Jedna pizzeria to za mało

Konkretna pomoc
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Maciej Łyżwiński otworzył pizzerię Stopiątka Fabryka w marcu tego roku. Jest drugim franczyzobiorcą w Polsce, który prowadzi zautomatyzowaną pizzerię. O biznesie zaczął myśleć ponad rok temu, ale ostateczne rozmowy z franczyzodawcą podjął na przełomie stycznia i lutego 2021 roku.
Przygotowania do otwarcia placówki trwały krótko. Duża w tym zasługa sieci, która wiele prac wzięła na siebie. Jednym z najważniejszych elementów wsparcia była pomoc architekta w aranżacji wnętrza i dopasowanie pizzerii do standardów sieci. Lokal był w stanie deweloperskim, co oznaczało pełne wykończenie wnętrza. – Byłem pierwszym najemcą. Musiałem więc wykonać prace od zera i urządzić pizzerię według wskazówek Stopiątki i dopasować wnętrze do wymogów sanitarnych niezbędnych dla gastronomii. Na szczęście miałem u boku architekta z centrali i ogólne wsparcie firmy, która z pełnym zaangażowaniem i rzetelnością wspierała mnie w wielu sprawach, jak np. w formalnościach związanych z odbiorem lokalu przez sanepid. Bez pomocy sieci byłoby mi o wiele trudniej, tym bardziej że to mój pierwszy biznes – mówi Maciej Łyżwiński.

Ważny wybór

Pizzeria Stopiątka Fabryka funkcjonuje na jednym z nowych osiedli w Warszawie. Sieć wsparła franczyzobiorcę również w kwestii wyszukania lokalizacji. Franczyzobiorca miał do wyboru kilka miejsc, sprawdzonych pod względem potencjału rynkowego, ale ostatecznie wybrał lokal na warszawskim osiedlu Targówek. – Firma uczestniczyła w negocjowaniu kosztów najmu i w formalnościach związanych z ostatecznym podpisaniem umowy – wspomina Maciej Łyżwiński.

Powierzchnia pizzerii Macieja Łyżwińskiego wynosi 52 m2. Stopiątka Fabryka to mniejszy format pizzerii Stopiątka, bez sali konsumpcyjnej i ogólnej strefy dla klientów. Większość czynności wykonywana jest w ciągu technologicznym, którego istotnym elementem jest piec przelotowy oraz taśma produkcyjna inspirowana urządzeniami fabrycznymi. Stąd też nazwa Stopiątka Fabryka. Produkcja pizzy odbywa się na ruchomej taśmie, pokonując poszczególne etapy: wałkowanie ciasta, dodawanie składników, pieczenie i na końcu pakowanie pizzy. Pracownik nadzoruje pracę urządzenia, przyjmuje płatność i wydaje zamówienie.

Założenie jest takie, by przygotowanie pizzy było szybkie, proste i trwało kilka minut. – Moim celem było stworzenie konceptu gastronomicznego minimalizującego koszty utrzymania przy jednoczesnym generowaniu jak najwyższych obrotów. Do tematu podchodzimy biznesowo. Stopiątka Fabryka ma zarabiać pieniądze, dlatego liczą się niskie koszty, szybkie tempo pracy i włoska jakość pizzy w optymalnej cenie. Mamy zoptymalizowane i wysokomarżowe menu. Chcemy, by zwrot z inwestycji w placówkę był jak najszybszy, a franczyzobiorca otworzył kolejną pizzerię – podkreśla Marcin Ciesielski, autor konceptu Stopiątka Fabryka i Stopiątka, tradycyjnych restauracji, i prezes firmy Mastergrupa, która jest właścicielem obu sieci.

Jego założenia spełnia Maciej Łyżwiński, który po pięciu miesiącach działalności pod marką Stopiątka Fabryka otworzył we wrześniu restauracyjny format pizzerii Stopiątka. Jak twierdzi franczyzobiorca, gastronomia i gotowanie to jego pasja. Wiedział więc, że wkrótce rozwinie biznes. – Mam wykształcenie gastronomiczne i za sobą kilka lat pracy w restauracji. Lubię branżę, dlatego stawiam sobie kolejne wyzwania – zapewnia Maciej Łyżwiński.

Koronawirus zaważył na decyzji

Decyzja o otwarciu Stopiątki Fabryka wynikała z pandemii. W marcu, gdy Maciej Łyżwiński ruszał z biznesem, gastronomia funkcjonowała w ograniczonym zakresie, oferując wyłącznie sprzedaż na wynos lub z dostawą. Model biznesowy Stopiątka Fabryka do minimum ogranicza kontakt z klientem. W placówce Macieja Łyżwińskiego jest możliwość płacenia gotówką, ale celem Stopiątka Fabryka jest przyjmowanie wyłącznie płatności elektronicznych. – Ludzie nadal płacą gotówką, dlatego i u mnie istnieje taka możliwość. Skok technologiczny w tym temacie jeszcze przed nami. Gotówka to nadal popularna forma transakcji. Niemniej jednak sieć dąży do wyeliminowania tej formy płatności – przyznaje Maciej Łyżwiński.

Stopiątka Fabryka opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych, które ograniczają udział ludzi w funkcjonowaniu pizzerii. Pomysł na biznes powstał głównie z powodu wysokich kosztów pracowniczych jeszcze w czasach przed pandemią. Marcin Ciesielski już wtedy zaczął prace nad wpół zautomatyzowanym modelem. W międzyczasie natomiast pojawiła się pandemia, która wymusiła dystans społeczny, do czego musiała dostosować się branża gastronomiczna. Stopiątka Fabryka idealnie wpisała się w nową rzeczywistość i ograniczyła kontakt z klientem do minimum.

W pizzerii Macieja Łyżwińskiego pracują po trzy osoby na każdej zmianie, wśród których jest także on. – Postanowiłem w 100 proc. zaangażować się w biznes. Być może w przyszłości, gdy osiągnę pewien poziom stabilności, zacznę delegować część zadań. Jednak teraz chcę wszystkiego doglądać i codziennie być na miejscu – mówi Maciej Łyżwiński. Zespół składa się z pizzermana, który przygotowuje zamówienie, osoby przyjmującej płatności oraz kierowcy dowożącego zamówienia. Pracownicy wspierają się nawzajem i pomagają w pracach porządkowych na zapleczu i przy obsłudze klienta. – Pizzeria otwarta jest przez 10 godzin dziennie w tygodniu i przez 11 godzin dziennie w weekendy. Trzech pracowników na każdej zmianie w zupełności wystarczy – zapewnia Maciej Łyżwiński. Franczyzobiorca przyznaje, że szybko znalazł ludzi do pracy. Na jego ogłoszenie w internecie niemal natychmiast odpowiedziało kilkadziesiąt osób. Jak mówi, w gastronomii trzeba jednak liczyć się z rotacją pracowników. Są to zazwyczaj ludzie bardzo młodzi, studenci i uczniowie, którzy pracę w restauracji traktują sezonowo.

Liczy się czas

Proces związany z realizacją zamówienia i produkcją pizzy trwa 7-8 minut od momentu zamówienia. Zamówienie można złożyć online, za pomocą urządzeń mobilnych na stronie internetowej Stopiątki i poprzez aplikację, telefon, kiosk, czyli elektroniczne tablice dotykowe do składania i opłacania zamówień zlokalizowanych w pizzeriach lub u kasjera. – Ludzie różnie zamawiają. Czasami więcej zamówień spływa online, czasami więcej jest telefonów, a czasami większe zainteresowanie jest na miejscu. Zawsze jednak zachęcamy do zamawiania poprzez stronę internetową Stopiątki lub aplikację sieci. Dzięki temu promujemy markę i jej pozycjonowanie w wyszukiwarce Google – tłumaczy Maciej Łyżwiński.

Aplikacja oraz cała technologia produkcji i sprzedaży, połączona z wewnętrznym systemem analizującym transakcje, są w dużym stopniu autorskim rozwiązaniem zespołu firmy Mastergrupa, którą zarządza Marcin Ciesielski. Przyznaje, że unika firm dowożących jedzenie, którym trzeba płacić prowizję. Korzystanie z autorskich narzędzi Stopiątki zwiększa zysk franczyzobiorców. – Rozwój opieramy na własnym zapleczu IT oraz infrastrukturze umożliwiającej zdalną sprzedaż z dowozem do klienta. Nasza aktywność w dużej mierze koncentruje się na pozycjonowaniu marki i pizzerii w internecie. Ruch naszych klientów w internecie kierujemy do placówek franczyzowych, które realizują zamówienia. W ten sposób zarabiają nasi partnerzy – zapewnia Marcin Ciesielski. Maciej Łyżwiński zainwestował we flotę samochodową, zaczynając od dwóch sieciowo brandowanych pojazdów, by uzupełnić ofertę o dowozy. Franczyzobiorca skupił się na lokalnym marketingu poza internetem. Franczyzodawcy zaś pozostawił promowanie lokalu online. – Według mnie bardzo dobrze sprawdzają się akcje ulotkowe, pod warunkiem że robi się je regularnie. Raz czy dwa nie wystarczy. Należy informować o sobie regularnie, by utrwalić się w pamięci klientów – tłumaczy Maciej Łyżwiński.   

Koszt inwestycji w placówkę Stopiątka Fabryka wynosi ok. 160 tys. zł. Koncept jest tańszy od tradycyjnego formatu pizzerii Stopiątka. Jej powierzchnia wynosi 50-60 m2. Lokale nie mają sali konsumpcyjnej, więc nie muszą być duże. Nie trzeba również kupować serwisów i sztućców do podawania zamówień, co też obniża koszty.

Inwestycja w placówkę może być podzielona na dwie części. Wówczas 50 proc. kwoty pochodzi z kapitału franczyzobiorcy, natomiast druga z kredytu lub leasingu. Firma pomaga partnerom w pozyskaniu zewnętrznego wsparcia finansowego. Dla Marcina Łyżwińskiego inwestycja w mniejszy model pizzerii była prostsza, dlatego zdecydował się zacząć od pizzerii Stopiątka Fabryka. – Po pięciu miesiącach działalności otworzyłem tradycyjną pizzerię Stopiątka. Jestem zadowolony z wyborów, których dokonałem. Mam nadzieję, że będzie tylko lepiej – cieszy się Maciej Łyżwiński. 

WIZYTÓWKA PIZZERII STOPIĄTKA

  • Koszt inwestycji w Stopiątka Fabryka: ok. 160 tys. zł
  • Część inwestycji może być leasingowana
Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł