Wyzwanie podjęte

Marika Migdal, franczyzobiorczyni Da Grasso
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Marika Migdal podczas studiów dorabiała w restauracjach – i to było jej jedyne doświadczenie w gastronomii. Pomimo tego zdecydowała, że właśnie w tej branży poprowadzi swój pierwszy własny biznes. Wybrała franczyzę Da Grasso. 

– Już wcześniej znałam tę sieć i wiedziałam, że jest na rynku od wielu lat – podkreśla Marika Migdal. – Do zakupu licencji przekonał mnie dobrze przemyślany biznesplan, który zakładał sprzedaż wieloma kanałami. Bardzo mi się to spodobało, bo takie rozwiązanie zabezpiecza przed wieloma problemami. Sytuacja z pandemią pokazała, że było to bardzo mądre podejście. Doceniłam też fakt, że sieć stawia na partnerstwo we współpracy z franczyzobiorcą. Przedstawiciel Da Grasso cierpliwie odpowiadał na moje pytania i brał pod uwagę moje zdanie. Chyba bałabym się otworzyć lokal gastronomiczny samodzielnie. Franczyza daje mi poczucie komfortu, bo wiem, że mogę liczyć na wsparcie i nie jestem zdana sama na siebie.

Zakasała rękawy

Na początek Marika Migdal podjęła spore wyzwanie. Przejęła od innego franczyzobiorcy już działający lokal w Lubinie – niestety w bardzo słabej kondycji.

– Poprzedni właściciel nie poświęcał biznesowi zbyt dużo czasu. Gdy przejmowałam lokal, był praktycznie na skraju upadku. Ale zdecydowałam, że nie mogę się poddać – nie ukrywa Marika Migdal. – W ciągu zaledwie czterech miesięcy zdołałam wygenerować obroty o 300 proc. wyższe od poprzedniego franczyzobiorcy. Ten sukces zachęcił mnie, aby otworzyć kolejną pizzerię.

Drugi lokal powstał w Bolesławcu. Został otwarty w czerwcu 2020 roku, czyli tuż po wiosennym lockdownie. Co warte podkreślenia, pomimo wprowadzonych obostrzeń, już po pierwszym miesiącu działalności stał się rentowny.

– Biznesplan Da Grasso, jak się okazuje, przewidywał trudności wynikające z pandemii – relacjonuje Marika Migdal. –  Około 70-80 proc. zamówień, które realizujemy to dostawy. Dzięki temu nawet w okresie zamknięcia restauracji nie grozi nam wstrzymanie pracy. Oba moje lokale przez cały 2020 rok pracowały pełną parą. Bardzo ważne było też dla mnie, że w tym trudniejszym okresie mogłam liczyć na zrozumienie ze strony sieci. Da Grasso zwolniło mnie z opłaty franczyzowej i przeznaczyło dodatkowe środki na intensyfikację działań reklamowych online. Dzięki temu zachowaliśmy płynność działania.

Przemyślane lokalizacje

Sieć Da Grasso liczy obecnie 185 restauracji. Powstają zarówno w dużych, jak i małych miastach. 

– Nasze obecne plany rozwojowe zakładają otwarcia kolejnych placówek w 30 różnych miejscach w Polsce – informuje Magdalena Parfianowicz, kierownik działu placówek franczyzowych Da Grasso. – Gdy rozważamy otwarcie placówki w dużym mieście, rekomendujemy lokale osiedlowe. W miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców preferujemy lokale w centrach miast. Otwieramy też placówki w food courtach, choć zdecydowanie mniej. Co ważne, każdy nowy franczyzobiorca otrzymuje od sieci rekomendację co do wielkości restauracji, zgodnie z potrzebami danej lokalizacji.

Całkowita kwota inwestycji zawiera się w widełkach od 100 do 300 tys. zł – zależy od wielkości lokalu, jego stanu technicznego. Istnieje możliwość leasingowania znacznej części inwestycji. Jednorazowa opłata wstępna wynosi 12 tys. zł netto.

Od kandydatów na franczyzobiorców licencjodawca nie wymaga doświadczenia w gastronomii.

– Wszyscy franczyzobiorcy podczas szkoleń w naszej placówce szkoleniowej powinni poznać każde stanowisko pracy od kuchni. Dzięki temu są w stanie zrozumieć biznes, którym będą zarządzać – podkreśla Magdalena Parfianowicz.

Centrala nie śpi

Każdemu franczyzobiorcy towarzyszy dedykowany opiekun. Pomaga znaleźć odpowiedni lokal, weryfikuje jego przystosowanie pod działalność gastronomiczną, organizuje spotkania z projektantami, technologiem, wspólnie z przedsiębiorcą przygotowuje harmonogram działań marketingowych przed otwarciem, w dniu otwarcia oraz przez cały okres współpracy, może także przeprowadzić rekrutację personelu.

– Zawsze przedstawiamy franczyzobiorcy szczegółowy biznesplan, który powinien pokryć wszystkie elementy kosztów inwestycji i kosztów bieżących – informuje Magdalena Parfianowicz. – W pakiecie franczyzowym oferujemy projekt technologiczny z pełnym kosztorysem. Zapewniamy projekt materiałów reklamowych i ich wydruk. Franczyzobiorców wspieramy przez cały okres współpracy. Ustalamy ofertę, opracowujemy receptury i doskonalimy know-how prowadzenia placówki. Każdemu przedsiębiorcy przekazujemy stale aktualizowany system HACCP. Dbamy o atesty produktów i audytujemy potencjalnych partnerów handlowych. Testujemy surowce, obliczamy szczegółowe koszty produkcji dań. We współpracy z profesjonalnymi dostawcami i znanymi producentami zapewniamy dostępność wszelkich produktów i surowców. Prowadzimy szkolenia pracowników placówek, nie tylko przy otwieraniu lokalu, ale i przez cały okres współpracy. Zapewniamy sprawdzony system sprzedażowy, niezbędny do zarządzania gospodarką magazynową.

W okresie maj-październik 2020 roku Da Grasso odnotowało 150-procentowy wzrost zapytań o możliwość nawiązania współpracy franczyzowej, w porównaniu z rokiem poprzednim.

 

WIZYTÓWKA DA GRASSO

Sieć pizzerii, rozwijana od 1996 roku.

  • 185 lokali
  • kwota inwestycji od 100 do 300 tys.
  • opłata wstępna 12 tys. zł netto
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €