Czy Carrefour zniknie z Polski?
Rynek rozgrzały doniesienia, że Carrefour chce sprzedać m. in. swój polski oddział. Co z franczyzobiorcami sieci?
Grupa Carrefour prowadzi działalność w ponad 30 krajach, na czterech kontynentach. W Polsce pojawiła się w 1997 roku. Obecnie ma u nas prawie 1 tys. sklepów własnych i franczyzowych. Niedawno francuski serwis challenges.fr. podał, że Carrefour chce sprzedać swoje oddziały w Polsce i na Tajwanie. Według dziennikarzy, audyt w sprawie sprzedaży ma przeprowadzać firma KPMG.
Na tle konkurencji
Na koniec pierwszego kwartału tego roku polski oddział Carrefour zarządzał siecią 90 hipermarketów, 150 supermarketów, 697 sklepów convenience i 10 dyskontów Supeco. Sprzedaż Carrefoura w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. na polskim rynku wyniosła 494 mln euro. Cała Grupa Carrefour w pierwszym kwartale wygenerowała wzrost sprzedaży (like-for-like) o 4,2 proc. Carrefour proponuje kilka formatów sklepów: convenience, minimarkety, supermarkety oraz koncept przeznaczony do mniejszych miejscowości, sklepów wiejskich czy stacji paliw. Dla mniejszych miejscowości przewidziana jest marka Globi. Z kolei Carrefour Express convenience to sklepy z założenia znajdujące się blisko klienta, osiedlowe oraz przeznaczone dla centrów dużych i średnich miast z bogatą ofertą spożywczą, dużym asortymentem dań gotowych, kącikiem gastronomicznym i jedzeniem na wynos. Nietrudno zauważyć, że w podobnym modelu funkcjonuje sieć Żabka, która w ostatnim czasie rozwija się bardzo ekspansywnie (obecnie ma ponad 7 tys. placówek). Rynkowi eksperci właśnie m.in. w ekspansji konkurencyjnych sieci oraz rosnącej popularności dyskontów upatrują powodów, dla których Carrefour mógłby chcieć wycofać się z Polski.
Co z franczyzobiorcami?
Carrefour nie tylko otwiera sklepy własne, ale oferuje współpracę na zasadzie franczyzy albo ajencji. W ramach tego drugiego modelu to Carrefour pozostaje głównym inwestorem, oddając ajentom sklepy w pełni przygotowane do działania. Tutaj próg wejścia to zaledwie kilka tysięcy złotych. Co stanie się z franczyzobiorcami i ajentami, jeśli marka rzeczywiście zechce wyjść z naszego rynku?
Zapytaliśmy biuro prasowe Carrefour Polska, czy prawdą jest, że sieć rozważa sprzedaż polskiego oddziału? Jeśli tak - w jakiej perspektywie miałoby to nastąpić? I co stanie się z franczyzobiorcami, prowadzącymi sklepy pod szyldami Carrefour w Polsce w przypadku sprzedaży sieci? Otrzymaliśmy bardzo lakoniczną odpowiedź.
„W ramach przygotowania kolejnego planu strategicznego, Carrefour rozpoczął analizę swoich spółek pod kątem możliwych ruchów konsolidacji, partnerstwa lub sprzedaży.
Ta strategiczna analiza właśnie się rozpoczęła i wobec tego dementujemy informacje o jakichkolwiek decyzjach sprzedaży aktywów”.
Nie oni pierwsi
Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu przejęciem całej Grupy Carrefour zainteresowana była kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard, operator stacji paliw Circle K. Nic z tego jednak nie wyszło, bo francuski rząd zapowiedział, że zablokuje ewentualną transakcję, aby utrzymać „bezpieczeństwo żywnościowe kraju” i nie dopuścić do przejęcia przez obcy kapitał największego prywatnego pracodawcy.
Jeśli Carrefour rzeczywiście wycofa się z Polski, to będzie to już drugie w ostatnim czasie wyjście międzynarodowej sieci z naszego rynku. W ubiegłym roku, po ponad dwudziestu latach działalności, Tesco zdecydowało ostatecznie o sprzedaży polskiej części swojego biznesu Sailing Group, właścicielowi sieci Netto.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


