Czy opłaca się otworzyć mobilny kebab?
Bafra Kebab to sieć punktów sprzedaży street food, należąca do firmy Sweet Gallery. Marka mimo pandemii zanotowała wzrost sprzedaży o 20 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
– Wydarzenia z wiosny tego roku zaskoczyły nas wszystkich i trudno było przewidzieć ich konsekwencje. Znaleźliśmy się w zupełnie nowej sytuacji, która ostatecznie wzmocniła naszą pozycję na rynku – mówi Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, firmy, do której należą marki: Bafra Kebab, Lodolandia, SiGelato, Kołacz na Okrągło i Rajskie Lody Tajskie.
Punkty Bafra Kebab działały nieprzerwanie, mimo zamrożenia branży gastronomicznej. Pozwolił na to model biznesowy oparty na sprzedaży przez okienko w otwartej przestrzeni.
– Tradycyjna gastronomia nie wróciła wciąż do stanu sprzed pandemii i wiele osób nadal czuje obawy przed chodzeniem do restauracji. Korzystają na tym takie miejsca jak Bafra Kebab, gdzie można zjeść bez konieczności wchodzenia do środka. Nasze dania przygotowujemy w obecności klientów, co dodatkowo wzbudza poczucie bezpieczeństwa – mówi Krzysztof Olesiak.
Biznes pod klucz
Sieć istnieje na rynku od 2017 roku i na stałe wpisała się w segment street food. Firma Sweet Gallery, do której należy Bafra Kebab, postawiła na model oparty o przyczepy gastronomiczne, gdzie klient widzi cały proces przygotowywania dań.
– Najwyższa jakość to nasz priorytet, dlatego zależało nam, żeby przyczepy wyglądały estetycznie, w przeciwieństwie do typowych lokali z kebabem. Postanowiliśmy zaproponować nowy design punktów, a także smak produktów – mówi Krzysztof Olesiak. – Przyczepy zawierają najwyższej jakości urządzenia i są wykonane zgodnie z najwyższymi standardami sanitarnymi. Nasze punkty są ergonomiczne i wyposażone w sprzęt kuchenny identyczny jak w restauracjach. Pomyśleliśmy także o przestrzeni magazynowej i chłodniach, które są w stanie pomieścić zaopatrzenie na cały tydzień. Franczyzobiorca nie musi więc posiadać dodatkowego magazynu poza punktem Bafra Kebab – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Całkowity koszt potrzebny do rozpoczęcia biznesu to 50 tys. zł. Pozostała część kwoty jest leasingowana.
– Dostarczamy gotowy biznes pod klucz. Działalność można zacząć niemal natychmiast – mówi Krzysztof Olesiak.
Sieć Bafra Kebab nawiązała współpracę z producentami i dostawcami produktów spożywczych, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje mięso.
– Przeprowadziliśmy wnikliwą selekcję producentów mięsa i wraz z technologami stworzyliśmy własną recepturę, wyłącznie dla naszej sieci. Dzięki temu dania serwowane przez Bafra Kebab mają unikalny i rozpoznawalny smak – zachwala Krzysztof Olesiak. – Stworzyliśmy manufakturę kebabu, w której proces produkcji odbywa się w obecności klientów. Kebab na stałe wpisał się w jadłospis Polaków, dlatego zależy nam, by to nasz produkt szczególnie zapamiętali – dodaje Krzysztof Olesiak.
Bafra Kebab w całej Polsce
Marka, która do niedawna prowadziła aktywny rozwój głównie w dużych miastach, w ostatnim czasie skupia się na mniejszych miejscowościach ok. 40 tys. mieszkańców.
– Nasz nowy kierunek rozwoju to ogromna nisza w gastronomii. W małych miastach brakuje miejsc, gdzie można zjeść i spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi. Punkty Bafra Kebab pełnią tam dwie funkcje – gastronomiczną i integrującą lokalną społeczność. Pomysł na rozwój w mniejszych miastach jest strzałem w dziesiątkę. Dzienna sprzedaż w tamtejszych punktach może wynieść kilka tysięcy złotych, a miesięczna, kilkadziesiąt – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Przykładem miejscowości, gdzie funkcjonują punkty Bafra Kebab, jest Granowo, Kowary, Opole, Międzyrzec Podlaski, Turek i Szamotuły. Do końca roku w planach jest jeszcze uruchomienie 20 nowych punktów. Część z nich pojawi się w małych miastach.
– Mieszkańcy mniejszych miejscowości cieszą się kiedy otwieramy punkt w ich okolicy. Czują się wyróżnieni, że duża sieć zauważa ich potrzeby. Z punktu widzenia mieszkańca dużego miasta może to dziwić, ale powstanie punktu w małej miejscowości wiąże się z olbrzymim entuzjazmem – mówi Krzysztof Olesiak.
Biznes bez wyrzeczeń
Bafra Kebab to koncept dla osób, które chciałyby otworzyć biznes gastronomiczny, ale tradycyjne restauracje są dla nich zbyt drogie i trudne w zarządzaniu. Bafra Kebab jako mała gastronomia opiera się na prostych zasadach i minimalizuje wydatki związane z utrzymaniem biznesu. Ponadto oferuje produkt, który jest łatwo dostępny i bardzo popularny.
– Nasz koncept może prowadzić każdy, niezależnie od wykształcenia czy doświadczenia zawodowego. Oferujemy kompleksową wiedzę o biznesie i wsparcie na każdym etapie prowadzenia działalności. Koncept Bafra Kebab jest elastyczny i można go sprawnie łączyć z inną aktywnością zawodową – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Budowanie wiedzy o nowym biznesie zaczyna się od tygodniowego szkolenia w centrali Sweet Gallery. Franczyzobiorca poznaje całe know-how biznesu i zostaje wyposażony w najbardziej szczegółowe instrukcje, które obejmują codzienne funkcjonowanie punktu od momentu rozpoczęcia do zakończenia dnia pracy. Partnerzy otrzymują podręcznik operacyjny. Wiedza o koncepcie jest bardzo szczegółowa.
Franczyzobiorca nie musi się martwić o lokalizacje. Sweet Gallery posiada zespół ludzi, którzy jeżdżą po Polsce, wyszukują najlepsze lokalizacje, negocjują stawki najmu oraz podpisują umowy z wynajmującymi. Punkty Bafra Kebab funkcjonują przy dworcach autobusowych i kolejowych, na osiedlach, w centrach i galeriach handlowych oraz przy ruchliwych ulicach. Sieć nie wyklucza lokalizacji zaproponowanych przez franczyzobiorców. Takie miejsca są jednak najpierw weryfikowane pod względem potencjału sprzedażowego.
Franczyzobiorca otrzymuje wsparcie w zakresie finansowania punktu. Sweet Gallery od lat współpracuje z bankami, które za jej pośrednictwem udzielają partnerom leasingu.
– Mamy certyfikat wiarygodności, a nasza współpraca z bankami trwa od lat. Ze względu na doświadczenie, skalę działania i stabilną pozycję na rynku z naszą pomocą łatwiej dostać leasing. Cały proces trwa ok. tygodnia – mówi Krzysztof Olesiak. Firma nie rezygnuje też z partnera, który w początkowej fazie nie wykazał zdolności kredytowej. – Czasami wynika to z prostych przyczyn, które wcale nie świadczą o zasobach finansowych czy problemach. Wówczas podpowiadamy, co zrobić, by ponownie starać się o leasing, po czym ponawiamy cały proces. Ważne, by w trakcie rozmowy rekrutacyjnej kandydat na franczyzobiorcę traktował nas uczciwie i przedstawił nam swoje możliwości inwestycyjne, a my zaproponujemy mu najlepsze rozwiązanie – mówi Krzysztof Olesiak.
Wsparcie w trakcie prowadzenia działalności
Partnerzy otrzymują pomoc również w trakcie prowadzenia działalności. Nad franczyzobiorcami czuwają regionalni opiekunowie, którzy wspierają ich pracę. Są to osoby, które wcześniej pracowały w punktach Bafra Kebab, przeszły tam szkolenie, zdobyły doświadczenie i doskonale znają ofertę sieci.
Wizyty w poszczególnych punktach odbywają się przynajmniej raz w miesiącu i są najczęściej niezapowiedziane. Przedstawiciel sieci sprawdza jakość dań, czystość, obsługę klienta i przestrzeganie standardów sieci, ale przede wszystkim wspiera franczyzobiorcę w optymalizacji biznesu.
– Nie jest to kontrola, której celem jest wytykanie błędów, ale pomoc w biznesie i jego optymalizacji. Sprawdzamy, czy i gdzie jest problem, który naraża partnera na koszty, a następnie pomagamy go rozwiązać – mówi Krzysztof Olesiak.
Istotnym elementem w biznesie Bafra Kebab jest również monitoring online oraz system zdalnego kontrolowania punktu i sprzedaży za pomocą aplikacji. Dzięki nim franczyzobiorca czuwa nad biznesem, nawet gdy nie znajduje się fizycznie w punkcie. Kolejnym elementem wsparcia partnerów jest serwis.
– Nasi serwisanci przyjeżdżają w ciągu 48 godzin od zgłoszenia awarii. Większość usterek usuwana jest na miejscu, ale jeśli trzeba zabrać sprzęt do naprawy, wówczas zastępujemy go urządzeniem tymczasowym. Nie ma mowy o wstrzymaniu sprzedaży i zamknięciu punktu. Kierujemy się zasadą WIN-WIN, według której tworzymy zespół. Sukces franczyzobiorców to nasz sukces! – przekonuje Krzysztof Olesiak.
Aktualnie pod marką Bafra Kebab funkcjonuje 35 punktów. Według danych centrali zarządzającej siecią, zwrot inwestycji w biznes następuje średnio po trzech miesiącach.
Artykuł został opublikowany w numerze 5-2020 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING"
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

