Pizzeria według sprawdzonego przepisu
Stopiątka zwiększa sprzedaż i otwiera kolejne pizzerie. Realizuje też pomysł, który pozwoli franczyzobiorcom zarabiać więcej mimo lockdownu w gastronomii.
Rok 2020 przyniósł gastronomii wiele wyzwań. Wiosenne i jesienne zamrożenie branży stawiają restauratorom coraz wyżej poprzeczkę i najprawdopodobniej przetrwają tylko najsilniejsi. Z jednej strony, to dobrze, bo rynek oczyści się z chwiejnych konceptów, ale straty prawdopodobnie będą duże.
– Jesteśmy przygotowani na drugą falę pandemii. Wiosenna sytuacja wiele nas nauczyła. Zmodyfikowaliśmy wówczas rozwój oraz sposób funkcjonowania pizzerii i nadal będziemy podążać tą drogą – mówi Marcin Ciesielski, właściciel firmy Mastergrupa, która zarządza siecią pizzerii Stopiątka.
Bezpieczna dostawa
Ważnym elementem funkcjonowania pizzerii Stopiątka jest sprzedaż na wynos. To kanał, który w momencie wiosennego lockdownu zrekompensował spadki sprzedaży w placówkach prawie o 25 proc., a w przypadku zamkniętych pizzerii nawet o 100 proc. Stopiątka po wprowadzeniu ogólnopolskiej kwarantanny szybko przeszła w tryb sprzedaży bezdotykowej, czyli z bezpieczną dostawą do klienta. Teraz jest podobnie. Jesienne zamrożenie branży gastronomicznej również przestawiło funkcjonowanie sieci na kanał sprzedaży zdalnej.
– Jeden z naszych scenariuszy przewidywał całkowite zamknięcie również teraz, dlatego staraliśmy się przygotować Stopiątkę do ponownego przejścia na sprzedaż wyłącznie z dostawą do klienta. Pizza pieczona jest w blisko 400 stopniach Celsjusza i po włożeniu do pieca, zanim trafi do klienta, nie jest przez nikogo dotykana. Jest więc bezpiecznym produktem – zapewnia Marcin Ciesielski.
Dzięki usługom delivery, wiosną punkty szybko odrabiały straty, a niektóre z nich nawet poprawiały wynik o 15-20 proc. Firma intensywnie pracowała nad widocznością w sieci i pozycjonowaniem punktów franczyzowych w wyszukiwarce Google. Franczyzobiorcy otrzymali od centrali pakiet wsparcia marketingowego w internecie. Sieć na swój koszt prowadziła kampanie na rzecz każdej pizzerii.
– Nad widocznością w sieci pracowaliśmy dużo wcześniej przed pandemią, ale teraz wzmocniliśmy działania. Rozbudowujemy dział IT, zatrudniamy informatyków i specjalistów od e-commerce. Obecnie to jeden z najważniejszych elementów funkcjonowania całej sieci. Dzięki temu nie zagraża nam kolejny lockdown – mówi Marcin Ciesielski.
Nadrzędny cel to niezależność
Celem firmy jest stworzenie własnego zaplecza technologicznego i operacyjnego, by uniezależnić się od zewnętrznych dostawców usług.
– Kierujemy ruch do naszych autorskich rozwiązań, a nie do zewnętrznych, obciążonych prowizją. Dlatego mamy też własną aplikację mobilną do składania zamówień. Oferujemy narzędzia, dzięki którym franczyzobiorcy zarabiają więcej, nie ponosząc dodatkowych kosztów – mówi Marcin Ciesielski.
Od początku pandemii, Stopiątka nie zamknęła żadnej placówki. Jak podkreśla Marcin Ciesielski, bardzo duża w tym zasługa franczyzobiorców, którzy ciężko pracowali i stosowali się do wytycznych centrali. Ponadto sieć uruchomiła telefoniczną pomoc prawną i wsparcie m.in. w negocjacji czynszów, rozłożenia na raty zaległości finansowych czy tarcz antykryzysowych.
– Jak to mówią, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Dla nas był to test naszej wiarygodności wobec klientów i franczyzobiorców. Postanowiliśmy zrobić wszystko, by wesprzeć naszych partnerów. Pandemia kiedyś się skończy, a wrażenie pozostanie – mówi Marcin Ciesielski. Najsłabsi franczyzobiorcy, którzy stracili najwięcej, otrzymali od firmy wsparcie finansowe w formie pożyczek czy zwolnień z opłat. Były to jednak sporadyczne przypadki.
Polska marka
Stopiątka to polski koncept, wyłącznie z polskim kapitałem.
– Wszystko finansujemy z własnych pieniędzy. Nie mamy kredytów ani innych zobowiązań finansowych. Nie jesteśmy od nikogo uzależnieni. Myślę, że to też pomaga przetrwać trudne czasy. Uważam, że jesteśmy na dobrej drodze do zbudowania największej sieci pizzerii w Polsce – podkreśla Marcin Ciesielski.
Wysiłek włożony w ochronę sieci zaczął procentować. Pizzerie Stopiątka bardzo szybko dopasowały się do nowej rzeczywistości i już w czerwcu, po odmrożeniu gospodarki, ich wyniki wróciły do stanu sprzed pandemii, natomiast lipiec był rekordowy z 15-procentowym wzrostem sprzedaży względem lutego. Niestety, sprzedaż w restauracjach nie odrobiła strat do jesieni, które wyniosły 25 proc., ale kanał zdalnej sprzedaży od czasu rozpoczęcia pandemii zwiększył wolumen mniej więcej o 45 proc. Co więcej, niektórzy partnerzy zauważyli korzyści obecnej sytuacji, np. mniejsze koszty najmu czy większą skłonność najemców do negocjacji i ustępstw. Są tacy, którzy to wykorzystali i uruchomili kolejne pizzerie Stopiątka.
Sieć nie straciła również żadnego kandydata na franczyzobiorcę i zaraz po zniesieniu obostrzeń podpisała trzy umowy franczyzowe. W tym roku firma uruchomiła 15 nowych placówek, co daje w sumie 65 pizzerii.
– Każdego roku staramy się otwierać 15 nowych lokali. W tym roku, mimo kryzysu, również zrealizowaliśmy plan. Liczba placówek nie jest jednak naszym priorytetem, tylko ochrona istniejących punktów i ich właścicieli – podkreśla Marcin Ciesielski.
Biznes dla małych i dużych miast
Pizzerie Stopiatka powstają w miejscowościach od 15 tys. mieszkańców. Koszt inwestycji w pojedynczą placówkę to ok. 120 tys. zł netto plus koszty marketingu i remontu. Inwestycja pokrywa aranżację placówki oraz wyposażenie w sprzęt i akcesoria kuchenne, wyposażenie sali jadalnej, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz pozostałe elementy związane z wystrojem. Pizzeria uruchamiana jest zazwyczaj 2-3 miesiące od podpisania umowy franczyzowej. Sieć pomaga partnerom w przygotowaniu lokalu do działalności gastronomicznej oraz we wszystkich formalnościach związanych z odbiorem placówki przez sanepid.
Wielkość powierzchni pizzerii uzależniona jest od warunków i kosztów najmu. Sieć dopasowuje rozmiar placówki do potencjału rynku lokalnego i ceny powierzchni. W ten sposób Stopiątka dba o rentowność lokali i dlatego w dużych miastach działają mniejsze pizzerie, ok. 120 m2, natomiast w mniejszych miejscowościach działają lokale o powierzchni mniej więcej 160 m2.
O wyborze lokalizacji decyduje centrala wspólnie z franczyzobiorcą. Pod uwagę brane są natężenie ruchu, okoliczna konkurencja, cena i jakość ich oferty, a także potencjał zakupowy miasta i dzielnicy.
Sieć otwiera też placówki w formacie Stopiątka Express o powierzchni ok. 50 m2 bez sali konsumpcyjnej, które prowadzą sprzedaż wyłącznie z dostawą do klienta. To koncept, który szczególnie teraz się sprawdza i być może sieć zwiększy nacisk na jego rozwój.
Jak zapewnia Marcin Ciesielski, pizzerie Stopiątka generują satysfakcjonujące obroty od samego początku działalności. – Zwrot z inwestycji następuje mniej więcej po dwóch latach, jeśli franczyzobiorca odpowiednio się zaangażuje, pracuje zgodnie z naszymi standardami oraz sprawdzi się lokalizacja – mówi Marcin Ciesielski.
Idzie nowe
Na rynek wchodzi też trzeci model Stopiątki – Stopiątka Fabbrica. Jest to w pełni zmechanizowany koncept, całkowicie oparty na nowoczesnej technologii. Na razie funkcjonuje lokal pilotażowy, ale wkrótce sieć zacznie pozyskiwać franczyzobiorców.
Franczyzobiorcy Stopiątek nie muszą mieć doświadczenia kulinarnego i być ekspertami w dziedzinie wypiekania pizzy. Firma zatrudnia profesjonalnych pizzermanów i kucharzy, którzy komponują i testują nowe dania, by ostatecznie trafiły do ogólnego menu Stopiątki. – Posiadamy własne receptury pizzy oraz innych pozycji, wśród których jest m.in. oferta premium z zakresu kuchni włoskiej. Dania dopracowane są tak, by każdy mógł przygotować je na profesjonalnym poziomie.
Stopiątka kładzie duży nacisk na szkolenia franczyzobiorców z zarządzania biznesem, pizzerią oraz z wiedzy o produkcie. Partnerzy i ich pracownicy mają dostęp do internetowych paneli szkoleniowych zakończone egzaminem. – Prowadzimy również zindywidualizowane szkolenia, dopasowane do aktualnych potrzeb konkretnych restauracji. Jesteśmy w stałym kontakcie z franczyzobiorcami i w razie potrzeby pomagamy – zapewnia Marcin Ciesielski.
Dostawy zaopatrzenia do pizzerii odbywają się średnio dwa razy w tygodniu. Franczyzobiorcy Stopiątki podpięci są do centralnego systemu zakupowego, gdzie składają wszystkie zamówienia. Koszty utrzymania pizzerii obejmują wynagrodzenie pracowników, czynsz, zakup półproduktów, prąd, opłatę franczyzową oraz księgowość. W pizzerii pracuje od 6 do 14 osób. Poziom zatrudnienia uzależniony jest od wielkości pizzerii, strefy dostaw i tego, czy franczyzobiorca sam dowozi pizzę, czy korzysta z zewnętrznych przewoźników. Zależy też od tego, jaką funkcję pełni franczyzobiorca – czy osobiście angażuje się w biznes, czy odgrywa tylko rolę inwestora.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

