Wiedza to podstawa

Studenci do nauki
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jaki jest w Polsce poziom wiedzy o franczyzie – zarówno, jeśli chodzi o ogół społeczeństwa, jak i przedsiębiorców, którzy działają czy chcą działać w tym modelu biznesowym?

Interesuję się franczyzą od 2003 roku, przeprowadziłam wiele badań na ten temat. Opublikowałam także kilkadziesiąt tekstów, zarówno naukowych, jak i publicystycznych o franczyzie. Niestety muszę przyznać, że poziom wiedzy i kompetencji w zakresie zarządzania, prowadzenia franczyzy jest ogólnie w Polsce dość niski. Nie ma franczyzy w programach edukacyjnych np. szkół ponadpodstawowych na przedmiocie przedsiębiorczość. Nie znajdziemy jej także w programach większości szkół wyższych. Tylko Szkoła Główna Handlowa w Warszawie ma w swojej ofercie taki przedmiot. Od 2010 roku prowadzę zajęcia z zarządzania franczyzą na studiach magisterskich, w całości dotyczące prowadzenia działalności w oparciu o ten model biznesu. I w każdym semestrze cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród studentów. Na innych uczelniach studenci kierunków ekonomicznych czy biznesowych słyszą zaledwie tylko kilka słów na temat franczyzy w toku całych studiów. Zatem świadomość czym jest franczyza, czy wiedza, z czym się wiąże bycie franczyzodawcą albo franczyzobiorcą, jest niska i niewystarczająca do budowania trwałych franczyzowych relacji na rynku w Polsce. Niestety, ani przedstawiciele instytucji publicznych, ani pracownicy sektora finansowego także nie mają wystarczającej wiedzy o franczyzie. Rezultatem tego jest wiele niezrozumienia w przestrzeni publicznej i złych założeń, jak i proponowanie niewłaściwych rozwiązań. Choć trzeba zauważyć, że w ostatnim okresie wzrasta poziom świadomości w tym zakresie. Jednak nadal jest wiele do zrobienia.

To dlatego otwarto na SGH podyplomowe studia Zarządzanie franczyzą, których jest pani pomysłodawczynią?

Wzrost świadomości czym jest, a czym nie jest franczyza pozwoli na dalszy rozwój tej formy współpracy, a także przyczyni się do zniwelowania problemów występujących na rynku. Ogólnym celem studiów jest transfer wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i systemem franczyzowym w otoczeniu krajowym i międzynarodowym. Uważam, iż umiejętności budowania efektywnych systemów franczyzowych w Polsce są niewystarczające. A dla rozwoju franczyzy i przedsiębiorczości istotne znaczenie ma tworzenie wartościowych i etycznych konceptów.

Należy podkreślić, iż brak świadomości istnienia franczyzy jako modelu biznesu w polskim społeczeństwie może być źródłem wielu niejasności i niewłaściwego zrozumienia na czym polega franczyza, i w jaki sposób można na jej podstawie budować wartość zarówno dla franczyzodawcy, jak i dla franczyzobiorcy. Im wyższa będzie świadomość społeczna w tym zakresie, tym częściej uniknie się nieporozumień i rozczarowań, a także zwiększy liczbę potencjalnych świadomych biorców systemów franczyzowych.

Postulat zwiększania poziomu wiedzy o franczyzie w Polsce ma swoje uzasadnienie również w tym, iż wiele decyzji o przystąpieniu do systemu franczyzowego jest podejmowanych bez wiedzy o tym, z czym wiąże się prowadzenie działalności na licencji, a także bez świadomości jak znaleźć i wybrać rzetelnego franczyzodawcę. Ustawiczna edukacja biorców i potencjalnych biorców pozwoliłaby na zwiększenie dostępności odpowiednich (świadomych, zmotywowanych, zaangażowanych) franczyzobiorców, co jest korzystne zarówno dla franczyzodawców, którzy byliby usatysfakcjonowani ich uczestnictwem w sieci franczyzowej, jak i dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Aktualna edycja studiów podyplomowych skierowana jest do obecnych i przyszłych franczyzodawców oraz ich pracowników. Jednak formuła studiów pozwala na zaadresowanie kolejnych edycji także do franczyzobiorców i potencjalnych kandydatów na franczyzobiorców. A tak jak wspomniałam, to edukacja potencjalnych biorców licencji jest kluczem do rozwoju franczyzy w Polsce i wzmocnienia tego modelu współpracy na rynku.

Jak ocenia pani polski rynek franczyzy? Czy jest w pełni dojrzały, czy też wymaga zmian, regulacji?

Polski rynek osiągnął już pewien stopień dojrzałości, przede wszystkim w zakresie liczby systemów i biorców, ale nadal nie jest „pełnoletni” w zakresie budowania efektywnej relacji franczyzodawcy z franczyzobiorcami. Istotnym krokiem w tym obszarze jest Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy, który wyznacza etyczne zasady współpracy franczyzowej. Może on stanowić przestrzeń do określenia wytycznych, zakresu programowego, zakresu merytorycznego, zakresu walidacji i sposobów weryfikacji osiągniętych kompetencji i umiejętności dla programów edukacyjnych.

Podczas prac nad Kodeksem Dobrych Praktyk franczyzobiorcy zgłaszali, że problemem jest brak informacji na temat współpracy z daną siecią przed podpisaniem umowy. Jestem zwolenniczką rozwiązań polegających na edukowaniu interesariuszy rynku powiązań franczyzowych i promowania dobrych praktyk poprzez zapisy Kodeksu. Samoregulacja została stworzona tak, aby można było ją zmieniać i poprawiać zgodnie z oczekiwaniami rynku. Po wnikliwej analizie efektów regulacji prawnych w krajach, w których uregulowano franczyzę, uważam, iż dla efektywnego rozwoju powiązań franczyzowych, z zyskami dla obu stron (dawcy i biorców), korzystniej jest uczyć, uświadamiać i samoregulować, niż wprowadzać zapisy ustawowe. Obawiam się nadmiernej niedostosowanej do realiów rynkowych i zachodzących zamian regulacji, na której mogą stracić wszyscy, ale przede wszystkim mała przedsiębiorczość, czyli franczyzobiorcy.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €