Ważne transakcje mimo obostrzeń

Sklepy monopolowe we franczyzie
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Żabka Polska oraz właściciele firmy cateringowej Maczfit poinformowali o podpisaniu umowy, której następstwem będzie włączenie spółki w strukturę tworzącej się Grupy Żabka. Żabka zostanie większościowym udziałowcem firmy, ze wsparciem jej twórcy Macieja Lubiaka w roli prezesa.

Włączenie spółki Maczfit do Grupy Żabka to element naszej długofalowej strategii rozwoju w obszarze convenience, która zapewni nam skuteczne odpowiadanie na potrzeby milionów klientów. Nowa struktura organizacyjna, o której poinformowaliśmy na początku roku, pozwoli nam poszerzać zakres działalności o kolejne obszary biznesowe, m.in. takie jak catering dietetyczny, w ramach którego funkcjonuje Maczfit – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu, CEO Grupy Żabka.

Systematycznie rozbudowujemy nasze kompetencje i usługi w obszarze cyfrowych rozwiązań dla konsumentów, który jest przyszłością, a właściwie już teraźniejszością handlu. Oferta Maczfitu jest komplementarna wobec istniejącego ekosystemu Żabki opartego na modelu modern convenience, w którego DNA jest bliskość i wygoda oraz dopasowanie rozwiązań do oczekiwań klientów – komentuje Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Umowa o włączeniu spółki Maczfit do Grupy Żabka została podpisana 5 marca br. Nabycie udziałów ma nastąpić od jej dotychczasowych właścicieli: Resource Partners oraz Macieja Lubiaka, twórcy marki i jej dotychczasowego prezesa. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, transakcja zostanie sfinalizowania po spełnieniu wszelkich wymogów związanych z prawem antymonopolowym.

Nowa franczyza na rynku

Sieć sklepów z alkoholem marki Cortez rozpoczyna rozwój poprzez franczyzę. Na razie w tym modelu działają cztery sklepy i kolejne cztery przygotowywane są do otwarcia. W sumie w Polsce działa 27 sklepów marki. Franczyzobiorca zainteresowany otwarciem sklepu Cortez powinien mieć co najmniej 100 tys. zł na inwestycję. Franczyzodawca zapewnia: wsparcie w znalezienie lokalizacji na sklep, pomoc w negocjacji warunków z dostawcami, ustaleniu właściwego poziomu zatowarowania, rekrutacji i selekcji pracowników, a także opiekę prawną i księgową, szkolenia branżowe (sprzedażowe i produktowe), system sprzedażowo-kasowy oraz pełne wsparcie opiekuna. Właściciel marki twierdzi, że każdy sklep Cortez generuje minimum 30 tys. zł przychodów miesięcznie.

Eurocash realizuje plan

Eurocash zawarł umowę inwestycyjną, na podstawie której nabędzie 49 proc. (a docelowo 50 proc.) udziałów w spółce Arhelan prowadzącej ponad 100 sklepów detalicznych w północno-wschodniej Polsce.

Inwestycja w Arhelan wpisuje się w strategię rozwoju Grupy Eurocash w segmencie detalicznym, która zakłada stworzenie największej w Polsce sieci supermarketów w oparciu o sklepy własne oraz franczyzowe. Dzięki tej transakcji Eurocash zyskuje partnera do wspólnego rozwoju sieci detalicznej w północno-wschodniej Polsce, docelowo w ramach struktur franczyzowych Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum.

Arhelan to nasz ważny partner biznesowy w tym regionie Polski. Dzięki wieloletniej współpracy w zakresie zaopatrzenia hurtowego mieliśmy okazję poznać filozofię pracy tej sieci. Mamy ogromny szacunek dla osób, które stworzyły tę organizację od podstaw i z sukcesami zarządzają nią na bardzo konkurencyjnym rynku. Doceniając wieloletnie doświadczenie oraz znajomość lokalnej specyfiki, postanowiliśmy zaangażować się w jej dalszy rozwój – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Arhelan to jedna z największych regionalnych sieci supermarketów w Polsce, działająca na terenie województw podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Firma Arhelan działa na rynku od 1991 roku i zatrudnia prawie 2000 pracowników. Jej przychody ze sprzedaży w 2020 roku przekroczyły 500 mln zł.

Zawarta przez strony umowa inwestycyjna przewiduje, że w późniejszym terminie Eurocash nabędzie dodatkowo 1 proc. udziałów w Arhelanie, zwiększając tym samym swoje zaangażowanie do 50 proc. Umowa określa również zasady współpracy Arhelanu z Grupą Eurocash, w tym docelowego funkcjonowania Arhelanu w ramach struktur franczyzowych sieci Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum.

Transakcja uzależniona jest od spełnienia szeregu warunków, w szczególności uzyskania przez Eurocash zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie kontroli nad Arhelanem.

Lockdown się rozszerza

Rząd ogłosił, że wprowadza lockdown w kolejnych województwach. Bardziej restrykcyjne obostrzenia będą obowiązywać w województwie mazowieckim, pomorskim i lubuskim oraz zostają utrzymane również w warmińsko-mazurskim. W tych regionach zamknięte zostają galerie handlowe (za wyjątkiem znajdujących się w nich sklepów spożywczych, aptek i drogerii, salonów prasowych, księgarni, sklepów zoologicznych i z artykułami budowlanymi. W centrach handlowych nadal będą mogły działać m.in. salony fryzjerskie, optyczne, pralnie czy placówki bankowe). Swoją działalność zawiesić muszą także baseny, sauny, kasyna, solaria, salony odchudzające, kina, teatry, muzea, galerie sztuki, kluby fitness i siłownie. Obiekty sportowe mogą działać wyłącznie na potrzeby sportu zawodowego i bez udziału publiczności.

Uczniowie klas I-III będą uczyć się w trybie hybrydowym.

Zdecydowany sprzeciw

Przedstawiciele firm zrzeszonych w Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług stanowczo sprzeciwiają się kolejnym obostrzeniom, które wprowadzają lokalnie czwarty lockdown i w konsekwencji zamykają wybiórczo sklepy zlokalizowane na terenie centrów handlowych. Na razie obostrzenia obowiązywać będą tylko w wybranych województwach, ale zagrożenie pełnego ogólnokrajowego zamrożenia rośnie.

Zarząd ZPPHiU ponownie ostro wskazuje na dramatyczne konsekwencje decyzji rządu o zamknięciach sklepów w centrach handlowych.

–  Centra handlowe działają, a zamyka się w nich wybrane sklepy. W czasie kiedy salony specjalistyczne są zamknięte odzież, obuwie, zabawki, kwiaty czy artykuły papiernicze można kupić w marketach wielkopowierzchniowych. Na podstawie jakich kryteriów rząd podejmuje decyzje o zamknięciu jednych sklepów i pozostawia otwarte wybrane, gdy wszystkie znajdują się w tym samym obiekcie handlowym i oferują zbliżony asortyment? Ponadto firmy, które się dyskryminuje uniemożliwiając działanie, nie dostają wsparcia, pozwalającego im na pokrycie stałych kosztów. Co więcej – od grudnia ubiegłego roku analogiczny lockdown paraliżuje przedsiębiorstwa handlowe za naszą południową i zachodnią granicą. Czy spowodowało to spadek zachorowań? Nie, wręcz przeciwnie. Czemu służą takie bezcelowe ruchy? Dlaczego nie bierzemy pod uwagę doświadczeń Czech, Słowacji i Niemiec, w których lockdowny nie doprowadziły do żadnych pozytywnych skutków jeśli chodzi o spadek zachorowań? – pyta Zofia Morbiato, dyrektor generalna ZPPHiU.

Zdaniem Zarządu ZPPHiU brak logicznego klucza w przyznawaniu możliwości prowadzenia działalności gospodarczej podczas lockdownu dla wybranych oraz odbieranie tego prawa innym przedsiębiorcom to dyskryminacja.

Author
Anna Smolińska
dziennikarz

See in catalogue

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €