Tajemnicza franczyza Biedronki

Biedronka otworzyła pierwszy sklep franczyzowy. Jednak potencjalni inwestorzy nie mogą się dowiedzieć, ile trzeba zainwestować. Centrala utajniła tę informację. Spróbowaliśmy się czegoś dowiedzieć.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
To nie jest tak, że franczyza i oparcie biznesu na partnerach z zewnątrz to w Biedronce jakiś wyjątkowo nowy pomysł. Już 10 lat temu zostały otwarte placówki, które sieć określa jako ajencyjne albo partnerskie. Biedronka ma w sieci od dawna nie tylko sklepy własne.
– Obecnie spośród ponad trzech tysięcy supermarketów Biedronka w Polsce, około 70 prowadzonych jest przez naszych partnerów biznesowych – mówi Ewa Micińska, dyrektor ds. franczyzy w sieci Biedronka. – Zawsze mocniej rozwijamy ten segment i te koncepty, który dobrze rokują w konkretnym czasie. Franczyza, jako kolejny kierunek rozwoju sieci, to wynik naszych aktualnych analiz biznesowych i odpowiedź na potrzeby rynku.
Mniejsze sklepy na mniejsze rynki
Swoją franczyzę Biedronka promuje już od 2019 roku, kiedy to pojawiła się na Targach Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Jest jednak oszczędna w udzielaniu informacji. Wiadomo na pewno, że mniejsze powierzchniowo sklepy na licencji to strategia Biedronki na rozwój w mniejszych miejscowościach.
– Ze względu na to, że obecnie najbardziej nasycone są duże miasta, jedną z możliwości dalszego rozwoju sieci są sklepy franczyzowe o preferowanej wielkości +/- 400 m2 i otwierane w miejscowościach liczących od 3 do 5 tys. mieszkańców, a niewykluczone również, że nawet w mniejszych – informuje Ewa Micińska. –Tym samym wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów, którzy zyskają dostęp do naszej oferty jak najbliżej swoich domów.
Osoby z branży spożywczej, z którymi rozmawialiśmy o koncepcie Biedronki twierdzą, że portugalska firma poczuła zagrożenie ze strony polskiej sieci sklepów Dino rozwijającej się mocno właśnie na małych rynkach. Franczyza ma być odpowiedzią na ekspansję konkurenta.
Jak podaje centrala Biedronki, przedsiębiorca, który chciałby przystąpić do sieci powinien przede wszystkim dysponować lokalem (własnym lub wynajętym), najlepiej właśnie w miejscowości liczącej 3-5 tys. mieszkańców i posiadać pieniądze na jego adaptację zgodnie ze standardami sieci. Do obowiązków franczyzobiorcy należy również rekrutacja personelu. Średnio w sklepie zatrudnić trzeba 15 osób. Wyposażenie placówki oraz jej zatowarowanie – jak nas informowała Biedronka jeszcze w ubiegłym roku – leży po stronie centrali. Franczyzobiorca oraz jego personel mają też zagwarantowany pakiet szkoleń. W skrócie wygląda to tak: franczyzobiorca ma przynieść Biedronce lokal (być jego właścicielem albo mieć wynajęty), zainwestować w urządzenie sklepu i zająć się sprzedażą jak typowy agent. Będzie dostawał za to pewien procent od obrotu. Ile? To w tej chwili tajemnica chroniona w Biedronce tak samo jak przepis na colę w Coca Coli.
– Przekazujemy licencjobiorcom nasze know-how i na bieżąco wspieramy ich działalność handlową w zakresie marketingu: reklam, akcji lojalnościowych i promocji – dodaje Ewa Micińska.
W modelu franczyzowym będzie rozwijany koncept tradycyjnych lad mięsnych, oferujących świeże produkty.
Tajemnica handlowa?
Wśród udostępnianych przez Biedronkę informacji brakuje tych, które dla kandydatów na licencjobiorców są kluczowe. Czyli, ile pieniędzy trzeba mieć na start biznesu. Tego franczyzodawca nie chce zdradzić.
– Każdy przypadek jest indywidualny, nie możemy zdradzać kwot, ponieważ byłoby to naruszeniem tajemnicy handlowej – twierdzi Marcin Hadaj, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej Jeronimo Martins Polska.
Nie udało nam się również uzyskać informacji, czy i jakie ewentualnie opłaty franczyzobiorcy muszą ponosić na rzecz centrali. To dość zaskakujące podejście, bo co do zasady wszyscy franczyzodawcy podają średnie lub minimalne kwoty inwestycji w swoje biznesy. Większość firm obecnych na rynku franczyzy i w Katalogu Franczyz na portalu Franchising.pl nie ma z tym problemu. Generalnie tajemniczość nie służy franczyzie. Im więcej przejrzystych zasad otwarcie komunikuje licencjodawca, tym większe zaufanie wzbudza wśród kandydatów na franczyzobiorców.
Czego obawia się Biedronka? Pytani przez nas konkurenci marki twierdzą, że projekt być może nie jest do końca skończony, a pierwsi franczyzobiorcy dopiero testują model współpracy. W pewnym sensie potwierdzają to skargi zgłaszających się kandydatów: podobno na ich zgłoszenia firma nie odpowiada albo odsuwa rozmowy w czasie.
Jeśli firma zmieni strategię informacyjną, na pewno od razu poinformujemy o szczegółach inwestycji w sklep Biedronki. Po telefonach do redakcji wiemy, że potencjalni inwestorzy bardzo na to czekają.
WIZYTÓWKA MARKI BIEDRONKA
Sieć dyskontów, należąca do Jeronimo Martins.
- liczba placówek ok. 3 tys.
- sklepy franczyzowe marka chce otwierać w miejscowościach liczących od 3 do 5 tys. mieszkańców
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...