Sposób na bicie rekordów

Dorota Prus, franczyzobiorczyni Bafra Kebab:
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Dominik Puchniarski otworzył punkt Lodolandia and Kołacz na Okrągło 1 kwietnia 2021 roku. Do biznesu przekonały go w szczególności kołacze, które były nowością w Szczecinie. Decyzja okazała się trafna, bo od  początku sprzedaż kołaczy była na najwyższym poziomie.

– W jednym dniu potrafiliśmy sprzedać 200-240 kołaczy. Zainteresowanie było tak duże, że klienci potrafili czekać nawet godzinę na dworze przy niskich jesienno-zimowych temperaturach, a kolejka liczyła kilkadziesiąt metrów. Dla uprzyjemnienia czasu puszczaliśmy świąteczne piosenki, przy których niektórzy tańczyli. Miesięczny obrót wynosił od 40 do 45 tys. zł, natomiast w całym sezonie – od 1 października do 1 kwietnia osiągnęliśmy sprzedaży ponad 200 tys. zł – opowiada Dominik Puchniarski.

Takie wyniki nie biorą się jednak z niczego. Jak przyznaje franczyzobiorca, trzeba zakasać rękawy i z zaangażowaniem pracować. Biznes jest wydajny i dochodowy, ale bez poświęcenia mu czasu nie osiągnie tak wysokich profitów.

– Uważam, że nieudolność i problemy firm wynikają zazwyczaj ze złego zarządzania oraz braku zaangażowania właściciela. Dotyczy to zarówno podmiotów niezależnych oraz franczyzowych, zrzeszonych w sieciach, które działają pod znaną marką. Ja sam traktuję biznes bardzo poważnie i wyciskam z niego najwięcej, ile się da. Dlatego więc w pierwszym roku działalności bacznie obserwowałem otoczenie, w którym funkcjonował mój punkt oraz zachowanie konsumentów – mówi Dominik Puchniarski.

Mobilny biznes

Punkty Lodolandia and Kołacz na Okrągło działają stacjonarnie, ale oferują możliwość relokacji, z czego korzysta Dominik Puchniarski. Jego punkt ma dwie lokalizacje w Szczecinie – przy retail parku Intermarché i przy Galerii Atrium. Jedno miejsce wskazała firma, natomiast drugie znalazł franczyzobiorca, ale wszelkie formalności związane z wynajmem załatwiała centrala Sweet Gallery.

– Pod Intermarché jest więcej chętnych na lody, z kolei przy galerii Atrium rekord sprzedażowy biją kołacze. Mobilność punktu to ogromna zaleta tego biznesu. Myślę, że bez tego też bym dobrze zarobił, ale teraz wiem, że wybór lokalizacji pod kątem produktu może przynieść wysokie profity i pozwala w pełni wykorzystać możliwości biznesu – mówi franczyzobiorca.

Rebranding punktu jest bardzo szybki, trwa zaledwie kilka godzin. W ramach rebrandingu przyczepy Lodolandia w przyczepę Kołacz na Okrągła zmianie ulega witryna zewnętrzna, natomiast wewnątrz punktu maszyna do lodów zamieniana jest na urządzenie do wypieku kołaczy, churrosów i produkcji pączków. Z nową ofertą można wystartować jeszcze tego samego dnia.

Sweet Gallery oferuje biznes gotowy pod klucz, z pełnym wyposażeniem. Odpadają koszty remontu, jak to jest w przypadku lokali stacjonarnych, na stałe przywiązanych do danego miejsca. W ramach wsparcia ze strony sieci, w razie jakichkolwiek awarii franczyzobiorcy mają do dyspozycji serwis. Chodzi o to, aby utrzymać ciągłość pracy punktów i w jak największym stopniu odciążyć franczyzobiorców od spraw, które zachwiałyby sprzedaż.
Dominik Puchniarski nie miał wcześniej żadnego doświadczenia w zakresie gastronomii. Podstawową wiedzę o biznesie zapewniły mu szkolenia w centrali firmy, zaraz po podpisaniu umowy franczyzowej oraz szkolenia bieżące, które regularnie uzupełniają wiadomości o koncepcie. Prawdziwy sprawdzian miał jednak już podczas prowadzenia punktu, a szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy to szybowała sprzedaż kołaczy. – Zdawałem sobie sprawę, że kołacze to nowość w Szczecinie i będą budzić zainteresowanie. Nie spodziewałem się natomiast takiego poruszenia wśród klientów – przyznaje Dominik Puchniarski. - Bardzo często bywało, że w punkcie pracowało jednocześnie pięć osób, podczas gdy jest tam miejsce dla maksymalnie trzech.

