Gastronomia się buntuje
Otwieramy – stwierdzili przedsiębiorcy z branży gastronomicznej i hotelarskiej. Pomimo zakazu niektórzy zaczynają odmrażać swoje biznesy. Także franczyzowe.
Lockdown gastronomii trwa od listopada. Od końca grudnia zamknięte są też m.in. pensjonaty, hotele, stoki narciarskie. Część przedsiębiorców powiedziała „dość” i ogłosiła akcję otwierania zamrożonych biznesów. Jako pierwsi zbuntowali się górale, którzy tracą na martwym obecnie zimowym sezonie. Do inicjatywy #OtwieraMY przyłączają się też jednak przedsiębiorcy z innych części kraju i kolejnych branż, np. właściciele siłowni czy klubów fitness. Jako datę „zero” wyznaczono 18 stycznia, choć nieliczni otwierali się już w ostatni weekend. Na internetowej mapie, na którą wpisują się właściciele uruchamianych wbrew zakazowi biznesów było w weekend ok. 100 pozycji. Przedsiębiorcy twierdzą, że wprowadzone przez rząd obostrzenia są bezprawne i powołują się przy tym na wyroki sądów, które stwierdzają m.in. że bez wprowadzenia stanu klęski żywiołowej zakazywanie określonej działalności nie ma podstaw prawnych.
Trzeci miesiąc bez przychodów
Piotr Borodacz-Białoskórski jest współwłaścicielem franczyzowego lokalu Ministerstwo Śledzia i Wódki w Legnicy.
– Lokal, który istniał już w obecnym miejscu, odkupiliśmy od poprzedniego właściciela w ubiegłym roku – opowiada. – Zainwestowaliśmy w remont. Otworzyliśmy się we wrześniu, a po 43 dniach nastąpił lockdown gastronomii. Jako nowy podmiot gospodarczy nie możemy się ubiegać o wsparcie rządowe. Nie mamy jak wykazać strat w porównaniu z 2019 rokiem, bo wtedy jeszcze nie istnieliśmy. Lokal jest teraz całkowicie zamknięty, bo nie mamy takiego menu, które mogłoby funkcjonować w dostawie. Zostały nam kredyty, leasingi, bieżące rachunki do zapłacenia.
Dlatego od 29 stycznia właściciele legnickiego Ministerstwa mają zamiar otworzyć lokal. Uważają, że prawo jest po ich stronie.
– Rozporządzenie mówiące o zamknięciu lokali gastronomicznych jest tylko zaleceniem, do którego my się zastosowaliśmy. Ale już trzeci miesiąc nie mamy żadnych przychodów. Kończą się zapasy finansowe, coraz realniejsze staje się zagrożenie bankructwem. Dlatego podejmiemy ryzyko, bo też wyroki sądów do tego zachęcają – dodaje Piotr Borodacz-Białoskórski.
Jak podkreśla, lokal będzie działał z zachowaniem wszelkich reżimów sanitarnych.
Franczyzodawca marki Ministerstwo Śledzia i Wódki pozostawia decyzję o otwarciach w gestii poszczególnych franczyzobiorców.
– To są samodzielni przedsiębiorcy, którzy działają na własny rachunek, nie możemy im nakazywać albo zabraniać – mówi Anna Kupidura, dyrektor operacyjny ds. rozwoju sieci Ministerstwa Śledzia i Wódki. – Część firm została zostawiona bez żadnej pomocy państwa, na pastwę losu. Są naprawdę w tragicznej sytuacji.
Wsparcia i tak nie dostaną
Restauracje sieci Zdrowa Krowa od początku pandemii działają w dowozie, ale pomimo tego franczyzodawca też poważnie myśli o otwarciu lokali dla gości.
– – Konsultujemy się cały czas z prawnikami, przygotowujemy pod kątem sanitarnym. Zamierzamy otworzyć lokale od 1 lutego – zapowiada Robert Kuc, franczyzodawca Zdrowej Krowy. – Chcemy być solidarni z branżą. Jako sieć w 2019 roku mieliśmy 5 lokali, obecnie jest ich już 12. Nie mamy zatem możliwości wykazania spadków przychodów, ponieważ skala biznesu jest już zupełnie inna. Mamy też franczyzobiorców, którzy otworzyli się niedawno i nie mają możliwości, aby porównać przychodu z października 2020 do 2019.
Franczyzodawca podkreśla, że żadnego z licencjobiorców nie będzie zmuszał do otwarcia lokalu – będzie to ich indywidualna decyzja.
– Ale wygląda na to, że większość się na to zdecyduje – dodaje Robert Kuc. – Zdajemy sobie sprawę, że kontrole mogą się pojawić, ale wprowadzimy standardy, dzięki którym klienci będą się czuć się komfortowo w naszych restauracjach.
Franczyzodawca podkreśla, że przestrzeganie reżimów sanitarnych będzie sprawą priorytetową: zachowanie odległości między stolikami, dezynfekcja, mierzenie temperatury gościom, wypełnianie ankiet o stanie zdrowia, maseczki. Oprócz tego właściciele burgerowni będą podpisywać z klientami... umowy o dzieło.
– Formalnie goście będą zatrudniani jako tajemniczy klienci, którzą robią dla nas w lokalach audyt jakości – wyjaśnia franczyzodawca Zdrowej Krowy.
Inni kibicują
Czas pokaże, jak duży zasięg będzie miał bunt przedsiębiorców i czy skłoni on rząd do szybszego zdejmowania obostrzeń z zamrożonych branż.
– Sercem jesteśmy z tymi, którzy się otwierają, ale na razie będziemy przyglądać się rozwojowi sytuacji. Mamy nadzieję, że w tym tygodniu rząd pójdzie jednak na jakieś ustępstwa – mówi Marcin Suski, menadżer ds. franczyzy Krowarzywa.
Sytuacji przygląda się także sieć Mihiderka, która z powodu pandemii na stałe musiała już zamknąć trzy z dziesięciu lokali, a dwa kolejne czasowo.
– O ile my możemy nie zastosować się do zakazu udostępniania możliwości konsumpcji na miejscu i to nasze stanowisko opieramy także na słynnym już wyroku sądu w Opolu, to zupełnie inaczej wygląda sytuacja prawna samych klientów – uzasadnia Marcin Krysiński, franczyzodawca Mihiderki. – Dodatkowo konieczność zachowania reżimu sanitarnego w praktyce oznacza, że moglibyśmy udostępnić średnio 5 miejsc w każdym z naszych lokali, zwiększając jednocześnie liczbę osób do jego obsługi. Na to wszystko nakłada się także fakt, że 4 z 7 posiadanych jeszcze przez nas lokali jest ulokowana w centrach handlowych, które niekoniecznie mogą wyrazić zgodę na takie „otwarcie”.
Franczyzodawca podkreśla, że gastronomię zabija nie COViD, ale decyzje rządzących.
– To nie pandemia utrudnia nam działalność, a sposób w jaki rząd z nią walczy. Wielokrotnie podkreślałem, że problemem nie jest tzw. lockdown nr 1, którego wprowadzenie uważam generalnie za dobre posunięcie – dodaje Marcin Krysiński. – Natomiast gdyby nie było lockdownu nr 2, to pewnie mielibyśmy nadal 10 placówek. Wprowadzenie kolejnego etapu obostrzeń doprowadziło nas do konieczności zamknięcia najsłabiej rokujących lokali, ponieważ nie mamy już po prostu zasobów do ich utrzymywania. Nasze zeszłoroczne obroty oscylują na poziomie 50 proc. tego, co osiągnęliśmy w roku 2019. Sprzedaż w dostawie i na wynos – to nie jest rozwiązanie problemu. Proszę także pamiętać, że dostawa z lokali restauracyjnych przez zewnętrzne firmy jest najdroższym możliwym kanałem dystrybucji, w którym prowizje sięgają 30 proc. wartości brutto całego zamówienia.
Premier zapowiedział, że rząd będzie się starał we współpracy z przedstawicielami branży gastronomicznej i fitness w najbliższych 10 dniach wypracować protokoły sanitarne funkcjonowania w okolicznościach pandemicznych. Zastrzegł, że jest to uzależnione od kilku czynników: liczby zakażeń, zgonów, sytuacji u naszych sąsiadów i tempa szczepień.
Za złamanie zakazów przedsiębiorcom grozi mandat w wysokosci maksymalnie 30 tys. zł.
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

