Franczyza bankowa na nowych zasadach
– Oswoiliśmy epidemię. Życie toczy się dalej, ale biznes wygląda inaczej. Zmienia się również franczyza bankowa – mówi Tomasz Pawłowski z Banku Millennium.
W marcu i kwietniu polska gospodarka znalazła się na zakręcie. Gdzie znajdujemy się dzisiaj?
Sytuacja epidemiologiczna dała się nam wszystkim we znaki, bez względu na wiek i status społeczny czy materialny. Dzieci skoncentrowane na nauczaniu zdalnym, pracownicy uczący się narzędzi i organizacji pracy z domu oraz przedsiębiorcy, którzy najczęściej po prostu musieli na jakiś czas zamknąć swoje firmy. Dziś, po ponad trzech miesiącach takiej sytuacji można chyba powiedzieć, że oswoiliśmy epidemię. Teraz praca zdalna wydaje się być oczywista, efektywna i często przyjemna. Uczniowie przystosowali się do oglądania nauczycieli przez ekran komputera, a firmy reaktywują swoją działalność.
Jak partnerzy Banku Millennium poradzili sobie z dwumiesięczną izolacją?
Najważniejsze jest to, że nie musieli radzić sobie sami – to było wyzwanie dla całego banku. Pierwszym wspólnym zadaniem było zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i klientom oraz zagwarantowanie nieprzerwanej obsługi. Równie ważne było dla nas bezpieczeństwo biznesu franczyzobiorców. Dlatego zdecydowaliśmy się na zawieszenie opłat stałych pobieranych od partnerów oraz uruchomiliśmy pakiet finansowy zależny od trybu pracy placówki i liczby pracowników. Równolegle rozpoczęliśmy intensywną promocję zdalnej formy kontaktu klientów z bankiem oraz wdrożyliśmy procesy sprzedaży zdalnej, inicjowanej przez doradców w placówkach.
Na czym zarabiali partnerzy, jeśli do ich placówek nie przychodzili klienci?
Przychodzili, ale wizyty musiały i nadal muszą spełniać wszystkie wymogi bezpieczeństwa. Poza tym Bank Millennium dostosował do nowej rzeczywistości system wynagrodzeń partnerów, aby motywować ich do aktywności w obszarze bankowości elektronicznej. Krótko mówiąc, franczyzobiorcom musi się opłacać zdalna obsługa klienta, inaczej nie będą mieli odpowiedniej motywacji.
Jak sprawdziły się te rozwiązania?
W naszej ocenie i według opinii parterów były optymalne i pozwoliły przetrwać najtrudniejsze tygodnie. Dzięki temu oraz stopniowemu odmrażaniu gospodarki franczyzobiorcy już w maju zaczęli odnotowywać istotne wzrosty w stosunku do kwietnia, a w czerwcu w stosunku do maja. Spora część partnerów nie musiała już sięgać po kolejną transzę wsparcia banku, gdyż ich biznesy były znów rentowne.
Jak zmieni się rynek usług finansowych?
Niezmiennie chcemy pozyskiwać nowych klientów, aby świadczyć dla nich usługi finansowe na wysokim poziomie. Mamy jednak świadomość, że wielu klientów nie wróci już do placówek. Zaznali wygody, bankując z domu, biura, samochodu czy podczas spaceru. To nieodwracalny skutek pandemii – przyspieszenie cyfryzacji. W jednych częściach kraju będzie postępowała szybciej, w innych wolniej, ale wszędzie będzie obecna na niespotykaną dotąd skalę. Musimy odzwierciedlić te zmiany w rozwiązaniach stosowanych dla sieci franczyzowej. Zmianie będą z pewnością podlegały procesy sprzedażowe, modele sprzedaży, zasady kontaktu z klientem oraz systemy wynagrodzeń. To już się dzieje.
Czy Bank Millennium będzie rozwijał sieć partnerską?
Jak najbardziej. Na bieżąco analizujemy potencjał wyselekcjonowanych miejscowości. Prowadzimy też rozmowy z potencjalnymi partnerami.
Rozmawiał Marcin Kaleta
WIZYTÓWKA BANKU MILLENNIUM
- 531 oddziałów własnych
- 223 placówki partnerskie
- 40 proc. franczyzobiorców prowadzi więcej niż jedną placówkę
- Kwota inwestycji: ok. 37 tys. zł brutto
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży finanse i bankowość
Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Bank Pekao S.A.
Placówki bankowe
DG - Inwest Broker Finansowy
Leasing, kredyty, faktoring
Dom Ubezpieczeniowy Spectrum
Multiagencje ubezpieczeniowe
Eurofinance
Multiagencje ubezpieczeniowe
Extrakantor.pl
Kantory wymiany walut
Generali
Agencje ubezpieczeniowe
Monetia
Agencje płatnicze
Nest Bank
Placówki bankowe
PKO Bank Polski S.A.
Placówki bankowe
Quark Kantory Bitcoin
Kantory wymiany kryptowalut
Santander
Placówki bankowe
Santander Consumer Bank
Placówki bankowe
VeloBank
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


