Wysokie zyski, szybki rozwój

Monika i Mariusz Witkowscy, franczyzobiorcy Bafra Kebab
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Bafra Kebab należy do czołowych sieci gastronomicznych w segmencie street food. Pod jej marką funkcjonuje w tej chwili 250 punktów, natomiast do końca tego roku ich liczba zwiększy się na pewno o 100 punktów. Monika i Mariusz Witkowscy po wielu latach życia za granicą postanowili wrócić do Polski i zmienić nie tylko swoje dotychczasowe życie prywatne, lecz także zawodowe. Wcześniej pracowali na etacie, ale szukali pomysłu na własny biznes, by żyć niezależnie. W internecie natrafili na informacje o Bafra Kebab. Nie znali wcześniej marki. Zanim więc zadzwonili do centrali, postanowili sprawdzić ofertę sieci. Nie zawiedli się.

Bafra Kebab opiera swoje produkty o mięso robione według autorskiej receptury, opracowanej z producentem. – Mięso od początku miało być naszym wyróżnikiem. Długo testowaliśmy różnego rodzaju mięsa, by ostatecznie wybrać najlepsze, z którego teraz przygotowujemy kebaby – mówi Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, która jest właścicielem marki Bafra Kebab. Jak dodają Monika i Mariusz Witkowscy, biznes i jego mechanizmy są bardzo ważne, natomiast najistotniejszy jest produkt i jego jakość, który ma przyciągać klientów i to on w znacznym stopniu decyduje o sukcesie całego przedsięwzięcia. 

– Poprosiliśmy rodzinę i przyjaciół, by także skosztowali kebabu w Bafra Kebab. Wszystkim bardzo smakowało i to nas ostatecznie przekonało do skontaktowania się z firmą – wspomina Mariusz Witkowski. Franczyzobiorcy już po pierwszej rozmowie byli przekonani do biznesu. Jak zapewniają, na spotkaniu w centrali firmy otrzymali wyczerpującą wiedzę o koncepcie Bafra Kebab. Nie mieli wcześniej do czynienia z branżą gastronomiczną, dlatego bardzo ważne dla nich było wsparcie i pomoc w przygotowaniu punktu do otwarcia oraz podczas prowadzenia działalności. 

Szkolenia z biznesu

Relacje z firmą układają się bardzo dobrze od samego początku. Proces przystąpienia do sieci był szybki. Franczyzobiorcy przeszli szkolenie w marcu tego roku, natomiast działalność rozpoczęli już na początku kwietnia. Szkolenie wprowadzające trwało aż pięć dni i odbyło się w centrali firmy w Warszawie oraz w punkcie szkoleniowym. Sweet Gallery szkoli swoich franczyzobiorców także w trakcie prowadzenia działalności. Firma przekazuje wiedzę teoretyczną na bieżąco online na specjalnej platformie szkoleniowej w formie bloków tematycznych dostępnych w każdej chwili. Wiedza dotyczy procedur prowadzenia punktu, sprzedaży, przechowywania produktów oraz obsługi klientów. Franczyzobiorcy przyznają, że bez szkolenia nie daliby rady poprowadzić punktu Bafra Kebab i nie osiągnęliby w tak krótkim czasie umiejętności skutecznego zarządzania.

– Pierwszego dnia po uruchomieniu punktu były tłumy klientów. Bez wcześniejszego wdrożenia byłoby nam trudno kontrolować sytuację. Szkolenia są koniecznym aspektem wprowadzającym do biznesu pod marką Bafra Kebab, bez którego działalność nie przyniesie zamierzonego efektu. Bardzo ważne jest też wsparcie opiekuna, który pomaga na każdym kroku. Pamiętam sytuację, kiedy złamaliśmy nóż. Na szczęście przedstawiciel firmy szybko zareagował i na naszą prośbę, niemal natychmiast przywiózł nam nowy. Trzeba jednak pamiętać, że prowadząc własny biznes, konieczne jest własne zaangażowanie i dążenie do samodzielności. Pomoc jest ważna, ale opiekun nie będzie w punkcie non stop. Szkolenia mają na celu przekazanie kompleksowej wiedzy o biznesie, by później móc go poprowadzić samodzielnie z niewielkim już wsparciem centrali. Z czasem samodzielność franczyzobiorców musi się zwiększać. Muszą stać się ekspertami w swojej dziedzinie, a nie tylko polegać na wiedzy szkoleniowców Sweet Gallery. Ci z czasem muszą być wsparciem tylko w wyjątkowych sytuacjach – mówi Mariusz Witkowski. 

W tej chwili Sweet Gallery zatrudnia 25 opiekunów podzielonych na kilka regionów Polski. Ich wizyty w punktach mają charakter doradczy, które w razie potrzeby pomagają usprawnić biznes. Firma jest w stałym kontakcie ze swoimi franczyzobiorcami. Dzięki temu ma podgląd na całą sieć i jej poszczególne punkty. Zdaniem Moniki i Mariusza Witkowskich, Bafra Kebab to bardzo dobrze przemyślany i dopracowany biznes. Zysk z punktu od samego początku jest dwukrotnie wyższy od zakładanego, co pozwoliło franczyzobiorcom po trzech miesiącach otworzyć punkt Lodolandia. 

Zaangażowanie franczyzobiorców

Małżeństwo wkłada w biznes 100 proc. wysiłku i jak twierdzi, przez pierwsze tygodnie właściwie nie opuszczało punktu. Chcieli poznać każdy element biznesu, dzięki czemu mogą teraz z łatwością szkolić pracowników. – Żeby odnieść sukces w biznesie, trzeba uczciwie i ciężko pracować. Nie można iść na łatwiznę. Nie ma co się oszukiwać… biznes nie jest bardzo łatwy, ale potrafi się odwdzięczyć wysokimi zyskami, gdy potraktuje się go z należytą troską. Musi być trudno, żeby później było łatwiej, ale wciąż trzeba pilnować interesu, bo żaden pracownik nie zrobi tego tak dobrze, jak my, właściciele – przyznaje Monika Witkowska, która na początku miała samodzielnie prowadzić punkt bez udziału męża. Biznes od samego początku przynosi bardzo duże zyski, ponaddwukrotnie większe niż w zakładanym biznesplanie. – Wziąłem trzy tygodnie urlopu, by pomóc żonie w przygotowaniu punktu do otwarcia i w pierwszych dniach działalności. Pracy było jednak tak dużo, że po zakończeniu urlopu złożyłem wypowiedzenie i skoncentrowałem się wyłącznie na biznesie – podkreśla Mariusz Witkowski. – Świetnie się dogadujemy i uzupełniamy. Każde z nas ma przydzielone konkretne zadania. Nie wchodzimy sobie w drogę, ale jednocześnie tworzymy zgrany duet i zarabiamy bardzo dobre pieniądze – zapewnia Monika Witkowska.  

Bafra Kebab należy do czołowych sieci gastronomicznych w segmencie street food. Pod jej marką funkcjonuje w tej chwili 250 punktów, natomiast do końca tego roku ich liczba zwiększy się o 100. Podstawową zaletą marki jest mobilność punktów, które działają stacjonarnie, ale posiadają możliwość relokacji. Bafra Kebab to koncept biznesowy łatwo multiplikowany z dość prostymi zasadami rozwoju. W tej chwili współpracę z siecią można rozpocząć od wynajmu przyczepy. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą sprawdzić w praktyce sposób funkcjonowania punktu bez ponoszenia kosztów związanych z leasingiem czy zakupem przyczepy, eliminując dzięki temu ryzyko inwestycji. Koszt wyprodukowania i wyposażenia przyczepy, wartej 179 900 zł ponosi franczyzodawca. Sweet Gallery przekazuje franczyzobiorcy gotowy biznes pod klucz z pełnym wyposażeniem oraz dostarcza przyczepę do wybranej lokalizacji. Przyczepa pełni trzy funkcje: sprzedażową, kuchni do przygotowywania posiłków i magazynu. – Oferujemy biznes bezkosztowy i bez ryzyka. Mamy franczyzobiorców, którzy po miesiącu wykupili przyczepę na własność i niedługo po tym zdecydowali się na zakup kolejnego punktu – przyznaje Krzysztof Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery, która oprócz konceptu Bafra Kebab jest właścicielem marki Lodolandia and Kołacz na Okrągło i SiGelato. 

Pieniądze na start

Jeśli w ciągu trzech miesięcy współpracy partner zdecyduje się wykupić przyczepę, wówczas koszty najmu wliczane są na poczet jej zakupu. Jeśli nie, może kontynuować najem i nie ponosi w związku z tym żadnych dodatkowych opłat. W przypadku wynajmu przyczepy warunkiem wejścia do sieci jest wkład w wysokości 25 tys. zł. Resztę finansuje firma. – Wiemy, że biznes świetnie funkcjonuje, dlatego nie boimy się tego wariantu współpracy z naszymi franczyzobiorcami – mówi Krzysztof Olesiak. 

Punkty Bafra Kebab powstają w miejscowościach już od 4 tys. mieszkańców. Lokalizację zapewnia franczyzodawca, który w swoich zasobach pracowniczych ma również zespół 12 komercjalizatorów, którzy mają pod opieką całą Polskę. Są podzieleni na regiony, gdzie pozyskują odpowiednie miejsca pod prowadzenie biznesu, negocjują ceny najmu, podpisują umowy z właścicielami gruntów i na co dzień z nimi współpracują. Punkty stoją na zewnątrz, są outdoorowe, dzięki czemu mogą być czynne siedem dni w tygodniu. Monika i Mariusz Witkowscy prowadzą punkty w Malborku, przy pasażu handlowym, przy parkingu. Miejsce jest dostępne i widoczne także wtedy, gdy sklepy w pasażu są nieczynne. – Lokalizacja jest bardzo wygodna i przestronna. Dzięki temu ustawiliśmy punkt Lodolandia obok punktu Bafra Kebab. Zrobiliśmy strefę chilloutu, dzięki czemu stworzyliśmy coś na kształt food courtu. Klienci mogą przyjść i zjeść na miejscu lub wziąć zamówienie na wynos – mówi Monika Witkowska.  

W tej chwili franczyzobiorcy zatrudniają czterech pracowników, którzy pracują rotacyjnie. Jak twierdzą, mają szczęście do ludzi. W obu punktach jest przyjazna atmosfera i nie ma problemów z frekwencją. Zdarzyło się nawet, że pracownicy z własnej inicjatywy przyszli do pracy w dzień świąteczny, kiedy punkt miał być zamknięty.

– Byliśmy miło zaskoczeni. To oznacza, że są zadowoleni i praca sprawia im satysfakcję. Bardzo to doceniamy i motywuje nas to do jeszcze lepszej pracy – mówi Monika Witkowska. – Lubię rozmawiać z ludźmi, dowiadywać się różnych rzeczy. Pracownicy i klienci to cenne źródło informacji o naszym biznesie. Radzę się jednych i drugich, dopytuję, czego brakuje, a czego jest za dużo, jak uprzyjemnić czas pobytu u nas. Pracownicy są na pierwszej linii frontu, dlatego czasami mogą wiedzieć więcej od nas. Natomiast klienci korzystają z naszych usług i chcemy, by byli zadowoleni. Np. dzięki ich sugestii podpisałem umowę z jedną z firm muzycznych, która udziela licencji na publiczną emisję piosenek i mamy teraz muzykę – mówi Mariusz Witkowski. 

Franczyzobiorcy mają ambitne plany. W ciągu roku zamierzają zwiększyć liczbę punktów o cztery. Na razie nie chcą zdradzać, w które marki spółki Sweet Gallery zainwestują, ale na pewno nie zatrzymają się na dwóch punktach – Bafra Kebab i Lodolandia. 

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł