Biznes z potencjałem
Tomasz Zelis zamiast wypożyczalni samochodów, wybrał sprzedaż pojazdów elektrycznych. Czy to była dobra decyzja?
Tomasz Zelis od dawna myślał o otwarciu wypożyczalni samochodów. Od lat interesował się bowiem różnego rodzaju pojazdami. Kiedy jednak spróbował przejażdżki na elektrycznym rowerze, wiedział już, że chce pójść w tym kierunku.
– Było to dla mnie wybawienie, bo przez ograniczoną sprawność w jednej nodze, nie mogłem się poruszać swobodnie na zwykłym rowerze. Pojazd elektryczny umożliwił mi powrót do tej aktywności – opowiada Tomasz Zelis.
Dobry research
Zanim podjął decyzję sprawdził, jaki jest potencjał rozwoju pojazdów elektrycznych w Polsce i na świecie. Potem doszedł do wniosku, że taka działalność na własną rękę będzie trudna.
– Chciałem sam sprowadzać auta elektryczne z Chin. Ale okazało się, że to nie do końca dobra droga. Trzeba mieć sprawdzonych dostawców i jakość – mówi Tomasz Zelis.
Postanowił bliżej przyjrzeć się możliwości współpracy partnerskiej. Za pośrednictwem portalu Franchising.pl natknął się na ofertę TrybEco. Szybko zdecydował się na współpracę. Swój salon partnerski w Kielcach, oferujący sprzedaż, serwis i naprawę pojazdów elektrycznych, prowadzi już półtora roku.
– Marzec 2020 roku to nie był najlepszy moment na start, bo chwilę po otwarciu musieliśmy zamknąć nasz lokal z powodu lockdownu. Przez cały ubiegły rok próbowaliśmy się odnaleźć na rynku, ale tak naprawdę dopiero w tym roku zaczynamy naprawdę działać – mówi Tomasz Zelis.
Pracuje on na co dzień w salonie. Ma także dwóch pracowników. Jeden z nich zajmuje się obsługą klientów oraz ich pozyskiwaniem, a drugi – serwisem pojazdów.
– Ja się angażuję w obydwa obszary. Do tego dbam o aktywność w internecie, tak żebyśmy mogli sprzedawać nasze produkty nie tylko tradycyjnymi kanałami – mówi Tomasz Zelis.
Tysiąc złotych prowizji
Tomasz Zelis zarabia na marży od sprzedaży produktów, ale także na usługach – naprawie i serwisie urządzeń. Jest pełen optymizmu, ponieważ uważa, że potencjał pojazdów elektrycznych jest duży.
– Popyt na takie rozwiązania rośnie. Coraz więcej ludzi ma świadomość, że trzeba dbać o środowisko, a pojazdy elektryczne sprzyjają poprawie jego jakości, a przy okazji promują zdrowy styl życia – mówi Tomasz Zelis.
– Wszelkie prognozy pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat ten rynek zwiększy się dziesięciokrotnie. Przewiduje się, że do 2026 roku co trzeci sprzedawany rower będzie rowerem elektrycznym. W Czechach rowery elektryczne stanowią już 51 proc. rynku rowerowego – mówi Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco.
Ponadto różnica w cenach pomiędzy tradycyjnymi pojazdami, a tymi z napędem elektrycznym jest coraz mniejsza.
– Jeszcze jakiś czas temu pojazdy elektryczne były co najmniej kilka razy droższe, dzisiaj rower elektryczny można kupić za 4,5 tys. zł, czyli około dwa razy więcej niż zwykły w podobnym standardzie – mówi Tomasz Zelis.
Póki co firm oferujących pojazdy elektryczne nie jest wiele.
– W Kielcach nie mamy konkurencji. Co prawda punktów sprzedających rowery elektryczne jest sporo, ale już lokali specjalizujących się w pojazdach elektrycznych oprócz nas nie ma wcale – mówi Tomasz Zelis.
Obecnie w sieci TrybEco pracuje 70 liderów, którzy działają na zasadach partnerów handlowych oraz 11 firm działających na zasadach franczyzowych.
– W pierwotnym zamyśle idea punktów franczyzowych miała polegać na przystosowaniu przestrzeni wyspowej w galerii handlowej i stworzeniu specjalnych stref TrybEco Zone. Jednak trudno było ten model współpracy wykorzystać w czasie obostrzeń, ze względu na zamknięcia galerii handlowych. Liczymy, że teraz będziemy mogli wrócić do tych działań. Jako TrybEco zapewniamy wsparcie w negocjacjach z galeriami handlowymi, jeśli chodzi o miejsce i warunki najmu, ale umów nie podpisujemy na siebie – to autonomiczny biznes franczyzobiorcy – mówi Tomasz Przygucki.
Inwestycja we współpracę to 10-20 tys. zł.
– Z naszych szacunków wynika, że franczyzobiorcy zatrzymują średnio około tysiąca złotych na każdym sprzedanym pojeździe. Z tych pieniędzy muszą opłacić koszty bieżące, ale i tak inwestycja zwróci się bardzo szybko – zapewnia Tomasz Przygucki.
WIZYTÓWKA SIECI TRYBECO
Sieć oferująca pojazdy elektryczne
- liczba placówek – 70 partnerów handlowych i 11 firm działających na zasadach franczyzowych
- kwota inwestycji – 10-20 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


