Interes nie tylko w tłusty czwartek

Produkcja w obecności klientów
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Bez nich nie byłoby tłustego czwartku, który według tradycji wypada w ostatni czwartek przed Wielkim Postem. Pączki, według przekazów, były znane już w starożytnym Rzymie, jednak wcale nie przygotowywano ich na słodko. Zresztą w dawnej kuchni polskiej było podobnie – nadzienie pączków składało się ze słoniny, okraszane je suto skwarkami. Ale dopiero puszysty, słodki pączek stał się idealnym, którym zajadają się zarówno dzieci, jak i dorośli. Szybko zyskał uznanie do tego stopnia, że stał się obowiązkową pozycją w cukierniach oraz, obok chleba, także w piekarniach.

O tym, że każdy pączek jest inny, dobrze wiedzą cukiernicy i gospodynie domowe. Receptury pączków idealnych przekazywane są z pokolenia na pokolenie. A o tym, że można na słodkim ciastku… słono zarobić, świetnie wiedzą przedsiębiorcy. 
Aby otworzyć Wytwórnię Pączków Piekarczyk starannie przygotowywaliśmy się blisko rok. Mamy doświadczenie w gastronomii. Zaplanowaliśmy, że biznes będzie opierał się na zasadach franczyzy, szukaliśmy interesującego franczyzodawcy. Zrobiłem dokładny rekonesans na rynku, przeprowadziłem sporo rozmów i jednego byłem pewien: jakość oferowanych pączków we franczyzie nie była dla mnie zadowalająca. Sam system franczyzowy także mnie zaskoczył, przede wszystkim dość wysokie i długoterminowe koszty franczyzy – opowiada Arkadiusz Jacheć, menedżer franczyzodawcy Wytwórni Pączków Piekarczyk z Opola. – Ostatecznie postanowiliśmy iść w innym kierunku: zdecydowaliśmy się wykorzystać przepis mojej prababci na wyjątkowe pączki. Zmodyfikowaliśmy go tak, aby dostosować do obecnego stylu życia i jedzenia: pączki po naszej modyfikacji były jeszcze bardziej kruche i przede wszystkim nienasiąknięte olejem. W tym celu zatrudniliśmy technologa. Skoro mieliśmy świetny produkt, uznaliśmy, że jako franczyzodawca możemy przekazać go dalej.

Ręcznie i na miejscu

Pierwsza pączkarnia pod szyldem Wytwórni Pączków Piekarczyk została otwarta w 2018 roku w Opolu, kolejna, już działająca na zasadzie franczyzy, rok później w Rzeszowie, od ubiegłego roku świetnie sobie radzi lokal w Nowym Targu. Koncept dotarł aż do Wielkiej Brytanii pod marką Donut’s Planet. Dziś ma także kandydatów w Niemczech i innych krajach europejskich, jednak pandemia utrudniła i przesunęła w czasie realizację franczyzy. 
Pomysł, według franczyzodawcy, największą siłę powodzenia ma w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. 
Pączkarnię warto otworzyć w miejscu o dużym natężeniu ruchu pieszego, a lokal powinien mieć minimum 40-45 m2, optymalnie powierzchnia to 50-60 m2. Niezwykle ważną kwestią są witryny, ponieważ cały proces produkcji pączków odbywa się w obecności klientów. To zwiększa zaufanie naszych klientów. Widzą, że nasze pączki nie są smażone z mrożonego ciasta, wszystko jest świeże. Zresztą każdy składnik jest starannie dobrany, to my dostarczamy go od sprawdzonych dostawców naszym franczyzobiorcom – mówi Arkadiusz Jacheć.

Franczyzodawca od początku założył, że pączki będą wyrabiane ręcznie na miejscu w lokalu. 
Każdy ma wyjątkowe nadzienie, np.: pina colada, tiramisu, czekolada z miętą, jabłko z cynamonem, karmel z solą, czekolada brownie… Jest ich w naszej ofercie aż ponad 55 rodzajów! Do tego proponujemy pyszne donutsy, pączki serowe na twarogu i jajkach, faworki przez cały rok. Oprócz sprzedaży na miejscu pączkarnia realizuje także zamówienia w dostawie – wylicza Arkadiusz Jacheć. – Standardowy pączek ma od 55 do 70 gramów, te z naszej Wytwórni są cięższe, ważą 130-150 gramów oraz dzięki specjalnej technologii wyrabiania ciasta „nie piją” tłuszczu podczas smażenia, nie są ani mokre, ani suche, tylko idealne. Ciasto wyrabiane jest codziennie, wyłącznie z polskiej mąki, którą sprowadzamy bezpośrednio. To samo dotyczy nadzienia: róża to róża, nutella to prawdziwa włoska nutella, owoce są z najwyższej półki. 

Marketing w cenie

Nie trzeba mieć doświadczenia w gastronomii, aby otworzyć franczyzę Wytwórni Pączków Piekarczyk. Najistotniejszy element tego biznesu to wiedza know-how, która przekazywana franczyzobiorcy jest od samego początku, tj. od wyboru lokalu po otwarcie oraz przez cały okres trwania umowy.
Przygotowujemy projekt dla ekipy remontowej oraz projekt technologiczny. Pośredniczymy w zamówieniu kompleksowego wyposażenia pączkarni, nasi pracownicy przyjeżdżają na miejsce i pomagają w montażu urządzeń – mówi Arkadiusz Jacheć. – Pomagamy także w rekrutacji pracowników, którzy przechodzą kilkutygodniowe szkolenie w pączkarni w Opolu. Na otwarcie punktu franczyzowego przyjeżdża z centrali mistrz cukiernictwa, który zostaje u franczyzobiorcy jeszcze przez trzy tygodnie, aby dopilnować procesu produkcji i pomagać we wszystkim.

Bardzo ważnym elementem w funkcjonowaniu pączkarni jest marketing.
Wydaje się, że w dzisiejszych czasach, w dobie internetu i ogólnego dostępu do błyskawicznie przepływających informacji łatwo jest wypromować lokal gastronomiczny. W rzeczywistości jednak ze względu na dużą konkurencję na rynku, niezmierzone możliwości, jakie daje internet oraz przytłaczający ogrom wiadomości, trzeba rozsądnie zaplanować strategię reklamy. Dzisiaj już nie wystarczy po prostu mieć stronę internetową i na forum zarekomendować lokal. Nasze działanie wymaga rzetelnego planu, pomysłu, a przede wszystkim jasno sprecyzowanego celu – do kogo chcemy trafić, co przekazać i za pomocą jakich środków. I tutaj przychodzimy z pomocą oraz naszym doświadczeniem i dlatego my zajmujemy się marketingiem każdego lokalu przez cały okres trwania umowy – podkreśla Arkadiusz Jacheć.

Franczyzodawca nie ma wątpliwości, że jego koncept wyróżnia się również niekorporacyjnym podejściem do swojego partnera oraz najniższą opłatą franczyzową na rynku w wysokości 4 proc. plus 1,5 proc. na marketing.
Marketing nie sieci, a na lokalny marketing lokalu naszego partnera, bo to jego biznes chcemy wspierać – mówi Arkadiusz Jacheć.

Nowy pomysł, nowy klient

Franczyzę Wytwórni Pączków Piekarczyk można także otworzyć od szyldem Donut’s Planet. Przykładem jest franczyza z Nowego Targu, która działa od ubiegłego roku. – Zdecydowałem się na pączkarnię w Nowym Targu, ponieważ pierwszy lokal pod marką Donut’s Planet otworzyłem 17 czerwca 2020 roku z moim wspólnikiem w miejscowości Warrington w Wielkiej Brytanii, gdzie pomimo pandemii daliśmy radę! Klienci nam zaufali, nie tylko Polacy przychodzą do nas po pączki, donuty amerykańskie, minipączki serowe czy faworki. Skoro w Anglii koncept się przyjął, to uznaliśmy ze wspólnikiem, że sprawdzi się także na Podhalu – mówi Przemysław Głogiewicz, franczyzobiorca. – Największą trudnością był chyba remont i dostosowanie lokalu, ale dzięki franczyzodawcy, który przygotował projekt dla firmy remontowej oraz projekt technologiczny, oraz za sprawą dobrej firmy remontowej w kilka tygodni uporaliśmy się z remontem. Dlaczego zdecydowaliśmy się na franczyzę, zamiast oferować klientom własne pączki? Franczyza tej sieci charakteryzuje się przede wszystkim szerokim asortymentem dla klienta. Ponadto szkolenia pracowników trwały trzy tygodnie w lokalu franczyzodawcy, a następnie trzy tygodnie w naszym lokalu pod okiem cukiernika franczyzodawcy, to dało naszym pracownikom solidne przygotowanie. Od pierwszego dnia otwarcia lokalu prowadziliśmy regularną sprzedaż.

Choć pierwsza fala pandemii spowodowała, że obroty w marcu i kwietniu 2020 roku znacząco spadły w Wytwórni Pączków Piekarczyk, pomysłodawcy nie tylko nie zwolnili tempa, dodatkowo sprzedaż była prowadzona z okienka.
Nie mamy wątpliwości, że spadek obrotów spowodowany był tym, że nie było po prostu ludzi na mieście, a pączek czy inne słodkości nie są produktem pierwszej potrzeby jak np. pieczywo. I to właśnie spowodowało, że zaczęliśmy się zastanawiać, co zrobić, aby taka sytuacja ze znaczącym spadkiem obrotów się nie powtórzyła w przypadku drugiej czy kolejnej fali pandemii – tłumaczy Arkadiusz Jacheć. – Przez kilka miesięcy przygotowywaliśmy się wraz z naszym technologiem do tego, aby wprowadzić do naszego konceptu pączkarni ręcznie wyrabiane chleby na zakwasie i bez żadnych chemicznych dodatków, po prostu naturalne pieczywo. We wrześniu kupiliśmy piec i z powodzeniem wyrabiamy na miejscu kilka rodzajów chleba, np. chleb żytni 100% na zakwasie, chleb orkiszowy, chleb pszenno-żytni z pradawnymi zbożami, chleb gryczany. Od niedawna, aby wykorzystać możliwości pieca, wypiekamy również pyszne drożdżówki XXL z różnymi nadzieniami i kruszonką, chałkę czy muffinki. Decyzja o kupieniu pieca i wprowadzeniu wypieków do sprzedaży była strzałem w dziesiątkę, bo dzięki temu druga fala pandemii w niczym nam nie zaszkodziła, działamy tak, jakby nie było pandemii, co cieszy nas oraz naszych pracowników, bo wszyscy mają pracę w stabilnej i rozwijającej się firmie. W dodatku grono naszych klientów znacząco się powiększyło. Można powiedzieć, że nasz koncept to już nie pączkarnia, a pączkarnio-piekarnia – dodaje.

Beata Rayzacher
Autor
Beata Rayzacher
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł