Luksusowy kemping – opłacalna nisza

Chętnych na glamping, czyli luksusowy kemping, nie brakuje. Wciąż niewiele osób decyduje się jednak otworzyć taką działalność.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Spędzanie czasu na łonie natury to już nie tylko opcja dla tych, którzy lubią spartańskie warunki na biwaku. Coraz więcej osób szuka wolności, która kojarzy im się z dziką przyrodą, ale jednocześnie nie chce rozstawać się z wygodami. Odpowiedzią na te potrzeby jest glamping, którego popularność w ostatnim czasie szybko rośnie.
Biwak na wypasie
Glamping to połączenie angielskich słów „glamorous” i „camping”. Można je przetłumaczyć jako luksusowy biwak. Najczęściej przybiera on postać namiotu czy domku, który znajduje się w otoczeniu dzikiej przyrody. Ma łazienkę, klimatyzację, a nawet usługi spa w pakiecie.
Na glamping już jedenaście lat temu postawił Artur Kurmin, właściciel położonej w Ględach na Mazurach Glendorii.
– Chciałem wyjechać z miasta i zamieszkać na wsi. Ale trzeba się było z czegoś utrzymać, więc pomyślałem o otwarciu działalności w turystyce. Najłatwiej było postawić namioty, ponieważ do tego nie są potrzebne żadne formalne zgody budowlane, których wymaga się nawet przy budowie niewielkiego domku. To mi bardzo ułatwiło start całego przedsięwzięcia oraz obniżyło jego koszty – opowiada Artur Kurmin.
Prowadzi on działalność w formule agroturystyki. W jej ramach do dyspozycji gości ma pięć pokoi w gospodarstwie i pięć namiotów. Goście zdecydowanie chętniej wybierają tę drugą opcję. – O ile na początku pokoje rezerwowały się w pierwszej kolejności, to od jakiegoś czasu namioty cieszą się największym zainteresowaniem – opowiada Artur Kurmin.
Jego zdaniem zainteresowanie glampingiem wynika z tego, że coraz więcej ludzi chce odpoczywać w otoczeniu natury, i to tak blisko niej, jak się tylko da.– Jednocześnie nie lubimy rezygnować z wygód, do których jesteśmy przyzwyczajeni – mówi Artur Kurmin.
W Glendorii spokoju i ciszy nie brakuje. Namioty dzieli na tyle duża odległość, żeby mieszkańcy każdego z nich mogli czuć się swobodnie i mieli dużo prywatności. – Ludzie mają przesyt masowych wypoczynków typu all inclusive i szukają nowych doświadczeń. Koronawirus też przyczynił się do rozwoju glampingu. Dzięki niemu miejsca znajdujące się blisko natury oraz takie, w przypadku których kontakt z innymi gośćmi jest mocno ograniczony, cieszą się jeszcze większym zainteresowaniem – przyznaje Ronald Dobroszek, pomysłodawca firmy glampingowej „W bańce”.
Zwykle w wysokim sezonie, który trwa w Glendorii od połowy czerwca do pierwszego tygodnia września, obłożenie wynosi 100 proc. Natomiast w sezonie niskim, trwającym od połowy maja do połowy czerwca i we wrześniu rezerwacje oscylują wokół 75 proc.– Jednak w minionym roku, paradoksalnie dzięki pandemii, w całym sezonie mieliśmy stale wszystkie pokoje i namioty zarezerwowane. To dlatego że Polscy zostali w kraju, a chcieli dokądś wyjechać – mówi Artur Kurmin.
Zdaniem Justyny Walas, właścicielki Tatra Glamp, obiektu oferującego noclegi w kopułach sferycznych, glamping to coraz bardziej popularna firma turystyki nie tylko w Polsce, lecz także na całym świecie.
– Wszyscy potrzebują odetchnąć od otoczenia, które mają na co dzień i szukają coraz to nowych wrażeń
– mówi Justyna Walas. Zanim stworzyła ona Tatra Glamp, przez 20 lat była związana z hotelarstwem.
Obserwując trendy na tym rynku i potrzeby gości, chciała zaoferować niestandardowe noclegi. Zależało jej na czymś, co różniłoby się od hotelu czy pensjonatu. – Rynek hotelarski na Podhalu jest przepełniony różnego rodzaju usługami noclegowymi, które w tym momencie nie różnią się od siebie standardem. Pensjonaty czy domki letniskowe oferują to samo, co hotele. Sama podróżując po świecie, wyszukiwałam zawsze niestandardowe pomysły na nocleg podczas urlopu. Przypadkowo natrafiłam na namioty sferyczne. Nocleg w namiocie o każdej porze roku, przy zachowaniu wysokiej jakości standardu wyposażenia oraz świadczonych usług, to było to. Szybko podjęłam decyzję i zaczęłam realizować swoje plany – opowiada Justyna Walas.
Dodaje, że wiele osób nie rozumiało wtedy, dlaczego zamiast domku czy pensjonatu, woli namioty. Ale to jej nie zniechęciło do działania.– Bliskość otaczającej natury, stukot deszczu o połacie namiotu, halny, ślizgający się po kopule, grzmoty burzy tuż nad głową, spacer bosą stopą po łące pokrytej rosą, gorąca kawa o poranku wypita w ogrodzie, gdzie podziwiamy wyjątkową panoramę Tatr – to wszystko atrakcje, które towarzyszą gościom nocującym w Tatra Glamp – mówi Justyna Walas.
Z kolei Ronald Dobroszek opowiada, że pomysł na bańki narodził się podczas jego podróży w Alpy Szwajcarskie w 2018 roku. – To tam razem z żoną odkryliśmy, jak magicznym doświadczeniem jest nocleg w transparentnym, przezroczystym namiocie w kształcie bańki. Wtedy wymarzyłem sobie stworzenie podobnego miejsca na nocleg pod gwiazdami w Polsce. Wybór, ze względów sentymentalnych oraz łatwości dojazdu, padł na Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich – mówi Ronald Dobroszek.
Mała konkurencja, dużo chętnych
Na luksusowym kempingu dla gości liczy się nie tylko kontakt z naturą, lecz także unikatowość. – Większość hoteli jest do siebie podobna. Różnią się one tylko położeniem. Natomiast trudno znaleźć identyczne glampingi. Goście cenią sobie w nich niepowtarzalność i jedyny w swoim rodzaju klimat – mówi Artur Kurmin.
Przy tym w Polsce miejsc glampingowych wciąż niestety jest niewiele. – Rynek glampingu dopiero raczkuje. Parę lat temu wszystkie obiekty w Polsce można było policzyć na palcach jednej ręki, dziś jest ich kilka razy więcej. Natomiast w skali całego kraju nadal jeszcze jest duże pole do rozwoju – twierdzi Ronald Dobroszek.
Zdaniem Artura Kurmina, na tym rynku panuje zadziwiająco mała konkurencja, dlatego że nadal wiele osób myśli standardowo i nie jest przekonanych do idei namiotu, zwłaszcza takiego, który oferuje wysoki standard usług. – Zamiast budować komfortowy pokój w namiocie, wolą stworzyć domek albo bungalow. Bo kto będzie chciał zapłacić za pokój w namiocie tyle, co za pokój w hotelu? W efekcie obecnie na rynku jest taka sytuacja, że chętnych do skorzystania z glampingu jest naprawdę dużo, natomiast samych glampingów niewiele – mówi Artur Kurmin.
Obawy wiążą się też z klimatem i krótkim sezonem. Ale sporo glampingów działa w dużo zimniejszej od Polski Skandynawii, często przez cały rok. – To jest przeszkoda wyłącznie mentalna. Namioty dosyć dobrze się wentylują, a to, co jest w środku, spokojnie zimuje. Oczywiście, takie obiekty trzeba odpowiednio zabezpieczyć po sezonie, a wiosną powymieniać niektóre elementy. Wymaga to więc pracy i wysiłku, którego w przypadku tradycyjnych domków nie ma – mówi Artur Kurmin.
Sam namiot to za mało
Jeśli chodzi o inwestycję w glamping, to wiele zależy od lokalizacji, wielkości oraz ekskluzywności namiotów czy domków. – W przypadku małego obiektu, stworzonego metodą gospodarczą, kwota inwestycji może zamknąć się w 100 tys. zł. Natomiast obiekt oferujący kilkanaście miejsc noclegowych, zlokalizowany nad Bałtykiem, kosztuje znacznie więcej, a kwota inwestycji może przekroczyć 1 mln zł – mówi Ronald Dobroszek. Najprościej jest zamówić gotowe namioty sferyczne. Jeden pusty namiot tego typu, bez wyposażenia, to koszt rzędu ok. 50 tys. zł.
– Można też jednak namioty stworzyć samodzielnie. My tak zrobiliśmy. Kupiliśmy na Allegro namioty z Bundeswehry i potem je zmodyfikowaliśmy zgodnie z własnym pomysłem, z pomocą sąsiadów. Stworzenie jednego takiego namiotu kosztowało nas około 30 tys. zł, ale już z wyposażeniem. To dużo mniej, niż gdybyśmy kupowali gotowe namioty sferyczne, tyle że wymagało więcej pracy. Ale też dzięki temu każdy nasz namiot jest trochę inny, a zatem unikalny – opowiada Artur Kurmin.
W każdym namiocie w Glendorii znajduje się podłoga, prywatna łazienka, wanna, meble i inne udogodnienia. Zdaniem właściciela Glendorii, mimo wszystko niełatwo stworzyć dobry glamping. To złożone przedsięwzięcie, na które składa się wiele elementów. Przy tym najbardziej złożony i wymagający jest element żywienia gości. – Oczywiście, nie każdy glamping musi oferować jedzenie dla gości, jeśli w bliskiej okolicy działają restauracje, które mogą im to zapewnić. My byliśmy na to niejako skazani, ponieważ najbliższa restauracja znajduje się około dziesięciu kilometrów od Glendorii – mówi Artur Kurmin.
Na zwrot z inwestycji w glamping można liczyć maksymalnie w ciągu 2-3 lat. – Trzeba tylko pamiętać, że fakt, że glamping jest modny, wcale nie gwarantuje sukcesu. Nie wystarczy postawić namiotów, żeby nie móc opędzić się od gości. Glamping to nie jest tylko miejsce, w którym się śpi, ale cała jego otoczka: personel, obsługujący gości, miejsce, w którym znajdują się namioty, infrastruktura dookoła czy odpowiednia atmosfera – mówi Artur Kurmin.
Jeśli właścicielom glampingu uda się stworzyć miejsce, które będzie piękne, spokojne, a jednocześnie klimatyczne, goście na pewno się pojawią. Bez względu na cenę.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...