Franczyza w startupie

Kurier z obiadem
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Stava oferuje lokalom gastronomicznym usługi kurierów, dostarczających posiłki do klientów. Dzięki temu restauracje nie muszą zatrudniać własnych dostawców. Korzystając ze specjalnej aplikacji wpisują tylko swoje zamówienie do systemu. System automatycznie analizuje wszystkie wezwania, segreguje, ustala kolejność realizacji i przyporządkowuje do poszczególnych kurierów. Kurierzy – za pośrednictwem tej samej aplikacji – otrzymują zlecenie. System analizuje też np., które zamówienia można ze sobą połączyć, aby jak najszybciej je zrealizować, ustala optymalną trasę, tak aby dostawca nie tracił czasu i nie nadkładał drogi.

– Stava jest jednym z dowodów na to, że model franczyzowy świetnie nadaje się do startupów technologicznych – mówił Grzegorz Aksamit, wiceprezes firmy Stava, na konferencji Founders Mind, organizowanej przez Founders.pl. – Za naszą marką stoi przede wszystkim technologia, system informatyczny, bez którego nie da się tej firmy prowadzić. Startupy sprzedają oprogramowania. My obudowaliśmy oprogramowanie w model biznesowy i sprzedajemy razem jako pełny koncept. Byliśmy pierwszym lub jednym z pierwszych start-upów, który zdecydował się na rozwój poprzez franczyzę. Ale teraz jest takich przykładów więcej, choćby Blinkeecity, Hop.city, Furgonetka.pl, czy Bolt, który wyrósł z firmy Taxify, rozwijanej na początku w modelu franczyzowym. Franczyza to sprawdzony model biznesowy, z wieloletnią historią, niestety często pomijany przez founderów, którzy myślą o tym, jak rozwijać swoje firmy.

Z franczyzą bezpieczniej

Jak startupy mogą skorzystać na decyzji o wejściu we franczyzowy model rozwoju?

– Dla franczyzodawcy rozwijanie sieci poprzez sprzedać licencji oznacza przede wszystkim szalenie szybki wzrost – podkreślał Grzegorz Aksamit. – W tym roku Żabka otworzyła 500 sklepów franczyzowych. W 2015 roku światowa marka sklepów 7eleven uruchomiła 3123 placówki. Tempo wzrostu sieci dzięki franczyzie jest szalenie szybkie, trudne do powtórzenia w tradycyjnych modelach skalowania biznesu. Przy zerowych nakładach potrzebnych na uruchamianie placówek ze strony franczyzodawcy. Franczyzobiorcy przychodzą bowiem do sieci z własnym kapitałem. To tak jakbyśmy wpuszczali do firmy inwestora – tylko bez oddawania mu udziałów. Poza tym franczyzobiorcy wnoszą opłaty za licencję – co oznacza wzrost salda na koncie firmy. Im szybciej rośnie sieć franczyzowa, tym więcej kapitału pozyskujecie dla swojego startupu.

Jak zauważył wiceprezes spółki Stava, franczyza minimalizuje też ryzyko biznesowe przedsiębiorców, którzy decydują się na zakup licencji. Statystycznie 30 proc. firm upada w pierwszym roku swojej działalności, 70 proc. w pierwszych pięciu latach. Natomiast 80 proc. firm przeżywa pełny okres umowy franczyzowej, który z reguły wynosi minimum 5 lat.

– To jest przepaść jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przedsiębiorcy – dodał Grzegorz Aksamit.

Skok rozwojowy

Stava ma obecnie 30 oddziałów w całej Polsce, w I kwartale 2021 roku będzie ich już 37. Od momentu wdrożenia modelu franczyzowego, czyli od 2017 r. do 2019 r. firma urosła o 1270 proc.

– Rok 2020 jest niezwykle pracowity dla całej naszej firmy. Już w październiku zrealizowaliśmy 105 proc. planu sprzedaży na cały 2020 roku, a na koniec listopada sprzedaż w całej sieci przekroczyła 15,4 mln zł  mówi Paweł Aksamit, prezes Stava S.A.

Spółka prowadzi obecnie emisję akcji w modelu crowdfundingowym. Środki pozyskane od inwestorów zostaną przeznaczone na szybki rozwój sieci oddziałów w kraju oraz wejście na rynek niemiecki, co jest planowane na przyszły rok.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €