Otwieramy catering dietetyczny

Debiut we franczyzie
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Catering dietetyczny to chyba najszybciej rozwijający się obecnie segment gastronomii. Jego potencjał ostatnio dostrzegła Żabka, decydując się na przejęcie ogólnopolskiej sieci cateringu dietetycznego Maczfit. Maczfit powstał w 2015 roku, a dziś rozwozi około 50 tys. posiłków dziennie, mając mniej więcej 10 tys. abonamentów, w ponad 1,5 tys. miejscowości. 

Firm zarabiających na dietach pudełkowych jest dziś w Polsce mnóstwo. Aby z sukcesem powalczyć z konkurencją, można skorzystać z franczyzowej licencji 
na biznes.

Aneta Jaremkowska z gastronomią po raz pierwszy zetknęła się na studiach. – Studiowałam prawo w Opolu i dorabiałam, pracując w kawiarni – wspomina Aneta Jaremkowska. – Miałam tam szefową, która była surowa, ale bardzo mi się podobał jej sposób pracy. Tak bardzo, że postanowiłam w przyszłości otworzyć własną restaurację. 

Po studiach pracowała w różnych branżach: była wedding plannerką, zarządzała sieciami handlowymi. W końcu jednak wróciła do gastronomii. – Zawsze też byłam osobą aktywną sportowo – opowiada Aneta Jaremkowska. – Właśnie dlatego zainteresowałam się cateringiem dietetycznym. Tak powstała marka Fit & Food, którą nasza rozmówczyni prowadzi wspólnie z mężem Rafałem i wspólnikiem Markiem Kuczką.  

Oferta Fit & Food Catering obejmuje kilka rodzajów diet, opracowanych we współpracy z dietetykami: standardową, bezglutenową, wegetariańską, sportową oraz leczniczą – dla osób z różnymi schorzeniami, diabetyków, alergików, ludzi z nietolerancjami pokarmowymi. – Te ostatnie diety są opracowywane indywidualnie, dla każdego klienta, po konsultacji z dietetykiem klinicznym – podkreśla Aneta Jaremkowska. – Dodatkowo, wybierając którąkolwiek dietę, klient może np. zastrzec, że prosi o wykluczenie niektórych produktów, np. papryki czy selera. To właśnie jest nasza przewaga i tym wygrywamy z konkurencją – indywidualnym podejściem. Jako pierwsi w Opolu wprowadziliśmy do oferty pierogi bezglutenowe. Dziś w ogóle nie używamy w naszej kuchni mąki pszennej. 

Klienci codziennie otrzymują zestaw pięciu posiłków, o wybranej przez siebie kaloryczności. Są też zestawy lunchowe, zawierające trzy posiłki. Oprócz cateringu pod szyldem Fit & Food działa także stacjonarne bistro. – Gdy szukaliśmy miejsca na nasz biznes, okazało się, że ciężko znaleźć samą kuchnię. Zwykle połączona była z lokalem gastronomicznym – mówi Aneta Jaremkowska. – Dlatego zdecydowaliśmy, że poprowadzimy również bistro. Ten pomysł doskonale się sprawdził. Klienci np. od poniedziałku do piątku zamawiali catering, a w sobotę przychodzili na obiad do bistro. Działało to też w drugą stronę – goście bistro decydowali się na wykupienie cateringu. Lokal stacjonarny zapewnia osobisty kontakt z klientem. Dzięki temu mamy szansę porozmawiać, poznać się. Z niektórymi osobami nawiązałam bardzo bliskie relacje, znam imiona ich dzieci, psów. 
Z powodu lockdownu gastronomii bistro musiało się zamknąć, ale cały czas prowadzi sprzedaż na dowóz i na wynos. 

Niestandardowy marketing

Gdy Fit & Food Catering zaczynał działać, na przełomie 2016 i 2017 roku, w Opolu funkcjonowały cztery firmy w tej branży. Teraz jest ich 18. Ale pomimo mniejszej wówczas konkurencji i tak trzeba było na początku zawalczyć o klientów. – Najpierw zrzeszyłam znajomych. A później zaczęłam „obchód” miejsc, w których byli moi docelowi klienci: siłowni, salonów kosmetycznych, fryzjerskich, butików odzieżowych – opowiada Aneta Jaremkowska. – Zorganizowałam uroczystą kolację, na którą zaprosiłam właścicieli tych wszystkich firm. Dzięki temu udało się stworzyć pewną społeczność. Od tamtej pory współpracujemy ze sobą. 
Niestandardowych pomysłów na marketing właścicielka Fit & Food ma więcej. Dwa lata temu zorganizowała akcję metamorfoz. Zgłosiło się 96 osób, z których na castingu wybrane zostały trzy. Przez trzy miesiące finaliści przeszli metamorfozę, korzystając m.in. z darmowego cateringu, siłowni, trenerów personalnych, zabiegów medycyny estetycznej. – W każdą z tych osób zainwestowaliśmy w sumie 29 tys. zł – mówi Aneta Jaremkowska. – Ale też każda z nich przeszła metamorfozę zarówno ciała, jak i duszy. Schudli mniej więcej po 20 kg, nabrali pewności siebie. Powstał reportaż z całej akcji, bohaterowie naszych metamorfoz stali się wręcz lokalnymi celebrytami. Pokazaliśmy, że każdy może się zmienić. 

Fit & Food dowozi dziś catering na terenie całego Opola oraz w promieniu 30-40 km od miasta. Ma obecnie ok. 50 stałych klientów na standardowych dietach, plus diety indywidualne. Z oferty korzystają osoby w wieku od 25 do 60 lat. W większości to ludzie odchudzający się, ale są też single, którym nie opłaca się gotować dla jednej osoby, sportowcy, którzy potrzebują posiłków o konkretnej gramaturze i kaloryczności. 
Koncept niedawno rozpoczął rozwój poprzez franczyzę. Ma na razie jedną franczyzobiorczynię, w Rybniku. Docelowo chce mieć przynajmniej 15 oddziałów w całym kraju. – Nie muszą znajdować się wyłącznie w miastach wojewódzkich – zastrzega Aneta Jaremkowska. – Wszystko zależy od lokalnego rynku. 
Franczyzobiorca obsługuje konkretny, wpisany do umowy franczyzowej region. Kandydaci nie muszą mieć doświadczenia w gastronomii. Licencjobiorczyni z Rybnika prowadziła wcześniej biuro księgowe. – Ale jesteśmy też otwarci na współpracę z przedsiębiorcami, którzy np. prowadzą własne lokale gastronomiczne i chcą poszerzyć działalność o catering dietetyczny – mówi właścicielka Fit & Food. – W dobie pandemii to może być bardzo dobre rozwiązanie. 

Można uruchomić tylko działalność cateringową, albo połączyć ją z prowadzeniem bistro (tak zrobiła franczyzobiorczyni z Rybnika). W każdym z tych przypadków trzeba znaleźć inną lokalizację. Samą kuchnię można właściwie otworzyć wszędzie – ważne, żeby pracownikom było tam łatwo dojechać. Bistro wymaga już miejsca łatwo dostępnego dla klientów, może być na osiedlu, przy szkołach lub uczelniach, nawet w galerii handlowej. Lokal na bistro powinien mieć 50-60 m2 powierzchni. Z kolei na kuchnię potrzeba kolejnych 30-40 m2. Należy przewidzieć też miejsce na magazyn. Franczyzobiorca sam powinien poszukać odpowiedniej lokalizacji – ale franczyzodawca musi ją zaakceptować. 

Lokal w zgodzie z przepisami

Najlepiej znaleźć lokal po funkcjonującej wcześniej gastronomii. To po pierwsze skraca czas, potrzebny na adaptację, a po drugie obniża koszt inwestycji. – Największym wydatkiem jest zawsze wykonanie wentylacji. Jeśli znajdziemy lokal z wentylacją, sporo zaoszczędzimy na starcie – podkreśla Aneta Jaremkowska. 
Pomieszczenia, w których przygotowuje się posiłki, muszą spełniać wymogi ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie warunków sanitarnych oraz zasad przestrzegania higieny przy produkcji żywności. Do uruchomienia firmy cateringowej niezbędna będzie zgoda sanepidu. Aby ją uzyskać, należy złożyć w powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej wniosek o wpis do rejestru zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność i złożyć projekt technologiczny lokalu, uwzględniający elementy jego wyposażenia. Sprzęty używane do przetwarzania żywności powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, muszą również posiadać odpowiednie atesty. Istotna jest zwłaszcza lokalizacja zlewów, lodówek, stołów roboczych oraz szafek na środki czystości. Przygotowanie projektu technologicznego najlepiej zlecić fachowcowi. – Franczyzobiorca może projekt przygotować na własną rękę, ale my też możemy wysłać na miejsce projektanta, z którym współpracujemy – dodaje Aneta Jaremkowska.    

Franczyzodawczyni zapewnia, że licencjobiorcy mogą liczyć na wsparcie od pierwszych dni. – Jedziemy na miejsce, oglądamy pomieszczenia, podpowiadamy, jakich przeróbek wymagają – wylicza Aneta Jaremkowska. – W Rybniku adaptowaliśmy do naszych potrzeb lokal po starym browarze. 
Sercem kuchni jest piec konwekcyjno-parowy. Franczyzodawca zaleca, aby kupić sprzęt konkretnej marki. To jest też najpoważniejszy wydatek, rzędu 36 tys. zł. 

Z ważniejszych sprzętów w kuchni przyda się jeszcze kuchenka gazowa lub elektryczna, lodówki, szafa-chłodnia, zgrzewarka do pakowania posiłków, waga. Franczyzodawca szacuje, że na przygotowanie kuchni na potrzeby cateringu trzeba przeznaczyć do 85 tys. zł (w przypadku lokalu już przystosowanego do potrzeb gastronomii). Jeżeli chcemy uruchomić także bistro, kwota inwestycji rośnie o 30-40 tys. zł. 
Równolegle z przygotowywaniem lokalu trzeba prowadzić rekrutację personelu. Najważniejszą osobą jest szef kuchni oraz jego pomocnicy. Powinno ich być minimum trzech. Franczyzodawca pomaga w rekrutacji oraz organizuje szkolenia. Pracownicy kuchni szkolą się około tygodnia, najpierw w centrali w Opolu, a później w gotowej już kuchni w oddziale franczyzowym. – Kucharzy należy nauczyć nie tyle gotowania, co ważenia produktów, aby przestrzegali gramatury – podkreśla Aneta Jaremkowska. – Placówki franczyzowe otrzymają od nas gotowe receptury posiłków, na pół roku w przód. Ważne, aby wszyscy pracownicy kuchni w razie potrzeby mogli się nawzajem zastąpić w obowiązkach. 

Franczyzobiorca powinien też współpracować z dietetykiem, który będzie opracowywał w razie potrzeby diety indywidualne, na potrzeby konkretnego klienta. – W Opolu współpracuje z nami dwóch dietetyków: kliniczny oraz sportowy, ponieważ wśród klientów mamy wielu sportowców – dodaje franczyzodawczyni. 
W przypadku gdy otwieramy także bistro, konieczne jest również zatrudnienie kelnerki. 
Kuchnia gotuje posiłki w systemie „dziś na jutro”. – Codziennie robimy świeże zakupy, w takich ilościach, na jakie mamy zamówienia na kolejny dzień – mówi Aneta Jaremkowska. – Nie mrozimy świeżych produktów, nie magazynujemy mięs czy warzyw. 

Fit & Food w Opolu współpracuje z lokalnymi rzeźnikami, rolnikami. Tak powinni robić też franczyzobiorcy na swoim terenie. Licencjodawca będzie chciał jednak sprawdzić jakość produktów, których będą używać. 
Schłodzone, odważone i zapakowane zamówienia wyjeżdżają z kuchni codziennie ok. godziny 3.30. 
– Klienci wyznaczają przedziały godzinowe, w których chcą otrzymać posiłki – wyjaśnia właścicielka Fit & Food. – Niektórzy wolą, aby zostawić im paczkę przed drzwiami. Ale są i tacy, którzy chcą, aby kurier zadzwonił do drzwi i przekazał im ją osobiście, o konkretnej godzinie. Dlatego ważne jest zatrudnienie odpowiedzialnego kierowcy. 

Covidoodporny biznes

Szkolenie przechodzą też franczyzobiorcy. Uczą się przede wszystkim, jak pozyskiwać klientów, jak dbać o relacje z nimi. Na początku wspólnie z franczyzodawcą przygotowują strategię działania na pierwsze trzy miesiące. – Jeszcze przed otwarciem zakładamy dla oddziału profile w social mediach i zaczynamy publikować pierwsze informacje, relacje z budowy – opowiada Aneta Jaremkowska. – Pojawiamy się w lokalnych mediach, kolportujemy ulotki. Chodzi o to, aby w dniu otwarcia mieć już pewną bazę klientów, mieć dla kogo gotować. Oddział w Rybniku na starcie miał 15 klientów, po trzech miesiącach działalności podwoił tę liczbę. 

Bardzo ważny jest marketing szeptany. Ale dobrym sposobem na promocję może być np. namówienie do współpracy znanego sportowca, którego przez miesiąc oddział może sponsorować, a który zostanie na ten czas twarzą naszego biznesu. Franczyzodawca zamierza też lokalnie powtarzać akcję metamorfoz dla klientów, która sprawdziła się w Opolu. 

Właściciel Fit & Food szacuje, że pierwsze zyski w tym biznesie pojawiają się mniej więcej po pół roku. Oczywiście, da się zauważyć pewną sezonowość. Bardzo dobry okres to wiosna, słabsze jest lato, gdy ludzie wyjeżdżają na urlopy. W październiku znów zaczyna się wysoki sezon, który trwa do świąt. Liczba zamówień zaczyna ponownie rosnąć po sylwestrze, jako efekt noworocznych postanowień. – Co ważne, catering dietetyczny okazał się covidoodporny – podkreśla Aneta Jaremkowska. – Już rok temu, gdy zaczął się pierwszy lockdown, zauważyliśmy skok liczby klientów. Przedłużające się zamknięcie, przejście na pracę zdalną spowodowało, że wiele osób przytyło i teraz chcą się tych zbędnych kilogramów pozbyć. Mówi się nawet o epidemii otyłości. Dla naszego biznesu to dobra wróżba. 

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł