Telepizza w nowych rękach

Michał Piasecki (z prawej):
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Wywodząca się z Hiszpanii Telepizza od dawna szukała chętnego na polską część swojego biznesu. Kilka lat temu zamierzał kupić ją AmRest, ale z powodu braku zgody od UOKiK do transakcji nie doszło. Długo wokół Telepizzy była cisza, aż nagle okazało się, że rok temu znalazła ona jednak nowych właścicieli. Kim są i jakie mają zamiary?

Nierentowna, ale z potencjałem

Obecni właściciele T-Pizzy (taką nazwę nosi od końca ub.r. spółka), czyli Michał Piasecki i Daniel Piekarski to długoletni franczyzobiorcy Subwaya. Pierwszy z nich pracował też w strukturach firmy, m.in. jako agent ds. rozwoju. A jesienią 2020 roku Michał Piasecki objął stanowisko dyrektora generalnego w Telepizza Poland. Około pół roku później razem z Danielem Piekarskim kupili 100 proc. udziałów Telepizza Poland - która zamiast zysków przynosiła wówczas straty.

– Nie będę się odnosił do warunków transakcji, bo są to informacje poufne, zawarte w umowie. Nie jest jednak tajemnicą, że spółka nie była rentowna – przyznaje Michał Piasecki, prezes i współwłaściciel T-Pizzy. – Poznawałem ją i prowadziłem, w roli dyrektora generalnego przez pół roku przed jej przejęciem. Oczywiście znałem jej bilans, ale również widziałem szereg obszarów możliwych zmian, których wprowadzenie pozwalało na odwrócenie sytuacji. Przejmowaliśmy zatem potencjał firmy, który po części osiągany jest już w czasie wdrażanej przez nas restrukturyzacji.

Na czym polega restrukturyzacja? Jak wyjaśnia prezes T-Pizza trzeba było radykalnie obniżyć koszty uzyskania przychodów na poziomie całej sieci, zoptymalizować logistykę, łańcuch dostaw i zatrudnienie. Ale też dokonać zmian w systemie franczyzowym i strukturze sieci. W momencie przejęcia sieć miała 10 lokali własnych i 57 franczyzowych.

– Zakładaliśmy, że zamkniemy kilkanaście lokali, co stanowiłoby kilkadziesiąt procent całości – mówi Michał Piasecki. – Jednak ostatecznie skończyło się na kilku zamknięciach.

Świeża krew

Prezes T-Pizzy przyznaje, że z częścią franczyzobiorców firma się pożegnała. Zastąpili ich nowi. Dzisiaj koncept ma tylko jeden lokal własny i 63 franczyzowe. Dwa z nich otwarto w tym roku.

– Podczas ostatniego roku miało miejsce wiele przekazań lokali własnych w ręce franczyzobiorców, miały też miejsce zmiany franczyzobiorców na poziomie konkretnego lokalu – relacjonuje prezes T-Pizza. – Przejmując spółkę słyszeliśmy o lokalach, które nie mają racji bytu i są skazane na zamknięcie. Tym czasem okazało się, że „świeża krew”, wchodząca z pozytywną energią w coś, co uznawane jest za niemożliwe, radykalnie zmienia realia. W większości przypadków nowi franczyzobiorcy podnieśli rentowność placówek.

Michał Piasecki nie wyklucza, że zdarzą się w przyszłości kolejne zamknięcia – ale raczej wynikające z relokacji lokali.

– Mamy wielkopowierzchniowe lokale, które nawet 90 proc. przychodów uzyskują z dostaw – wyjaśnia. – Restrukturyzacja struktury firmy oraz struktury kosztów w 70 proc. jest już zrealizowana. Oczywiście z racji długości niektórych umów, czy okresów wypowiedzenia efekty finansowe będą widoczne w 2023 r. Pierwszy rok, z trzyletniego planu przygotowanego przez nas w chwili przejęcia, miał być i był najbardziej intensywnym. To nie znaczy, że w firmie nie będzie zmian w przyszłości. Z konieczności zmiana będzie czymś stałym. Pierwszy etap miał na celu uzdrowienia samej spółki – to było niezbędne żeby przygotować system na intensywny rozwój. W ostatnim kwartale, bo raz pierwszy od dawna mieliśmy pozytywny wskaźnik EBITDA.

Przyszłość w konsolidacji

Nowi właściciele podkreślają, że stawiają na franczyzę. Choć planują też testowanie modelu ajencyjnego - spółka będzie inwestować w nowe lokalizacje, które później przekaże franczyzobiorcom do prowadzenia. Chcą też rozwijać różne formaty lokali: T-Ghost, T-Express czy T-Travel, które operować będą głównie w dostawie lub na wynos.

– Jednocześnie testujemy nowe produkty z myślą o flagowych, dużych lokalach T-Trattoria – informuje Michał Piasecki. – Do tej pory wiele naszych lokali przygotowanych było na konsumpcję na miejscu, a jednak znaczną większość sprzedaży prowadziły w dostawie, na wynos. Z tej perspektywy, w celu optymalizacji kosztów inwestycji oraz kosztów operacyjnych, nowe lokalizacje będę uruchamiane pod konkretną funkcję, skutkującą wysoką rentownością.

Czy marka Telepizza nadal będzie funkcjonować na rynku, czy też nazwa zniknie z szyldów?

– Marka Telepizza ma dużą rozpoznawalność w Polsce, ten fakt ma wartość. Sekretem jednocześnie nie jest to, że w Polsce pojawiły się inne, nowe dla tego rynku marki, które mają po swojej stornie efekt świeżości. Idealnym rozwiązaniem będzie więc wykorzystanie siły marki i jednoczesne jej odświeżanie. Nowe lokale, które uruchamialiśmy w ostatnim czasie w Sopocie i Bolesławcu, łączą obrandowanie Telepizzy z T-Pizza. Nazwijmy to testami koncepcyjnym, które pomogą nam w ustaleniu najbardziej słusznego kierunku na przyszłość – mówi Michał Piasecki.

I podkreśla, że nie boi się konkurencji, która w segmencie pizzerii jest naprawdę spora.

– Konkurencja jest duża, ale rynek nadal jest chłonny. Obecna sytuacja gospodarcza będzie prowadzić do jego konsolidacji – uważa prezes T-Pizzy. – Duże formaty franczyzowe będą miały przewagę nad pojedynczymi lokalami czy małymi sieciami z perspektywy kosztów. Rynkowi polskiemu mogą przyglądać się też duzi gracze, widzący szanse na powiększanie swoich sieci poprzez akwizycje, w czasie kiedy mogą one być bardziej dostępne kapitałowo. Jednocześnie niektórzy uznają, że sytuacja jest o tyle niestabilna, że połączenie się lub wejście do sieci jest odpowiednimi kierunkiem. Może to być ciekawy okres na rynku gastronomii.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł