Gorąco Polecam Nowakowski w restrukturyzacji, Sfinks się nie poddaje

Przegląd tygodnia 29 listopada-5 grudnia. Właściciele galerii handlowych liczą klientów, a Sfinks i Gorąco Polecam Nowakowski układają się z wierzycielami.
W najwyższym reżimie sanitarnym, ale za to z dostępem do wszystkich sklepów. W sobotę prawie 600 obiektów handlowych w całej Polsce odmroziło swoje oferty. Do działających sklepów pierwszej potrzeby dołączyły lokale mające w ofercie m.in. ubrania, buty, elektronikę, perfumy czy meble. Wraz z ich otwarciem, wrócili także klienci.
– To co dziś obserwujemy, możemy nazwać ostrożnym powrotem. Klienci owszem od soboty znów zaglądają do galerii handlowych i kupują, jednak wbrew temu, co się słyszy, nie są to tłumy. W sobotę, która pokryła się z akcją Black Week, klientów było mniej niż przed rokiem – mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.
Skąd więc wrażenie tłumów, o których w ostatnich dniach informują media?
– Trochę inaczej może sytuacja wyglądać w pojedynczych sklepach najpopularniejszych marek. Tutaj z uwagi na limit jednej osoby na 10 m2 lub jeden osoby na 15 m2 oraz ze względu na powierzchnię samego sklepu, mogą zdarzać się kolejki oczekujących przed wejściem do lokalu. W przypadku samych galerii limity są bardzo rzadko osiągane lub w ogóle, na co wpływ ma wpływ przede wszystkim duża powierzchnia sprzedaży obiektów handlowych, zwłaszcza w większych miastach – dodaje.
Widać to w danych. Dla przykładu, w Gemini Park Bielsko-Biała footfall w minioną sobotę był o 34 proc. niższy niż w tę samą sobotę rok wcześniej, kiedy to również trwały promocje Black Week. Obiekt także w sobotę nie osiągnął limitu osób mogących jednocześnie przebywać na jego terenie. Przez cały dzień oscylował on na poziomie ok. 70 proc. Także od poniedziałku utrzymuje się on poniżej maksimum określonego w ostatnim rozporządzeniu Rady Ministrów.
Zdaniem Krzysztofa Brączka, dyrektora Gemini Park Bielsko-Biała, to efekt obserwowanych zmian w zachowaniu konsumentów, zwłaszcza teraz po zniesieniu lockdownu.
– To jak robimy zakupy w galerii handlowej ewoluuje. Częściej robimy zakupy w pojedynkę, a nie jak w przeszłości całą rodziną lub w gronie znajomych. To duża zmiana w stosunku do tego, jak zakupy robiliśmy przed pandemią – zauważa.
– Sama wizyta w galerii jest także znacznie krótsza, co widać szczególnie w rotacji samochodów na parkingu. Większość klientów ogranicza wizyty do 30-45 minut, realizując w tym czasie konkretne cele zakupowe. Jednocześnie jednak wydajemy więcej, bo w czasie tej jednej wizyty staramy się załatwić wszystkie sprawunki. Dziś średni koszyk zakupowy jest wyższy o ponad 20 proc. Tym samym nie mamy już do czynienia z tradycyjnym wielogodzinnym shoppingiem, jaki obserwowaliśmy w okresie przedświątecznym w latach ubiegłych. To fast shopping – dodaje.
Franczyzodawca z franczyzodawcą robią interesy
Stava i sieć restauracji McDonald’s rozwijają współpracę. Kurierzy największej w Polsce franczyzowej sieci gastro-kurierskiej realizują usługę McDelivery w Głogowie, Lubinie, Łomży, Siedlcach oraz Słupsku. – Dzięki Stava mamy możliwość budowania własnych kanałów sprzedaży oraz rozszerzania zasięgu usługi McDelivery nie tylko w dużych miastach. Rozpoczęcie współpracy poprzedził kilkumiesięczny proces przygotowawczy, który pozwolił opracować sposób działania zapewniający najwyższy standard obsługi gości restauracji McDonald’s. Otrzymaliśmy wysokiej jakości wsparcie operacyjne i technologiczne. Firma Stava oferuje nowoczesny i efektywny model biznesowy, który pozwala restauracjom rozwijać działalność w kanale sprzedaży delivery. Wyniki, które wspólnie osiągnęliśmy w pierwszych miesiącach współpracy przekroczyły nasze oczekiwania – przekonuje Monika Dąbrowska, McDelivery Lead McDonald’s Polska.
McDonald’s Polska zamierza powierzyć Stava uruchomienie usługi McDelivery w kolejnych miastach, w których działają oddziały opolskiej sieci gastro-kurierskiej.
– Cieszymy się bardzo, że do grona naszych klientów oficjalnie dołącza sieć McDonald's. Przykładamy niezwykłą wagę do zapewnienia najwyższej jakości naszych usług oraz jej jak najszerszej dostępności, w jak największej liczbie polskich miast. Ambitne plany rozwoju dowozów w McDonald’s w oparciu o naszą usługę potwierdzają, że najlepsi pracują ze Stavą – mówi Paweł Aksamit, prezes spółki akcyjnej Stava.
Stava ma już 30 oddziałów w 26 miastach w całej Polsce i kolejne w trakcie organizacji. Firma prowadzi również emisję akcji w modelu crowdfundingu.
Gorąco Polecam Nowakowski w restrukturyzacji
W maju marka Gorąco Polecam Nowakowski została przejęta przez Grupę Eneta Bread. Jej prezesem został Bartłomiej Rychnik, franczyzobiorca Gorąco Polecam. Zapowiadał, że zainwestuje w markę 15 mln zł i spowoduje wzrost liczby lokali z 30 do 50.
Kilka dni temu Sąd Rejonowy w Warszawie poinformował o złożeniu 16 listopada spisu wierzytelności oraz spisu wierzytelności spornych w postępowaniu restrukturyzacyjnym spółki Nowakowski Gorąco Polecam. Ma to pomóc w zawarciu układu częściowego z dostawcami dłużnika.
Sfinks szuka nowych źródeł przychodów
Sfinks Polska, właściciel sieci gastronomicznych Sphinx, Chłopskie Jadło i Piwiarnia, w trzecim kwartale 2020 r. systematycznie odbudowywał sprzedaż po wiosennym lockdown, dzięki czemu w lipcu przychody porównywalnej sieci restauracji były niższe od tych sprzed roku o 24%, w sierpniu o 21%, a we wrześniu o 17%. Równocześnie wynik EBTDA na koniec września 2020 r. wyniósł, po oczyszczeniu z wpływu MSSF16, -5 mln zł wobec 4 mln zł w 2019 r. Drugie tegoroczne zamknięcie branży gastronomicznej, które nastąpiło 24 października, ponownie spowodowało załamanie obrotów, skutkując utratą 47% przychodów w tym jednym miesiącu. Mimo trudnych warunków spółka realizuje plan, który ma doprowadzić do ustabilizowania sytuacji. Sfinks kontynuuje rozwój sprzedaży w dostawie i na wynos. Przygotowuje się też do uruchomienia nowych źródeł przychodów: sprzedaży dań gotowych w ogólnopolskiej sieci sklepów spożywczych we współpracy z Eurocash oraz oferty cateringowej. Jednocześnie spółka szuka szans na poprawę sytuacji korzystając z przepisów w ramach rządowych tarcz antykryzysowych dla przedsiębiorców.
– Trendy sprzedaży i wyniki na poziomie EBITDA z początku roku, generowanego przez sieć, napawały optymizmem. Niestety lockdown kosztował nas bardzo dużo: EBITDA w okresie wiosennego zamknięcia była ujemna i wynosiła -3,8 mln zł, a po dziewięciu miesiącach roku wynik ten, oczyszczony z wpływu MSSF, pokazuje poziom niższy o 70%. To przekłada się na 11 mln zł utraconej gotówki z sieci w ujęciu rok do roku, a o wiele więcej przy założeniu kontynuacji choćby połowy trendu z pierwszych dwóch miesięcy – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Z uwagi na trudną sytuację płynnościową, szczególnie w kontekście ponownego lockdown, zarząd podjął decyzję o otwarciu uproszczonego postępowanie restrukturyzacyjnego.
– Korzystamy z tego narzędzia, bo chcemy ustabilizować sytuację w spółce. Mamy do tego solidne podstawy biznesowe, ale potrzebujemy czasu i wsparcia adekwatnego do problemów, jakie na nas spadły, zwłaszcza w sytuacji drugiego lockdownu. Dlatego też w ramach innych przepisów pomocowych złożyliśmy wniosek o wsparcie dla przedsiębiorstw w restrukturyzacji w ramach programu „Polityka Nowej Szansy”, prowadzonego przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Jest to program niskooprocentowanej pożyczki, która ma pomóc zapełnić lukę przychodową i w efekcie wesprzeć firmę w stawaniu na nogi. Wierzę, że dostępne narzędzia pomocowe, obiecane przez rząd doraźne wsparcie, praca nad nowymi szansami sprzedażowymi oraz mocne fundamenty operacyjne Sfinksa, pozwolą spółce wyjść na prostą i wrócić do pierwotnych korzystnych trendów – komentuje Sylwester Cacek.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...