Otwieramy włoską restaurację

Comparello Bello to restauracyjny biznes na włoskiej licencji. Marka szuka partnera w Polsce.
Comparello Bello restauracja z włoskim rodowodem. Jak mówią jej twórcy, łączy tradycję z nowoczesnością. Firma powstała w 2013 roku z inicjatywy trzech młodych Sycylijczyków. W ciągu kilkuletniej działalności dwóch lokali własnych w Messynie oraz jednego franczyzowego w Palermo, koncept wykazał rentowność i zyskał popularność zarówno wśród miejscowych klientów, jak i turystów.
– W potocznym języku młodych Sycylijczyków „comparello” oznacza wezwanie do więzi, która ma swoje korzenie w tradycji sycylijskiej – mówi Claudio D’Agata, pomysłodawca i współwłaściciel marki Comparello Bello. – Dla Comparello Bello tradycja oznacza wspólne spotkania z rodziną i przyjaciółmi przy stole. Tradycją jest również znakomita żywność, wina i piwa produkowane na Sycylii przez najlepszych lokalnych dostawców.
Claudio D’Agata dodaje, że nowoczesność to w wydaniu jego firmy wykorzystanie najnowszych narzędzi marketingu i social mediów oraz zaadaptowanie popularnych platform umożliwiających klientom składanie zamówień online. Koncept adresuje swoją ofertę do różnych grup klientów. Restauracja serwuje śniadania, lunche biznesowe, aperitify i kolacje. Jest również miejscem wieczornych spotkań przy winie i piwie.
Twórcy firmy postanowili rozwijać koncept międzynarodowo. Pierwszym krajem poza terytorium Włoch, w którym mają powstać restauracje Comparello Bello, jest Polska.
– Wierzymy, że Polska ma w swoim DNA idealne połączenie tradycji i nowoczesności, którą Comparello Bello wyraża w swojej istocie – mówi Claudio D’Agata. – Polacy kochają Włochy, ich jedzenie oraz kulturę. Właśnie dlatego międzynarodową ekspansję chcemy zacząć od Polski.
W pierwszym etapie współpracy z polskim partnerem powinna powstać pilotażowa restauracja w Warszawie. W drugim franczyzobiorca powinien skupić się poszukiwaniu lokalizacji pod restauracje w Krakowie, Łodzi, we Wrocławiu, w Poznaniu, Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Katowicach. W dalszej kolejności celem powinny być pozostałe miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Właściciel firmy zaznacza, że mogą to być zarówno własne restauracje licencjobiorcy, jak i lokale otwarte na zasadzie subfranczyzy udzielonej kolejnym franczyzobiorcom.
Idealna lokalizacja na restaurację Comparello Bello to lokal o powierzchni 150-200 m2 położony w centrum miasta (przy ulicy lub w centrum handlowym). Sprawdzają się również lokalizacje w dzielnicach turystycznych, biurowych lub w okolicach wyższych uczelni. Nieruchomość powinna też posiadać teren zewnętrzny (miejsce na ogródek). Sala konsumpcyjna najlepiej jeśli będzie miała regularny układ z dużą otwartą przestrzenią (bez ścianek działowych). Franczyzodawca zakłada około 100 miejsc wewnątrz restauracji oraz 50 miejsc na zewnątrz.
Instrukcja obsługi
Wysokość inwestycji w restaurację Comparello Bello zależy od rodzaju lokalu, którym dysponuje franczyzobiorca. Jeśli będzie to lokal, w którym działa już restauracja pizzeria, koszty będą nieco niższe, ze względu na mniejszy zakres robót budowlanych oraz instalatorskich (100-150 tys. euro). Jeśli lokal franczyzobiorcy nie będzie wyposażony w żadną infrastrukturę gastronomiczną, koszt inwestycji wzrośnie do 150-200 tys. euro.
Przyszłemu masterlicencjobiorcy Comparello Bello przygotuje projekt restauracji wraz ze specyfikacją niezbędnego sprzętu, którego część będzie mógł zamówić we Włoszech. Na wyposażeniu restauracyjnej kuchni będą musiały znaleźć się m.in.: lodówki i zamrażarki, kuchnia gazowa, piec do pizzy, grille, frytkownica, maszyna do lodów, sprzęt do makaronu, maszynka do mielenia mięsa, krajalnica, mikser, płyta grzewcza i chłodnicza etc. Istotną część kosztów będzie również stanowić wyposażenie sali konsumpcyjnej i baru, m.in.: meble, dwunastometrowa lada, chłodziarki, kostkarka do lodu, ekspres do kawy, dystrybutor piwa, stanowisko do koktajli etc.
Włoski franczyzodawca zapewni polskiemu partnerowi szkolenie w Messynie (lub w Polsce) z włoskimi szefami kuchni, pizzerami i kierownikami sal. Pomoże też przygotować menu, które trafi w gusta polskich klientów, oraz dostarczy oprogramowanie do zarządzania restauracją.
Warszawa jak Messyna?
Włoski franczyzodawca nie oczekuje opłaty wstępnej. Opłata franczyzowa naliczana co dwa miesiące, wyniesie 4 proc. od obrotu przez pierwsze dwa lata. Od trzeciego roku wzrośnie do 5 proc. Do najważniejszych bieżących wydatków franczyzobiorcy będzie należeć zakup surowców (część będzie sprowadzana z Włoch). Ten element może pochłonąć 35-40 proc. przychodów i w pierwszym roku szacowany jest na ponad 21 tys. euro miesięcznie. Niewiele mniej w pozycjach kosztowych franczyzobiorcy Comparello Bello zajmą wynagrodzenia pracowników (kucharze, kelnerzy, menedżer) – biznesplan zakłada zatrudnienie siedmiu osób na pełen etat w pierwszym roku działalności. Ich miesięczne wynagrodzenia będą kosztować franczyzobiorcę około 19,2 tys. euro. Po dwóch latach biznes powinien rozwinąć się na tyle, że franczyzobiorca będzie musiał zatrudnić kolejne trzy osoby.
Model biznesowy zakłada, że największy dochód restauracja osiąga na sprzedaży piwa i koktajli, hamburgerów i jedzenia z grilla oraz pizzy i kanapek. Przychody lokalu franczyzowego wahają się od 640 tys. euro w pierwszym roku działalności do nieco ponad miliona euro w trzecim roku. Franczyzodawca zakłada, że w szóstym roku działalności przychody franczyzobiorcy powinny sięgnąć 1,2 mln euro. Z doświadczeń włoskich lokali w Messynie i Palermo wynika, że przychody restauracji są stabilne i nie wykazują istotnej sezonowości, ale z niewielkimi wzrostami na wiosnę i w okresie świątecznym. Organizator systemu zaznacza jednak, że ten element jest ściśle związany z lokalizacją.
W pierwszym roku działalności operacyjnej franczyzobiorca Comparello Bello może liczyć równowagę między kosztami a przychodami i jedynie symboliczny zysk w wysokości około 3 tys. euro (rocznie). Jednak już w drugim roku ma szansę wypracować miesięczny zysk w wysokości blisko 5 tys. euro, zaś w trzecim nieco ponad 10,5 tys. euro.
Otwieramy restaurację Comparello Bello
KOSZTY INWESTYCYJNE
- Pełne umeblowanie i wyposażenie lokalu: 125 tys. euro
- Adaptacja lokalu: 55 tys. euro
- Opłata wstępna: brak
- Koszt wynajmu na okres adaptacji: 20 tys. euro
RAZEM: ok. 200 tys. euro
KOSZTY MIESIĘCZNE (w pierwszym roku działalności)
- Koszt zakupu towaru: 21,4 tys. euro
- Wynagrodzenia pracowników: 19,2 tys. euro
- Wynajem lokalu: 3,2 tys. euro
- Amortyzacja inwestycji: 2,7 tys. euro
- Media: 1,8 tys. euro
- Utylizacja odpadów: 420 euro
- Ubezpieczenie: 250 euro
- Reklama i promocja: 1250 euro
- Opłaty franczyzowe: 2,1 tys. euro
- Inne: 660 euro
RAZEM: 53,2 tys. euro
KOSZTY MIESIĘCZNE (w drugim roku działalności)
60 tys. euro
KOSZTY MIESIĘCZNE (w trzecim roku działalności)
73 tys. euro
ŚREDNIE SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
W pierwszym roku: 53,45 tys. euro
W drugim roku: 66,8 tys. euro
W trzecim roku: 83,5 tys. euro
ŚREDNI MIESIĘCZNY DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
W pierwszym roku: 254 euro
W drugim roku: 5,2 tys. euro
W trzecim roku: 10,6 tys. euro
Kalkulacja została przygotowana na podstawie danych z restauracji w Messynie. Centrala firmy Comparello Bello zakłada, że koszty w największych miastach Polski mogą być podobne lub nieznacznie niższe.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej