Sektor z przyszłoscią
Dla rodzimych firm handlowych, nawet tych niewielkich, które chcą dotrzymać kroku konkurencji i nastawione są na wzrost obrotów, dobrym rozwiązaniem jest dziś zainwestowanie w sklep w centrum handlowym.
Miarą sukcesu tych obiektów jest liczba odwiedzających. Do Warszawskiej Galerii Mokotów – zagląda w ciągu miesiąca milion osób. Wrocławską Galerię Dominikańską w miesiącu odwiedza 800 tyś. osób, a np. Galerię Turzyn w Szczecinie – 400 tyś. potencjalnych klientów.
Jeśli tylko co trzecie, a nawet co czwarte wejście kończy się dokonaniem zakupu, to i tak zapewnia to zlokalizowanym tam sklepom obroty, o jakich tylko marzyć mogą handlowcy z placówek usytuowanych tradycyjnie – przy ulicy.
Szansa dla firm lokalnych
W centrach handlowych dominują wprawdzie salony znanych marek zachodnich, ale nie brakuje także dużych firm krajowych, jak np. Vistula, Wólczanka, LPP prowadzące sieć salonów z modą młodzieżową Reserved, Ochnik czy Euro RTV/AGD. Zaistnienie w nowoczesnym centrum o znacznym potencjale jest także szansa na rozwój dla firm działających dotychczas jedynie na rynkach lokalnych.
Aby otworzyć sklep w centrum handlowym, trzeba ponieść koszty jego aranżacji i wyposażenia, które w dużych obiektach o wysokim standardzie, w zależności od branży, wahają się od 1 do 3 tyś. za mkw. Inwestycja taka może zwrócić się już po 2 – 3 latach, choć bardziej realistyczne wydaje się przyjęcie 5 – 6 – letniego okresu zwrotu. Miesięczna wysokość stawek czynszu jest zróżnicowana i zależy przede wszystkim od wielkości wynajmowanego lokalu. (im mniejszy, tym wyższa stawka za mkw.) Według agencji Cushman&Wakefield Healey&Baker koszt wynajęcia 1 mkw. powierzchni w największych centrach handlowych przez sklep odzieżowy w dogodnej lokalizacji na terenie obiektu to ok. 50 euro miesięcznie. Tak wysokie stawki są w Warszawie. W pozostałych dużych miastach kraju ceny wahają się pomiędzy 26 – 35 euro. Jest to więc koszt porównywalny z rynkową stawką czynszu za lokal przy lepszych ulicach handlowych. Do tego dochodzi opłata eksploatacyjna w wysokości 3 – 6 euro miesięcznie.
Wyspecjalizowane agencje opracowują na zamówienie handlowców szczegółowe analizy atrakcyjności danego obiektu, np. z punktu widzenia zasięgu oddziaływania, prognozowanej liczby klientów i zasobności ich portfeli, a także wiarygodności biznesowej zarządcy. Małych firm rodzimych z reguły jednak nie stać na sfinansowanie tego rodzaju badań. Dlatego można im doradzić, aby przed podjęciem decyzji o wynajmie powierzchni w centrum zażądały przedstawienia listy już zawartych umów z największymi firmami.
Budowanie przewagi konkurencyjnej
Specjaliści z branży, proszeni o wskazanie czynnika decydującego o sukcesie centrum, są zgodni – najważniejsza jest lokalizacja.
O przewadze konkurencyjnej obiektu przesądza dobór najemców, czyli tzw. mix branżowy. W centrum nie powinno zabraknąć marketu spożywczego oraz liderów rynkowych reprezentujących pozostałe branże. Klientowi trzeba po prostu umożliwić dokonywanie porównań pomiędzy produktami różnych marek, bo to właśnie jest jedna z przyczyn zawrotnej kariery tej formuły handlu.
W centrach najnowszej generacji unika się takiego rozmieszczenia sklepów, które powoduje, że klient gubi się. Sklepy z jednej branży, a także pokrewnych powinny znaleźć się w tym samym ciągu handlowym. Liczy się wreszcie wystrój wnętrza.
Z rozrywką czy bez
Idea funkcjonowania zintegrowanych centrów handlowych opiera się na założeniu, że im dłużej klient będzie przebywał w obiekcie, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzysta np. z oferty gastronomicznej, a po wyjściu z kina być może jeszcze coś kupi.
Nie wszyscy operatorzy podzielają pogląd, że rozrywka rzeczywiście wpływa na wzrost obrotów działających w centrum sklepów. – Multikina i kręgle w żaden sposób nie pomagają handlowi detalicznemu, choć to prawda, że handel przyciąga do rozrywki – powiedział Gazecie Prawnej Michał Świerczewski z ECE. Wiele jednak centrów handlowych doskonale obywa się bez rozrywki.
Więcej: Jacek Piasecki, Gazeta Prawna, 3 luty 2003See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...