Czy Carrefour zniknie z Polski?

Sieć sklepów
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Grupa Carrefour prowadzi działalność w ponad 30 krajach, na czterech kontynentach. W Polsce pojawiła się w 1997 roku. Obecnie ma u nas prawie 1 tys. sklepów własnych i franczyzowych. Niedawno francuski serwis challenges.fr. podał, że Carrefour chce sprzedać swoje oddziały w Polsce i na Tajwanie. Według dziennikarzy, audyt w sprawie sprzedaży ma przeprowadzać firma KPMG.

Na tle konkurencji

Na koniec pierwszego kwartału tego roku polski oddział Carrefour zarządzał siecią 90 hipermarketów, 150 supermarketów, 697 sklepów convenience i 10 dyskontów Supeco. Sprzedaż Carrefoura w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. na polskim rynku wyniosła 494 mln euro. Cała Grupa Carrefour w pierwszym kwartale wygenerowała wzrost sprzedaży (like-for-like) o 4,2 proc. Carrefour proponuje kilka formatów sklepów: convenience, minimarkety, supermarkety oraz koncept przeznaczony do mniejszych miejscowości, sklepów wiejskich czy stacji paliw. Dla mniejszych miejscowości przewidziana jest marka Globi. Z kolei Carrefour Express convenience to sklepy z założenia znajdujące się blisko klienta, osiedlowe oraz przeznaczone dla centrów dużych i średnich miast z bogatą ofertą spożywczą, dużym asortymentem dań gotowych, kącikiem gastronomicznym i jedzeniem na wynos. Nietrudno zauważyć, że w podobnym modelu funkcjonuje sieć Żabka, która w ostatnim czasie rozwija się bardzo ekspansywnie (obecnie ma ponad 7 tys. placówek). Rynkowi eksperci właśnie m.in. w ekspansji konkurencyjnych sieci oraz rosnącej popularności dyskontów upatrują powodów, dla których Carrefour mógłby chcieć wycofać się z Polski.

Co z franczyzobiorcami?

Carrefour nie tylko otwiera sklepy własne, ale oferuje współpracę na zasadzie franczyzy albo ajencji. W ramach tego drugiego modelu to Carrefour pozostaje głównym inwestorem, oddając ajentom sklepy w pełni przygotowane do działania. Tutaj próg wejścia to zaledwie kilka tysięcy złotych. Co stanie się z franczyzobiorcami i ajentami, jeśli marka rzeczywiście zechce wyjść z naszego rynku?

Zapytaliśmy biuro prasowe Carrefour Polska, czy prawdą jest, że sieć rozważa sprzedaż polskiego oddziału? Jeśli tak - w jakiej perspektywie miałoby to nastąpić? I co stanie się z franczyzobiorcami, prowadzącymi sklepy pod szyldami Carrefour w Polsce w przypadku sprzedaży sieci? Otrzymaliśmy bardzo lakoniczną odpowiedź.

„W ramach przygotowania kolejnego planu strategicznego, Carrefour rozpoczął analizę swoich spółek pod kątem możliwych ruchów konsolidacji, partnerstwa lub sprzedaży.

Ta strategiczna analiza właśnie się rozpoczęła i wobec tego dementujemy informacje o jakichkolwiek decyzjach sprzedaży aktywów”.

Nie oni pierwsi

Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu przejęciem całej Grupy Carrefour zainteresowana była kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard, operator stacji paliw Circle K. Nic z tego jednak nie wyszło, bo francuski rząd zapowiedział, że zablokuje ewentualną transakcję, aby utrzymać „bezpieczeństwo żywnościowe kraju” i nie dopuścić do przejęcia przez obcy kapitał największego prywatnego pracodawcy.

Jeśli Carrefour rzeczywiście wycofa się z Polski, to będzie to już drugie w ostatnim czasie wyjście międzynarodowej sieci z naszego rynku. W ubiegłym roku, po ponad dwudziestu latach działalności, Tesco zdecydowało ostatecznie o sprzedaży polskiej części swojego biznesu Sailing Group, właścicielowi sieci Netto.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €