Pizzeria według sprawdzonego przepisu

 Pizza w dostawie i na wynos
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Rok 2020 przyniósł gastronomii wiele wyzwań. Wiosenne i jesienne zamrożenie branży stawiają restauratorom coraz wyżej poprzeczkę i najprawdopodobniej przetrwają tylko najsilniejsi. Z jednej strony, to dobrze, bo rynek oczyści się z chwiejnych konceptów, ale straty prawdopodobnie będą duże. 

Jesteśmy przygotowani na drugą falę pandemii. Wiosenna sytuacja wiele nas nauczyła. Zmodyfikowaliśmy wówczas rozwój oraz sposób funkcjonowania pizzerii i nadal będziemy podążać tą drogą – mówi Marcin Ciesielski, właściciel firmy Mastergrupa, która zarządza siecią pizzerii Stopiątka.  

Bezpieczna dostawa

Ważnym elementem funkcjonowania pizzerii Stopiątka jest sprzedaż na wynos. To kanał, który w momencie wiosennego lockdownu zrekompensował spadki sprzedaży w placówkach prawie o 25 proc., a w przypadku zamkniętych pizzerii nawet o 100 proc. Stopiątka po wprowadzeniu ogólnopolskiej kwarantanny szybko przeszła w tryb sprzedaży bezdotykowej, czyli z bezpieczną dostawą do klienta. Teraz jest podobnie. Jesienne zamrożenie branży gastronomicznej również przestawiło funkcjonowanie sieci na kanał sprzedaży zdalnej.

Jeden z naszych scenariuszy przewidywał całkowite zamknięcie również teraz, dlatego staraliśmy się przygotować Stopiątkę do ponownego przejścia na sprzedaż wyłącznie z dostawą do klienta. Pizza pieczona jest w blisko 400 stopniach Celsjusza i po włożeniu do pieca, zanim trafi do klienta, nie jest przez nikogo dotykana. Jest więc bezpiecznym produktem – zapewnia Marcin Ciesielski.

Dzięki usługom delivery, wiosną punkty szybko odrabiały straty, a niektóre z nich nawet poprawiały wynik o 15-20 proc. Firma intensywnie pracowała nad widocznością w sieci i pozycjonowaniem punktów franczyzowych w wyszukiwarce Google. Franczyzobiorcy otrzymali od centrali pakiet wsparcia marketingowego w internecie. Sieć na swój koszt prowadziła kampanie na rzecz każdej pizzerii. 

Nad widocznością w sieci pracowaliśmy dużo wcześniej przed pandemią, ale teraz wzmocniliśmy działania. Rozbudowujemy dział IT, zatrudniamy informatyków i specjalistów od e-commerce. Obecnie to jeden z najważniejszych elementów funkcjonowania całej sieci. Dzięki temu nie zagraża nam kolejny lockdown – mówi Marcin Ciesielski.

Nadrzędny cel to niezależność

Celem firmy jest stworzenie własnego zaplecza technologicznego i operacyjnego, by uniezależnić się od zewnętrznych dostawców usług. 

– Kierujemy ruch do naszych autorskich rozwiązań, a nie do zewnętrznych, obciążonych prowizją. Dlatego mamy też własną aplikację mobilną do składania zamówień. Oferujemy narzędzia, dzięki którym franczyzobiorcy zarabiają więcej, nie ponosząc dodatkowych kosztów – mówi Marcin Ciesielski.  

Od początku pandemii, Stopiątka nie zamknęła żadnej placówki. Jak podkreśla Marcin Ciesielski, bardzo duża w tym zasługa franczyzobiorców, którzy ciężko pracowali i stosowali się do wytycznych centrali. Ponadto sieć uruchomiła telefoniczną pomoc prawną i wsparcie m.in. w negocjacji czynszów, rozłożenia na raty zaległości finansowych czy tarcz antykryzysowych. 

Jak to mówią, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Dla nas był to test naszej wiarygodności wobec klientów i franczyzobiorców. Postanowiliśmy zrobić wszystko, by wesprzeć naszych partnerów. Pandemia kiedyś się skończy, a wrażenie pozostanie – mówi Marcin Ciesielski. Najsłabsi franczyzobiorcy, którzy stracili najwięcej, otrzymali od firmy wsparcie finansowe w formie pożyczek czy zwolnień z opłat. Były to jednak sporadyczne przypadki.

Polska marka

Stopiątka to polski koncept, wyłącznie z polskim kapitałem. 
Wszystko finansujemy z własnych pieniędzy. Nie mamy kredytów ani innych zobowiązań finansowych. Nie jesteśmy od nikogo uzależnieni. Myślę, że to też pomaga przetrwać trudne czasy. Uważam, że jesteśmy na dobrej drodze do zbudowania największej sieci pizzerii w Polsce – podkreśla Marcin Ciesielski.  

Wysiłek włożony w ochronę sieci zaczął procentować. Pizzerie Stopiątka bardzo szybko dopasowały się do nowej rzeczywistości i już w czerwcu, po odmrożeniu gospodarki, ich wyniki wróciły do stanu sprzed pandemii, natomiast lipiec był rekordowy z 15-procentowym wzrostem sprzedaży względem lutego. Niestety, sprzedaż w restauracjach nie odrobiła strat do jesieni, które wyniosły 25 proc., ale kanał zdalnej sprzedaży od czasu rozpoczęcia pandemii zwiększył wolumen mniej więcej o 45 proc. Co więcej, niektórzy partnerzy zauważyli korzyści obecnej sytuacji, np. mniejsze koszty najmu czy większą skłonność najemców do negocjacji i ustępstw. Są tacy, którzy to wykorzystali i uruchomili kolejne pizzerie Stopiątka.

Sieć nie straciła również żadnego kandydata na franczyzobiorcę i zaraz po zniesieniu obostrzeń podpisała trzy umowy franczyzowe. W tym roku firma uruchomiła 15 nowych placówek, co daje w sumie 65 pizzerii. 
Każdego roku staramy się otwierać 15 nowych lokali. W tym roku, mimo kryzysu, również zrealizowaliśmy plan. Liczba placówek nie jest jednak naszym priorytetem, tylko ochrona istniejących punktów i ich właścicieli – podkreśla Marcin Ciesielski.  

Biznes dla małych i dużych miast

Pizzerie Stopiatka powstają w miejscowościach od 15 tys. mieszkańców. Koszt inwestycji w pojedynczą placówkę to ok. 120 tys. zł netto plus koszty marketingu i remontu. Inwestycja pokrywa aranżację placówki oraz wyposażenie w sprzęt i akcesoria kuchenne, wyposażenie sali jadalnej, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz pozostałe elementy związane z wystrojem. Pizzeria uruchamiana jest zazwyczaj 2-3 miesiące od podpisania umowy franczyzowej. Sieć pomaga partnerom w przygotowaniu lokalu do działalności gastronomicznej oraz we wszystkich formalnościach związanych z odbiorem placówki przez sanepid.

Wielkość powierzchni pizzerii uzależniona jest od warunków i kosztów najmu. Sieć dopasowuje rozmiar placówki do potencjału rynku lokalnego i ceny powierzchni. W ten sposób Stopiątka dba o rentowność lokali i dlatego w dużych miastach działają mniejsze pizzerie, ok. 120 m2, natomiast w mniejszych miejscowościach działają lokale o powierzchni mniej więcej 160 m2.

O wyborze lokalizacji decyduje centrala wspólnie z franczyzobiorcą. Pod uwagę brane są natężenie ruchu, okoliczna konkurencja, cena i jakość ich oferty, a także potencjał zakupowy miasta i dzielnicy.
Sieć otwiera też placówki w formacie Stopiątka Express o powierzchni ok. 50 m2 bez sali konsumpcyjnej, które prowadzą sprzedaż wyłącznie z dostawą do klienta. To koncept, który szczególnie teraz się sprawdza i być może sieć zwiększy nacisk na jego rozwój.

Jak zapewnia Marcin Ciesielski, pizzerie Stopiątka generują satysfakcjonujące obroty od samego początku działalności. – Zwrot z inwestycji następuje mniej więcej po dwóch latach, jeśli franczyzobiorca odpowiednio się zaangażuje, pracuje zgodnie z naszymi standardami oraz sprawdzi się lokalizacja – mówi Marcin Ciesielski.  

Idzie nowe

Na rynek wchodzi też trzeci model Stopiątki – Stopiątka Fabbrica. Jest to w pełni zmechanizowany koncept, całkowicie oparty na nowoczesnej technologii. Na razie funkcjonuje lokal pilotażowy, ale wkrótce sieć zacznie pozyskiwać franczyzobiorców.

Franczyzobiorcy Stopiątek nie muszą mieć doświadczenia kulinarnego i być ekspertami w dziedzinie wypiekania pizzy. Firma zatrudnia profesjonalnych pizzermanów i kucharzy, którzy komponują i testują nowe dania, by ostatecznie trafiły do ogólnego menu Stopiątki. – Posiadamy własne receptury pizzy oraz innych pozycji, wśród których jest m.in. oferta premium z zakresu kuchni włoskiej. Dania dopracowane są tak, by każdy mógł przygotować je na profesjonalnym poziomie.

Stopiątka kładzie duży nacisk na szkolenia franczyzobiorców z zarządzania biznesem, pizzerią oraz z wiedzy o produkcie. Partnerzy i ich pracownicy mają dostęp do internetowych paneli szkoleniowych zakończone egzaminem. – Prowadzimy również zindywidualizowane szkolenia, dopasowane do aktualnych potrzeb konkretnych restauracji. Jesteśmy w stałym kontakcie z franczyzobiorcami i w razie potrzeby pomagamy – zapewnia Marcin Ciesielski.

Dostawy zaopatrzenia do pizzerii odbywają się średnio dwa razy w tygodniu. Franczyzobiorcy Stopiątki podpięci są do centralnego systemu zakupowego, gdzie składają wszystkie zamówienia. Koszty utrzymania pizzerii obejmują wynagrodzenie pracowników, czynsz, zakup półproduktów, prąd, opłatę franczyzową oraz księgowość. W pizzerii pracuje od 6 do 14 osób. Poziom zatrudnienia uzależniony jest od wielkości pizzerii, strefy dostaw i tego, czy franczyzobiorca sam dowozi pizzę, czy korzysta z zewnętrznych przewoźników. Zależy też od tego, jaką funkcję pełni franczyzobiorca – czy osobiście angażuje się w biznes, czy odgrywa tylko rolę inwestora.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł