Dobra kawa się broni
– Poszerzyliśmy ofertę o trzy nowe formaty, charakteryzujące się niższą kwotą inwestycji i większą elastycznością w doborze lokalizacji – mówi Marcin Zalewski, współwłaściciel the White Bear Coffee.
Jaki był mijający rok dla sieci the White Bear Coffee?
Nasza sieć kończy rok 2022 z obrotami wyższymi o 41 proc. w porównaniu do 2021. Ten wynik bardzo nas cieszy, zważywszy na okoliczności, w których funkcjonuje obecnie gastronomia i ogólną sytuację gospodarczą. Nasi goście wyraźnie pokazali, że produkty wysokiej jakości, a do takich należy rzemieślniczo wypalana kawa, która jest podstawą działalności marki, zawsze się obronią. Do tego położyliśmy nacisk na podnoszenie standardów obsługi, marketing w mediach społecznościowych, rozwój aplikacji lojalnościowej i budowanie wokół kawiarni silnej społeczności klientów. To wszystko przełożyło się na wyższą sprzedaż.
Przed branżą kawową stoi obecnie sporo wyzwań. Od inflacji, przez wzrost cen nośników energii, po podwyżki stóp procentowych. Do tego dochodzi niezwykle istotny aspekt, jakim są rosnące ceny kawy. Arabika jest obecnie najdroższa od dekady i nic nie wskazuje na to, żeby trend wzrostowy uległ zahamowaniu. Dlatego my od początku istnienia sieci stawiamy na edukację klientów w tym zakresie. Przekonujemy ich, że lepiej wypić jedną filiżankę doskonałej jakościowo kawy niż kilka średnich, przygotowanych z komercyjnych ziaren. Dzisiaj rzemieślniczość jest doceniana bardziej niż kiedykolwiek.
Czy w 2022 roku udało wam się powiększyć sieć lokali?
Obecnie pod szyldem the White Bear Coffee działa 8 punktów. W 2022 otworzyliśmy dwie kawiarnie własne i trzy franczyzowe. Wkrótce nowe Miśki pojawią się także w Krakowie. W strukturach sieci zadebiutował ponadto pierwszy multifranczyzobiorca, który podjął decyzję o skalowaniu działalności i prowadzeniu drugiego punktu – w Lublinie. Na tym jednak nie koniec, bowiem prowadzimy zaawansowane rozmowy z kolejnymi franczyzobiorcami, którzy są na etapie poszukiwania odpowiedniej lokalizacji.
Jakie plany macie na rok 2023?
Oczywiście planujemy nowe otwarcia. Poszerzyliśmy właśnie ofertę o trzy nowe formaty, charakteryzujące się niższą kwotą inwestycji i większą elastycznością w doborze lokalizacji. To point, czyli punkt całoroczny, nastawiony na wynosy, okno – punkt całoroczny lub sezonowy z kawą i lodami oraz riksza – pozwalająca działać sezonowo i podczas eventów. Ale oczywiście, podstawą, którą rekomendujemy, nadal są kawiarnie z miejscami dla gości.
Obecnie kładziemy silny nacisk na szkolenia baristów, wyznaczanie nowych standardów obsługi i kształtowanie u pracowników kompetencji miękkich. Chcemy, aby praca w ramach naszej sieci była dla nich szansą na rozwój w wielu aspektach. Wiemy, że to przełoży się na jeszcze lepsze doświadczenia gości. Naszym celem jest, aby marka the White Bear Coffee była utożsamiana nie tylko z doskonałą kawą, ale też stała się synonimem gościnności i świetnego serwisu.
Dodatkowo pracujemy nad strategią marketingową na najbliższy czas dotyczącą samych lokali. Skupiamy się na zwiększaniu koszyka zakupowego i ciekawych promocjach, które przyciągną do nas jeszcze więcej nowych klientów i umocnią lojalność obecnych.
Ile trzeba dzisiaj zainwestować w kawiarnię?
Zależy to od wybranego formatu. Generalnie kwota inwestycji wynosi od 20 do 100 tys. zł, plus koszty remontu. Opłata licencyjna to 15 tys. zł, a franczyzowa 2 tys. zł miesięcznie. Celujemy w miejscowości od 30 tys. mieszkańców. Preferowane lokalizacje to centra miast, okolice deptaków, uczelni wyższych, parków i miejsc o stałym przepływie ludzi. Poszukujemy zarówno franczyzobiorców z doświadczeniem w biznesie, jak i tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z prowadzeniem własnej firmy. Co ważne, nie trzeba mieć doświadczenia w gastronomii. Jesteśmy w stanie poprowadzić franczyzobiorcę na każdym etapie współpracy i nauczyć go działać w branży od podstaw.
Właśnie, jakie wsparcie otrzymują franczyzobiorcy od centrali?
Wsparcie franczyzobiorców zaczyna się już w momencie poszukiwania lokalizacji. Wspólnie wybieramy miejsce z największym potencjałem. Następnie przygotowujemy projekt całego lokalu, obejmujący część budowlaną, stolarską, technologiczną i aranżację wnętrza. Właściciele wraz z zespołem przechodzą miesięczne szkolenie, a nasi szkoleniowcy pracują z nowym teamem przez tydzień po otwarciu. Do tego zapewniamy dostęp do najwyższej jakości sprzętów, kawy z naszej rzemieślniczej palarni oraz dostawców, u których wynegocjowaliśmy korzystne umowy. Ważnym aspektem jest ponadto całe zaplecze promocyjne, obejmujące materiały reklamowe, bazę zdjęć, udział w dynamicznych działaniach marketingowych sieci, a także możliwość prowadzenia komunikacji w mediach społecznościowych i tradycyjnych – na Facebooku, Instagramie, w prasie lokalnej i branżowej. Partnerzy sieci otrzymują więc od nas pomoc na każdy etapie inwestycji.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA THE WHITE BEAR COFFEE
Franczyzowa sieć kawiarni.
- liczba lokali: 8
- kwota inwestycji: 20-100 tys. zł
- opłata miesięczna: 2 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


