Zyski na parze

Pieniądze  na restaurację
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Właściciele marki zaParowani cztery lata temu wypatrzyli lukę na rynku gastronomicznym. – Okazało się, że wśród bogatej oferty brakowało lokali serwujących dania przygotowywane na parze. Jak chińskie pierożki dim sum – opowiada Andrzej Omieciński, współwłaściciel Zaparowani.pl. – Teraz już taka kuchnia się spopularyzowała, ale wówczas byliśmy pierwsi. To bardzo zdrowy sposób przygotowywania posiłków, będący alternatywą dla pieczenia lub smażenia, bez kompromisu w smaku. 

Pierwszy lokal zaParowanych powstał cztery lata temu, w Łodzi. Niedaleko ul. Piotrkowskiej, w zrewitalizowanej kamienicy. – Został bardzo dobrze przyjęty przez klientów, i to od początku – podkreśla Andrzej Omieciński. 

Jeszcze w tym samym roku ten lokal został oddany w ręce franczyzobiorcy. – Można powiedzieć, że to pierwsi franczyzobiorcy podjęli za nas decyzję o sprzedaży licencji – uśmiecha się Andrzej Omieciński. – Sami zgłosili się do nas z propozycją, że chcą poprowadzić taki biznes. Oddaliśmy w ich ręce nasz pierwszy lokal. I oni właśnie zmotywowali nas, aby rozwinąć koncept franczyzowy. 

Dzisiaj pod szyldem zaParowani działa w sumie sześć lokali, w Łodzi i Warszawie. Jeden pracuje w trybie nocnym – zaParowani Nocą są otwarci od godz. 20 do 4 nad ranem. Jest też food truck, wykorzystywany jednak głównie w celach promocyjnych, na różnego rodzaju eventach. – Jednak jesteśmy otwarci na różne rozwiązania, jeśli chodzi o format prowadzenia lokalu zaParowani – podkreśla Andrzej Omieciński. – Jeśli franczyzobiorca chciałby poprowadzić właśnie food trucka, jest to możliwe. 

Franczyzodawca nie stawia ograniczeń w wielkość miast, w których mogą powstawać lokale. – Na razie jesteśmy obecni tylko w dwóch, więc jest jeszcze mnóstwo miejscowości, w których może rozwijać się nasz koncept – mówi współwłaściciel marki. – Oczywiście, zapewne mniejsze ryzyko niepowodzenia jest w dużym mieście, gdzie docelowa grupa klientów jest większa, podobnie jak zainteresowanie kuchnią orientalną. Ale uważam, że także mniejsze rynki mogą być atrakcyjne. Nie zamykamy się również na możliwość otwarcia lokalu poza granicami Polski. 

Lokalizacja ma znaczenie

– Lokalizacja jest bardzo istotnym elementem powodzenia sprzedaży – stwierdza Andrzej Omieciński. – Lokal nie musi być w samym centrum miasta albo w galerii handlowej. Mamy np. lokal w centrum Warszawy oraz na jej obrzeżach, i to ten drugi generuje wyższe obroty. Dlatego że w bezpośredniej bliskości nie ma tak dużej oferty konkurencyjnej, jak w centrum. Niemniej jednak zwracamy uwagę, czy rozpatrywana lokalizacja znajduje się w centrum życia lokalnej społeczności, jaka jest jej widoczność z ulicy oraz czy mieści się przy głównych ciągach komunikacyjnych. To czynniki niezwykle ważne, które zwiększają szansę na przyciągnięcie klientów z najbliższych okolic. 

Nie zawsze też większy znaczy lepszy. – W jednym z naszych najmniejszych lokali mamy najwyższą sprzedaż – dodaje franczyzodawca. – Jak widać, wielkość nie ma decydującego znaczenia, jeżeli chodzi o wysokość sprzedaży. 

Lokale mają wielkość od 30 do 80 m2. Podstawowe wymagania to osobne wejście, widoczne z ulicy, duże okna albo witryny. Budynek, w którym mieści się lokal, powinien być zadbany, a szczególnie jego elewacja. Musi też być możliwość umieszczenia na zewnątrz dużego logo z nazwą. – W naszych lokalach potrzebujemy mocnej, wydajnej wentylacji. Warto o tym myśleć, szukając lokalizacji – radzi Andrzej Omieciński. – Można na rynku znaleźć odpowiednio przystosowane pomieszczenia, z dobrymi wyciągami, co uprości prace przy adaptacji. Jeśli jednak się to nie uda, mamy sprawdzony model wyciągu, który kosztuje 1,7 tys. zł. Franczyzodawca doradza przy wyborze lokalu, analizuje i opiniuje propozycje, pomaga oszacować koszty inwestycji. 

Przygotowanie lokalu do otwarcia trwa średnio 2-3 miesiące. Najważniejszym elementem wyposażenia jest maszyna parująca. – Testowaliśmy różne, elektryczne i gazowe i na bazie własnych doświadczeń wybraliśmy najlepsze. Franczyzobiorca kupuje je za naszym pośrednictwem. Koszt maszyny zależy od liczby palników, ale maksymalnie to 5 tys. zł – informuje franczyzodawca. 

Maszyna parowa musi być wyeksponowana w widocznym miejscu, ponieważ parowanie pierożków odbywa się w obecności klientów. To dodatkowo podnosi atrakcyjność dania. Koszty inwestycji w lokal franczyzodawca zaParowanych szacuje na min. 35 tys. zł netto. Taka kwota jest jednak możliwa do osiągnięcia, jeżeli lokal jest w dobrym stanie technicznym i przynajmniej częściowo przystosowany do potrzeb gastronomii. W przeciwnym razie należy się liczyć z wydatkiem ok. 80 tys. zł netto. Jednorazowa opłata wstępna zawiera się w widełkach od 5 do 10 tys. zł i jest zależna od konkretnej lokalizacji. Projekt technologiczny jest dodatkowo płatny. 

Franczyzobiorca otrzymuje natomiast ścisłe wytyczne co do wizualizacji wnętrza, które jest spójne dla całej sieci. – Wyszczególniamy praktycznie wszystko, od kolorystyki tapet po meble, zamawiane u określonego producenta – mówi Andrzej Omieciński. – Bardzo ważnym elementem dekoracyjnym w naszych lokalach jest roślinność. 

Łatwe parowanie

Menu zaParowanych to przede wszystkim chińskie pierożki dim sum. Są ich trzy rodzaje: jaozi robione z mąki pszennej, ha cao z mąki ryżowej oraz drożdżowe baozi. Jaozi można zamówić z 10 rodzajami farszu (np.: kaczka z pomarańczą, wołowina z chilli, szpinak z serem), ha cao z trzema (krewetkowy, mięsny i warzywny), a baozi z dwoma. Do tego w menu są jeszcze trzy rodzaje azjatyckich zup, trzy sałatki oraz desery. Pierożki są ręcznie lepione przez rodowite Chinki, w centralnej kuchni. Później zostają zamrożone i w tej formie trafiają do franczyzobiorców. – Mrożenie nie powoduje utraty walorów smakowych ani nie obniża jakości dania – zapewnia Andrzej Omieciński. – Wręcz przeciwnie. Świeżo ulepione pierogi podczas parowania mogłyby się rozkleić. Poza tym taki system technologiczny przygotowywania zamówienia – z produktu mrożonego do gotowego posiłku – ogranicza straty do zera. 

Pierogi, jak wspomnieliśmy, są parowane w obecności klientów, w bambusowych koszyczkach, w których też są podawane. – Wyglądają bardzo ciekawie i estetycznie. Czasem robimy też kolorowe ciasto, bo lubimy zaskakiwać naszych klientów – dodaje franczyzodawca. 

Zupy natomiast gotowane są na miejscu, z kupowanych od centrali półproduktów. Jedno zatowarowanie powinno wystarczyć na tydzień. Lokalnie franczyzobiorcy zaopatrują się w produkty świeże, np. warzywa. – Łatwość przygotowywania naszego menu przekłada się na łatwość prowadzenia całego biznesu – przekonuje Andrzej Omieciński. – Obecnie w gastronomii są problemy z pracownikami, a u nas wystarczy naprawdę krótkie przeszkolenie, aby móc przygotowywać menu, nie ryzykując pogorszeniem jakości.

Dobrze wystartować

Kandydat na franczyzobiorcę zaParowanych nie musi mieć doświadczenia w gastronomii. – Wymagamy natomiast, aby osobiście uczestniczył w codziennej pracy lokalu – podkreśla Andrzej Omieciński. – Tylko będąc na miejscu, może doglądać jakości serwowanych dań oraz dbać o wysoki poziom obsługi klienta. 
Do uruchomienia lokalu potrzeba minimum dwóch osób, czyli franczyzobiorcy plus jeden pracownik. Ich szkolenie trwa trzy dni. – Z doświadczenia wiemy, że najlepiej jest, gdy jedna z tych osób posiada prawo jazdy kat. B – dodaje licencjodawca. 

Jeszcze przed pandemią lokale stawiały bowiem mocno na zamówienia w dostawie i na wynos. Stanowiły one wówczas 60 proc. całości sprzedaży. Dlatego ograniczenie pracy gastronomii do wynosów i dostaw w czasie pandemii nie było dla zaParowanych aż takim szokiem, jak dla wielu restauracji. 
Przed uruchomieniem lokalu zaczyna się akcja marketingowa, przede wszystkim w kanałach internetowych. – Staramy się jak najskuteczniej dotrzeć do lokalnej społeczności – wyjaśnia współwłaściciel zaParowanych. – Kolportaż ulotek, banery informacyjne to są jedne z wielu działań, które przeprowadzamy przed uroczystym otwarciem. Przygotowujemy specjalne promocje dla klientów. Wykorzystujemy też naszego food trucka, który serwuje poczęstunki. Dzięki dobrze zorganizowanym akcjom promocyjnym przed otwarciem, klienci w lokalach pojawiają się od razu. Często dzień otwarcia jest najlepszym dniem sprzedażowym przez kolejne 2-3 tygodnie. Stworzenie bazy stałych odbiorców wymaga czasu. Bardzo ważne jest, aby od pierwszych dni funkcjonowania lokalu wszystko było dopięte na ostatni guzik. 

Oczekiwanie na zyski

Franczyzodawca zaParowanych zapewnia, że sezonowość w lokalach nie jest problemem. – Oferowane przez nas zestawy były bardzo popularne np. na sylwestra czy nawet w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, kiedy ludziom przejadły się już tradycyjne potrawy – przekonuje Andrzej Omieciński. – Utarł się też pewien schemat spędzania towarzyskich wieczorów na mieście, ze znajomymi. Najpierw idzie się coś zjeść, a później dopiero np. potańczyć czy do pubu. Dla nas to bardzo korzystny trend. 

Zysk franczyzobiorcy z jednej porcji sprzedanych pierogów to 10 zł. Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 5 proc. netto od obrotu. – Zawsze bezpiecznie zapewniamy naszych franczyzobiorców, że czas oczekiwania na rentowność trwa do trzech miesięcy. Niemniej jednak z doświadczenia wszystkich otwartych lokali wiemy, że już po pierwszym miesiącu zarabiały one na koszty stałe, z większym bądź mniejszym plusem – zapewnia licencjodawca.  

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł