Inwestycja w McDonald's

Karolina Sokół, franczyzobiorczyni McDonald's
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

O własnej restauracji McDonald's zarówno Sylwia Diaków-Hrycyk, jak i Karolina Sokół zamarzyły jeszcze na studiach. – Przeczytałam o franczyzie McDonald's, która wtedy dopiero raczkowała w Polsce – wspomina Sylwia Diaków-Hrycyk. – Ale wówczas to było dla mnie nieosiągalne.

Karolina Sokół była z mężem na wymianie studenckiej w Stanach Zjednoczonych, kiedy postanowiła, że kiedyś zostanie właścicielką restauracji ze złotymi łukami nad wejściem. – W Stanach mieliśmy okazję obserwować, jak wygląda praca od kuchni w kilku amerykańskich sieciach gastronomicznych – opowiada Karolina Sokół. – Już wtedy wiedziałam, że działanie restauracji to nie tylko to, co widać z perspektywy gościa, lecz także zarządzanie dostawami, całą infrastrukturą, praca z dużym zespołem ludzi, ze standardami, cenami, obsługą gości, marketingiem. Nie ma działów, jak w korporacji. Prowadząc restaurację, dotykasz każdej tematyki. To nas zafascynowało. I choć nie pracowaliśmy wówczas w żadnym lokalu McDonald's, od razu postanowiliśmy, że jeśli mamy prowadzić restaurację, to tylko pod tym szyldem.
Jednak obie przyszłe franczyzobiorczynie McDonald's musiały odczekać kilka, a nawet kilkanaście lat, żeby osiągnąć cel.

Krok w dobrą stronę

Po studiach ekonomicznych Sylwia Diaków-Hrycyk zaczęła pracę w dużej firmie zajmującej się przetwórstwem spożywczym jako dyrektor. – Po dziewięciu latach urodziłam syna i poszłam na urlop wychowawczy – opowiada nasza rozmówczyni. – I wtedy pojawiła się refleksja, że może to właśnie jest odpowiedni moment, aby zacząć robić coś na własny rachunek.

Szukając inspiracji Sylwia Diaków-Hrycyk, trafiła znów na artykuł o franczyzie McDonald's i przypomniała sobie o młodzieńczym marzeniu. Teraz już była gotowa na jego realizację. Wysłała aplikację i wkrótce odebrała telefon z centrali. Z zaproszeniem na rozmowę. To był 2011 rok. – Rozmowy rekrutacyjne były kilkuetapowe. Jednym z najtrudniejszych etapów była rozmowa z członkami zarządu McDonald's Polska, podczas której jest jeszcze czas na wycofanie się – uśmiecha się franczyzobiorczyni. – Ja nie musiałam się zastanawiać. Po przejściu wszystkich rozmów rekrutacyjnych zaproponowano mi udział w ostatnim etapie rekrutacji, czyli szkoleniu.  Miałam świadomość, że udział w nim wymaga poświęcenia czasu i energii. Wcześniej miałam okazję zobaczyć, jak wygląda codzienna praca w trakcie szkolenia. Ale wiedziałam też, że to niezbędne, aby poznać od podstaw działanie restauracji.

Szkolenie trwało sześć miesięcy. W tym czasie Sylwia Diaków-Hrycyk poznała pracę na wszystkich stanowiskach: w kuchni, przy kasie, w okienku drive, na dziennej i nocnej zmianie. Uczyła się smażyć frytki, czyścić i kalibrować sprzęty, obsługiwać system komputerowy, a także prowadzić zmianę, tworzyć grafiki dla pracowników. Tak samo przygotowują się też do objęcia stanowiska kierownicy restauracji. – Owszem, bywało trudno, bo to ciężka praca fizyczna – nie ukrywa. – Dojeżdżałam na szkolenia, poza tym miałam wówczas dwuletniego syna. Ale wiedziałam, że podążam w dobrą stronę. Już na etapie szkolenia czułam satysfakcję.

Pozytywna weryfikacja

W międzyczasie Sylwia Diaków-Hrycyk przeszła pozytywnie weryfikację finansową. Obecnie kandydaci na franczyzobiorców muszą na wejściu dysponować kwotą 1,8 mln zł. Nie mogą to być pieniądze pożyczone, nieoficjalne darowizny, udziały „cichego wspólnika”. Kapitał własny mogą stanowić natomiast składniki majątku franczyzobiorcy (np.: firma, nieruchomość) przeznaczone na sprzedaż.

Kolejnym krokiem było zaliczenie egzaminów kończących szkolenia, które też zakończyły się pozytywnie.
Sylwia Diaków-Hrycyk otrzymała ofertę objęcia restauracji w Szczecinie. I choć wiązało się to z koniecznością przeprowadzki, nie zawahała się. – Ale nie zawsze jest taka konieczność – podkreśla franczyzobiorczyni. – Czasem restauracja jest blisko, albo wręcz w mieście zamieszkania licencjobiorcy. Natomiast niektórzy wolą przenieść się i zacząć życie na nowo, w nowym miejscu.

Podwójny debiut

Klucze do swojej wymarzonej restauracji McDonald's Sylwia Diaków-Hrycyk odebrała 1 kwietnia 2012 roku. To wolnostojący budynek, zlokalizowany przy jednym z głównych wyjazdów z miasta. Wówczas restauracja funkcjonowała na rynku już od 15 lat, miała pełną obsadę personelu i historię sprzedaży, którą franczyzobiorczyni wcześniej poznała. – Franczyzobiorca zawsze otrzymuje historię sprzedaży lokalu, dane o kosztach stałych, obrotach, aby mógł skalkulować biznes po swojemu – wyjaśnia Sylwia Diaków-Hrycyk. – A czytania dokumentów i zestawień czy analiz także uczymy się na szkoleniach. Jesteśmy więc przygotowani do tego, aby samodzielnie podjąć decyzję.

Niedługo po przejęciu pierwszego lokalu franczyzobiorczyni dostała z centrali propozycję objęcia kolejnego. A właściwie nie tyle przejęcia, co otwarcia. – Już we wrześniu otwierałam nową restaurację, którą McDonald's właśnie wybudował w Szczecinie – wspomina.

Nową, czyli nie taką jak poprzednio – ze skompletowanym zespołem, udokumentowanymi obrotami, bilansem finansowym. Czy to jej nie przestraszyło? – Prowadzenie restauracji to biznes w dużej mierze powtarzalny. Ta była nowa, bez historii, ale to nie znaczy, że bez analiz finansowych. Centrala przygotowała wstępne kalkulacje, z którymi mogłam się zapoznać – wyjaśnia Sylwia Diaków-Hrycyk. – Nie zostałam też sama, rzucona na głęboką wodę. Dostałam naprawdę duże wsparcie. Włącznie z tym, że mogłam zatrudnić bardzo doświadczonego kierownika restauracji i jego asystenta, co było ogromnie pomocne.

Więcej znaczy... łatwiej

Na początku, pomimo przebytych szkoleń, franczyzobiorczyni i tak musiała jeszcze uczyć się prowadzenia biznesu w praktyce. – Ale nie bez przyczyny McDonald's wymaga od kandydatów na franczyzobiorców doświadczenia w zarządzaniu m.in. ludźmi. Poza tym otrzymujemy świetnie dopracowany koncept, ze sprawnie działającymi procedurami. Franczyza McDonald's to doskonała maszyna, która kiedyś została wprawiona w ruch. My musimy dopilnować, aby działała sprawnie – mówi Sylwia Diaków-Hrycyk. – Co nie oznacza, że nie wymaga to od nas zaangażowania i odpowiedzialności. Fakt, że dostajemy dużo podane na tacy, nie wyklucza, że musimy równie dużo dać z siebie. Nie można tylko czekać na wsparcie z centrali. O własną firmę trzeba dbać i wspierać jej rozwój, a przede wszystkim dbać o rozwój i motywację pracowników restauracji, bo to na nich wszystko się opiera.

1 stycznia 2016 roku jej biznes powiększył się o dwie kolejne restauracje, przy trasie S6 Szczecin – Świnoujście. – Tak naprawdę najtrudniejsze jest zarządzanie pierwszą restauracją. Przy większej liczbie lokali biznes prowadzi się łatwiej. Jednego z kierowników restauracji mianowałam koordynatorem, który pomaga w kierowaniu całą organizacją – dodaje franczyzobiorczyni.
A organizacja jest już całkiem spora, bo obecnie zatrudnia ok. 230 pracowników. Sylwia Diaków- Hrycyk podkreśla jednak, że cztery restauracje to nie jest wcale rewelacyjna liczba. Rekordzista prowadzi w Polsce 15 lokali McDonald's.

Poczucie bezpieczeństwa

O sile konceptu Sylwia Diaków-Hrycyk przekonała się też w trakcie pandemii. Jak cała gastronomia, także restauracje McDonald's musiały elastycznie dostosować się do nowych regulacji. W niektórych okresach działały wyłącznie w opcji na wynos bądź z dowozem. – Były momenty, że przepisy i wymagania sanitarne zmieniały się z dnia na dzień. Łatwo było się w tym wszystkim pogubić – przyznaje franczyzobiorczyni McDonald's. – My otrzymujemy na bieżąco wszelkie wytyczne, nowo obowiązujące zasady. Marka wprowadza dodatkowe procedury wewnętrzne, jeszcze bardziej rygorystyczne, aby zadbać o bezpieczeństwo pracowników i gości. Wszystko mamy rozpisane, a nawet rozrysowane. Wiemy, co robić, kiedy, gdzie się zgłaszać.

Dla tych, którzy zastanawiają się nad franczyzą McDonald's, Sylwia Diaków-Hrycyk ma kilka argumentów. – Zyskujemy niezależny biznes, z silnym wsparciem merytorycznym. Cele są jasno wyznaczone, ale otrzymujemy przy tym też pomoc i wskazówki, jak je osiągnąć – wyjaśnia franczyzobiorczyni. – Jesteśmy odpowiedzialni za swój biznes, tworzymy go, ale nie wszystko spoczywa na naszych barkach. Obok mamy światową markę, w której sztab ekspertów pracuje nad tym, aby nadążać za zmianami na rynku, a nawet je wyprzedzać. To daje poczucie bezpieczeństwa.

Do dwóch razy sztuka

Karolina Sokół jeszcze dłużej czekała na realizacje swojego marzenia. Po studiach zaczęła pracę w amerykańskiej korporacji z branży FMCG. I przepracowała w niej 14 lat. – Razem z mężem rozwijaliśmy swoje kompetencje i gromadziliśmy kapitał – mówi dzisiaj.
Po raz pierwszy swoją aplikację wysłała do McDonald's w 2014 roku. Przeszła przez wszystkie rozmowy kwalifikacyjne, ale właściwie już na ostatnim etapie – przed dopuszczeniem do szkoleń – jej kandydatura nie została zaakceptowana. – Było mi zwyczajnie smutno – nie ukrywa Karolina Sokół. – Mieliśmy z mężem dobre stanowiska w dotychczasowej pracy, zabezpieczenie finansowe, ale czuliśmy, że coś fajnego nam ucieka.

Karolina Sokół przez kolejne lata wciąż spoglądała w stronę „złotych łuków”. I postanowiła, że się nie podda. W 2017 roku znów złożyła aplikację. Tym razem się udało. Przeszła rozmowy rekrutacyjne i została zaproszona na szkolenie. – Trwało osiem miesięcy – opowiada franczyzobiorczyni. – Wtedy jeszcze pracowałam cały czas na pełny etap w korporacji, więc było to dla mnie duże wyzwanie. O godzinie 17. zdejmowałam marynarkę i jechałam do restauracji smażyć frytki czy hamburgery. Nie było łatwo, ale znajdowałam w sobie pokłady energii, których nawet się nie spodziewałam.

Jeszcze przed zakończeniem szkolenia zwolniła się jednak z pracy, stawiając wszystko na jedną kartę. Opłacało się. Po zakończeniu szkolenia objęła swoją pierwszą restaurację McDonald's, w Mińsku Mazowieckim. – To był 1 czerwca 2018 roku, Dzień Dziecka. A w Dzień Dziecka w McDonald's zawsze dużo się dzieje – uśmiecha się Karolina Sokół. – Restauracja funkcjonowała wówczas już od ośmiu lat, miała swoją historię sprzedaży, którą oczywiście mogłam poznać.

Licencja nie dla wszystkich

Pół roku później Karolina Sokół objęła kolejną restaurację, w Garwolinie. A w 2019 roku wybudowali z mężem całkiem nowy obiekt w Sokołowie Podlaskim. – Gros prac przy takiej budowie wykonuje centrala McDonald's, nie zostajemy z tym sami – podkreśla Karolina Sokół. – Ale oczywiście po stronie franczyzobiorcy nadal pozostaje dopilnowanie wielu spraw. Potrzebne jest doświadczenie, aby temu podołać. Nie bez przyczyny nowi licencjobiorcy zawsze najpierw obejmują już działające restauracje.

Decyzję o kandydowaniu na franczyzobiorcę McDonald’s rocznie podejmuje 50-60 osób, a ostatecznie przyjętych do systemu zostaje co najwyżej kilka. Karolina Sokół odeszła z korporacji w momencie, kiedy jej kariera świetnie się rozwijała. I – jak mówi – gdyby trzeba było, dzisiaj podjęłaby taką samą decyzję. – Oboje z mężem pracowaliśmy w bardzo dużej korporacji, zajmowaliśmy odpowiedzialne stanowiska, współpracowaliśmy z dziewięcioma krajami. Ale zawsze myśleliśmy o własnej firmie – podkreśla Karolina Sokół. – Oczywiście, własny biznes niesie ze sobą ryzyko, ale McDonald's daje dużą poduszkę bezpieczeństwa. Już w trakcie szkolenia miałam własnego opiekuna, który w razie potrzeby pomagał mi i odpowiadał na wszelkie pytania. W praktyce pomaga mi jednak nie tylko opiekun, ale cały sztab ludzi pracujących w McDonald’s Polska, którzy są ze mną w bezpośrednim kontakcie w każdej chwili. To wsparcie odczuliśmy zwłaszcza w trakcie pandemii. Według szacunków, z polskiego rynku  gastronomicznego zniknęło ok. 6,5 tys. lokali. W McDonald's nic takiego się nie wydarzyło, razem mierzymy się ze skutkami pandemii, wspierając się wzajemnie.

W swoich restauracjach Karolina Sokół zatrudnia dziś 240 osób. – Mam szczęście do ludzi – uśmiecha się franczyzobiorczyni. – Zatrudniam świetne kierowniczki restauracji, dwie koordynatorki, które pomagają mi w prowadzeniu biznesu. Także mąż od początku angażował się w działanie naszych restauracji, a rok temu zrezygnował z etatu i wspiera mnie na co dzień. W końcu to nasze wspólne marzenie.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł