Skuterem przez świat

Skutery i hulajnogi elektryczne na wynajem doskonale odnalazły się na polskim rynku. Ile można zarobić prowadząc taki biznes?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Marcin Maliszewski na pomysł uruchomienia pierwszej sieci skuterów elektrycznych w Polsce wpadł zupełnie przypadkiem. Dojeżdżał wtedy do pracy w Warszawie z Ostrowii Mazowieckiej i często stał w korkach.
Niepewne początki
Kiedy rzucił hasło „Otwórzmy firmę oferującą skutery elektryczne na minuty” jego brat Paweł oraz przyjaciel Kamil Klepacki szybko pomysł podchwycili. Otoczenie było jednak sceptyczne.
Wiele osób pukało się w głowę i mówiło, że skutery elektryczne na minuty w Polsce nie mają racji bytu. „To nie na nasz klimat! To nie Rzym” – twierdzili.
– Zrobiliśmy to pomimo tego, że znajomi nie szczędzili nam krytyki, mówiąc, że pomysł jest niepoważny i bardzo ryzykowny, ponieważ Polacy nie są gotowi na skutery do wynajęcia na minuty. Uparliśmy się, żeby to sprawdzić, w myśl zasady, że kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana – opowiada Marcin Maliszewski, prezes Blinkee.city.
Swój biznes zaczęli budować od zera samodzielnie składając skutery, na których w pierwszej kolejności mieli jeździć warszawiacy. Kamil Klepacki zaprojektował i zbudował elektronikę, stworzył także model aplikacji mobilnej, która miała obsługiwać cały proces korzystania z maszyn. Chodziło o to, by mieć całkowity wpływ na funkcjonalności, które wówczas i w przyszłości będą mieć ich skutery.
Firma wypuściła na warszawskie ulice pięć z sześciu złożonych skuterów dokładnie 8 marca 2017 roku. Już w tym samym roku zaczęła działalność w Trójmieście. Na koniec 2017 roku po Polsce jeździło 60 pojazdów pod marką Blinkee.city.
Blinkee.city szybko zaczęła inwestować także w hulajnogi. Dzisiaj firma działa w 41 miastach w Polsce i w wielu krajach europejskich. Do dyspozycji klientów znajduje się 2780 hulajnóg elektrycznych i 934 skutery. Właściciele firmy zapowiadają, że to dopiero początek.
Już w 2019 roku Blinkee.city ruszyło z ofertą franczyzową. Placówki partnerskie pod tym szyldem można otwierać praktycznie w każdym mieście.
– Wcześniej stawialiśmy na duże miasta, obecnie można nawiązać z nami współpracę nawet mieszkając w miejscowości z liczbą mieszkańców rzędu kilkunastu tysięcy. W takich miejscowościach nasi franczyzobiorcy też uzyskują wysokie przychody i są bardzo zadowoleni ze współpracy – mówi Marcin Maliszewski.
Dla zaangażowanych
Franczyzobiorcą Blinkee.city może zostać praktycznie każdy. Wystarczy prowadzić działalność gospodarczą. Dobrze, jeśli potencjalny kandydat dobrze zna swoje miasto. Trzeba też pamiętać, że prowadzenie takiej firmy to nie jest samograj.
– Nasza franczyza nie jest sposobem na osiąganie pasywnego dochodu. O sprzęt trzeba dbać – naprawiać usterki, pilnować, żeby był naładowany i relokować go do ciągów pieszych w taki sposób, żeby był widoczny dla użytkowników. Jeśli wyjedzie na pobocze i nie będzie dostępny, to trudno żeby zarabiał. Dlatego dobre zarządzanie to podstawa – mówi Marcin Maliszewski.
Dodaje, że franczyzodawca pomaga partnerom na każdym etapie działalności. Inwestycja we współpracę może wynosić od kilku do kilkuset tysięcy złotych, w zależności od wybranego modelu współpracy. Można otworzyć działalność wynajmując skutery i/lub hulajnogi, kupując sprzęt nowy albo używany. Jeśli decydujemy się na zakup nowego sprzętu, koszt inwestycji wyniesie kilkaset tysięcy złotych, ale wynajem to już tylko kilkanaście tysięcy złotych.
Nowa hulajnoga jest nawet kilka razy droższa od używanej. Natomiast wypożyczenie używanej hulajnogi kosztuje ok. 250 zł netto miesięcznie. Przy tym zakup czy wypożyczenie sprzętu to jedyna inwestycja partnera. Nie ma żadnych opłat licencyjnych. W trakcie współpracy obowiązuje prowizja za sztukę sprzętu, obliczana dzięki telemetrii. Do tego dochodzi prowizja od przychodu netto. Generalnie dobrze prosperująca i zarządzana franczyza zarabia średnio od 600 zł do 1 tys. zł miesięcznie na jednej hulajnodze. Wielkość floty zależy od wielkości miasta, w którym działa franczyzobiorca. Generalnie na każdy tysiąc mieszkańców można założyć jeden sprzęt. Zwrot z inwestycji w przypadku hulajnogi wynosi od trzech do ośmiu miesięcy, a skuterów – od sześciu miesięcy do roku.
Skutery i używane hulajnogi są nabywane bezpośrednio w Blinkee.city, a w przypadku nowych hulajnóg franczyzodawca pomaga w ich zakupie od producenta. Franczyzobiorcy Blinkee.city działają już w wielu miastach w Polsce i Europie. Pojawiają się też pytania z kolejnych miejsc. Rozwojem we franczyzie z Blinkee.city są zainteresowane Czechy, Bułgaria i inne sąsiednie kraje.
WIZYTÓWKA BLINKEE.CITY
Sieć oferująca wynajem skuterów i hulajnóg elektrycznych
- Liczba placówek – 41 franczyzowych
- Kwota inwestycji – od kilku do kilkuset tysięcy złotych, w zależności od wybranego modelu
- Zwrot z inwestycji – hulajnogi: od trzech do ośmiu miesięcy, skutery: od sześciu miesięcy do roku
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...