Nie osiadamy na laurach
– Już niedługo zaczynamy testy dwóch nowych konceptów – zapowiada Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery.
Trudny rok za wami. Jakie plany macie na obecny?
Do końca roku na mapie Polski pojawi się 189 nowych punktów franczyzowych. Rozwój obejmie wszystkie koncepty, należące do spółki Sweet Gallery, czyli Lodolandię, Kołacz na Okrągło, Bafra Kebab i SiGelato. Nieustannie prowadzimy spotkania z osobami z całego kraju, którzy chcieliby rozpocząć działalność w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Od połowy stycznia 2021 roku ułatwiamy wejście do sieci Bafra Kebab. Pojawią się też dwa nowe koncepty gastronomiczne. Na razie nie chcę jednak zdradzać szczegółów.
Dużo się dzieje. Jakie ułatwienia dla franczyzobiorców wprowadzacie?
Ubiegły rok był udany pod względem sprzedaży naszych produktów. Zauważyliśmy natomiast opory związane z inwestycjami w koncept franczyzowy. A ponieważ Bafra Kebab jest najbardziej wymagająca pod względem zarządzania, postanowiliśmy w jej przypadku ułatwić decyzję o inwestycji.
Dotychczas, początek współpracy franczyzowej w ramach sieci Bafra Kebab wiązał się z zakupem przyczepy. Teraz franczyzobiorca zwolniony będzie z tego obowiązku, a działalność będzie można rozpocząć od wynajmu przyczepy. Tego rodzaju współpracę będzie regulowała umowa najmu, która po trzech miesiącach może zostać zamieniona na umowę franczyzową, jeśli obie strony o tym zdecydują. W takim wypadku poniesione koszty najmu punktu, zostaną uznane jako zaliczka franczyzobiorcy na poczet jego zakupu. Ryzyko inwestycji bierzemy na siebie. Franczyzobiorca może zrezygnować z działalności, nie ponosząc żadnych strat. Oferta przeznaczona jest jednak tylko dla osób, które w procesie rekrutacji wykazały się największym zaangażowaniem. Szukamy osób, które od początku włożą jak najwięcej pracy w działalność.
Jak pan ocenia ubiegły rok?
Wszystkie nasze koncepty biznesowe dobrze poradziły sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. To zasługa sprzedaży z okienka, czyli „take away”, która pozwoliła uciec przed lockdownem i wyjść naprzeciw klientom, którzy nadal unikają zamkniętych przestrzeni. Dodatkowo rozwinęliśmy kanał sprzedaży z dostawą do klienta, co stanowi dodatkowe źródło dochodów franczyzobiorców. Stworzyliśmy system do składania i realizacji zamówień online poprzez aplikację z korzystnymi warunkami finansowymi wynegocjowanymi z operatorami zamówień, dostawcami i operatorami płatności online. Franczyzobiorcy mogą z dnia na dzień uruchomić kanał delivery bez żadnych dodatkowych formalności, które w całości załatwia centrala firmy. W tej chwili sprzedaż z dostawą realizuje niemal 100 proc. punktów Bafra Kebab.
Ile w tej chwili działa wszystkich punktów?
Aktualnie pod marką Lodolandia, Kołacz na Okrągło, SiGelato i Bafra Kebab funkcjonuje ponad 600 punktów. Działamy też za granicą, gdzie jest ok. 40 punktów pod marką Ice and Roll i Cake and Roll. Jesteśmy w Niemczech, na Słowacji, w Wielkiej Brytanii, w Austrii i od ubiegłego roku w Rumunii. Mimo pandemii udało nam się zadebiutować w Rumunii, gdzie biznes bardzo dobrze się rozwija. Dalej będziemy iść w kierunku południa. Interesuje nas Chorwacja i Czechy. Rozwój ułatwia specyfika produktu, złożonego z suchych komponentów, łatwych w transporcie. Dostawy odbywają się średnio dwa razy w tygodniu, bezpośrednio z centrali w Warszawie.
Jaka jest historia waszej firmy? Kiedy i jak się zaczęła?
Ja i szwagier zawsze myśleliśmy o własnym biznesie. W 2012 roku postanowiliśmy w końcu zaryzykować i zrealizować nasz plan. Do przedsięwzięcia włączyłem też mojego brata. Pracowaliśmy wtedy w bankowości w obsłudze klientów biznesowych w zakresie pozyskiwania finansowania. Dzięki temu mogliśmy poznać różne firmy, rodzaje biznesów, porażki i ich sukcesy. To dało nam wiedzę na temat rynku i możliwość oceny zapotrzebowania na dane produkty. Szukaliśmy pomysłu na niszowy biznes, który już na starcie da przewagę, a do tego będzie ciekawy i łatwo skalowalny. W końcu wybór padł na lody świderki. W naszej ocenie zarówno produkt, jak i punkty sprzedaży były bardzo niedopracowane – nieucywilizowane. Mam tu na myśli estetykę punktów, ich lokalizacje i smak produktu. Lody świderki można było kupić tylko na rynkach starych miast, nad morzem, czy w innych kurortach turystycznych. Nie były one powszechnie dostępne w innych miejscach odwiedzanych na co dzień, np. przy centrach handlowych, na osiedlach, czy retail parkach. Naszym planem było stworzenie nowej jakości lodów z szeroką dystrybucją. Postanowiliśmy zerwać z wizerunkiem lodów kojarzonych wyłącznie z wakacjami i wypoczynkiem, które kupują tylko turyści i uczestnicy turnusów wypoczynkowych. Postanowiliśmy skierować ofertę do każdego i być w miejscach odwiedzanych regularnie, niezależnie od pogody i dnia tygodnia. Lodolandia od początku była skoncentrowana na powracających klientach, nie tych stricte wakacyjnych.
W 2016 roku pojawił się Kołacz na Okrągło, drugi koncept, dzięki któremu mogliśmy zaoferować biznes całoroczny. Latem opiera się on na sprzedaży lodów, a jesienią i zimą kołaczy. Pomysł również podsunęli franczyzobiorcy, którzy chcieli zarabiać przez 12 miesięcy. Następnie stworzyliśmy Bafra Kebab i w 2020 roku SiGelato.
Czy nadal są z wami pierwsi franczyzobiorcy?
O tak! Większość z nich i, co ważne, nie poprzestali na jednym punkcie. Rekordzista ma ich teraz 10.
Podobno wasz biznes można łączyć z etatem. Da się to robić też zdalnie?
To zależy od umiejętności zorganizowania pracy i działalności przez franczyzobiorcę. Mamy partnera, który na co dzień mieszka w Warszawie, a punkty posiada we Wrocławiu i okolicach. Maksymalna odległość liczy więc kilkaset kilometrów. Wtedy jednak trzeba mieć na miejscu koordynatora, który na co dzień dopilnuje biznesu. Mamy również system IT, który pozwala zdalnie kontrolować biznes przez urządzenia mobilne. Takie rozwiązanie daje podgląd na sprzedaż, pracowników, pokazuje wartość paragonów, godziny największej sprzedaż, otwarcia i zamknięcia punktu. Dodatkowo wszystkie punkty wyposażone są w kamery on-line. Niemniej jednak konieczna jest również obecność kogoś na miejscu, koordynatora lub franczyzobiorcy.
Jaki jest koszt inwestycji w wasze koncepty?
Nasze biznesy można leasingować, a na początek wystarczy dysponować kwotą w wysokości 30 tys. zł w przypadku Lodolandii i 40 tys. zł w przypadku SiGelato i Bafra Kebab. Inwestycja zwraca się średnio już w drugim, trzecim sezonie w zależności od punktu.
Rozmawiała Magdalena Kurda
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


