Zyski na parze
Franczyzodawca zaParowanych oparł swój biznes na gotowanych na parze chińskich pierożkach. Czy wąska specjalizacja się opłaciła?
Właściciele marki zaParowani cztery lata temu wypatrzyli lukę na rynku gastronomicznym. – Okazało się, że wśród bogatej oferty brakowało lokali serwujących dania przygotowywane na parze. Jak chińskie pierożki dim sum – opowiada Andrzej Omieciński, współwłaściciel Zaparowani.pl. – Teraz już taka kuchnia się spopularyzowała, ale wówczas byliśmy pierwsi. To bardzo zdrowy sposób przygotowywania posiłków, będący alternatywą dla pieczenia lub smażenia, bez kompromisu w smaku.
Pierwszy lokal zaParowanych powstał cztery lata temu, w Łodzi. Niedaleko ul. Piotrkowskiej, w zrewitalizowanej kamienicy. – Został bardzo dobrze przyjęty przez klientów, i to od początku – podkreśla Andrzej Omieciński.
Jeszcze w tym samym roku ten lokal został oddany w ręce franczyzobiorcy. – Można powiedzieć, że to pierwsi franczyzobiorcy podjęli za nas decyzję o sprzedaży licencji – uśmiecha się Andrzej Omieciński. – Sami zgłosili się do nas z propozycją, że chcą poprowadzić taki biznes. Oddaliśmy w ich ręce nasz pierwszy lokal. I oni właśnie zmotywowali nas, aby rozwinąć koncept franczyzowy.
Dzisiaj pod szyldem zaParowani działa w sumie sześć lokali, w Łodzi i Warszawie. Jeden pracuje w trybie nocnym – zaParowani Nocą są otwarci od godz. 20 do 4 nad ranem. Jest też food truck, wykorzystywany jednak głównie w celach promocyjnych, na różnego rodzaju eventach. – Jednak jesteśmy otwarci na różne rozwiązania, jeśli chodzi o format prowadzenia lokalu zaParowani – podkreśla Andrzej Omieciński. – Jeśli franczyzobiorca chciałby poprowadzić właśnie food trucka, jest to możliwe.
Franczyzodawca nie stawia ograniczeń w wielkość miast, w których mogą powstawać lokale. – Na razie jesteśmy obecni tylko w dwóch, więc jest jeszcze mnóstwo miejscowości, w których może rozwijać się nasz koncept – mówi współwłaściciel marki. – Oczywiście, zapewne mniejsze ryzyko niepowodzenia jest w dużym mieście, gdzie docelowa grupa klientów jest większa, podobnie jak zainteresowanie kuchnią orientalną. Ale uważam, że także mniejsze rynki mogą być atrakcyjne. Nie zamykamy się również na możliwość otwarcia lokalu poza granicami Polski.
Lokalizacja ma znaczenie
– Lokalizacja jest bardzo istotnym elementem powodzenia sprzedaży – stwierdza Andrzej Omieciński. – Lokal nie musi być w samym centrum miasta albo w galerii handlowej. Mamy np. lokal w centrum Warszawy oraz na jej obrzeżach, i to ten drugi generuje wyższe obroty. Dlatego że w bezpośredniej bliskości nie ma tak dużej oferty konkurencyjnej, jak w centrum. Niemniej jednak zwracamy uwagę, czy rozpatrywana lokalizacja znajduje się w centrum życia lokalnej społeczności, jaka jest jej widoczność z ulicy oraz czy mieści się przy głównych ciągach komunikacyjnych. To czynniki niezwykle ważne, które zwiększają szansę na przyciągnięcie klientów z najbliższych okolic.
Nie zawsze też większy znaczy lepszy. – W jednym z naszych najmniejszych lokali mamy najwyższą sprzedaż – dodaje franczyzodawca. – Jak widać, wielkość nie ma decydującego znaczenia, jeżeli chodzi o wysokość sprzedaży.
Lokale mają wielkość od 30 do 80 m2. Podstawowe wymagania to osobne wejście, widoczne z ulicy, duże okna albo witryny. Budynek, w którym mieści się lokal, powinien być zadbany, a szczególnie jego elewacja. Musi też być możliwość umieszczenia na zewnątrz dużego logo z nazwą. – W naszych lokalach potrzebujemy mocnej, wydajnej wentylacji. Warto o tym myśleć, szukając lokalizacji – radzi Andrzej Omieciński. – Można na rynku znaleźć odpowiednio przystosowane pomieszczenia, z dobrymi wyciągami, co uprości prace przy adaptacji. Jeśli jednak się to nie uda, mamy sprawdzony model wyciągu, który kosztuje 1,7 tys. zł. Franczyzodawca doradza przy wyborze lokalu, analizuje i opiniuje propozycje, pomaga oszacować koszty inwestycji.
Przygotowanie lokalu do otwarcia trwa średnio 2-3 miesiące. Najważniejszym elementem wyposażenia jest maszyna parująca. – Testowaliśmy różne, elektryczne i gazowe i na bazie własnych doświadczeń wybraliśmy najlepsze. Franczyzobiorca kupuje je za naszym pośrednictwem. Koszt maszyny zależy od liczby palników, ale maksymalnie to 5 tys. zł – informuje franczyzodawca.
Maszyna parowa musi być wyeksponowana w widocznym miejscu, ponieważ parowanie pierożków odbywa się w obecności klientów. To dodatkowo podnosi atrakcyjność dania. Koszty inwestycji w lokal franczyzodawca zaParowanych szacuje na min. 35 tys. zł netto. Taka kwota jest jednak możliwa do osiągnięcia, jeżeli lokal jest w dobrym stanie technicznym i przynajmniej częściowo przystosowany do potrzeb gastronomii. W przeciwnym razie należy się liczyć z wydatkiem ok. 80 tys. zł netto. Jednorazowa opłata wstępna zawiera się w widełkach od 5 do 10 tys. zł i jest zależna od konkretnej lokalizacji. Projekt technologiczny jest dodatkowo płatny.
Franczyzobiorca otrzymuje natomiast ścisłe wytyczne co do wizualizacji wnętrza, które jest spójne dla całej sieci. – Wyszczególniamy praktycznie wszystko, od kolorystyki tapet po meble, zamawiane u określonego producenta – mówi Andrzej Omieciński. – Bardzo ważnym elementem dekoracyjnym w naszych lokalach jest roślinność.
Łatwe parowanie
Menu zaParowanych to przede wszystkim chińskie pierożki dim sum. Są ich trzy rodzaje: jaozi robione z mąki pszennej, ha cao z mąki ryżowej oraz drożdżowe baozi. Jaozi można zamówić z 10 rodzajami farszu (np.: kaczka z pomarańczą, wołowina z chilli, szpinak z serem), ha cao z trzema (krewetkowy, mięsny i warzywny), a baozi z dwoma. Do tego w menu są jeszcze trzy rodzaje azjatyckich zup, trzy sałatki oraz desery. Pierożki są ręcznie lepione przez rodowite Chinki, w centralnej kuchni. Później zostają zamrożone i w tej formie trafiają do franczyzobiorców. – Mrożenie nie powoduje utraty walorów smakowych ani nie obniża jakości dania – zapewnia Andrzej Omieciński. – Wręcz przeciwnie. Świeżo ulepione pierogi podczas parowania mogłyby się rozkleić. Poza tym taki system technologiczny przygotowywania zamówienia – z produktu mrożonego do gotowego posiłku – ogranicza straty do zera.
Pierogi, jak wspomnieliśmy, są parowane w obecności klientów, w bambusowych koszyczkach, w których też są podawane. – Wyglądają bardzo ciekawie i estetycznie. Czasem robimy też kolorowe ciasto, bo lubimy zaskakiwać naszych klientów – dodaje franczyzodawca.
Zupy natomiast gotowane są na miejscu, z kupowanych od centrali półproduktów. Jedno zatowarowanie powinno wystarczyć na tydzień. Lokalnie franczyzobiorcy zaopatrują się w produkty świeże, np. warzywa. – Łatwość przygotowywania naszego menu przekłada się na łatwość prowadzenia całego biznesu – przekonuje Andrzej Omieciński. – Obecnie w gastronomii są problemy z pracownikami, a u nas wystarczy naprawdę krótkie przeszkolenie, aby móc przygotowywać menu, nie ryzykując pogorszeniem jakości.
Dobrze wystartować
Kandydat na franczyzobiorcę zaParowanych nie musi mieć doświadczenia w gastronomii. – Wymagamy natomiast, aby osobiście uczestniczył w codziennej pracy lokalu – podkreśla Andrzej Omieciński. – Tylko będąc na miejscu, może doglądać jakości serwowanych dań oraz dbać o wysoki poziom obsługi klienta.
Do uruchomienia lokalu potrzeba minimum dwóch osób, czyli franczyzobiorcy plus jeden pracownik. Ich szkolenie trwa trzy dni. – Z doświadczenia wiemy, że najlepiej jest, gdy jedna z tych osób posiada prawo jazdy kat. B – dodaje licencjodawca.
Jeszcze przed pandemią lokale stawiały bowiem mocno na zamówienia w dostawie i na wynos. Stanowiły one wówczas 60 proc. całości sprzedaży. Dlatego ograniczenie pracy gastronomii do wynosów i dostaw w czasie pandemii nie było dla zaParowanych aż takim szokiem, jak dla wielu restauracji.
Przed uruchomieniem lokalu zaczyna się akcja marketingowa, przede wszystkim w kanałach internetowych. – Staramy się jak najskuteczniej dotrzeć do lokalnej społeczności – wyjaśnia współwłaściciel zaParowanych. – Kolportaż ulotek, banery informacyjne to są jedne z wielu działań, które przeprowadzamy przed uroczystym otwarciem. Przygotowujemy specjalne promocje dla klientów. Wykorzystujemy też naszego food trucka, który serwuje poczęstunki. Dzięki dobrze zorganizowanym akcjom promocyjnym przed otwarciem, klienci w lokalach pojawiają się od razu. Często dzień otwarcia jest najlepszym dniem sprzedażowym przez kolejne 2-3 tygodnie. Stworzenie bazy stałych odbiorców wymaga czasu. Bardzo ważne jest, aby od pierwszych dni funkcjonowania lokalu wszystko było dopięte na ostatni guzik.
Oczekiwanie na zyski
Franczyzodawca zaParowanych zapewnia, że sezonowość w lokalach nie jest problemem. – Oferowane przez nas zestawy były bardzo popularne np. na sylwestra czy nawet w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, kiedy ludziom przejadły się już tradycyjne potrawy – przekonuje Andrzej Omieciński. – Utarł się też pewien schemat spędzania towarzyskich wieczorów na mieście, ze znajomymi. Najpierw idzie się coś zjeść, a później dopiero np. potańczyć czy do pubu. Dla nas to bardzo korzystny trend.
Zysk franczyzobiorcy z jednej porcji sprzedanych pierogów to 10 zł. Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 5 proc. netto od obrotu. – Zawsze bezpiecznie zapewniamy naszych franczyzobiorców, że czas oczekiwania na rentowność trwa do trzech miesięcy. Niemniej jednak z doświadczenia wszystkich otwartych lokali wiemy, że już po pierwszym miesiącu zarabiały one na koszty stałe, z większym bądź mniejszym plusem – zapewnia licencjodawca.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
ZOBACZ W KATALOGU
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

