Licencja na kurczaka

Zwrot z inwestycji
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Urszula Cieśla nigdy wcześniej nie prowadziła własnego biznesu. 

– Pracowałam jako księgowa. Pewnego dnia kolega powiedział mi, że szuka wspólnika, z którym mógłby otworzyć lokal z kebabem – opowiada Urszula Ciesla. – Pomyślałam, że zaryzykuję, a jeśli się nie uda, to najwyżej wrócę na etat. Choć wielu znajomych odradzało mi biznes gastronomiczny, ostrzegając, że to ciężka praca.

Razem ze wspólnikiem pojechali do biura firmy Cartel Foods, która od ponad ćwierć wieku specjalizuje się w wytwarzaniu produktów na potrzeby gastronomii  dostarcza do lokali m.in. burgery i kebaby. A od kilku lat rozwija też franczyzowy koncept Chilli Mili, który serwuje kurczaka w panierce.

– Ze spotkania wyszliśmy zdecydowani na franczyzę Chilli Mili właśnie – śmieje się Urszula Cieśla. – Po pierwsze oboje nigdy nie pracowaliśmy w gastronomii, ani nie prowadziliśmy własnej firmy. Uznaliśmy więc, że rozsądnie będzie skorzystać z doświadczenia franczyzodawcy. Po drugie w Bolesławcu, gdzie mieszkamy, nie było wówczas lokali z podobnym menu. A po trzecie przekonało nas też podejście franczyzodawców, którzy są bardzo zaangażowani, profesjonalni, pomocni.

Zyski przyszły od razu

Choć mieli już upatrzony lokal, to od podpisania umowy franczyzowej do jego otwarcia minęło ok. 10 miesięcy. Sprawę przedłużały zewnętrzne trudności – a to konserwator zabytków, który miał swoje wymagania, a to uzyskanie potrzebnych zgód od wspólnoty mieszkańców, a to nieuczciwi fachowcy, którzy wzięli pieniądze i zniknęli.

– Planowaliśmy jednopoziomowy lokal o powierzchni 70 m2, ale w trakcie przygotowań doszliśmy do wniosku, że będzie za mały. Powiększyliśmy go więc o piwnicę, gdzie mamy magazyn i zaplecze – opowiada Urszula Cieśla.

Chilli Mili w Bolesławcu wystartowało w maju 2018 roku. Jak przyznaje franczyzobiorczyni, ze wspólnikiem postanowili nie robić wielkiej akcji informacyjnej na starcie, bo obawiali się, że jeśli przyjdzie zbyt wielu klientów, to nie poradzą sobie z obsługą. Ale goście i tak przyszli, a oni sobie poradzili.

– Choć szybko okazało się, że mamy zbyt mało pracowników. Ja pracowałam w kuchni, wspólnik na barze, mieliśmy w sumie sześcioosobowy zespół. Teraz pracowników jest dwukrotnie więcej – wspomina franczyzobiorczyni.

Liczyli się z tym, że na pierwsze zyski trzeba będzie czekać do pół roku. Tymczasem okazało się, że pojawiły się już w pierwszym miesiącu. 

– Trochę nie dowierzaliśmy, myśleliśmy że zadziałał urok nowego miejsca, które może się jednak klientom opatrzyć – przyznaje Urszula Cieśla. – Ale okazało się, że wcale tak się nie stało.

Radzą sobie w pandemii

Franczyzobiorcy z Bolesławca zainwestowali w swój lokal ok. 300 tys. zł. Inwestycja już się zwróciła, pomimo faktu, że ten rok dla gastronomii jest bardzo trudny. 

– Staramy się dostosować do sytuacji. Dowozy realizowaliśmy już wcześniej, ale teraz dokupiliśmy drugie auto, aby klienci nie musieli długo czekać na zamówienia – mówi Urszula Cieśla. – Klienci mają możliwość składania zamówień i dokonywania płatności on-line. Priorytetem jest w tej chwili utrzymanie lokalu i pracowników, nasz dochód jest na drugim planie.

Urszula Cieśla już na etapie przygotowywań do otwarcia zrezygnowała z etatowej pracy. Teraz myśli o otwarciu kolejnego lokalu Chilli Mili.

Koncept ma obecnie 11 placówek. Najnowsza została otwarta w Żyrardowie, w połowie września. W czasie lockdownu gastronomii wszystkie przerzuciły się na kanał delivery. 

– Wszystkie nasze restauracje pracowały i pracują w tej formie. Dzięki szybkiej reakcji i mocnej promocji w social mediach udało nam się sprawnie przenieść na dowozy i wynosy – zapewnia Agnieszka Rejkowicz, koordynator i trener sieci franczyzowej Chilli Mili. – Bardzo mocny nacisk położyliśmy na uruchomienie bezpiecznych dostaw, wdrożyliśmy narzędzia w postaci szkoleń dla pracowników i franczyzobiorców. Tworząc manuale, badając rejony, opracowując całą kampanię sprzedaży opartą na kanale delivery, udało nam się w wielu lokalizacjach utrzymać wyniki na poziomie zbliżonym do tych sprzed lockdownu, a w niektórych przypadkach zbudowaliśmy taką bazę nowych odbiorców, że wyniki na ten moment są wyższe niż przed zamknięciem gastronomii.

Wsparcie z centrali

Koncept najlepiej sprawdzi się w niezbyt dużych miastach, liczących ok. 40 tys. mieszkańców. 

– Zawsze pomagamy w wyborze lokalu. Przygotowujemy rekomendację i ostatecznie zatwierdzamy miejsce – podkreśla Agnieszka Rejkowicz. – Optymalna powierzchnia restauracji to 100-120 m2. Przygotowujemy wizualizację, mamy dostawców konkretnych elementów wystroju i maszyn, a materiały budowlane i remontowe kupujemy po prostu w marketach budowlanych.

Kwota inwestycji jest uzależniona od wielkości lokalu i jego stanu technicznego. Średnio wynosi ok. 280 tys. zł. Jednorazowa opłata wstępna to 3 tys. zł. Nie ma bieżących opłat miesięcznych. Natomiast lokale franczyzowe muszą się zaopatrywać w centrali w panierkę i marynaty do kurczaka oraz w napoje.

Franczyzodawca pomaga również w rekrutacji personelu, zapewnia stanowiskowe szkolenia wstępne i szkolenia sprzedażowe.

– Zapewniamy także narzędzia szkoleniowe, m.in. standardy przygotowywania dań w formie graficznej. Lokale regularnie odwiedza trener, który wspiera zespół w sprzedaży i innych wyzwaniach – dodaje Agnieszka Rejkowicz.

Centrala wspiera też partnerów w działaniach w social mediach, prowadząc profile lokali.

WIZYTÓWKA MARKI CHILLI MILI

Lokale z kurczakiem w panierce.

  • 11 lokali franczyzowych
  • kwota inwestycji ok. 280 tys. zł
  • opłata wstępna 3 tys. zł
Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Wypełnij poniższy formularz kontaktowy, jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji. Informacje zawarte w formularzu zostaną przekazane bezpośrednio do właściela marki Spichlerz Zdrowia.

Dane kandydata
Dodatkowe informacje
If you see this, leave this form field blank

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł