Nie osiadamy na laurach

Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, franczyzodawca Lodolandii, Kołacza na Okrągło, Bafry Kebab i SiGelato
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Trudny rok za wami. Jakie plany macie na obecny?

Do końca roku na mapie Polski pojawi się 189 nowych punktów franczyzowych. Rozwój obejmie wszystkie koncepty, należące do spółki Sweet Gallery, czyli Lodolandię, Kołacz na Okrągło, Bafra Kebab i SiGelato. Nieustannie prowadzimy spotkania z osobami z całego kraju, którzy chcieliby rozpocząć działalność w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Od połowy stycznia 2021 roku ułatwiamy wejście do sieci Bafra Kebab. Pojawią się też dwa nowe koncepty gastronomiczne. Na razie nie chcę jednak zdradzać szczegółów.

Dużo się dzieje. Jakie ułatwienia dla franczyzobiorców wprowadzacie?

Ubiegły rok był udany pod względem sprzedaży naszych produktów. Zauważyliśmy natomiast opory związane z inwestycjami w koncept franczyzowy. A ponieważ Bafra Kebab jest najbardziej wymagająca pod względem zarządzania, postanowiliśmy w jej przypadku ułatwić decyzję o inwestycji. 

Dotychczas, początek współpracy franczyzowej w ramach sieci Bafra Kebab wiązał się z zakupem przyczepy. Teraz franczyzobiorca zwolniony będzie z tego obowiązku, a działalność będzie można rozpocząć od wynajmu przyczepy. Tego rodzaju współpracę będzie regulowała umowa najmu, która po trzech miesiącach może zostać zamieniona na umowę franczyzową, jeśli obie strony o tym zdecydują. W takim wypadku poniesione koszty najmu punktu, zostaną uznane jako zaliczka franczyzobiorcy na poczet jego zakupu. Ryzyko inwestycji bierzemy na siebie. Franczyzobiorca może zrezygnować z działalności, nie ponosząc żadnych strat. Oferta przeznaczona jest jednak tylko dla osób, które w procesie rekrutacji wykazały się największym zaangażowaniem. Szukamy osób, które od początku włożą jak najwięcej pracy w działalność.

Jak pan ocenia ubiegły rok?

Wszystkie nasze koncepty biznesowe dobrze poradziły sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. To zasługa sprzedaży z okienka, czyli „take away”, która pozwoliła uciec przed lockdownem i wyjść naprzeciw klientom, którzy nadal unikają zamkniętych przestrzeni. Dodatkowo rozwinęliśmy kanał sprzedaży z dostawą do klienta, co stanowi dodatkowe źródło dochodów franczyzobiorców. Stworzyliśmy system do składania i realizacji zamówień online poprzez aplikację z korzystnymi warunkami finansowymi wynegocjowanymi z operatorami zamówień, dostawcami i operatorami płatności online. Franczyzobiorcy mogą z dnia na dzień uruchomić kanał delivery bez żadnych dodatkowych formalności, które w całości załatwia centrala firmy. W tej chwili sprzedaż z dostawą realizuje niemal 100 proc. punktów Bafra Kebab.

Ile w tej chwili działa wszystkich punktów?

Aktualnie pod marką Lodolandia, Kołacz na Okrągło, SiGelato i Bafra Kebab funkcjonuje ponad 600 punktów. Działamy też za granicą, gdzie jest ok. 40 punktów pod marką Ice and Roll i Cake and Roll. Jesteśmy w Niemczech, na Słowacji, w Wielkiej Brytanii, w Austrii i od ubiegłego roku w Rumunii. Mimo pandemii udało nam się zadebiutować w Rumunii, gdzie biznes bardzo dobrze się rozwija. Dalej będziemy iść w kierunku południa. Interesuje nas Chorwacja i Czechy. Rozwój ułatwia specyfika produktu, złożonego z suchych komponentów, łatwych w transporcie. Dostawy odbywają się średnio dwa razy w tygodniu, bezpośrednio z centrali w Warszawie.

Jaka jest historia waszej firmy? Kiedy i jak się zaczęła?

Ja i szwagier zawsze myśleliśmy o własnym biznesie. W 2012 roku postanowiliśmy w końcu zaryzykować i zrealizować nasz plan. Do przedsięwzięcia włączyłem też mojego brata. Pracowaliśmy wtedy w bankowości w obsłudze klientów biznesowych w zakresie pozyskiwania finansowania. Dzięki temu mogliśmy poznać różne firmy, rodzaje biznesów, porażki i ich sukcesy. To dało nam wiedzę na temat rynku i możliwość oceny zapotrzebowania na dane produkty. Szukaliśmy pomysłu na niszowy biznes, który już na starcie da przewagę, a do tego będzie ciekawy i łatwo skalowalny. W końcu wybór padł na lody świderki. W naszej ocenie zarówno produkt, jak i punkty sprzedaży były bardzo niedopracowane – nieucywilizowane. Mam tu na myśli estetykę punktów, ich lokalizacje i smak produktu. Lody świderki można było kupić tylko na rynkach starych miast, nad morzem, czy w innych kurortach turystycznych. Nie były one powszechnie dostępne w innych miejscach odwiedzanych na co dzień, np. przy centrach handlowych, na osiedlach, czy retail parkach. Naszym planem było stworzenie nowej jakości lodów z szeroką dystrybucją. Postanowiliśmy zerwać z wizerunkiem lodów kojarzonych wyłącznie z wakacjami i wypoczynkiem, które kupują tylko turyści i uczestnicy turnusów wypoczynkowych. Postanowiliśmy skierować ofertę do każdego i być w miejscach odwiedzanych regularnie, niezależnie od pogody i dnia tygodnia. Lodolandia od początku była skoncentrowana na powracających klientach, nie tych stricte wakacyjnych. 

W 2016 roku pojawił się Kołacz na Okrągło, drugi koncept, dzięki któremu mogliśmy zaoferować biznes całoroczny. Latem opiera się on na sprzedaży lodów, a jesienią i zimą kołaczy. Pomysł również podsunęli franczyzobiorcy, którzy chcieli zarabiać przez 12 miesięcy. Następnie stworzyliśmy Bafra Kebab i w 2020 roku SiGelato.

Czy nadal są z wami pierwsi franczyzobiorcy?

O tak! Większość z nich i, co ważne, nie poprzestali na jednym punkcie. Rekordzista ma ich teraz 10.

Podobno wasz biznes można łączyć z etatem. Da się to robić też zdalnie?   

To zależy od umiejętności zorganizowania pracy i działalności przez franczyzobiorcę. Mamy partnera, który na co dzień mieszka w Warszawie, a punkty posiada we Wrocławiu i okolicach. Maksymalna odległość liczy więc kilkaset kilometrów. Wtedy jednak trzeba mieć na miejscu koordynatora, który na co dzień dopilnuje biznesu. Mamy również system IT, który pozwala zdalnie kontrolować biznes przez urządzenia mobilne. Takie rozwiązanie daje podgląd na sprzedaż, pracowników, pokazuje wartość paragonów, godziny największej sprzedaż, otwarcia i zamknięcia punktu. Dodatkowo wszystkie punkty wyposażone są w kamery on-line. Niemniej jednak konieczna jest również obecność kogoś na miejscu, koordynatora lub franczyzobiorcy.

Jaki jest koszt inwestycji w wasze koncepty?

Nasze biznesy można leasingować, a na początek wystarczy dysponować kwotą w wysokości 30 tys. zł w przypadku Lodolandii i 40 tys. zł w przypadku SiGelato i Bafra Kebab. Inwestycja zwraca się średnio już w drugim, trzecim sezonie w zależności od punktu.

Rozmawiała Magdalena Kurda

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł