Smaki pizzy i zysku

Inne zadania
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Do końca roku w sieci będzie funkcjonowało 80 placówek Stopiątka. Inwestorami w nowe pizzerie są w znacznej mierze franczyzobiorcy, którzy od dawna współpracują z siecią i prowadzą co najmniej jedną pizzerię. – 40 proc. fanczyzobiorców Stopiątki to osoby, które mają dwie i więcej pizzerii. Rekordzista posiada 4 placówki. To pokazuje, że nasi partnerzy wierzą w nasz koncept, ufają nam i widzą w nim perspektywę rozwoju – przyznaje Marcin Ciesielski, prezes firmy Mastergrupa, do której należy sieć pizzerii Stopiątka.

Dużym sprawdzianem dla sieci było ostatnie 1,5 roku i sytuacja w branży gastronomicznej związana z pandemią. Stopiątka skoncentrowała się wówczas na rozbudowie kanału delivery i wzmocnieniu widoczności marki w Internecie. Rozwój zaplecza IT i zdalnej sprzedaży był strzałem w dziesiątkę o czym świadczą wyniki sieci o 15-20 proc. lepsze w porównaniu ze stanem sprzed pandemii. Co prawda Stopiątka już wcześniej działała intensywnie na rzecz widoczności w sieci, ale teraz jest to najważniejszy trzon jej rozwoju. Marketing w internecie i pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to istota promowania wszystkich punktów Stopiątki.

Działania reklamowe realizowane są już od pierwszego dnia funkcjonowania każdej placówki. Sieć prowadzi marketing na rzecz całej sieci, jak i poszczególnych pizzerii. Dzięki temu klienci online automatycznie trafiają do najbliższych placówek, także tych nowych, które dopiero budują bazę klientów i zyskują popularność na lokalnym rynku. Konsumenci są lokalizowani przy składaniu zamówienia przez aplikację firmy, a zamówienie trafia do pizzerii położonej najbliżej. W ten sposób każda pizzeria od pierwszego dnia funkcjonowania ma automatycznie przydzielany pakiet klientów.  Dzięki temu, jak twierdzi Marcin Ciesielski, pizzerie nie tylko wychodzą na zero po pierwszym miesiącu, ale zarabiają konkretne pieniądze.

– Mamy rozbudowany dział IT, zatrudniamy informatyków i specjalistów od e-commerce. Obecnie to jeden z najważniejszych elementów funkcjonowania całej sieci – przyznaje Marcin Ciesielski. Firma od lat pracuje nad własnym zapleczem technologicznym i operacyjnym, by uniezależnić się od zewnętrznych dostawców usług. – Kierujemy ruch do autorskich rozwiązań, a nie do zewnętrznych obciążonych prowizją. Stąd też decyzja o stworzeniu własnej aplikacji mobilnej. Oferujemy narzędzia, dzięki którym nasi franczyzobiorcy nie ponoszą dodatkowych kosztów i mają więcej pieniędzy w portfelu. Chodzi o to, żeby biznes był jak najszybciej rentowny i generował zyski na wysokim poziomie. Dzięki temu są warunki na rozwój franczyzobiorców wewnątrz sieci i otwieranie przez nich kolejnych punktów – zapewnia Marcin Ciesielski.

Sieciowa pizzeria w mniejszych miastach

Niedawno Stopiątka rozpoczęła rozwój w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców, gdzie pizzerie często osiągają przychody podobne do obrotów lokali znajdujących się w dużo większych miastach. Tego typu miejsca stanowią niszę dla gastronomii i są najlepszym miejscem na spędzanie wolnego czasu. Z danych firmy wynika, że w mniejszych miejscowościach sprzedaż na sali i w dostawie rozkłada się po połowie, trochę inaczej w porównaniu z dużymi miastami. Tam szala przechyla się na stronę sprzedaży w dostawie. – Jeden z naszych franczyzobiorców prowadzi jedną ze swoich trzech pizzerii w 13-tysięcznym Nowym Mieście Lubawskim na Warmii i w miesiącu generuje przychody podobne do lokali znajdujących się w dużo większych miastach – mówi Marcin Ciesielski.

Marka stara się przyciągnąć klientów stale urozmaicając ofertę. Latem firma realizowała projekt z Coca-Colą oferując koktajle opierając się na marce Kinley. Oferta skłaniała do dłuższego spędzania czasu w pizzerii i do domawiania dań, szczególnie z tzw. głębokiej kuchni, czyli makaronów i past. Aktualnie w pizzeriach obowiązuje jesienna oferta bazująca na grzybach i wegańskich klopsikach. – Trend fleksitarianizmu, czyli sposobu odżywiania się stawiającego na świadomą rezygnację z produktów odzwierzęcych i tylko sporadyczne ich spożywanie będzie się rozwijał. Ponadto rośnie liczba wegetarian i wegan. Idziemy z duchem nowych czasów i w naszym menu proponujemy dania także bezmięsne – mówi Marcin Ciesielski.

Franczyzodawca pomoże zdobyć pieniądze

Koszt inwestycji w pizzerię Stopiątka wynosi od 120 tys. zł netto plus koszty remontu. Firma pomaga partnerom w pozyskaniu zewnętrznego finansowania. Inwestycja pokrywa aranżację placówki oraz wyposażenie w sprzęt i akcesoria kuchenne, wyposażenie sali jadalnej, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne oraz pozostałe elementy związane z wystrojem placówki. Centrala pomaga na każdym etapie remontu. W tym celu partner ma specjalnie delegowanego pracownika sieci. Firma przygotowuje projekt lokalu i rekomenduje ekipę wykończeniową, zapewnia wyposażenie i oprogramowanie IT instalowane na miejscu przez zespół firmy. Po stronie franczyzobiorcy są natomiast wszystkie kwestie formalno-prawno-urzędnicze. Partner nie jest jednak sam i w tym zadaniu również wspiera go centrala. Sieć pomaga partnerom w przygotowaniu lokalu do działalności gastronomicznej oraz we wszystkich formalnościach związanych z odbiorem pizzerii przez sanepid. Pizzeria uruchamiana jest zazwyczaj w 2-3 miesiące od podpisania umowy franczyzowej.

– Zwrot z inwestycji następuje mniej więcej po półtora roku, jeśli franczyzobiorca się zaangażuje, pracuje zgodnie z naszymi wytycznymi i sprawdzi się lokalizacja – mówi Marcin Ciesielski.

Adekwatnie do potrzeb

Wielkość powierzchni pizzerii uzależniona jest od warunków i kosztów najmu. Sieć dopasowuje rozmiar placówki do potencjału rynku lokalnego i ceny powierzchni. W ten sposób Stopiątka dba o rentowność lokali. O wyborze lokalizacji decyduje centrala wspólnie z franczyzobiorcą. Pod uwagę brane jest natężenie ruchu, okoliczna konkurencja, ceny i jakość ich oferty, a także potencjał zakupowy miasta i dzielnicy.

– Mamy kooperację ze specjalistami w całej Polsce, którzy wyszukują powierzchnie zgodne z naszymi standardami, współpracujemy także z wieloma deweloperami, którzy przesyłają oferty najmu lub kupna lokalu. Niemniej jednak w największym stopniu polegamy na franczyzobiorcach, którzy znają lokalny rynek i wiedzą, gdzie warto otworzyć gastronomię. My natomiast weryfikujemy dane miejsce pod względem potencjału biznesowego oraz kwestii formalnych i technicznych – mówi Marcin Ciesielski.

Lista weryfikacyjna składa się z kilkudziesięciu pozycji, spośród których jedne z najważniejszych to stan techniczny lokalu oraz analiza szans i zagrożeń. – Sprawdzamy wszystko, aby franczyzobiorca bez problemu mógł otworzyć pizzerię – mówi Marcin Ciesielski.

Doświadczenie nie jest potrzebne

Franczyzobiorcy Stopiątek nie muszą mieć umiejętności kucharskich i być ekspertami w dziedzinie wypiekania pizzy. Nie muszą także zatrudniać specjalisty od pizzy. Firma zatrudnia profesjonalnych pizzermanów i kucharzy, którzy komponują i testują nowe dania, by ostatecznie trafiły do ogólnego menu Stopiątki. – Posiadamy własne receptury pizzy oraz innych pozycji. Dania są tak opracowane, by każdy mógł je przygotować bez żadnego problemu oraz utraty jakości. Franczyzobiorcy i jego pracownicy przechodzą profesjonalne szkolenie z zakresu przygotowania pizzy według wytycznych firmy – podkreśla Marcin Ciesielski. Zadania franczyzobiorców są czysto biznesowe. Polegają przede wszystkim na sprawnym zarządzaniu sprzedażą oraz organizacją pracy placówki. Dodatkowo franczyzobiorca odbywa cykl szkoleń menadżerskich. Partnerzy i ich pracownicy mają także dostęp do internetowych paneli szkoleniowych. – Prowadzimy również zindywidualizowane szkolenia, dopasowane do aktualnych potrzeb konkretnych restauracji. Jesteśmy w stałym kontakcie z franczyzobiorcami i gdy trzeba, pomagamy – zapewnia Marcin Ciesielski.

Dostawy zaopatrzenia do pizzerii odbywają się średnio dwa razy w tygodniu. Franczyzobiorcy Stopiątki podpięci są do centralnego systemu zakupowego, gdzie składają wszystkie zamówienia. Koszty utrzymania pizzerii obejmują wynagrodzenie pracowników, czynsz, zakup półproduktów, prąd, opłatę franczyzową oraz księgowość. W pizzerii pracuje od 6 do 12 osób. Poziom zatrudnienia uzależniony jest od wielkości pizzerii, strefy dostaw i tego, czy franczyzobiorca sam dowozi pizzę, czy korzysta z zewnętrznych przewoźników. Zależy też jaką funkcję pełni franczyzobiorca – czy osobiście angażuje się w biznes, czy odgrywa tylko rolę inwestora.

WIZYTÓWKA STOPIĄTKi

Sieć pizzerii.

  • 80 lokale
  • kwota inwestycji: od 120 tys. zł
Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
Tokyo Chessecake Bakery

Tokyo Chessecake Bakery

Cukiernie

Price icon 450 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł