Restauracja po japońsku

Do wyboru, do koloru
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Koncept Sushi Kushi ma już ponad 10 lat doświadczenia na rynku i prawie 30 działających lokali. W lutym tego roku jego franczyzodawca wystartował z drugą marką, także opartą na kuchni japońskiej 
– Ramen Shop. – Ramen to danie, w którym Polacy się zakochali. W dużym miastach ramenownie przeżywają istne oblężenie, klienci są wstanie czekać na wolny stolik w kolejce przed lokalem. To pokazuje, że produkt jest na topie i że jest dla nas przestrzeń do rozwoju – zapewnia Andrzej Pelc-Gonera, twórca obydwu konceptów. – Od lutego 2022 roku otworzyliśmy już siedem lokali Ramen Shop, z czego trzy funkcjonują w formule kombo – czyli pod jednym adresem skupiamy dwa koncepty. Zakładamy, że rocznie możemy otworzyć około 20 lokali każdego z naszych konceptów. W planach do końca tego roku mamy uruchomienie jeszcze pięciu lokali Sushi Kushi i siedmiu Ramen Shop.

Znaleźć lokalizację

W menu Sushi Kushi, oprócz sushi oczywiście, znajdziemy też zupy, makarony np. po tajsku, przekąski. Ramen Shop serwuje natomiast rameny – japońską zupę, składającą się z bulionu, makaronu i różnych dodatków, takich jak np.: boczek chashu, marynowane jajko, kapusta pak choy czy kiszony musztardowiec. W menu Ramen Shop jest ich sześć rodzajów, w tym dwa wegetariańskie, oprócz tego znajdziemy również frytki lub bataty podawane z mięsem lub tofu w towarzystwie majonezu truflowego; dodatkiem w ofercie są również bułeczki Bao. Testy smaków i przygotowywanie receptur ramenów trwały osiem miesięcy, a tworzył je znany szef kuchni. – Jako marka posiadająca kilkadziesiąt lokali w całej Polsce stale analizujemy i modyfikujemy ofertę w taki sposób, aby była atrakcyjna dla naszych gości. Optymalizacja to bardzo ważne słowo w naszej firmie – uśmiecha się Andrzej Pelc-Gonera.

Obie marki zakładają rozwój w miastach od 100 tys. mieszkańców. Na razie w całej Polsce, ale niewykluczona jest też ekspansja zagraniczna. Model franczyzowy jest nastawiony głównie na dowozy. – One właśnie generują nasz główny przychód – potwierdza franczyzodawca. – Średnio 70 proc. zamówień jest realizowanych w dostawie. Od samego początku jesteśmy pionierem w tym zakresie i w zamówieniach online, jeśli chodzi o sushi.

Marki nastawiają się na lokalizacje raczej przyuliczne, w centrach miast, ale i na dużych osiedlach. Centra handlowe nie są w kręgu zainteresowania franczyzodawcy, ale już parki handlowe jak najbardziej. Modelowy lokal powinien mieć 80-90 m2 powierzchni, która pomieści małą salę dla gości i kuchnię. – Im bardziej jest widoczny, tym lepiej. Świadomość marki rośnie wraz z każdym samochodem, który przejeżdża obok restauracji – podkreśla Andrzej Pelc-Gonera. – Pomagamy naszemu franczyzobiorcy w znalezieniu odpowiedniego lokalu, spełniającego wymogi sieci.

A jeśli przy tym uda się znaleźć pomieszczenia po funkcjonującej wcześniej gastronomii, to możemy liczyć na oszczędności w wydatkach na adaptację. Czas potrzebny na przygotowanie restauracji do otwarcia zależy głównie od zakresu prac, jakie są do zrobienia, no i rzetelności ekipy remontowej. Jak informuje franczyzodawca, średnio od momentu podjęcia rozmów z franczyzobiorcą do uruchomienia lokalu mija trzy miesiące. – Choć rekordzista otworzył lokal w dwa miesiące, zaczynając od stan deweloperskiego – dodaje Andrzej Pelc-Gonera.

Gotowi do działania

Wszystkie lokale urządzone są w tej samej stylistyce, którą cechuje japoński minimalizm. Franczyzobiorca dostaje z centrali specyfikację całego wyposażenia, łącznie ze sprzętem gastronomicznym, dobieranym pod konkretną placówkę. Jeśli warunki lokalowe na to pozwalają, stanowisko sushi mastera zostaje wyeksponowane, tak aby jego praca była widoczna dla gości.
A jakim budżetem trzeba dysponować na starcie? – Wszystko zależy od konkretnego lokalu. Przyjmujemy, że na dziś remont pomieszczeń w stanie deweloperskim wynosi ok. 1,5 tys. zł za 1 m2. Do tego trzeba doliczyć wyposażenie kuchni i sali konsumpcyjnej, posiadać środki na zatowarowanie. Na podstawie ostatnich otwarć możemy powiedzieć, że całość inwestycji zamyka się w kwocie 250-300 tys. zł – wylicza franczyzodawca Sushi Kushi i Ramen Shop.

Na jakie wsparcie ze strony centrali na tym etapie mogą liczyć franczyzobiorcy? W czym konkretnie centrala pomaga w czasie przygotowania lokalu? – Zakres wsparcia jest bardzo szeroki i zaczyna się już od momentu wspomnianego wyboru lokalu i negocjacji warunków umowy najmu. I dalej przez przygotowanie projektu wnętrza, projektu technologicznego po proces współpracy z budowlańcami – relacjonuje Andrzej Pelc-Gonera. – Nasz architekt jest w stałym kontakcie z ekipą budowlaną, aby rozwiewać wszelkie wątpliwości na etapie budowy. Nasz technolog jest w kontakcie z sanepidem i na bieżąco monitoruje wszelkie tematy związane z wymaganymi odbiorami. Uczestniczymy w rekrutacji pracowników, szkolimy zespół, przekazujemy pełne know-how działalności, zapewniamy dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań IT, marketingu sprzedażowego, projektu materiałów reklamowych. 10 lat działalności pozwoliło stworzyć nam stabilny i pewny model franczyzowy.

Mniej więcej na dwa miesiące przed otwarciem należy rozpocząć rekrutację personelu. Oprócz kucharza, kelnerki potrzebni są też kierowcy, aby realizować zamówienia w dostawie. Szkoleniowiec ze strony centrali ocenia poziom umiejętności przyszłych pracowników i na tej podstawie przygotowywany jest system szkolenia kadry lokalu. – Szkolenie zaczynamy od pokazania przyszłemu właścicielowi tego biznesu od kuchni – wyjaśnia Andrzej Pelc-Gonera. – W zależności od tego, jakim czasem dysponuje franczyzobiorca, szkolenie może trwać weekend, ale mieliśmy też przypadki, gdy właściciel chciał mocno zagłębić się w temat i wtedy takie szkolenie trwało znacznie dłużej. Jest to zawsze sprawa indywidualna i dopasowana do możliwości przyszłego licencjobiorcy.

Odrębną sprawą jest szkolenie załogi. Zajmuje około tygodnia i odbywa się tuż przed otwarciem lokalu franczyzowego. – Cała strategia wejścia lokalu na lokalny rynek jest po stronie centrali. To my zarządzamy kampanią promocyjną i tworzymy marketing otwarcia – dodaje franczyzodawca Sushi Kushi i Ramen Shop. – Właściciel skupia się na otwarciu lokalu, a my na zapewnieniu odpowiedniej liczby gości.

Dwa w jednym

Pytanie, czy opłaca się otworzyć lokal z samym ramenem? Franczyzodawca Ramen Shop przekonuje, że tak. – Czasy, kiedy lokale gastronomiczne miały cały „repertuar” dań, mamy już za sobą. Dziś klienci doceniają to, że dany lokal specjalizuje się w wąskiej dziedzinie, bo mnogość dań w karcie nie zawsze pociąga za sobą jakość – uważa Andrzej Pelc-Gonera. – Dodatkowo dzięki naszej franczyzie przygotowanie ramenu wcale nie jest skomplikowanym procesem, jak to bywa w kuchni japońskiej. Franczyzobiorcy bazują na półproduktach pochodzących z naszej hali produkcyjnej. A więc to nasi kucharze w centrali muszą być wykwalifikowani i to oni odpowiadają za smak i jego powtarzalność. W lokalu franczyzowym nie ma potrzeby zatrudniania wykwalifikowanego szefa kuchni. Taki model pozwala także na znaczące ograniczenie wyposażenia kuchni.

Jednak zdaniem franczyzodawcy Ramen Shop i Sushi Kushi, najbardziej opłacalne jest otwarcie modelu kombo – czyli połączenie obu konceptów. – Już sama inwestycja to około 30 proc. mniejszy koszt w stosunku do opcji dwóch oddzielnych lokali – zapewnia franczyzodawca. – A to niejedyna korzyść i oszczędność. Płacimy jeden czynsz, a mamy dwie kuchnie. Dwa lokale, które się wspierają – zarówno zespół kucharzy, jak i kierowcy. Optymalizacja kosztów prowadzenia takiego biznesu jest znacznie łatwiejsza. O ile można powiększyć zyski przy modelu łączonym?

Jest to sprawa indywidualna, ale na pewno można oszczędzić na załodze, kierowcach, opłatach za lokal. Marketing każdego konceptu powoduje, że klient przychodzi na ramen i domawia sushi i odwrotnie. Taki model zwiększa znacząco koszyk zakupowy, na ten moment szacujemy, że mniej więcej o 20 proc. Z wielu względów jest to bardzo dobre rozwiązanie i jak widzimy po podpisywanych umowach, spotyka się z dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów.

Oczywiście, decydując się na model łączony, musimy znaleźć lokal o większej powierzchni. De facto otwieramy bowiem dwa lokale, z dwoma szyldami, które część przestrzeni mają wspólną. Według zaleceń centrali, potrzeba na to przynajmniej 120 m2.  

Franczyzobiorca idealny

Preferowani kandydaci na franczyzobiorców to osoby, które prowadzą lub prowadziły już biznes. – My jesteśmy specjalistami od gastronomii, ale umiejętności zarządzania ludźmi, budowania atmosfery i liczenia kosztów i budżetu są niezbędne, aby się rozwijać 
– podkreśla Andrzej Pelc-Gonera.

Franczyzobiorca może być typowym inwestorem, a może też pracować w restauracji, ale jako menedżer zarządzający biznesem, a nie np. kucharz. Jego główne zadanie to dbałość o produkt, o klienta oraz czas dostawy. Lokale franczyzowe zatowarowują się u dostawców, z którymi centrala ma podpisane umowy. Korzystają przy tym z wynegocjowanych rabatów sieciowych.

Umowa franczyzy podpisywana jest na pięć lat, z możliwością przedłużenia na kolejne pięć. Jednorazowa opłata wstępna wynosi 23 tys. zł. Miesięczna opłata franczyzowa to 2 tys. zł. – Nasze lokale uzyskują rentowność już w pierwszym miesiącu działalności – zapewnia Andrzej Pelc-Gonera. – Na zwrot z inwestycji czeka się 1,5-2 lata. Choć oczywiście każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie.
Czy w tym biznesie da się odczuć sezonowość? – W obecnych czasach sezonowości nie ma. Miesiące zwykle są do siebie podobne. Oczywiście, są pewne piki w sprzedaży, jak grudzień czy luty, ale raczej lokale odnotowują stałe wzrosty – zapewnia Andrzej Pelc-Gonera. 

Otwieramy Sushi Kushi lub Ramen Shop

KOSZTY INWESTYCYJNE

  • remont i adaptacja lokalu: 1,5 tys. zł za 1 m2 /dla lokalu 80 m2 = 120 tys. zł
  • wyposażenie: 78 tys. zł
  • opłata wstępna: 23 tys. zł
  • pierwsze zatowarowanie:10 tys. zł
  • marketing otwarcia: 10 tys. zł (reklama w internecie, okleinie auta, szyldy etc.)
  • rezerwa: 10 tys. zł

RAZEM: 251 tys. zł
 
KOSZTY MIESIĘCZNE

  • wynagrodzenie pracowników: 35 tys. zł
  • czynsz: 6 tys. zł
  • media: 6,5 tys. zł
  • zatowarowanie: 50 tys. zł
  • marketing: 5 tys. zł
  • opłata franczyzowa: 2 tys. zł
  • księgowość: 700 zł
  • prowizja od zamówień online: 5 tys. zł
  • koszty paliwa: 4 tys. zł
  • inne: 10 tys. zł

RAZEM: 124,2 tys. zł
 
SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
130 zł (średni rachunek) x 40 rachunków x 30 dni = 156 tys. zł
 
SPODZIEWANE DOCHODY
156 tys. minus 124,2 tys. zł
 
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
31 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie 
własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Artykuł pochodzi z archiwalnego wydania miesięcznika "Własny Biznes Franchising".

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł