Franczyzobiorcy bez wsparcia
Adam Więckowski ma 19 sklepów. Wszystkie zamknięte, bo działają w galeriach handlowych. Na pomoc rządową nie może liczyć, bo na liście kodów uprawnionych do wsparcia nie ma jego PKD.
Adam Więckowski od lat prowadzi franczyzowe sklepy odzieżowe i jubilerskie. Wszystkich ma 19, najwięcej – bo 10 – marki Quiosque. Jego kod PKD to 46.16Z – obejmuje działalność agentów zajmujących się sprzedażą wyrobów tekstylnych, odzieży, wyrobów futrzarskich, obuwia i artykułów skórzanych. To PKD nie znalazło się na liście kodów, które objęte są pomocą z ostatniej tarczy antykryzysowej.
– Ze wsparcia mogą skorzystać franczyzodawcy, objęci kodem 47.71Z (sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach – przyp.red.) – mówi Adam Więckowski. – Natomiast franczyzobiorcy, tacy jak ja, zostali całkowicie pominięci. W pierwszym lockdownie, gdy pod uwagę brany był tylko spadek obrotów, otrzymaliśmy wsparcie. Ale ono już się skończyło, a poza tym pieniądze trzeba będzie zwrócić. Jesienią zmieniły się zasady przyznawania pomocy i utworzono listę kodów PKD, którym ona się należy. Nasz się na niej nie znalazł. A przecież nie tylko moja firma jest w takiej sytuacji. W ramach Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, wspólnie z konfederacją Lewiatan przygotowaliśmy poszerzoną listę kodów PKD, biorąc pod uwagę podmioty, które prowadzą działalność w zamykanych co rusz galeriach handlowych. Na tej podstawie Senat przygotował swoje poprawki do tarczy, poszerzające listę. Niestety, poprawki zostały odrzucone w Sejmie i zostaliśmy z niczym.
Nie ma przychodu, są koszty
Różnica w kodach PKD oznacza m.in. to, że franczyzobiorcy marek odzieżowych handlują towarem nie własnym, ale należącym do sieci, który dostają w depozyt. Kasy fiskalne są zarejestrowane na firmę-matkę i to jej nazwa widnieje na paragonie. Franczyzobiorca formalnie świadczy usługę pośrednictwa sprzedaży.
– Ale to my podpisujemy umowy najmu lokali, to my zatrudniamy pracowników – dodaje Adam Więckowski. – I to my pokrywamy wynikające z tego koszty.
Wszystkie jego sklepy działają w galeriach handlowych. I wszystkie są zamknięte od świąt Bożego Narodzenia. W listopadzie też nie mogły pracować przez trzy tygodnie.
– Wtedy jednak jeszcze byliśmy przekonani, że otrzymamy pomoc rządową. Pracownikom, których mamy w sumie ok. 70 zapłaciliśmy pełne wynagrodzenie, pomimo że sklepy były tak długo nieczynne – mówi Adam Więckowski. – To, co zarobiliśmy w grudniu, już wydaliśmy. A przychód za styczeń wynosi zero złotych. Finansujemy teraz działalność firmy z oszczędności prywatnych, ale dochodzimy już do ściany. Same koszty pracowników to jest ok. 200 tys. zł miesięcznie. Z abolicji czynszowej nie korzystamy, bo zgodnie z ustawą musielibyśmy każdorazowo przedłużyć umowę o kolejne pół roku, plus okres zamknięcia galerii. Nie chcemy się w to wikłać, bo nie wiadomo, co będzie dalej.
Podzielony handel
Z problemami swoich franczyzobiorców solidaryzuje się licencjodawca marki Quiosque. Połowa ze 180 sklepów sieci jest oparta o system franczyzowy.
– Nasze sklepy franczyzowe w większości mają PKD związane z prowadzeniem pośrednictwa handlowego, które nie zostało uwzględnione w tarczy 6.0, pomimo tego, że franczyzobiorcy Quiosque, jak wszyscy inni, muszą płacić chociażby czynsze galeriom handlowym i wynagrodzenia swoim pracownikom – mówi Grzegorz Tokarczyk, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju sieci Quiosque. – Wielu spośród naszych partnerów pokrzywdzonych przez kolejne obostrzenia i trzeci lockdown nie jest objętych pomocą rządową. Aż 30 proc. franczyzobiorców Quiosque nie otrzyma żadnego wsparcia, mimo tego, iż dwa razy wnioskowaliśmy o pomoc dosyłając kody PKD i pisma do rządu.
Nic nie wskazuje na to, aby lista kodów PKD uprawnionych do pomocy została rozszerzona. A franczyzobiorcom bardzo potrzebne byłoby wsparcie w postaci dopłat do pracowników czy umorzenia ZUS-u. Dziś rząd ma ogłosić decyzję w sprawie poluzowania restrykcji, prawdopodobnie także odnośnie galerii handlowych.
– Nawet jeśli galerie zostaną otwarte od 1 lutego, to pieniądze zarobione w lutym otrzymamy dopiero w marcu, bo taki jest cykl rozliczeń w naszej branży – dodaje Adam Więckowski. – Czujemy się oszukani. Nie rozumiem, dlaczego handel został tak podzielony. Dlaczego jeden sklep z tym samym asortymentem dostanie pomoc, a drugi, po sąsiedzku w tej samej galerii już nie? Prowadzę firmę od 20, czy teraz w ciągu roku mam stracić wszystko?
ZOBACZ W KATALOGU
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

