Kodano Optyk – dobry biznes na złe czasy
Kodano Optyk gwarantuje franczyzobiorcom marżę na poziomie minimum 60 proc. W przypadku gdy takiej marży nie uda się osiągnąć - franczyzodawca refunduje różnicę.
Zdaniem franczyzodawcy Kodano Optyk rynek optyczny w Polsce ma duży potencjał.
– Rynek jest niedoszacowany i wciąż stwarza bardzo dużo możliwości do rozwoju – uważa Konrad Kuska, specjalista ds. rozwoju Kodano Optyk. – Można to w prosty sposób porównać z liczbą salonów optycznych, jaka jest w Polsce, a jaka jest na przykład u naszych zachodnich sąsiadów, oczywiście zachowując proporcję w liczbie mieszkańców. Dominująca sieć w Polsce ma około 230 salonów, a dominująca sieć w Niemczech ma tych salonów już ponad 700.
Przedstawiciel sieci podkreśla, że rosnąca inflacja i sytuacja geopolityczna nie wpłynęła w większym stopniu na rozwój sieci.
– Warto podkreślić, że od powstania marki Kodano Optyk żaden z naszych salonów nie został zamknięty i każdy z 58 jest rentowny – dodaje Konrad Kuska.
Własny salon optyczny
Sieć salonów własnych Kodano Optyk rozwija od ponad pięciu lat, jednak najbardziej dynamiczny okres pod względem wzrostu odnotowała w latach 2020-2022.
– Tylko w 2021 roku otworzyliśmy 28 salonów własnych w największych centrach handlowych w całej Polsce – podkreśla Konrad Kuska. - Otwarcie pierwszych salonów franczyzowych będzie miało miejsce jeszcze w okresie wakacyjnym. Zaawansowane rozmowy prowadzone są z kolejnymi franczyzobiorcami. W tym roku, na pewno podpiszemy kilka nowych umów franczyzowych.
Kodano Optyk nie wyklucza otwierania salonów franczyzowych w małych miastach, jednak sugeruje, aby były to miejscowości nie mniejsze niż 40 tys. mieszkańców.
– Generalną zasadą naszego planu rozwoju jest pozyskanie lokalizacji, które pokryją miasta mniejsze niż wojewódzkie – wyjaśnia Konrad Kuska.
Jeśli chodzi o wymaganą powierzchnię, to zaczynać można od ok. 35-40 m2. To lokal, w którym mieści się ekspozycja oraz gabinet badań. Optymalna wielkość zależy od konkretnej lokalizacji - miasta, liczby ludności, konkurencji. Salon na pewno warto otworzyć się w centrum handlowym lub w samym centrum miasta - ale ostateczny wybór lokalizacji zawsze jest poprzedzony analizą rynku.
Według szacunków franczyzodawcy, inwestycja w salon rozpoczyna się od 80 tys. zł netto. Maksymalna kwota, która może być potrzebna to ok. 200 tys. zł netto – większość można sfinansować leasingiem. Ostateczny koszt zależy od lokalizacji, stopnia aranżacji lokalu, jego stanu wyjściowego, wartości pierwszego zatowarowania.
– Pomagamy naszym franczyzobiorcom, zaczynając od pomocy w ocenie potencjału wybranej lokalizacji, następnie salon zaprojektujemy i wyposażymy zgodnie z aranżacją obowiązującą w naszej sieci – mówi Konrad Kuska. – Lokal zatowarujemy w najlepszych cenach, które mogliśmy wynegocjować dzięki bardzo dużej skali marki Kodano. Ceny te są nieosiągalne dla mniejszych sieci optycznych. Zapewniamy najnowocześniejszą szlifiernię centralną i najkrótszy czas oczekiwania na wykonanie zlecenia.
Gwarantowana marża
Od kandydatów na franczyzobiorców Kodano Optyk nie wymaga doświadczenia ani wiedzy branżowej.
– Wyszkolimy franczyzobiorcę i jego załogę, zwrócimy uwagę na najważniejsze aspekty prowadzenia salonu optycznego, na sprzedaż i usługę badania wzroku – wylicza Konrad Kuska. – Zapewnimy wsparcie regionalnych kierowników sprzedaży, specjalistów i najlepszych sprzedawców. Także skuteczny globalny marketing prowadzony przez zespół z wieloletnim doświadczeniem, m.in. reklamy w telewizji i najpopularniejszych stronach internetowych.
Franczyzobiorca, który sam będzie pracował w salonie oczywiście jest najbardziej pożądany. Można też jednak zatrudnić kierownika, który będzie odpowiadał za prawidłowe funkcjonowanie salonu. Potrzebny jest również optometrysta, nie musi być jednak zatrudniony w pełnym wymiarze godzin.
– Sam franczyzobiorca może zostać osobą badającą wzrok, po przejściu odpowiedniego kursu – dodaje Konrad Kuska.
Franczyzobiorcy Kodano Optyk mają zagwarantowaną marżę na poziomie minimum 60 proc. W przypadku gdy takiej marży nie uda się osiągnąć franczyzodawca refunduje różnicę.
Według szacunków, inwestycja może się zwrócić nawet w pół roku, ale przeciętny czas oczekiwania to od 18 do 24 miesięcy.
Jedyna opłata jaką ponosi franczyzobiorca względem franczyzodawcy to 500 zł, na pokrycie kosztów związanych z wysyłkami, kontaktem i bieżącym wsparciem.
WIZYTÓWKA KODANO OPTYK
Sieć salonów optycznych.
- 58 salonów
- wysokość inwestycji min. 80 tys. zł netto
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży apteki i art. zdrowotne
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

