Biznes na cały rok

Pełny rok
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Firma Sweet Gallery istnieje od 2013 roku, kiedy to powstał pierwszy punkt Lodolandia z lodami świderkami. Jej założyciele – Krzysztof i Marcin Olesiak oraz Sebastian Śliwka postanowili zmienić wówczas mało atrakcyjną outdoorową branżę lodową. Opracowali własną recepturę śmietankowego smaku lodów oraz mobilne punkty sprzedaży, które swoim wyglądem przełamywały standardy ówczesnych budek z lodami.

– Kluczem był nowoczesny i elegancki design naszych punktów. Przyczepy miały być ergonomiczne i funkcjonalne, a produkt najwyższej jakości. Celem była nowa jakość, która łączy wysoki standard produktu i miejsca – wspomina Sebastian Śliwka.

Biznes od początku miał być łatwy w rozwoju, co też tak się stało, stąd tak ogromna liczba punktów, która ciągle rośnie. W tej chwili firma zajmuje ok. 20 proc. rynku lodowego w segmencie street food.

Na każdą porę roku

Koncept Lodolandia działa wraz z marką Kołacz na Okrągło, tworzący koncept całoroczny. Franczyzobiorca otwiera jeden punkt i prowadzi biznes dopasowany do aktualnej pory roku, co pozwala zarabiać mu przez pełne 12 miesięcy. Od początku kwietnia do końca września w sprzedaży są lody świderki, desery, gofry, buble ice tea i napoje chłodzące, a od października do końca marca ciepłe kołacze, chrupiące churrosy, kawa i od tego roku również pączki. Przyczepa po zakończeniu sezonu letniego przechodzi rebranding, który trwa zaledwie kilka godzin. Zmianie ulega witryna zewnętrzna punktu, a maszyna do produkcji lodów zmieniana jest na piec do wypieku kołaczy oraz sprzęt do przygotowywania churrosów i pączków.

– Zależy nam na nowościach, dlatego nieustannie pracujemy nad menu i zawsze przed nowym sezonem sprawdzamy nowe produkty. Tak było w przypadku pączków, które testowaliśmy przez ostatni rok w naszych punktach własnych. Chodziło o dopracowanie smaku, ale również procesu produkcji. Testy przebiegły pomyślnie, dlatego od jesieni pączki wchodzą do sprzedaży – mówi Krzysztof Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery, do której należy również marka Bafra Kebab i SiGelato.

Podobną drogę przeszły churrosy, które uchodzą za hiszpański przysmak. Podawane są w sposób tradycyjny, z czekoladą lub karmelem.

Zyski ze sprzedaży

Punkty pod marką Lodolandia and Kołacz na Okrągło działają w segmencie street food. Są to przyczepy gastronomiczne gotowe pod klucz z pełnym wyposażeniem według standardów sieci, działające stacjonarnie, ale z możliwością relokacji. Dzięki temu franczyzobiorcom odpadają koszty remontu i adaptacji lokalu, jak ma to miejsce w przypadku lokali stacjonarnych. Wszystkie punkty Lodolandia and Kołacz na Okrągło wyposażone są w kamery i kasoterminale, które pozwalają zdalnie zarządzać biznesem. Franczyzobiorca widzi aktualny stan kasy i liczbę obsłużonych klientów oraz pracę punktu. Dzięki takim rozwiązaniom biznes można połączyć z etatem lub inną działalnością.

Sweet Gallery samodzielnie wyszukuje lokalizacje dla swoich franczyzobiorców, negocjuje ceny najmu i załatwia wszelkie formalności, a następnie dostarcza przyczepę pod wskazany adres, gdzie partner poprowadzi biznes. Punkty powstają w miejscowościach od kilku tysięcy mieszkańców. Najczęściej usytuowane są na osiedlach, przy pasażach i galeriach handlowych, a także przy skwerach i parkach oraz przy ulicach z dużym ruchem rowerowym i pieszym.

– Zawsze byliśmy skoncentrowaniu na otwieraniu punktów na zewnątrz obiektów handlowych, blisko wejścia. Są to miejsca, których nie sposób ominąć. Stawiamy na miejsca popularne wśród mieszkańców – wyjasnia Krzysztof Olesik.

W firmie pracuje w tej chwili 14 komercjalizatorów, odpowiedzialnych za wyszukiwanie najlepszych lokalizacji w Polsce. Są to osoby, które mieszkają w różnych częściach Polski, zorientowane w topografii tamtejszych miejscowościach, dzięki czemu łatwo znajdują najbardziej dochodowe lokalizacje.

– Pojedynczy punkt Lodolandia and Kołacz na Okrągło generuje w miesiącu ok. 30 tys. zł obrotu miesięcznie, a nawet 50 tys. zł i więcej. Zysk dla franczyzobiorcy to średnio 16 tys. zł na rękę ze sprzedaży w jednym punkcie miesięcznie – zapewnia Krzysztof Olesiak.

Sieć rośnie

Franczyzobiorcy sieci Lodolandia and Kołacz na Okrągło są pod stałą opieką sieci i w razie potrzeby oraz jakiegokolwiek problemu mogą skontaktować się ze swoim opiekunem regionalnym. Ponadto opiekunowie odwiedzają regularnie wszystkie punkty.

– Nie jest to jednak kontrola punktu, a raczej rozmowa i wspólna analiza funkcjonowania biznesu. Nasz pracownik daje wskazówki, co ewentualnie można zoptymalizować. To rodzaj doradztwa i konsultacji – dodaje Marcin Olesiak.

Firma Sweet Gallery uruchomiła także platformę szkoleniową dla franczyzobiorców, która zawiera także szkolenia dla pracowników. Franczyzobiorca szkoli pracowników, a następnie przekazuje materiały szkoleniowe dostępne także online. Pracownicy mogą więc w każdej chwili np. poprzez telefon uruchomić moduły szkoleniowe opracowane w formie filmików, scenek sytuacyjnych oraz opisu zagadnień związanych z prawidłowym funkcjonowaniem punktów. Ich treść obejmuje m.in. zasady obsługi klientów, przygotowania deserów i produkcji lodów według określonych proporcji.

Obecnie Sweet Gallery posiada w całej Polsce ponad 700 punktów. Większość z nich funkcjonuje pod marką Lodolandia. W tej chwili firma kładzie nacisk na rozwój łączonego konceptu – Lodolandia and Kołacz na Okrągło. Do grupy spółki należy także Bafra Kebab i SiGelato – sieć z lodami rzemieślniczymi. Bafra Kebab to w tej chwili jedyny wytrawny koncept firmy, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Polityka rozwoju obu modeli podobna jest do pozostałych konceptów franczyzowych firmy Sweet Gallery. Punkty Bafra Kebab i SiGelato również powstają w małych miejscowościach już od kilkunastu tysięcy mieszkańców oraz na zewnątrz obiektów handlowych w plenerze.

– Myślę, że w ciągu tego roku dobijemy do 1 tys. punktów franczyzowych. Skupiamy się także na rozwoju zagranicznym. Działamy w Rumunii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, na Słowacji i w Austrii. Na tamtejszych rynkach istniejemy pod marką Ice and Roll & Cake and Roll – mówi Krzysztof Olesiak.

WIZYTÓWKA SWEET GALLERY

Właściciel kilku konceptów w segmencie street food.

  • ponad 700 punktów
  • średnie zyski z punktu Lodolandia and Kołacz na Okrągło 16 tys. zł miesięcznie
Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł