Wynajem – nowa forma współpracy
Nowe i łatwiejsze zasady współpracy franczyzowej pod marką Lodolandia i SiGelato. Od nowego sezonu wiosenno-letniego 2022 roku osoby zainteresowane modelem franczyzowym obu marek mogą wynająć przyczepę bez ponoszenia kosztów związanych z leasingiem czy zakupem przyczepy.
Lodolandia, flagowa sieć z lodami świderkami, goframi, deserami i napojami chłodzącymi, należąca do firmy Sweet Gallery, która działa na rynku od 2013 roku, posiada już 700 punktów sprzedaży. SiGelato to koncept z lodami rzemieślniczymi, tworzonymi według tradycji sycylijskiego rzemiosła lodowego. – W tej chwili zajmujemy ok. 20 proc. rynku lodowego w Polsce, w segmencie mobilnych punktów gastronomicznych. Nowe zasady mają ułatwić biznes, szczególnie tym franczyzobiorcom, którzy wahają się, czy przejść z etatu do własnej firmy, jak i tym, którzy chcą sprawdzić się w biznesie lodowym – podkreśla Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, do której należy także sieć SiGelato, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab.
Pieniądze na start
Koszt wyprodukowania i wyposażenia przyczepy Lodolandia i SiGelato ponosi firma Sweet Gallery, do której należą obie sieci. Franczyzobiorca korzystający z oferty musi jedynie dysponować środkami własnymi w wysokości 25 tys. zł. Sweet Gallery przekazuje partnerowi gotowy biznes pod klucz z pełnym wyposażeniem. Franczyzodawca posiada gotowe przyczepy, dzięki czemu start biznesu możliwy jest w ciągu dwóch tygodni od podjęcia decyzji przez franczyzobiorcę. Odpadają więc koszty remontu jak w przypadku tradycyjnych lodziarni, które działają wewnątrz obiektów handlowych. – Oferujemy nowe warunki współpracy franczyzowej, dzięki którym biznes jest w pełni bezpieczny, a zasady współpracy są bardzo transparentne. W ramach współpracy franczyzobiorca otrzymuje gotową lokalizację, szkolenie teoretyczne i praktyczne oraz opiekuna klienta. Lodolandia to największa sieć z lodami świderkami w sektorze street food w Polsce. Natomiast SiGelato to koncept oparty na sycylijskiej tradycji produkcji lodów rzemieślniczych. Oba koncepty od lat odnoszą sukcesy, dlatego jesteśmy gotowi ponosić odpowiedzialność za każdy punkt, gdyż wiemy, że to solidny biznes – podkreśla Krzysztof Olesiak.
Najpierw wynajem, potem wykup
Możliwość wynajęcia przyczepy pozwala partnerom dokładnie zapoznać się z biznesem bez ponoszenia ryzyka inwestycji. Jeśli po upływie sześciu miesięcy współpracy, czyli do zakończenia sezonu wiosenno-letniego franczyzobiorca zdecyduje się wykupić przyczepę, wówczas koszty najmu przyczepy wliczają się w poczet wykupu przyczepy. Jeśli natomiast partner nie zdecyduje się na jej wykup, wtedy kończy współpracę bez żadnych kosztów. Takie rozwiązanie pozwala w najbezpieczniejszy sposób otworzyć własny biznes. – Oferując możliwość wynajmu, a nie zakupu przyczepy dajemy czas na dokładne przemyślenie decyzji o stałej współpracy franczyzowej, a nie tylko sezonowej – mówi Katarzyna Krzemińska-Malon, marketing & PR menedżer Sweet Gallery.
Sweet Gallery samodzielnie wyszukuje lokalizacje dla swoich franczyzobiorców, negocjuje ceny najmu i załatwia wszelkie formalności, a następnie dostarcza przyczepę pod wskazany adres, w którym franczyzobiorca będzie prowadzić biznes. Punkty Lodolandia i SiGelato powstają w miejscowościach już od kilku tysięcy mieszkańców. Najczęściej usytuowane są na osiedlach, przy retail parkach i galeriach handlowych, ale także przy skwerach i parkach oraz przy ulicach z dużym ruchem pieszym i rowerowym. W firmie pracuje 16 komercjalizatorów, którzy odpowiedzialni są za wyszukiwanie najlepszych lokalizacji w Polsce. Każdy z nich pozyskuje lokalizacje na terenie województwa, w którym mieszka. – Dzięki bardzo dobremu zorientowaniu w topografii terenu jesteśmy w stanie wyszukać najbardziej opłacalne miejsca do prowadzenia biznesu dla naszych franczyzobiorców – podkreśla Krzysztof Olesiak.
Sweet Gallery zawsze skoncentrowana była na otwieraniu punktów na zewnątrz obiektów, w plenerze, przy wejściach do galerii handlowych, ponieważ są to miejsca najbardziej widoczne dla klientów. Ponadto taki sposób rozwoju bardzo dobrze sprawdził się podczas pandemii. Lodolandia i sieć SiGelato prowadziła bowiem bezpieczną sprzedaż z tzw. okienka w formie take away. Wszystkie koncepty franczyzowe należące do Sweet Gallery, w tym Lodolandię i SiGelato ominął lockdown, bo punkty sprzedaży są outdoorowe – działają na zewnątrz obiektów.
– Kiedy cała gastronomia była zamknięta, nasze punkty działały nieprzerwanie cały czas. Dzięki temu cała sieć odnotowywała wysoką sprzedaż – mówi Krzysztof Olesiak. W 2021 roku punkty Lodolandia odnotowały obroty wyższe o 23 proc. niż rok wcześniej.
Menu na słodko
Lodolandia w swojej sprzedaży oferuje lody świderki, desery, gofry, kawy i napoje chłodzące takie jak granita, lemioniada i ciesząca się ogromną popularnością buble ice tea. SiGelato natomiast to koncept zainspirowany Sycylią i tamtejszą tradycją produkcji lodów. Wszystkie receptury stworzył dla Sweet Gallery Salvatore, Sycylijczyk od pokoleń związany z biznesem lodowym. Korzystamy z naturalnych składników sprowadzanych z Sycylii – podkreśla Krzysztof Olesiak. Firma proponuje paletę smaków, które rotują w lodziarniach SiGelato.
W stałej sprzedaży jest ich 10, natomiast pozostałe są zmienne. W ofercie SiGelato zawsze są kremowa śmietanka, sycylijska pomarańcza, pistacje z Bronte i belgijska czekolada. Smaki dopasowane są do upodobań lokalnych klientów, dlatego oferta w różnych punktach nieco się różni. – Franczyzobiorca nie wyrabia lodów. Nie wymagamy od niego wiedzy i umiejętności w tym zakresie. To leży w naszej gestii. Lody SiGelato dowożone są bezpośrednio do wszystkich punktów zlokalizowanych w całej Polsce – mówi Katarzyna Krzemińska-Malon.
Każdy franczyzobiorca Lodolandii i SiGelato ma opiekuna regionalnego, z którym jest w stałym kontakcie i może zadzwonić do niego z każdym pytaniem. Ponadto opiekunowie regularnie odwiedzają wszystkie punkty. – Nie jest to jednak kontrola punktu, ale raczej rozmowa i wspólna analiza funkcjonowania biznesu. Nasz pracownik po obserwacji pracy punktu i obsługi klientów, daje wskazówki, co należy zoptymalizować lub zmienić. To rodzaj doradztwa i konsultacji – mówi Krzysztof Olesiak. – Punkty Lodolandia generują ok. 30 tys. zł obrotu miesięcznie, a niektóre nawet 50 tys. zł i więcej. Zysk dla franczyzobiorcy to średnio 12-16 tys. zł na rękę z jednego punktu miesięcznie – mówi Katarzyna Krzemińska-Malon.
Zdaniem franczyzobiorczyni Natalii Pigło, Lodolandia to bardzo prosty biznes. – Pierwszą przyczepę otworzyłam w ubiegłym roku wraz z rozpoczęciem sezonu wiosenno-letniego 2021 roku, natomiast drugi punkt uruchomiłam dwa miesiące później w czerwcu. Ludzie lubią lody, zarówno dzieci, jak i starsi. Strzałem w dziesiątkę jest program lojalnościowy, który polega na zbieraniu punktów, które następnie wymieniane są na zabawkę lub deser. Zabawa przyciąga wszystkich, niezależnie od wieku. Przychodzą młodzi ludzie i dzieciaki oraz dziadkowie, którzy zbierają punkty dla wnuków. W tym roku akcja będzie również kontynuowana – mówi Natalia Pigło.
Gdy franczyzobiorczyni otwierała punkty Lodolandia, kończyła 20 lat i była najmłodszą franczyzobiorczynią sieci. Mimo tak młodego wieku, bardzo dobrze zarządza biznesem i w ciągu kilku miesięcy od otwarcia pierwszego punktu Lodolandia, otworzyła punkt Bafra Kebab. – Mam zgrany zespół. Dbam o relacje z pracownikami i jestem otwarta na ich potrzeby. Zatrudniam głównie studentów i uczniów, dlatego stosuję elastyczny tryb pracy. Moi pracownicy dzięki temu mogą łączyć pracę ze studiami. Bardzo dobrym narzędziem, ułatwiającym nadzorowanie punków jest system monitoringu i kasoterminale w punktach, dzięki czemu widzę wszystkie transakcje, aktualny utarg oraz sposób obsługi klientów. Niemniej jednak osobiście doglądam pracy wszystkich punktów kilka razy w tygodniu – podkreśla Natalia Pigło. Tak samo funkcjonują punkty SiGelato wyposażone w system monitoringu i kasoterminale. Franczyzobiorcy działający pod marką SiGelato także mogą zdalnie zarządzać punktem.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


