Jubileuszowy sklep

Julita Szulczyk, franczyzobiorczyni Żabki
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Ośmiotysięczna placówka sieci Żabka w Polsce zlokalizowana jest na terenie Sierakowa, miasta położonego w Wielkopolsce na skraju Puszczy Noteckiej, pomiędzy dwoma jeziorami: Jaroszewskim i Lutomskim. To pierwsza Żabka w tej miejscowości, prowadzona przez pochodzącą z regionu franczyzobiorczynię. – Mama i tata od dawna prowadzą sklepy Żabka. Często pomagałam im w pracy, dlatego bardzo dobrze znam ten biznes od strony praktycznej i teoretycznej. Postanowiłam podtrzymać rodzinną tradycję, pójść w ich ślady i otworzyć własną Żabkę – przyznaje Julita Szulczyk. Cieszę się, że akurat mam szczęście prowadzić ośmiotysięczną placówkę – dodaje.

Rodzice franczyzobiorczyni prowadzą dwa sklepy Żabka od wielu lat. Uczestniczyli w transformacji sieci i rebrandingu, wdrażając wszystkie rozwiązania technologiczne usprawniające sprzedaż i zarządzanie sklepem. Wiedza o biznesie pod marką Żabka naturalnie przeszła na ich córkę. Dzięki temu, jak przyznaje Julita Szulczyk, szkolenie dla nowych franczyzobiorców w jej przypadku wyjątkowo mogło trwać krócej niż przewidziane osiem dni. Zakończone było oczywiście egzaminem. – Szkolenie jest obowiązkowe dla wszystkich nowych franczyzobiorców, więc mimo tego, że znam biznes, musiałam je odbyć. To jest wymóg sieci, od którego nie ma wyjątków – podkreśla Julita Szulczyk.

W 2021 roku Żabka otworzyła 1,1 tys. sklepów. Obecnie sieć liczy 8 tys. placówek, a w całej Polsce tworzy  wspólnie z franczyzobiorcami 30 tys. miejsc pracy. Firma coraz intensywniej rozwija się także w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. W ubiegłym roku nowe sklepy franczyzobiorcy otworzyli w 338 gminach, z czego 116 było pierwszymi placówkami w danej miejscowości, podobnie jak ta w Sierakowie. Żabki po raz pierwszy powstawały głównie w gminach wiejskich (59) i wiejsko-miejskich (49). Najwięcej nowych placówek pod zielonym szyldem otwarto na Mazowszu i Śląsku, ale to w województwie zachodniopomorskim znajduje się najmniejsza miejscowość, w której w 2021 roku powstała nowa Żabka – to liczący 1 490 mieszkańców Suchań.

Technologia wspiera biznes

– Żabka w Sierakowie jest pierwszym sklepem, w którym funkcjonują innowacyjne rozwiązania technologiczne oparte na sztucznej inteligencji, które współpracują z obsługą sklepu – mówi Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych Żabka Polska. Zastosowano w nim rozwiązania, które „komunikują się” z franczyzobiorcą i sprzedawcami. Dzięki słuchawkom obsługa otrzymuje komunikaty dotyczące ewentualnej awarii sprzętu chłodniczego i konieczności zabezpieczenia towaru czy informacje o sytuacjach wymagających interwencji, jak np. brak parówek na rollerze czy kawy w kawomacie, a także konieczności wyczyszczenia tych urządzeń.

Ponadto dzięki odpowiednim czujnikom można łatwo dostosować temperaturę w sklepie do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. W ośmiotysięcznej placówce zamontowano także pomiar zużycia energii, który pozwala na weryfikację poprawności działania urządzeń, a czujniki zalania wykrywają usterki sprzętu chłodniczego. Takie rozwiązanie obniża koszty oraz redukuje czas przestoju sklepu. Nowoczesne jest także otoczenie placówki, zaprojektowane z myślą o ogólnych potrzebach klientów. Zamontowana została przy niej stacja naprawy rowerów, gdzie można szybko wyregulować hamulce i przerzutki, napompować koła, a także dokonać drobnych awaryjnych napraw. Nowością jest z kolei ekologiczna ławka, która w bezpieczny dla środowiska sposób umożliwia podładowanie telefonu. – Testujemy różne rozwiązania i jeśli się sprawdzą, wówczas zastosujemy je szerzej w całej sieci. Zależy nam, by sklepy Żabka były czymś więcej niż tylko miejscem zakupów. Chcemy ułatwiać i uprzyjemnić funkcjonowanie okolicznym mieszkańcom, dlatego oferujemy różne usługi: kurierskie, małej gastronomii, możliwość opłacenia rachunków, dokonania drobnych napraw rowerowych czy naładowania telefonu dzięki interaktywnej ławce  – mówi  Przemysław Kijewski.

Asortyment a lokalizacja sklepu

Sieć analizuje potrzeby klientów sklepów i dopasowuje asortyment do ich oczekiwań. W zależności od potrzeb zakupowych i analizy sprzedaży produktów w poszczególnych sklepach, firma stosuje indywidualny rodzaj ich zatowarowania. Julita Szulczyk przyznaje, że klienci sklepów prowadzonych przez jej rodziców różnią się od siebie. W jednym zakupy robi wielu seniorów, natomiast do drugiego przychodzą przede wszystkim osoby pracujące, które najczęściej kupują produkty gotowe. Osoby starsze z kolei są zainteresowane innym asortymentem.  

Według franczyzobiorczyni, bardzo istotne jest pełne zatowarowanie sklepu. Nie może być pustych półek. Trzeba więc pilnować, by był pełny asortyment i na bieżąco go uzupełniać. Dostawy do sklepu odbywają się co dwa dni, a nawet codziennie, jeśli trzeba. – Wszystko kupuję w centrali. Mamy wewnętrzny system do zamawiania produktów, gdzie towary są indeksowane. Widzę, co się sprzedaje i jaki asortyment trzeba uzupełnić. Nawet z dnia na dzień mogę zamówić towar, który następnego dnia jest już na półce – mówi Julita Szulczyk. Tak samo działa serwis, który bardzo szybko usuwa awarię. Franczyzobiorcy mają także do pomocy partnera ds. sprzedaży, który pomaga we wszystkich czynnościach związanych z prowadzeniem sklepu.

Julita Szulczyk zatrudniła już dwóch pracowników, których samodzielnie przeszkoliła. Przy ich wsparciu i sieci Żabka, będzie teraz rozwijać swój lokalny biznes.

 

WIZYTÓWKA ŻABKI

Sieć sklepów spożywczych.

  • Liczba sklepów: 8 000
  • Kwota inwestycji: 5 tys. zł
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €