Coraz bliżej kodeksu franczyzy
Wszystkie organizacje franczyzobiorców i franczyzodawców przyjęły założenia Kodeksu Franczyzy. Do prac nad kodeksem został zaproszony prof. Rafał Adamus, twórca raportu o franczyzie dla Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości.
Specjalnie powołany zespół w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw pracuje nad kodeksem dobrych praktyk franczyzowych, który wspólnie mają wypracować przedstawiciele franczyzobiorców i franczyzodawców. Dokument ma reprezentować i zabezpieczać interesy obu stron umowy franczyzowej. Mocny głos w pracach nad kodeksem mają franczyzobiorcy, zresztą przewodniczącym zespołu jest ich reprezentant. Wszyscy co do zasady przyjęli założenia kodeksu, teraz trwają prace nad uzgodnieniem jego szczegółowych zapisów.
– Nie chcemy ukręcić łba tej gałęzi gospodarki – zapewniała podczas ostatniego posiedzenia Magdalena Madzia ze Stowarzyszenia Ajentów i Franczyzobiorców, deklarując jednocześnie chęć dalszej pracy nad zapisami kodeksu.
Samoregulacja jest najlepsza
Za opracowaniem kodeksu opowiadają się stowarzyszenia przedsiębiorców, franczyzobiorców i sam rzecznik małych i średnich przedsiębiorców. W wywiadzie dla miesięcznika „Franchising" Adam Abramowicz podkreślił, że jest zwolennikiem rozwiązań nie prawnych, ale rynkowych. Potwierdził to na posiedzeniu zespołu jego przedstawiciel.
– Bardziej jesteśmy skłonni wierzyć w rozwiązania rynkowe niż nakazowe. Skłaniamy się ku podejściu, że jeśli byłoby możliwe dogadanie się branży w kwestii samoregulacji i przyjęcia kodeksu, to byłaby lepsza wersja niż regulacja ustawowa – przyznał Mikołaj Kruczyński z Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. – Jeśli nie uda się porozumieć lub jeśli znaczna część rynku nie podpisze kodeksu, to ustawa będzie konieczna.
Poparcie dla kodeksu wyraziła też Monika Dabrowska, prezes zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców, przedstawiciele Polskiej Izby Handlu i Związku Aptek Franczyzowych.
– Sami franczyzobiorcy popierają powstanie kodeksu – podkreślił Marcin Kisiel, jeden z założycieli Związku Aptek Franczyzowych. – Zacznijmy więc od niego, choć nie wykluczając prac nad ustawą.
Jak podkreśliła Anna Hlebicka-Józefowicz, prawnik i ekspert Konfederacji Lewiatan, opracowując kodeks wszyscy zainteresowani mają większy wpływ na to, jaką formę będą miały przyjęte regulacje.
– Pamiętajmy, że prawo tworzymy wtedy, gdy jest to niezbędne i gdy nie udało się czegoś uregulować w inny sposób, oddolnie. My mamy niesamowitą szansę wpłynąć na to, jak będzie wyglądała ta regulacja. W przeciwieństwie do procesu legislacyjnego, na który będziemy mieć wpływ o wiele mniejszy – mówiła Anna Hlebicka-Józefowicz.
Współpraca popłaca
Członkowie zespołu zdecydowali, że na następne posiedzenie zaproszą prof. Rafała Adamusa, autora raportu dotyczącego rynku franczyzy, przygotowanego dla Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości. Raport, który proponuje ustawowe uregulowanie franczyzy, odbił się w branży szerokim echem.
– Jesteśmy w dialogu z IWS. Zaimplementowaliśmy trzy istotne elementy tego raportu do naszego kodeksu. Chcemy porównać efekty naszych prac z propozycjami prof. Adamusa – podkreślił Paweł Tracz z Polskiego Stowarzyszenia Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, przewodniczący zespołu.
Następne posiedzenie, na którym zespół będzie już pracował nad pełnym tekstem kodeksu, odbędzie się w połowie stycznia.
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...