla sycylijskie korzenie marki.
Brand odpowiedni dla lodów naturalnych chcieliśmy stworzyć od dawna. Na rynku dużo mówi się o lodach rzemieślniczych czy naturalnych, ale żeby stworzyć koncept, który nas wyróżni, połączyliśmy rzemiosło z naturą. SiGelato to koncept zainspirowany Sycylią i tamtejszą tradycją produkcji lodów. Uczyliśmy się rzemiosła od sycylijskiego mistrza Salvatore, który od pokoleń związany jest z branżą lodową. Przez rok zdobywaliśmy wiedzę m.in. z zakresu techniki wyrabiania lodów, komponowania smaków i dobierania składników. Nawiązaliśmy współpracę z sycylijskimi rolnikami, u których zaopatrujemy się w owoce i pistacje. Na bazie tych produktów tworzymy lody. Przykładem są lody pomarańczowe ze  świeżych zbiorów sycylijskiej pomarańczy – mówi Krzysztof Olesiak. – SiGelato wyróżnia się również designem punktu sprzedaży, który przywodzi na myśl skąpane w słońcu pomarańczowe pola i sam w sobie przyciąga wzrok, a co najważniejsze, zachęca do częstych odwiedzin – dodaje.  

Firma oferuje możliwość posiadania własnej lodziarni bez konieczności kupna kosztownego sprzętu do wyrobu lodów, ponieważ sama produkuje i dostarcza lody do punktów SiGelato.
Do Sweet Gallery zgłaszają się dwie grupy potencjalnych franczyzobiorców: osoby, które obawiają się o pracę, straciły ją lub otrzymują niższe wynagrodzenie, oraz właściciele firm, hoteli, pensjonatów, szukający sposobu na uzupełnienie deficytu w budżecie – mówi Krzysztof Olesiak.
Twierdzi, że od początku maja 2020 roku otrzymuje największą liczbę zapytań dotyczących współpracy franczyzowej w całej historii firmy.
Nasze koncepty biznesowe opierają się na prostych zasadach, dzięki którym łatwo połączyć je z inną aktywnością zawodową. Firma oferuje biznes „pod klucz”, a działalność rozpoczyna się już po dwudniowym szkoleniu – twierdzi prezes spółki Sweet Gallery.

Franczyzobiorca nie ponosi kosztów adaptacji lokalu do standardów sieci, jak w przypadku restauracji stacjonarnych. Wszystkie punkty dopasowane są do konkretnego konceptu, a więc posiadają grill oraz chłodnie do przechowywania produktów mięsnych i warzyw w przypadku Bafra Kebab, chłodnie do lodów w punktach SiGelato, maszynę do produkcji lodów świderków w Lodolandii oraz piec do kołaczy w punktach Kołacz na Okrągło.

Punkty wyposażone są również w kamery i kasoterminale, które pozwalają zdalnie kontrolować biznes. Dzięki temu franczyzobiorca widzi danego dnia pierwszą i ostatnią transakcję, aktualny stan kasy, liczbę obsłużonych klientów, personel itd. Po stronie franczyzodawcy leży również pozyskanie lokalizacji: w parkach, osiedlach oraz w centrach i galeriach handlowych. 
Negocjujemy ceny najmu i załatwiamy inne formalności, a następnie pod wskazany adres dostarczamy gotowy punkt sprzedaży – mówi Krzysztof Olesiak. 

Jak zapewnia, w tej chwili w firmie stoi ponad kilkadziesiąt przyczep gotowych do pracy. – Od pierwszego spotkania rekrutacyjnego do otwarcia punktu mijają zazwyczaj zaledwie dwa tygodnie. Dzięki temu franczyzobiorca niemal od razu zaczyna zarabiać – mówi Krzysztof Olesiak. Jak podkreśla, istnieje cała grupa nowych franczyzobiorców, którzy dołączyli do firmy w okresie ścisłej kwarantanny i rozpoczęli działalność, gdy tylko zaświeciło słońce. – Wykorzystaliśmy czas, gdy ludzie pracowali w domach, mieli tzw. home office i czas na myślenie o przyszłości. Nasz zespół codziennie prowadził rozmowy online z potencjalnymi franczyzobiorcami. Stworzyliśmy system, który umożliwia wirtualne spacery po naszych punktach sprzedaży, dzięki czemu nasi rozmówcy mogli je szczegółowo obejrzeć. Wiele osób zdecydowało się wówczas na współpracę, przeszło szkolenia online i teraz prowadzą już swoje punkty – dodaje.
W maju firma wróciła do spotkań bezpośrednich w swojej siedzibie, zachowując wszelkie standardy bezpieczeństwa.

Całkowity koszt inwestycji w pojedynczy punkt wynosi od 94,9 tys. zł, ale by dołączyć do sieci, wystarczy wkład własny od 10 tys. zł. Pozostała część kwoty jest leasingowana. 
Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty, co jest szczególnie ważne na początku działalności. Biznes zwraca się średnio w ciągu dwóch sezonów. W okresie letnim przy dobrej pogodzie nasze punkty miesięcznie generują 30 tys. zł, a niektóre nawet 50 tys. zł przychodu. Myślę, że w tym sezonie może być jeszcze lepiej – ocenia Krzysztof Olesiak.

Sweet Gallery planuje w tym roku otworzyć w Polsce ok. 150 nowych punktów. Jeśli chodzi o zagranicę, to najszybszy rozwój nastąpi w Niemczech, gdzie pojawi się 50 kolejnych punktów sprzedaży. – Co rok planujemy rozszerzać naszą sieć o jeden kraj. W tym roku jest to Rumunia – mówi Krzysztof Olesiak. Sieć wszystkich marek liczy 650 punktów. Firma obecnie zajmuje 15 proc. polskiego rynku w segmencie street food.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł