Pizzeria w czasach pandemii

Marcin Ciesielski, prezes firmy Mastergrupa
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jak pan podsumuje 2020 roku, szczególnie trudny dla gastronomii?

Rzeczywiście to był nietypowy rok z ogromnymi wyzwaniami. Wiele branż zostało dotkniętych pandemią, a gastronomia chyba najboleśniej. Nam na szczęście udało się obronić i kończymy rok na plusie, chociaż ostatnie miesiące nie były łatwe. Stopiątka to sieć pizzerii, która zawsze w standardzie usług miała sprzedaż z dostawą, a więc dysponuje rozwiniętą infrastrukturą i logistyką dostaw. Nie musieliśmy więc naprędce tworzyć zdalnego kanału sprzedaży w przeciwieństwie do wielu innych restauracji, które specjalizowały się w obsłudze w lokalu.

W obecnej sytuacji musieliśmy tylko zmienić punkt ciężkości i jeszcze bardziej wzmocnić ten kanał sprzedaży. W tym celu wykonaliśmy szereg działań, które poprawiły widoczność marki w sieci. W realizacji działań pomogli również franczyzobiorcy i ich determinacja. Dzięki nim bardzo szybko dopasowaliśmy się do nowych warunków i już wiosną, po krótkim spadku sprzedaży prędko odrobiliśmy straty, a nawet w niektórych przypadkach udało się poprawiać wyniki o 15-20 proc. W sumie 2020 rok kończymy ze wzrostem na poziomie 20 proc. w porównaniu do 2019 roku. Co więcej, żaden z naszych franczyzobiorców nie zrezygnował ze współpracy z powodu pandemii, a byli też tacy, którzy wykorzystali kryzys, niższe ceny wynajmu lokali i otworzyli kolejne pizzerie.

W minionym roku przybyło nam 15 nowych placówek, co oznacza, że zrealizowaliśmy roczny plan rozwoju. Pizza to bezpieczny produkt. Pieczona jest w blisko 400 stopniach Celsjusza i po włożeniu do pieca, zanim trafi do klienta, nie jest przez nikogo dotykana. Jest więc bezpiecznym produktem, a do tego popularnym.

W jaki sposób pomagaliście franczyzobiorcom?

Intensywnie pracowaliśmy nad widocznością w sieci i pozycjonowaniem punktów franczyzowych w wyszukiwarce Google. Franczyzobiorcy otrzymali od nas pakiet wsparcia marketingowego w internecie. Na nasz koszt prowadziliśmy kampanie na rzecz każdej pizzerii. Nad widocznością w sieci pracowaliśmy dużo wcześniej przed pandemią, ale teraz wzmocniliśmy działania. Rozbudowujemy dział IT, zatrudniamy informatyków i specjalistów od e-commerce. Obecnie to jeden z najważniejszych elementów funkcjonowania całej sieci. Naszym celem jest stworzenie własnego zaplecza technologicznego i operacyjnego, by uniezależnić się od zewnętrznych dostawców usług. Kierujemy ruch do naszych autorskich rozwiązań, a nie do zewnętrznych, obciążonych prowizją. Dlatego mamy też własną aplikację mobilną do składania zamówień. Oferujemy narzędzia, dzięki którym franczyzobiorcy zarabiają więcej, nie ponosząc dodatkowych kosztów. Ponadto nasi franczyzobiorcy mogli korzystać z naszej pomocy prawnej w kwestii pozyskania środków z tarcz antykryzysowych, pomagaliśmy w negocjacjach czynszów, czy rozłożenia na raty zaległości finansowych. Jak to mówią, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Dla nas był to test naszej wiarygodności wobec klientów i franczyzobiorców. Postanowiliśmy zrobić wszystko, by wesprzeć naszych partnerów. Pandemia kiedyś się skończy, a wrażenie pozostanie. Rozumiemy jak trudna jest obecna sytuacja i wszyscy jedziemy na tym samym wózku, dlatego tak ważne jest wzajemne wsparcie. My pomagamy naszym licencjobiorcom i dajemy narzędzia pomocowe, a oni odwzajemniają się pracą na rzecz własnych pizzerii, ale dzięki temu również całej sieci. Stopiątka to polski koncept, wyłącznie z polskim kapitałem. Większość przedsięwzięć finansujemy z własnych pieniędzy. Nie jesteśmy od nikogo uzależnieni. Myślę, że to też pomaga przetrwać trudne czasy. Uważam, że jesteśmy na dobrej drodze do zbudowania największej sieci pizzerii w Polsce. 

Od początku 2021 roku zaczynacie rozwój nowego konceptu Stopiątka Fabbrica. Czym się różni od Pizzerii Stopiątka?

Stopiatka Fabbrica to półautomatyczny system wypieku pizzy, który opiera się na organizacji pracy podobnej, jak przy taśmie produkcyjnej w fabryce. Informatyzacja procesu zamówienia oraz produkcji, zapewnia optymalizację kosztów, powtarzalność produktu według wyznaczonych standardów oraz tempo realizacji zamówienia, które wynosi do 7 minut. Model opiera się na sprzedaży na wynos z dostawą do klienta, nie ma sali konsumpcyjnej, a kontakt z pracownikiem pizzerii został wyeliminowany. Wszystko odbywa się bezkontaktowo z zachowaniem standardów higieny i bezpieczeństwa. Zamówienia i płatności będą zdalne, poprzez aplikację Stopiątki, telefonicznie lub poprzez dotykowe kioski elektroniczne ustawione w placówkach Stopiątka Fabbrica.

Prace koncepcyjne nad modelem Stopiątka Fabbrica trwają od 1,5 roku, natomiast testowanie placówki pilotażowej trwało pół roku. Pomysł na Stopiątkę Fabbrica wynikał z problemów pracowniczych obecnych jeszcze przed pandemią. Natomiast niewielka powierzchnia pizzerii, czyli 50 m2 pozwoli zredukować koszty najmu i otwierać punkty w atrakcyjnych miejscach. Teraz idealnie wpisuje się w aktualną sytuację rynkową.

Jaki jest koszt uruchomienia tradycyjnej pizzerii Stopiątka i Stopiątka Fabbrica?

Koszt inwestycji w pojedynczą placówkę to ok. 120 tys. zł netto plus koszty marketingu i remontu. Inwestycja pokrywa aranżację placówki oraz wyposażenie w sprzęt i akcesoria kuchenne, wyposażenie sali jadalnej, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz pozostałe elementy związane z wystrojem. Pizzeria uruchamiana jest zazwyczaj w 2-3 miesiące od podpisania umowy franczyzowej. Pomagamy partnerom w przygotowaniu lokalu do działalności gastronomicznej oraz we wszystkich formalnościach związanych z odbiorem placówki przez sanepid.

Wielkość powierzchni pizzerii uzależniona jest od warunków i kosztów najmu. Dopasowujemy rozmiar placówki do potencjału rynku lokalnego i ceny powierzchni. W ten sposób dbamy o rentowność lokali i dlatego w dużych miastach działają mniejsze pizzerie, ok. 120 m2, natomiast w mniejszych miejscowościach działają lokale o powierzchni mniej więcej 160 m2. O wyborze lokalizacji decydujemy wspólnie z franczyzobiorcą. Pod uwagę brane jest natężenie ruchu, okoliczna konkurencja, cena i jakość ich oferty, a także potencjał zakupowy miasta i dzielnicy.

Jeśli chodzi o Stopiątkę Fabbricę to koszt inwestycji w tym przypadku wynosi zaczyna się od 105 tys. zł., natomiast w tradycyjną pizzerię Stopiątka od 120 tys. zł. Aktualnie na rynku funkcjonuje 65 pizzerii Stopiątka. W przyszłym roku zamierzamy uruchomić 15 nowych punktów oraz minimum pięć pizzerii Stopiątka Fabbrica. 

Jak według pana będzie wyglądała branża gastronomiczna po pandemii?

Gastronomię w tej chwili można podzielić na dwie części – tradycyjną, hotelową, bez rozwiniętej infrastruktury dostaw, która przez to szczególnie boryka się z problemami i fast foodową, która ma dobrze rozwinięty kanał delivery. W mojej opinii w 2021 roku będzie wysyp bankructw i zamykanie działalności, szczególnie wśród restauratorów, którzy nie mieli trwałego i solidnego zaplecza finansowego, a na wiosnę, kiedy restauratorów przestaną obowiązywać zobowiązania wynikające z otrzymanych subwencji, będzie druga fala bankructw i przede wszystkim zwolnień pracowników. Jeśli rząd wywiąże się ze swoich obietnic oraz skutecznie i sprawnie wdroży kolejną pomoc dla restauratorów, to wtedy jest szansa, że sytuacja nie będzie aż tak zła. Według zapowiedzi rządzących, w styczniu mają być dopłaty do kosztów stałych, zwolnienia z ZUS itd., ale problem polega na tym, że restauratorzy już potrzebują pieniędzy. Nie mogą czekać, bo sytuacja jest bardzo trudna. Niektórym zostały pieniądze z wiosennej subwencji i próbują dotrwać do kolejnej pomocy.

Jeśli chodzi o przyszłość, wydaje się, że firmy które są zrzeszone w sieciach franczyzowych (pod warunkiem, że są oparte na solidnych fundamentach), łagodniej przejdą cały kryzys, niż pojedyncze i niezależne restauracje. W mojej opinii, w przyszłości będzie postępowała konsolidacja rynku. Będzie coraz więcej sieci, a dotychczasowe niezależne lokale będą przyłączały się do nich. Sieć, z racji swojej wielkości i zasobów oferuje parasol ochronny, ułatwiający działalność, przetrwanie na rynku i rozwój. Oczywiście niezależne restauracje nie znikną definitywnie z rynku. W mojej opinii będą one jednak prowadzone przez ekspertów kulinarnych i mistrzów kuchni, którzy będą potrafili konkurować bardzo wysoką jakością  Z rynku znikną natomiast te restauracje, które powstały na fali mody na gastronomię, które nie potrafiły się sprofilować i nie miały solidnych fundamentów w postaci wiedzy o prowadzeniu lokalu gastronomicznego.

Dotychczas pod koniec roku część restauracji, kończyła prowadzenia działalności gospodarczej. Wynikało to z tego, że kończył się okres rozliczeniowy i kończyły się umowy z kontrahentami. Były to jednak ruchy naturalne na rynku. Teraz przez pandemię liczba takich lokali będzie kilkukrotnie wyższa. Ale jak to w gospodarce bywa, jedni płaczą i bankrutują, a drudzy zarabiają. Ci, którzy przeżyją będą jeszcze silniejsi na rynku. My w sieci pizzerii Stopiątka w czasie pandemii podpisaliśmy najwięcej umów franczyzowych. Ludzie wiedzą i są świadomi, że Covid się skończy, a gastronomia będzie działała, więc podejmują decyzje o inwestycjach. Poza tym ludzie nie są pewni swojej sytuacji zawodowej i szukają innych rozwiązań oraz zabezpieczeń finansowych.

Rozmawiała Magdalena Kurda

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł