Biznes na topie

Franczyzobiorcy Mail Boxes Etc. w ostatnich miesiącach mają ręce pełne pracy. Ile trzeba mieć pieniędzy, żeby otworzyć minicentrum logistyczno-wysyłkowe?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Placówki Mail Boxes Etc. (MBE) to minicentra logistyczno-wysyłkowe. Świadczą one usługi dla małego i średniego biznesu z obszaru logistyki, przesyłek, poligrafii, marketingu, a także administracji i obsługi pocztowej.
– Nie jesteśmy firmą kurierską, nie skupiamy się wyłącznie na realizacji transportu przesyłki z punktu A do B. Możemy być dla klienta działem logistyki, administracji, marketingu, magazynem, sekretariatem. Zorganizujemy przesyłkę kopertową krajową, niestandardową przesyłkę paletową do Afryki lub wysyłkę cennych kolekcjonerskich win do Wietnamu. U nas klient zamówi pieczątkę, wizytówki, foldery. Obsłużymy również jego korespondencję realizując usługę wirtualnego biura – tłumaczy Sylwia Wiski, menedżer do spraw rozwoju sieci detalicznej w MBE.
Pieniądze na start
Osoby, które chciałyby działać pod marką MBE, przede wszystkim muszą mieć trochę gotówki na start.
– Inwestycja jest stosunkowo niska, bo uruchomienie placówki to około 30 tys. zł. Ale przyszły franczyzobiorca musi się również liczyć z kosztami prowadzenia biznesu i zabezpieczyć pieniądze na kilka pierwszych miesięcy jego funkcjonowania – tłumaczy Sylwia Wiski.
Dokładną kwotę kapitału franczyzodawca szacuje indywidualnie dla każdego kandydata i lokalizacji placówki, podczas rekrutacji. Opłaty franczyzowe naliczane są miesięcznie i zależą od przychodu franczyzobiorcy. Przez pierwsze sześć miesięcy jest to 8 proc., a następnie 10 proc.
– Średnio franczyzobiorca zaczyna zarabiać po około sześciu miesiącach, ale nie jest to regułą. Mamy też rekordzistkę, która zaczęła zarabiać już w drugim miesiącu prowadzenia firmy i to w czasie pandemii, kiedy większość branż notowała straty – mówi Sylwia Wiski.
Dodaje, że generalnie ostatnie miesiące to bardzo dobry czas dla MBE.
– W efekcie pandemii sprzedaż tradycyjna w jednej chwili stanęła, klienci i sprzedawcy przenieśli się do
sieci a handel internetowy wystrzelił. Dla nas to bardzo dobra wiadomość, bo wzrost e-commerce oznacza wzrost zapotrzebowania na nasze usługi. Specjalizujemy się w obsłudze sklepów internetowych, a zlecając nam swoją logistykę i marketing mogą one spokojnie zająć się zwiększaniem sprzedaży – mówi Sylwia Wiski.
W ostatnich miesiącach żaden z oddziałów MBE nie zamknął się, a ponad 90 proc. z nich funkcjonowało normalnie w czasie lockdownu.
– Te oddziały, które miały większy udział klienta indywidualnego, zanotowały niewielkie spadki w czasie, kiedy nie mogliśmy wychodzić z domów, ale jak tylko restrykcje się zmniejszyły, wszystko wróciło do normy – przekonuje Sylwia Wiski.
Najlepsze lokalizacje
Firma ma obecnie 39 oddziałów, do końca roku będzie ich niemal 50. Pandemia pozytywnie wpłynęła też na zainteresowanie franczyzą pod marką MBE.
– Zainteresowanie naszym modelem biznesowym wzrosło ponad dwukrotnie podczas pandemii, otwieraliśmy nowe placówki, padały rekordy czasu osiągnięcia rentowności – mówi Sylwia Wiski.
Obecnie funkcjonujące punkty MBE zlokalizowane są głównie w większych miastach, dlatego, że potencjał biznesowy i dostępność sektora małych i średnich przedsiębiorstw są tam najlepsze. Ale firma nie koncentruje się wyłącznie na aglomeracjach.
– Wbrew pozorom mniejsze miasta, z liczbą mieszkańców rzędu 40-60 tysięcy, też mają bardzo duży potencjał. Po pierwsze, koszty prowadzenia biznesu są tam dużo niższe, dzięki czemu szybciej można osiągnąć rentowność, a po drugie, jest tam dużo lokalnego biznesu, małych i średnich firm, które potrzebują naszych usług – tłumaczy Sylwia Wiski.
Szereg szkoleń
Franczyzobiorcy dostają od MBE indywidualny projekt aranżacji lokalu i umeblowania oraz obrandowania placówki. Oprócz tego mogą liczyć na kilkutygodniowe, kompleksowe szkolenia, które mają przygotować nowego przedsiębiorcę do samodzielnego prowadzenia biznesu w każdym aspekcie: produktowym, biznesowym, sprzedażowym, marketingowym, operacyjnym. Szkolenia obejmują zarządzanie ludźmi i firmą, a także sprzedaż, obsługę klienta, marketing oraz wiedzę na temat produktów i usług. Franczyzobiorca po opanowaniu części teoretycznej, przez kolejne trzy tygodnie szkoli się praktycznie w centrach MBE, poznając m.in. zakres usług, a także ucząc się poligrafii, ubezpieczeń, sprzedaży oraz zarządzania czasem.
– Kolejny etap to trzymiesięczny proces coachingowy podczas którego nowy franczyzobiorca bardzo blisko współpracuje ze swoim opiekunem w zakresie pozyskiwania klientów i sprzedaży po to, aby na tym etapie swobodnie korzystać ze zdobytej wiedzy i rozwijać biznes mając stałe wsparcie swojego opiekuna i innych franczyzobiorców – mówi Sylwia Wiski.
Franczyzobiorcy otrzymują też dostęp do platformy technologicznej, dającej możliwość współpracy z klientem i dostawcami na każdej płaszczyźnie, wsparcie komercyjne oraz materiały marketingowe, akcje telemarketingowe i dostęp do bazy klientów. Licencja MBE jest udzielana na siedem lat.
WIZYTÓWKA MAIL BOXES ETC.
Sieć minicentrów logistyczno-wysyłkowych.
- liczba punktów franczyzowych: 39
- opłata franczyzowa: od 8 do 10 proc. miesięcznie od obrotu
- inwestycja wstępna: 30 tys. zł na uruchomienie placówki, plus gotówka na przetrwanie kilku pierwszych miesięcy.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...