Zagraniczne plany

W jednej maszynie można upiec osiem kołaczy jednocześnie, natomiast punkt Dominika Puchniarskiego dziennie przez mniej więcej 10 godzin pracy sprzedawał nawet 250 kołaczy. Tempo pracy było więc ogromne. Pracownicy przychodzili nawet dwie godziny przed otwarciem, aby upiec odpowiednią liczbę kołaczy, bo pierwsi klienci już od rana kupowali po kilka sztuk.

– Myślę nad sprzedażą z dowozem, np. z Glovo czy Pyszne.pl, co na pewno jeszcze bardziej podkręci sprzedaż. Centrala przyjmuje z aprobatą wiele naszych pomysłów, które pozytywnie wpływają na wyniki sprzedaży. Przykładem są pudełka, w których podajemy gofry, bo sporo klientów kupuje gofry na wynos. Wygodniej więc zapakować je do pudełka niż nieść na tacce. Wprowadziłem też nakładki tekturowe na kubki, których używamy, serwując gorącą kawę i czekoladę, chroniąc przed poparzeniem. Mocno także działam marketingowo, szczególnie w mediach społecznościowych, jak Facebook czy Instagram – relacjonuje Dominik Puchniarski.

Przyznaje, że centrala wspiera partnerów marketingowo, natomiast uważa, że jego lokalna aktywność jest dodatkowym motorem promowania punktu.
W okresie wiosenno-letnim w punkcie Lodolandia na jednej zmianie pracuje jedna osoba. Franczyzobiorca przyznaje, że taka liczba w zupełności wystarczy. Klientów jest sporo, ale przygotowanie lodów i gofrów jest szybkie i proste.  
Dominik Puchniarski nie zamierza poprzestać na jednym punkcie. W Szczecinie jest sporo Niemców, którzy są także jego klientami, co oznacza, że lody, a w szczególności kołacze trafiły w ich gust. Wkrótce otworzy dwa punkty w Niemczech, w miejscowościach zaraz przy granicy. – To małe miasteczka, gdzie moja oferta na pewno spotka się z pozytywnym odbiorem, tym bardziej że nie ma tam rozbudowanej oferty gastronomicznej i cukierniczej. Pracuję w Niemczech, zaraz za polską granicą, a więc znam tamtejsze okolice i miasta. Myślę, że biznes się tam sprawdzi. Pierwszy punkt otwieram już niedługo – mówi Dominik Puchniarski.

Nowe życie biznesowe

W grupie konceptów franczyzowych Sweet Gallery jest także koncept z kuchnią wytrawną – Bafra Kebab. Jedną z przedsiębiorczyń, która prowadzi dwa punkty franczyzowe Bafra Kebab, jest Dorota Prus. Zanim jednak zainwestowała w koncept, przez 15 lat prowadziła firmę z branży eventowej i ślubnej. Niestety, wybuch pandemii zmusił ją do zmiany życia zawodowego i poszukania innego źródła dochodu odpornego na zaistniały kryzys.

– Zamknęłam firmę niemal z dnia na dzień. Obostrzenia i zakaz organizowania imprez nagle pozbawił mnie źródła dochodu. W tym czasie moja koleżanka związana ze Sweet Gallery namówiła mnie do otwarcia punktu Bafra Kebab – wspomina Dorota Prus.

Pierwszy punkt ruszył w styczniu 2021 roku, natomiast drugi w grudniu 2021. Franczyzobiorczyni nigdy wcześniej nie mała do czynienia z gastronomią. Całą wiedzę pozyskała od szkoleniowców Sweet Gallery. Kilkudniowe szkolenie odbyła w Warszawie w centrali firmy oraz w jednym z punktów Bafra Kebab. Teraz sama szkoli swoich pracowników. Firma przekazuje także wiedzę na bieżąco w formie online, na specjalnej platformie szkoleniowej. Szkolenia mają formę bloków tematycznych, które można w każdej chwili przejrzeć. Dotyczą procedur prowadzenia punktu, sprzedaży, przechowywania produktów oraz obsługi klientów.

– Firma wyczerpująco informuje o wszystkich procedurach. Wiedza o biznesie podawana jest na tacy, co jest szczególnie ważne w trudnych czasach. Nie musimy sami zachodzić w głowę, jak rozwiązać niektóre sprawy. Każdy element prowadzenia biznesu jest opisany, a gdy czegoś nie wiem, mogę skontaktować się z moim opiekunem, który wszystko wyjaśni, a jak trzeba, to również przyjedzie na miejsce – przyznaje Dorota Prus.

Sweet Gallery zapewnia regularny kontakt franczyzobiorców z opiekunami. W tej chwili firma zatrudnia 25 opiekunów, którzy podzieleni są na kilka regionów Polski. Jeżdżą do wszystkich punktów sprawdzić ich bieżący stan. Nie są to wizyty kontrolne, a raczej doradcze, które w razie potrzeby pomagają usprawnić biznes. 

Firma się rozwija

Dorota Prus sama znalazła lokalizację dla swoich punktów. Mieszka w Elblągu, a więc zna dobrze miasto i miejsca z najlepszym potencjałem zakupowym. Firma zweryfikowała i zaakceptowała lokalizacje. Jeden punkt w Elblągu stanął przy centrum handlowym, gdzie są również mniejsze sklepy i duży parking, natomiast drugi działa przy retail parku. Franczyzobiorcy zawsze otrzymują propozycję trzech lokalizacji, spośród których wybierają jedną. Firma prowadzi procedurę najmu powierzchni i współpracuje z wynajmującymi. Bierze na siebie wszystkie w tym zakresie obowiązki i formalności.
Dorota Prus w każdym punkcie zatrudnia po trzy osoby i jedną dodatkową w wakacje, jako rezerwa na czas urlopów. Mimo rotacji pracowników, ma osoby, które pracują z nią od początku.

– Nie mam problemu z wypełnieniem luk w zespole. Mam szczęście do pracowników. Za każdym razem trafiam na uczciwą i sumienną osobę. Nigdy nie miałam powodu do narzekań – mówi franczyzobiorczyni.

Dorota Prus docenia także logistykę i system zaopatrzenia sieci Bafra Kebab. Wszystkie produkty kupuje od producentów, z którymi Bafra Kebab ma podpisane umowy. Warzywa kupuje co dwa dni, natomiast mięso, pieczywo oraz inne produkty zamawia dwa razy w tygodniu. Firma stworzyła system do zamawiania produktów, które pogrupowane są pod kątem danego konceptu. Wystarczy wejść w sekwencję sieci Bafra Kebab, by odnaleźć wszystkie produkty, które wchodzą w skład jej kuchni.

– Takie rozwiązanie bardzo ułatwia i przyspiesza zadanie. Realizacja zamówienia jest natychmiastowa. Dostawcy przywożą produkty nawet w godzinach późnowieczornych, jeśli jest taka potrzeba. Nie ma więc braków w zaopatrzeniu – podkreśla Dorota Prus.

Bafra Kebab ogromną wagę przywiązuje do jakości produktu. Wyróżnikiem sieci jest mięso, robione według autorskiej receptury, opracowanej wraz z wyselekcjonowanym producentem, aby stworzyć niepowtarzalny smak kebabów. Franczyzobiorczyni nauczyła się zarządzać food costem i wie, jak rozłożyć mięso na ruszcie, by do końca dnia wykorzystać produkt i nie ponieść niepotrzebnych strat. Potrafi wyczuć natężenie klientów danego dnia. Jej zdaniem, najlepszy ruch jest w słoneczną pogodę przy temperaturze 20-25 stopni. Jej punkty otwarte są w godzinach 10-22. Pierwszy pracownik przychodzi do pracy 1,5 godziny przed otwarciem. Na koniec dnia ostatni pracownik zamyka i sprząta punkt.
Dorota Prus planuje dalszy rozwój i już wkrótce otworzy trzeci punkt Bafra Kebab.
W tej chwili w całej Polsce funkcjonuje 199 punktów Bafra Kebab. Do firmy Sweet Gallery należy także marka SiGelato z lodami rzemieślniczymi. Aktualnie liczba wszystkich punktów sieci wynosi ponad 700.

WIZYTÓWKA SWEET GALLERY

Firma rozwijająca gastronomiczne koncepty franczyzowe z segmentu street food.

ponad 700 punktów we wszystkich sieciach: Lodolandia&Kołacz na Okrągło, Bafra Kebab, SiGelato

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł