Otwieramy firmę oferującą dietę pudełkową

Bez zakupów i gotowania
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Na polskim rynku branża cateringu dietetycznego rozwija się bardzo szybko. Polacy coraz chętniej korzystają z takich rozwiązań, ze względu na wygodę albo ograniczenia dietetyczne, a liczba firm działających w tej branży szybko rośnie. 

Polska specyfika

Aneta Jaremkowska, właścicielka Fit & Food Catering, wspomina, że kiedy otwierała swoją firmę siedem lat temu, w Opolu działały trzy cateringi.

– Teraz jest ich 29. Mam wrażenie, że wciąż ludziom się wydaje, że taki biznes to łatwa sprawa. Tymczasem dobry catering wymaga sporo zaangażowania, inwestycji i musi też odpowiednio kosztować. Cateringi, które sprzedają za trzydzieści parę złotych pięć posiłków, nie są najlepszej jakości i psują rynek. Klienci w takiej cenie mogą liczyć na słabej jakości jedzenie i w ten sposób zniechęcają się do cateringów. My stawiamy na świeżość i dobrą jakość. Wszystkie nasze posiłki przygotowujemy sami, a potem pakujemy ręcznie. To nie jest masowa produkcja – tłumaczy Aneta Jaremkowska.

Zdaniem Pawła Wróbla, prezesa Nice to Fit You, polski rynek diet pudełkowych jest największy w Europie. – Następni w kolejności są Czesi, chociaż i tak funkcjonuje tam ponad 10 razy mniej firm niż w Polsce – mówi Paweł Wróbel. Głównym powodem tych różnic pomiędzy zachodnimi krajami i Polską jest styl życia. Catering dietetyczny to całodzienne wyżywienie, które zastępuje zarówno zakupy w sklepach spożywczych, jak i wyjścia do restauracji. Polacy wciąż przeważnie jadają w domu. 

– Natomiast na Zachodzie śniadania i lunche zazwyczaj je się w pobliskich restauracjach, a tylko kolację z rodziną w domu. Popularny jest także model Cook & Eat, czyli dostawy gotowych produktów do samodzielnego ugotowania obiadu czy kolacji dla całej rodziny – mówi Paweł Wróbel.  
Sprzyjające warunki do rozwoju cateringów w Polsce stwarzał też młodszy rynek convenience storów. Wypełniły one zapotrzebowanie na łatwo dostępne, gotowe i zdrowe posiłki. Jednocześnie od lat obserwujemy boom na wszelkiego rodzaju diety i zdrowe odżywianie.

– Dla wielu osób, zwłaszcza o ściśle zdefiniowanych potrzebach dietetycznych, które szukają dań z wykluczeniami czy alergiami, dieta pudełkowa okazała się najwygodniejszym i najzdrowszym rozwiązaniem – zauważa Paweł Wróbel.

Dodatkowo do umocnienia pozycji diet pudełkowych przyczyniła się właśnie wygoda, na której coraz bardziej nam zależy, a w czasie covidowym doszło do niej także bezpieczeństwo. W przeciwieństwie do korzystania np. z usług e-grocery, catering zapewnia zbilansowaną dietę na cały dzień bez potrzeby każdorazowego komponowania zamówienia i samodzielnego gotowania.

Kilkaset firm

Zainteresowanie dietami pudełkowymi jest więc duże, ale konkurencja też ogromna. W Polsce w tej branży działa wiele firm, które psują rynek. 

– To, jak obecnie kształtuje się rynek cateringowy w Polsce, w dużej mierze wynika z sytuacji wywołanej pandemią. To właśnie w jej trakcie bardzo się rozrósł. W tej chwili liczbę firm w branży szacujemy na mniej więcej 600. Mimo dużego zainteresowania Polaków dietami pudełkowymi, śmiało można powiedzieć, że rynek jest po prostu przepełniony, zwłaszcza małymi, krótko żyjącymi firmami, które w pandemicznych ograniczeniach dopatrzyły się szansy na szybki zarobek – mówi Paweł Wróbel. Dodaje, że strategie biznesowe takich podmiotów są krótkoterminowe, przeważnie nastawione na jednorazowe zdobywanie klienta poprzez częste – jeśli nie ciągłe – rabaty i bardzo niskie ceny. Ponieważ termin monetaryzacji  przedsięwzięcia jest krótki, to nie inwestuje się w zatrzymywanie konsumenta i budowanie jego zaufania.

– Przy takim podejściu jakość świadczonej usługi nie jest priorytetem. Ważniejszy jest skuteczny marketing. Ujawniane w ostatnim czasie afery związane z rzetelnością i jakością takich sezonowych firm mają negatywny wpływ na obraz całego rynku w oczach klientów. To na pewno mocno wpływa i będzie jeszcze długo wpływało na kształt branży, w której wyraźny stanie się rozdział na dwie grupy. Z jednej strony będą małe, rotujące firmy, z drugiej te z wieloletnim doświadczeniem, certyfikatami poświadczającymi jakość i bezpieczeństwo procesu produkcyjnego i inwestujące w lojalność klienta – mówi Paweł Wróbel. 
Tłumaczy, że wśród wszystkich kilkuset firm świadczących usługi cateringowe około dwudziestu to ci faktycznie liczący się gracze, najmocniej kształtujący całą branżę. 

Bolączka cenowa

Firmom oferującym diety pudełkowe w ostatnim czasie mocno doskwiera wzrost cen. 
Czynniki ekonomiczne, takie jak rosnąca inflacja, wzrost cen niemal w każdym segmencie – energetycznym, surowcowym, kadrowym – przyczyniły się przede wszystkim do wzrostu kosztów całościowej produkcji. –  Tylko od września ubiegłego roku koszt wykorzystywanych przez nas produktów wzrósł średnio o ponad 15 procent – mówi Paweł Wróbel. 

Wzrost cen doskwiera także Fit & Food Catering. –  Stawki, które dzisiaj musimy płacić za żywność, są potężne. Żywność jest bardzo droga. W ostatnim czasie porównywaliśmy ceny poszczególnych produktów z czerwca 2021 roku i grudnia tego samego roku. To raptem sześć miesięcy, a różnice są diametralne i wynoszą kilkadziesiąt procent. Jednocześnie my nie możemy podnieść drastycznie cen naszego cateringu, bo klienci przestaną go kupować. Mamy stałych klientów, którzy jedzą z nami od 6-7 lat, czyli praktycznie odkąd działamy na rynku. Musieliśmy jednak zweryfikować cennik, bo biznes byłby dla nas nierentowny – mówi Aneta Jaremkowska. 

Dobra informacja jest jednak taka, że pomimo spadków sprzedaży prognozy wskazują na to, że Polacy nie zamierzają rezygnować z pudełek. Liczba klientów w kategorii nadal rośnie i jest już w zasadzie na poziomie spodziewanym przed wybuchem wojny w Ukrainie i najmocniejszym skokiem inflacyjnym. –  Mimo licznych wyzwań związanych z sytuacją polityczno-gospodarczą w Polsce i na świecie zainteresowanie cateringiem dietetycznym wśród Polaków nie słabnie. Widać to wyraźnie po rekordowych wynikach realizowanych zamówień. Chociaż koniec lutego i początek marca przyniosły wyraźne spowolnienie i klienci ostrożniej dokonywali zakupów, zwłaszcza w segmencie premium, to już pod koniec pierwszego kwartału zanotowaliśmy rekordową liczbę dostarczonych zamówień. Do naszych klientów jednego dnia łącznie trafiło prawie 60 tysięcy posiłków – mówi Paweł Wróbel. Jego zdaniem, nie da się uciec od wzrostu cen, to częściowo czysta matematyka i prawa rynku. Natomiast wysokości wzrostów zależą już od obranej polityki danej firmy. W Nice To Fit You podnieśliśmy ceny o niecałe 6 proc. i wzięliśmy ogromną część wzrostu kosztów na siebie – tłumaczy Paweł Wróbel. 

Koszty inwestycji

Koszty inwestycji w otwarcie firmy oferującej dietę pudełkową zależą od tego, z czym startujemy.
Jeśli zaczynamy od zera z pustym lokalem, to będą one dużo wyższe niż wtedy, kiedy na przykład przejmujemy przystosowany już do działalności gastronomicznej lokal. W tym pierwszym przypadku trzeba się liczyć z inwestycją rzędu co najmniej 150 tys. zł, a w drugim można się zamknąć w przedziale 60-80 tys. zł – mówi Aneta Jaremkowska. Jej zdaniem, przez rok trzeba ciężko pracować, żeby pozyskać zaufanie klientów, a po półtora roku można liczyć na zwrot z inwestycji. Właściciele firm oferujących cateringi dietetyczne zapewniają, że w tym biznesie liczy się jakość i kontakt z klientem. 

– Jesteśmy w bardzo bliskich relacjach z naszymi klientami. Poza tym bardzo ważna jest dla nas jakość produktów. Dania gotujemy z dnia  na dzień, codziennie robimy zakupy – mówi Aneta Jaremkowska. 

Zdaniem Pawła Wróbla, dobra jakość to nie tylko najlepsze składniki, ale także sprawdzeni dostawcy, profesjonalizacja zakładów i maszyn produkcyjnych oraz stałe doszkalanie pracowników. 

– Nakłady konkretnych firm trudno bliżej szacować. Niewątpliwie jednak bez dużych inwestycji w jakość na tak konkurencyjnym rynku, jaki mamy w Polsce w branży diet pudełkowych, nie da się budować pozycji w czołówce i poważnie myśleć o rozwoju – mówi Paweł Wróbel. Równie ważna jest digitalizacja. Jeśli na drodze do zakupu aplikacja trzy razy nam się zawiesi, prawdopodobnie zaważy to na całej decyzji o jego dokonaniu – mówi Paweł Wróbel. 

Firmę oferującą dietę pudełkową można też otworzyć we franczyzie. Taką opcję oferuje Fit & Food Catering. Kandydat powinien mieć odpowiednie zaplecze kuchenne. Przyda się też otwarta głowa i chęć do pracy. Przygotowanie kuchni na potrzeby cateringu to wydatek min. 85 tys. zł w przypadku lokalu już przystosowanego do potrzeb gastronomii. Jeżeli chcemy uruchomić także bistro, kwota inwestycji rośnie o 30-40 tys. zł. W przypadku samego cateringu opłata wstępna wynosi 23 tys. zł netto. Jeśli chcemy połączyć go z bistro, wzrasta do 32 tys. zł netto. Zwrot z inwestycji trwa około pół roku.
Taka opcja to z pewnością bezpieczniejsze rozwiązanie niż samodzielny start na własną rękę. Tym bardziej że konkurencja na rynku jest duża, a otoczenie gospodarcze mało sprzyjające. 

Artykuł pochodzi z archiwalnego wydania miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING"

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł