Pizzeria jak fabryka

Szybka pizza
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Koncept Stopiątka Fabryka wywodzi się z ogólnopolskiej sieci pizzerii Stopiątka. Jest to zautomatyzowany model pizzerii, nastawiony na szybką realizację zamówień przy minimalnym udziale pracowników. Nowa sieć wystartowała w zeszłym roku otwierając dwie franczyzowe pizzerie, ale prace nad konceptem trwały od kilku lat.

– Pomysł zrodził się w 2018 roku, czyli w dość trudnym czasie dla pracodawców. W tamtym okresie to pracownicy dyktowali warunki na rynku. Byli drodzy i nie przywiązywali się do miejsca pracy – mówi Marcin Ciesielski, właściciel sieci Stopiątka i Stopiątka Fabryka.

Teraz gastronomia znów cierpi na braki personelu. Tym bardziej koncept zautomatyzowanej pizzerii może okazać się atrakcyjny.

Cel: zyski

Celem Marcina Ciesielskiego był koncept gastronomiczny, minimalizujący koszty utrzymania przy jednoczesnym generowaniu jak najwyższych obrotów.

– Stopiątka Fabryka ma zarabiać pieniądze, dlatego liczą się niskie koszty, wysokie tempo pracy i włoska jakość pizzy w optymalnej cenie. Mamy zoptymalizowane i wysoko marżowe menu. Chcemy, aby zwrot z inwestycji w placówkę był jak najszybszy, a franczyzobiorca otworzył kolejną pizzerię – podkreśla Marcin Ciesielski.

W ofercie Stopiątka Fabryka są 23 rodzaje pizzy, istnieje również możliwość ich modyfikacji na życzenie klienta. Pizze dopasowane są również do pór roku – jesienią i zimą dominują pozycje bardziej rozgrzewające m.in. z tabasco, natomiast wiosną i latem lżejsze np. z rukolą, pomidorami i łagodnymi przyprawami. Nad kompozycją pizzy pracuje szef kuchni , wyspecjalizowany w produkcji włoskiego przysmaku, zatrudniony w centrali.

– Mamy system IT, który tworzy ranking sprzedaży serwowanych produktów. W badaniach odnosimy się m.in. do konkretnych dni, godzin, a nawet warunków pogodowych. Na tej podstawie, ze sprzedaży wykreślamy słabe pozycje, promując jednocześnie najlepsze. Planujemy menu dynamicznie. Nie ma monotonii – zapewnia Marcin Ciesielski.

Franczyzobiorca nie musi posiadać umiejętności kucharskich, ani zatrudniać specjalisty od pizzy. Jego zadanie jest czysto biznesowe .Polega przede wszystkim na sprawnym zarządzaniu sprzedażą oraz organizacją pracy placówki. On i jego pracownicy przechodzą kilkunastogodzinne szkolenie z zakresu przygotowania pizzy według wytycznych firmy. Natomiast franczyzodawca odbywa dodatkowy cykl szkoleń menadżerskich.

Pizza po drodze

Sam proces przygotowania pizzy trwa 6 minut, a z zapakowaniem i wydaniem klientowi 9 min. Według założeń Marcina Ciesielskiego, pizzeria ma być formą przystanku w drodze do domu, do sklepu, na pocztę itp.

– Chcemy, aby do Stopiątki Fabryka wstępowano przy okazji załatwiania innych spraw, trochę jak do paczkomatu. Pizzeria potrzebuje kilku minut na realizację zamówienia. Np. klient może zamówić pizzę, klikając w aplikację w drodze na szybkie zakupy i odebrać ją wracając do domu. Gdyby mu się jednak przedłużył pobyt w sklepie, może ustalić z pizzerią czas odbioru lub zamówić dostawę do domu – mówi Marcin Ciesielski.

Większość czynności wykonywana jest na ciągu technologicznym, którego istotnym elementem jest piec przelotowy, czyli taśma produkcyjna inspirowana urządzeniami fabrycznymi. Stąd też nazwa Stopiątka Fabryka. Produkcja pizzy odbywa się na ruchomej taśmie, pokonując poszczególne etapy – wałkowanie ciasta, dodawanie składników, pieczenie i na końcu pakowanie. Pracownik nadzoruje pracę urządzenia, przyjmuje płatność i wydaje zamówienie.

Technologia pomaga

Młode rodziny, młodzież i „młodzi dorośli” to najważniejsza grupa klientów Stopiątki Fabryka. W związku z tym pizzerie powstają przede wszystkim na nowych osiedlach. Sieć chce wykorzystać zalety tamtejszego budownictwa z nowoczesną architekturą, dużymi oknami i witrynami, przez które widać wnętrze pizzerii. Model biznesowy został także oparty na rozwiązaniach IT bliskim młodym ludziom. Aplikacja oraz cała technologia produkcji i sprzedaży, połączona z wewnętrznym systemem analizującym transakcje są to w dużym stopniu autorskie rozwiązania zespołu firmy Mastergrupa , którą zarządza Marcin Ciesielski.

– Unikamy współpracy z pośrednikami usług, którzy są drodzy, a nam zależy na dochodowym biznesie dla naszych franczyzobiorców – mówi Marcin Ciesielski.

Według danych firmy, największa część zamówień pochodzi z aplikacji. Później jest strona internetowa i na końcu telefon. W pizzeriach są również tzw. kioski, czyli elektroniczne tablice dotykowe do składania i opłacania zamówień. Rośnie też liczba transakcji online, które zaczynają dominować w ogólnej sprzedaży. Jak informuje Marcin Ciesielski, ludzie coraz chętniej płacą online.

– Przyjmujemy płatności na miejscu, ale rośnie liczba klientów, którzy korzystają z płatności elektronicznych – przyznaje Marcin Ciesielski.

Weryfikacja miejsca

Całkowity koszt inwestycji w Stopiatkę Fabryka wynosi ok. 160 tys. netto i podzielony jest na dwie części: 50 proc. wkładu własnego oraz 50 proc. pochodzące z finansowania zewnętrznego.. Lokal jest zazwyczaj w stanie deweloperskim, który wymaga całkowitego wykończenia – pomalowania ścian, położenia podłóg, zamontowania sprzętu, wykonania instalacji, aranżacji wnętrza według przepisów dla gastronomii i wielu innych czynności.

Wielkość powierzchni placówki wynosi 50-60 m2. Lokale nie mają sali konsumpcyjnej, więc nie wymagają dużej powierzchni.

Wyszukiwanie lokalizacji leży po stronie franczyzodawcy i franczyzobiorcy.

– Mamy ludzi, którzy w całej Polsce szukają dla nas miejsca. Współpracujemy z deweloperami, którzy przesyłają oferty najmu lub kupna lokalu. Niemniej jednak w największym stopniu polegamy na franczyzobiorcach, którzy znają lokalny rynek i wiedzą gdzie warto otworzyć gastronomię. My natomiast weryfikujemy dane miejsce pod względem potencjału biznesowego oraz kwestii formalnych i technicznych – mówi Marcin Ciesielski.

Lista weryfikacyjna składa się z kilkudziesięciu pozycji, spośród których jedne z najważniejszych to jego stan techniczny, parametry techniczne, analiza szans i zagrożeń.

– Sprawdzamy wszystko, aby franczyzobiorca bez problemu mógł otworzyć pizzerię – mówi Marcin Ciesielski.

Podkręcają tempo

Firma pomaga partnerom w pozyskaniu zewnętrznego finansowania.

– Działamy na rynku 23 lata, a więc jesteśmy wiarygodnym partnerem dla banków i innych instytucji finansowych. Dzięki temu pozyskujemy pieniądze na korzystnych warunkach. Oczywiście franczyzobiorca musi spłacić zaciągnięty kredyt, ale dzięki takiemu mechanizmowi finansowemu zyskuje czas, który pozwoli na osiągnięcie pełnej rentowności lokalu. Takie wsparcie opłaca się naszym franczyzobiorcom – zapewnia Marcin Ciesielski.

Proces przygotowania pizzerii do otwarcia trwa ok. 2 miesięcy. Centrala pomaga na każdym etapie jej remontu. W tym celu partner ma specjalnie delegowanego pracownika z centrali. Firma przygotowuje projekt lokalu i rekomenduje ekipę wykończeniową, zapewnia wyposażenie, pełny ciąg technologiczny i oprogramowanie instalowane na miejscu przez zespół IT. Po stronie franczyzobiorcy są natomiast wszystkie kwestie formalno-prawno-urzędnicze. Partner nie jest jednak sam i w tym zadaniu również pomaga mu centrala..

Na razie funkcjonują dwie placówki Stopiątka Fabryka, które według informacji franczyzodawcy generują bardzo optymistyczne wyniki finansowe. Franczyzodawca ocenia, że zwrot zainwestowanego kapitału, czyli 80 tys. zł nastąpi po roku, a całej inwestycji po 1,5 roku.

– Jeden z punktów prowadzi nowy franczyzobiorca, natomiast drugi jest też właścicielem restauracyjnego modelu Stopiątki. Dzięki temu mamy opinię z dwóch źródeł: od doświadczonego partnera i nowej osoby, która świeżym okiem patrzy na koncept. Obaj przedsiębiorcy osiągają bardzo dobre wyniki. Klienci zaakceptowali nasz nowy koncept, doceniając szybki czas realizacji zamówienia i wysoką jakość produktu Jestem zadowolony, tym bardziej, że pandemia jeszcze trwa – twierdzi Marcin Ciesielski.

Pizzerie Stopiątka Fabryka funkcjonują w Warszawie i w Gdańsku, ale marka będzie się także otwierać w miastach od 20 tys. mieszkańców. Według zapowiedzi franczyzodawcy, do końca tego roku na rynku pojawi się 5 nowych lokali. Szybsze tempo rozwoju zaplanowane jest na przyszły rok.

WIZYTÓWKA STOPIĄTKA FABRYKA

Sieć zautomatyzowanych pizzerii, działających w dostawie i na wynos.

  • 2 lokale
  • koszt inwestycji ok. 160 tys. zł netto
  • miasta od 20 tys. mieszkańców
Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł