Jak zostać spedytorem?

(od lewej) Robert Jedynak, Łukasz Lisiński, Patryk Jakubowicz, franczyzobiorcy Northgate Logistics
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Northgate Logistics zajmuje się spedycją międzynarodową i krajową. Firma działa na rynku prawie dziesięć lat i ma kilka placówek własnych. Główna siedziba znajduje się w Pruszczu Gdańskim, a oddziały w Warszawie, na północy Polski (Gdynia) oraz na południu (Wrocław, Ząbkowice Śląskie, Świdnica). Z franczyzą firma ruszyła w 2020 roku. Tym samym oferuje, pierwszy na rynku i jedyny w Europie system partnerski w branży spedycyjnej. Do tej pory dołączyło do jej sieci trzech partnerów. Działają w Oławie, Kielcach i Bydgoszczy.

Z etatu na swoje

Patryk Jakubowicz zatrudnił się w Northgate Logistics po ukończeniu studiów w zakresie logistyki. Przez trzy lata był pracownikiem tej firmy, po czym zdecydował, że zamiast pracować na etacie, chciałby pójść na swoje. – Sprawdziłem się w logistyce i zacząłem się utożsamiać z firmą. Ale zależało mi na tym, żeby mieć większą decyzyjność, tym bardziej że wyniki mojej pracy dowiodły, że jestem w stanie prowadzić własny oddział i przynosić firmie zyski tym sposobem – opowiada Patryk Jakubowicz.

Decyzję o zostaniu partnerem Northgate Logistics podjął w tamtym roku. Natomiast w maju bieżącego roku rozpoczął działalność w Oławie. – Przede mną na pewno jeszcze dużo błędów do popełnienia, ale jestem pełen optymizmu. Najważniejsze wyzwanie obecnie to po prostu odpowiednie zarządzanie pracownikami. To będzie kluczowe, jeśli chodzi o odniesienie przeze mnie sukcesu – mówi Patryk Jakubowicz.

Obecnie zatrudnia trzy osoby i dalej pracuje jako logistyk. – Robię to, co wcześniej, ale ponadto mam nowe obowiązki administracyjne i kieruję zespołem. Spoczywa na mnie dużo większa odpowiedzialność, ale przekłada się to również na finanse – mówi Patryk Jakubowicz.

Ma on duże zaufanie do rozwiązań stosowanych w Northgate Logistics i może liczyć na wsparcie franczyzodawcy. Docelowo chciałby stworzyć silny zespół pracowników, tak, żeby sam mógł jedynie biznes nadzorować i zająć się innymi rzeczami. – Moim głównym celem jest niezależność finansowa i dochód pasywny. Stopniowo będę się wycofywał z obsługi klienta – mówi Patryk Jakubowicz. Jego zdaniem, w logistyce kluczowa jest sumienność i budowanie relacji z klientami.

O współpracy Łukasza Lisińskiego z Northgate Logistics w dużej mierze zdecydował przypadek. – Podczas pewnej podróży na lotnisku kupiłem miesięcznik „Własny Biznes Franchising". W samolocie przeczytałem artykuł o Northgate Logistics. Byłem zainteresowany branżą logistyczną, więc już następnego dnia zadzwoniłem do właścicieli, żeby omówić szczegóły – opowiada Łukasz Lisiński.

Po kilku rozmowach i spotkaniu zdecydował się na otwarcie własnego oddziału w Bydgoszczy. Szkolenie odbył w lutym tego roku, a od kwietnia jego placówka ruszyła. Z jej wyników jest bardzo zadowolony. – Są one lepsze, niż zakładałem, i to już od pierwszego miesiąca działalności. Jestem pewien, że to branża z dużym potencjałem, rozwojowa i pewna. Szczególnie to było widać w czasie pandemii, kiedy okazało się, że transport jest stabilny. Logistyka działała cały czas, bez przerwy – mówi Łukasz Lisiński.

Wcześniej działał on w branży gastronomicznej. Ma też własną firmę budowlaną. Jego praca w Northgate Logistics obecnie polega na szkoleniu pracowników i pozyskiwaniu klientów. – Skupiamy się na rozwoju i budowaniu portfela klientów. To jak na razie głównie praca z ludźmi. Codziennie negocjuję z przewoźnikami, rozmawiam z klientami – mówi Łukasz Lisiński.

Chwali sobie wsparcie franczyzodawcy, na którego pomoc w każdej chwili można liczyć. – Cały czas jesteśmy w kontakcie z franczyzodawcą, na pewno nie jesteśmy pozostawieni sami sobie. Dużo nam dało też szkolenie, które trwało cztery tygodnie – mówi Łukasz Lisiński.

Jego zdaniem, konkurencja w branży spedycyjnej jest spora. Northgate Logistics wyróżnia się sprawnym i rozbudowanym systemem obsługi klienta. Zarówno przewoźnicy, jak i klienci, mogą liczyć na szybką pomoc. Dobrze działa też system płatności, co dla przewoźników jest istotne.

Robert Jedynak też nie miał wiele wspólnego z logistyką, kiedy postanowił dołączyć w roli partnera do Northgate Logistics. – Jestem z wykształcenia inżynierem mechanikiem i wcześniej pracowałem w zawodzie, w działach związanych z produkcją oraz utrzymaniem ruchu – mówi Robert Jedynak. Zawsze był zatrudniony na etacie, a w 2019 roku rozwiązał umowę. Przygotowywał się do otwarcia biznesu, ale pandemia zburzyła jego plany. Nie chciał jednak wracać na etat. Postanowił poszukać alternatywy i wtedy w ręce wpadła mu oferta z Northgate Logistiscs. Zdecydował się na współpracę.

– Największym wyzwaniem było dla mnie opanowanie wiedzy, która jest niezbędna, żeby w tej branży funkcjonować. Pierwsze miesiące to była intensywna praca z podręcznikiem operacyjnym. Musiałem wszystkiego się nauczyć, a ponadto wyszkolić ludzi, przygotować ich, przetrenować i przetestować – opowiada Robert Jedynak. Dodaje, że firma zatrudnia głównie osoby, które nie mają doświadczenia w branży, więc każdy nowy pracownik musi się wszystkiego nauczyć.

Jego biuro zaczęło działać w październiku 2020 roku w Kielcach. Dzisiaj prowadzi je już z satysfakcją.
– Pierwszy rok poświęciłem na poznanie tematyki i zgłębianie wiedzy, ale dzisiaj jestem już spedytorem, który co nieco wie na temat branży. Już podejmuję decyzje, które zdecydowanie są oparte na merytorycznej wiedzy i działam bardziej efektywnie w środowisku transportowo-spedycyjnym – mówi Robert Jedynak.
Jego główne zajęcie to nawiązywanie kontaktów z klientami i robienie wycen pod konkretne zlecenia.

Jak zacząć współpracę

Aby zostać franczyzobiorcą Northgate Logistics, trzeba zainwestować we własne biuro oraz jego wyposażenie. Ważny jest sprzęt komputerowy, dostęp do internetu i telefon. Lokalizacja biura musi być wygodna przede wszystkim dla franczyzobiorcy oraz jego pracowników. Klienci w większości przypadków kontaktują się z firmą zdalnie.

Franczyzobiorców obowiązuje wstępna opłata franczyzowa w wysokości 30 tys. zł. Można ją uregulować od razu po podpisaniu umowy albo rozłożyć spłatę na trzy lata, z sześciomiesięczną karencją. – Zwrot z inwestycji  jest możliwy już w drugim lub trzecim miesiącu od momentu rozpoczęcia współpracy przy wyborze drugiej, ratalnej opcji uregulowania opłaty wstępnej – mówi Ewa Kozłowska.

Franczyzobiorcy przede wszystkim powinni mieć umiejętności sprzedażowe, a także umieć zbudować zespół i zarządzać nim. Nie trzeba inwestować we flotę samochodów transportowych. Głównym zadaniem franczyzobiorców jest pozyskiwanie klientów i utrzymanie dobrych relacji z nimi poprzez jak najlepszą realizację zleceń.

Northgate Logistics zarabia na marży, czyli różnicy pomiędzy ceną, jaką proponuje klient za przewóz towaru, a tym, co firma oferuje przewoźnikowi za realizację zlecenia. Franczyzodawca dzieli się z franczyzobiorcami marżą w proporcji pół na pół. Northgate Logistics oferuje jedyny system partnerski w Europie w branży spedycyjnej. 

 

Otwieramy placówkę Northgate Logistics

KOSZTY INWESTYCYJNE

  • opłata wstępna: 30 tys. zł (o ile jest płacona jednorazowo, można ją też rozłoży na 36 rat)
  • wyposażenie biura: 15 tys. zł

RAZEM: 45 tys. zł
 
KOSZTY MIESIĘCZNE

  • prowadzenie działalności gospodarczej: 1 tys. zł
  • wynajem biura: 2 tys. zł
  • wynagrodzenie pracowników: 7 tys. zł
  • media: 500 zł

RAZEM: 10,5 tys. zł
 
SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE

Średnio w pierwszym roku można liczyć na mniej więcej 16 tys. zł przychodu miesięcznie
 
SPODZIEWANE DOCHODY MIESIĘCZNE
16 tys. zł minus 10,5 tys. zł
 
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
5,5 tys. zł w pierwszym roku działalności

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €