Amerykanie doceniają perspektywy franczyzy w Polsce

Wysoka lokata
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Badacze z Rosenberg International Franchise Center (RIFC) opracowali indeks klasyfikujący 131 krajów według ich atrakcyjności jako międzynarodowych rynków ekspansji franczyzowej dla franczyz z USA. Indeks ten jest generowany za pomocą modelu ilościowego, który jest oparty na recenzowanych badaniach i ankiecie wśród osób zajmujących się ekspansją systemów franczyzowych z USA. Czynniki brane pod uwagę przez badaczy, to podstawowe dane makroekonomiczne: jak wielkość populacji, PKB na mieszkańca, poziom wzrostu PKB w ostatnich latach oraz subiektywna ocena przez menedżerów firm franczyzowych z USA odnośnie ryzyka ekonomicznego i politycznego, ryzyka prawnego, odległości geograficznej i kulturowej. W poniższej tabeli przedstawiamy wybrane kraje z rankingu oraz ich pozycje w poszczególnych kategoriach. Kraj najlepiej oceniony otrzymywał notę 1, a najgorzej oceniony 131. 

Kraj Wielkość populacji PKB na mieszkańca Wzrost PKB Ryzyko ekonomiczne
i polityczne
Ryzyko prawne Odległość geograficzna
i kulturowa
Ranking atrakcyjności 2020
Niemcy 18 14 101 11 22 9 1
Wielka Brytania 20 23 105 29 8 4 2
Kanada 35 19 34 16 23 2 3
Francja 21 22 25 21 31 12 4
Polska 34 37 8 27 39 18 5
Australia 49 16 85 8 14 40 6
Hiszpania 28 28 67 36 29 16 7
Irlandia 102 3 1 13 24 3 8
Chiny 1 59 9 45 20 116 9
Szwecja 75 13 74 5 10 34 10
Korea 25 26 69 38 5 119 11
Holandia 62 10 84 7 41 20 12
Japonia 10 25 112 35 28 87 13
Dania 95 17 99 3 4 14 14
Nowa Zelandia 101 29 56 9 1 33 15
Czechy 73 32 44 28 40 11 16
Hongkong 87 7 66 14 3 82 17
Norwegia 99 4 103 4 9 22 18
Turcja 17 48 47 79 32 49 19
Indie 2 90 4 72 60 48 20
Włochy 22 30 118 50 55 10 30
Węgry 79 38 53 41 50 13 35
Arabia Saudyjska 37 11 106 39 59 72 36
Rosja 9 44 124 65 27 115 39
Litwa 118 35 70 30 11 36 40
Estonia 129 36 62 22 18 28 42
Rumunia 55 46 25 61 53 107 45
Łotwa 126 42 55 33 19 38 48
Słowacja 98 34 45 26 44 109 50
Słowenia 124 33 49 17 36 94 53
Bułgaria 89 52 46 48 58 81 58
Chorwacja 108 47 75 56 49 44 64
Serbia 90 63 86 69 43 93 81
Ukraina 32 85 125 100 61 113 94
Macedonia Północna 123 67 83 91 17 83 96
Białoruś 81 55 126 109 48 103 100
Mołdawia 110 86 64 101 47 111 109
Albania 116 74 54 98 76 104 114
Bośnia i Hercegowina 112 73 63 97 82 95 116

Źródło: Rosenberg International Franchise Center (RIFC), University of New Hampshire, Peter T. Paul College of Business and Economics

Dobra ocena rynku polskiego wynika z dużego wzrostu PKN w ostatnich latach (ósme miejsce), dość dużej wielkości naszego rynku (34 miejsce) i nienajgorszej wysokości PKB na głowę mieszkańca (37). Menedżerowie odpowiedzialni za rozwój franczyz z USA uważają, że Polska jest dość bliska geograficznie i kulturowo do USA (18), o umiarkowanym ryzyku ekonomicznym i politycznym (27). Najgorzej ocenione zostało ryzyko prawne w tej kategorii - Polska zajęła dopiero 39. miejsce, gorzej niż większość krajów z Europy.

Amerykanie wysoko oceniają też rynek czeski

Z naszego regionu najlepiej w całościowym rankingu wypadły Czechy (16. miejsce), Węgry (35), Rosja (39) i Litwa (40). Kolejne miejsca zajęły Estonia (42), Rumunia (45), Łotwa (48) i Słowacja (50). Stawkę zamykają kraje bałkańskie i nasi sąsiedzi ze wschodu: Słowenia (53), Bułgaria (58), Chorwacja (64), Serbia (81), Ukraina (94), Macedonia Północna (96), Białoruś (100), Mołdawia (109), Albania (114) i Bośnia i Hercegowina (116).

Spodziewam się, że dobre wyniki w rankingu przygotowanym przez Rosenberg International Franchise Center działającym przy Uniwersytecie z New Hamshire znajdą swoje odbicie w decyzjach inwestycyjnych amerykańskich systemów franczyzowych. Wiele franczyz z USA obecnych w Europie Zachodniej, których nie ma jeszcze w Polsce postanowi pojawić się w naszym kraju.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Michał Wiśniewski
doradca we franczyzie

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €