Sushi nie traci na popularności
W mijającym roku marka Koku Sushi otworzyła rekordową liczbę lokali. Jaka jest tajemnica popularności tego konceptu?
Marka Koku Sushi ten rok może zaliczyć do udanych. Obroty sieci wzrosły o blisko 40 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. I sporo urosła też sieć lokali.
– Obecnie prowadzimy cztery lokale własne w Białymstoku, zaś w całej Polsce działa 40 restauracji franczyzowych. W tym roku otworzyliśmy 14 nowych punktów, co jest absolutnym rekordem w 10-letniej historii marki – mówi Urszula Olechno, współwłaścicielka sieci KOKU Sushi. – W 2021 r. zamknęła się natomiast jedna restauracja, co było wynikiem połączenia dwóch lokali działających w jednym mieście.
Sushi na miejscu i w dostawie
Franczyzodawca KOKU Sushi zapewnia, że zainteresowanie ofertą konceptu nie słabnie.
– Nasz model biznesowy okazał się stabilny i odporny na zawirowania związane z koronawirusem. Restauracje serwujące kuchnię japońską świetnie prosperują zarówno przyjmując gości na salach, jak i działając wyłącznie w obszarze delivery. To sprawiło, że ich właściciele nie notowali spadków obrotów nawet podczas lockdownów, a osoby zainteresowane inwestycją w KOKU Sushi zgłaszały się do nas przez cały rok – informuje Urszula Olechno. – W odpowiedzi na pandemię już w 2020 r. wprowadziliśmy także nowy koncept – KOKU Sushi Point, czyli lokal bez sali restauracyjnej, serwujący dania na wynos i w dostawie. Podpisaliśmy ponadto pierwsze umowy multifranczyzy, dające naszym partnerom wyłączność na działanie w danej lokalizacji.
Podstawowym i najchętniej wybieranym formatem jest KOKU Sushi – to restauracja z salą konsumpcyjną oraz obsługą kelnerską, realizująca zamówienia na wynos i z dostawą. Do jej otwarcia niezbędny jest lokal o powierzchni od 70 do 100 m2. Wariant ten najlepiej sprawdza się w centrach miast, liczących powyżej 40 tys. mieszkańców oraz na dużych osiedlach. Kolejny format to KOKU Sushi Point – restauracja bez sali konsumpcyjnej, nastawiona całkowicie na rynek delivery. Do jej otwarcia wystarczy lokal o powierzchni ok. 40 m2 usytuowany w mniej eksponowanej lokalizacji, z dobrym dojazdem. Trzecim wariantem współpracy jest KOKU Sushi Premium – restauracja o podwyższonym standardzie, w której oprócz standardowej działalności mogą być organizowane spotkania biznesowe czy imprezy okolicznościowe.
Aby otworzyć KOKU Sushi Premium należy posiadać lokal o powierzchni 120-160 m2. Ten model najlepiej sprawdzi się w ścisłych centrach dużych miast i najbardziej prestiżowych lokalizacjach.
Wydatki na starcie
Inwestycja w Koku Sushi wynosi ok. 120 tys. zł. Do tego należy doliczyć koszty związane z remontem lokalu. Opłata licencyjna to 25 tys. zł. Każdy franczyzobiorca ponosi także stałą miesięczną opłatę franczyzową w wysokości 2,5 tys. zł.
Kwota inwestycji w KOKU Sushi Point wynosi natomiast ok. 40 tys. zł (plus adaptacja lokalu) – jest ona stosunkowo niska, ponieważ nie trzeba pokrywać kosztów aranżacji wnętrza, obsługi kelnerskiej czy naczyń. Opłata licencyjna to 25 tys. zł. Pobierana jest też stała opłata miesięczna w wysokości 2 tys. zł.
Jeśli chodzi o opcję premium, to tu trzeba się liczyć z inwestycją rzędu ok. 300 tys. zł. Do tego należy dodać koszty adaptacji restauracji. Opłata licencyjna wynosi 25 tys. zł, zaś opłata stała – 3 tys. zł miesięcznie.
Jak informuje franczyzodawca, średni czas zwrotu z inwestycji wynosi 2 lata. Najkrótszy będzie miał miejsce w przypadku wariantu współpracy opartym na modelu Point. Tutaj można się go spodziewać już po 1,5 roku.
Partnerzy mogą liczyć na indywidualne projekty wnętrz, technologii do Sanepidu oraz dobór wyposażenia.
– Właściciele oraz wszyscy pracownicy biorą udział w szczegółowym, czterotygodniowym szkoleniu, które obejmuje przygotowanie dań oraz obsługę kelnerską. Przez 3 tygodnie pod okiem specjalistów zgłębiają oni wiedzę z zakresu kuchni japońskiej, a przez kolejny tydzień pracują wspólnie ze szkoleniowcami już przy otwartej restauracji – wyjaśnia Urszula Olechno.
W najbliższych miesiącach marka będzie testować w Białymstoku model kuchni centralnej.
– Pragniemy zaprezentować go obecnym i przyszłym franczyzobiorcom zainteresowanym prowadzeniem kilku restauracji w jednym mieście – dodaje Urszula Olechno.
WIZYTÓWKA KOKU SUSHI
Sieć restauracji sushi.
4 lokale własne, 40 franczyzowych
3 formaty do wyboru
opłata wstępna 25 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
Tokyo Chessecake Bakery
Cukiernie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


