Kodano Optyk – dobry biznes na złe czasy

Ile na start
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Zdaniem franczyzodawcy Kodano Optyk rynek optyczny w Polsce ma duży potencjał.

– Rynek jest niedoszacowany i wciąż stwarza bardzo dużo możliwości do rozwoju – uważa Konrad Kuska, specjalista ds. rozwoju Kodano Optyk. – Można to w prosty sposób porównać z liczbą salonów optycznych, jaka jest w Polsce, a jaka jest na przykład u naszych zachodnich sąsiadów, oczywiście zachowując proporcję w liczbie mieszkańców. Dominująca sieć w Polsce ma około 230 salonów, a dominująca sieć w Niemczech ma tych salonów już ponad 700.

Przedstawiciel sieci podkreśla, że rosnąca inflacja i sytuacja geopolityczna nie wpłynęła w większym stopniu na rozwój sieci.

– Warto podkreślić, że od powstania marki Kodano Optyk żaden z naszych salonów nie został zamknięty i każdy z 58 jest rentowny – dodaje Konrad Kuska.

Własny salon optyczny

Sieć salonów własnych Kodano Optyk rozwija od ponad pięciu lat, jednak najbardziej dynamiczny okres pod względem wzrostu odnotowała w latach 2020-2022.

– Tylko w 2021 roku otworzyliśmy 28 salonów własnych w największych centrach handlowych w całej Polsce – podkreśla Konrad Kuska. - Otwarcie pierwszych salonów franczyzowych będzie miało miejsce jeszcze w okresie wakacyjnym. Zaawansowane rozmowy prowadzone są z kolejnymi franczyzobiorcami. W tym roku, na pewno podpiszemy kilka nowych umów franczyzowych.

Kodano Optyk nie wyklucza otwierania salonów franczyzowych w małych miastach, jednak sugeruje, aby były to miejscowości nie mniejsze niż 40 tys. mieszkańców.

– Generalną zasadą naszego planu rozwoju jest pozyskanie lokalizacji, które pokryją miasta mniejsze niż wojewódzkie – wyjaśnia Konrad Kuska.

Jeśli chodzi o wymaganą powierzchnię, to zaczynać można od ok. 35-40 m2. To lokal, w którym mieści się ekspozycja oraz gabinet badań. Optymalna wielkość zależy od konkretnej lokalizacji - miasta, liczby ludności, konkurencji. Salon na pewno warto otworzyć się w centrum handlowym lub w samym centrum miasta - ale ostateczny wybór lokalizacji zawsze jest poprzedzony analizą rynku.

Według szacunków franczyzodawcy, inwestycja w salon rozpoczyna się od 80 tys. zł netto. Maksymalna kwota, która może być potrzebna to ok. 200 tys. zł netto – większość można sfinansować leasingiem. Ostateczny koszt zależy od lokalizacji, stopnia aranżacji lokalu, jego stanu wyjściowego, wartości pierwszego zatowarowania.

– Pomagamy naszym franczyzobiorcom, zaczynając od pomocy w ocenie potencjału wybranej lokalizacji, następnie salon zaprojektujemy i wyposażymy zgodnie z aranżacją obowiązującą w naszej sieci – mówi Konrad Kuska. – Lokal zatowarujemy w najlepszych cenach, które mogliśmy wynegocjować dzięki bardzo dużej skali marki Kodano. Ceny te są nieosiągalne dla mniejszych sieci optycznych. Zapewniamy najnowocześniejszą szlifiernię centralną i najkrótszy czas oczekiwania na wykonanie zlecenia.

Gwarantowana marża

Od kandydatów na franczyzobiorców Kodano Optyk nie wymaga doświadczenia ani wiedzy branżowej.

– Wyszkolimy franczyzobiorcę i jego załogę, zwrócimy uwagę na najważniejsze aspekty prowadzenia salonu optycznego, na sprzedaż i usługę badania wzroku – wylicza Konrad Kuska. – Zapewnimy wsparcie regionalnych kierowników sprzedaży, specjalistów i najlepszych sprzedawców. Także skuteczny globalny marketing prowadzony przez zespół z wieloletnim doświadczeniem, m.in. reklamy w telewizji i najpopularniejszych stronach internetowych.

Franczyzobiorca, który sam będzie pracował w salonie oczywiście jest najbardziej pożądany. Można też jednak zatrudnić kierownika, który będzie odpowiadał za prawidłowe funkcjonowanie salonu. Potrzebny jest również optometrysta, nie musi być jednak zatrudniony w pełnym wymiarze godzin.

– Sam franczyzobiorca może zostać osobą badającą wzrok, po przejściu odpowiedniego kursu – dodaje Konrad Kuska.

Franczyzobiorcy Kodano Optyk mają zagwarantowaną marżę na poziomie minimum 60 proc. W przypadku gdy takiej marży nie uda się osiągnąć franczyzodawca refunduje różnicę.

Według szacunków, inwestycja może się zwrócić nawet w pół roku, ale przeciętny czas oczekiwania to od 18 do 24 miesięcy.

Jedyna opłata jaką ponosi franczyzobiorca względem franczyzodawcy to 500 zł, na pokrycie kosztów związanych z wysyłkami, kontaktem i bieżącym wsparciem.

 

WIZYTÓWKA KODANO OPTYK

Sieć salonów optycznych.

  • 58 salonów
  • wysokość inwestycji min. 80 tys. zł netto
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €