Czas na decyzję
– Branża optyczna to jedna z niewielu, na które kryzysy popytowe czy podażowe nie wpływają w stopniu znaczącym – mówi Karol Kożusznik, dyrektor ds. ekspansji i rozwoju Kodano Optyk.
Jaka jest obecnie kondycja branży optycznej? Czy widać jakieś fluktuacje w poziomie sprzedaży, związane z ogólną sytuacją rynkową?
Branża optyczna to jedna z niewielu branż, na które kryzysy popytowe czy podażowe nie wpływają w stopniu znaczącym. Jako branża około medyczna i związana z poprawnym i komfortowym funkcjonowaniem człowieka na co dzień, nie może istotnie stracić na zainteresowaniu klientów. Poza tym nadal istnieje duża luka na rynku, dostęp do profesjonalnych usług badania wzroku, jak i modnych oprawek nie jest jeszcze wystarczający. I my zamierzamy to zmienić.
W jakim tempie rozwija się sieć Kodano Optyk?
W ubiegłym roku mieliśmy 17 nowych otwarć. Aktualnie pod naszym szyldem działa 67 salonów optycznych, w tym dwie placówki to salony franczyzowe. Żadna inna optyczna sieć zagraniczna nie odnotowała takiego wzrostu rok do roku. Zamierzamy utrzymać to tempo otwarć.
A na ten rok zakładacie otwarcia salonów własnych, czy głównie franczyzowych?
Nasza oferta franczyzowa powstała w celu zwiększenia dynamiki otwarć kosztem oddania naszym partnerom części terytorium i generowanych zysków. W tym roku zamierzamy otworzyć podobną liczbę salonów własnych, jak i franczyzowych. Zainteresowanie ofertą jest bardzo duże – nowy rok rozpoczęliśmy podpisaniem trzeciej umowy franczyzowej, siedem umów mamy w finalnych ustaleniach, dziesiątki zainteresowanych czeka na telefon z naszej strony. Może okazać się jednak, że sieć franczyzowa urośnie dynamiczniej, jeżeli poziom zainteresowania naszą ofertą się utrzyma. A moment na decyzję, aby dołączyć do grona franczyzobiorców jest idealny, ponieważ w dobie kryzysu jesteśmy w stanie pozyskać bardzo dobre lokalizacje, w świetnych cenach.
Do kogo jest skierowana wasza oferta franczyzowa? Jakie są wymagania wobec kandydatów?
Do każdego, kto posiada środki wystarczające na otwarcie salonu, motywację i chęć wejścia w nową branżę. Nie wymagamy wiedzy, doświadczenia czy wykształcenia optycznego. Liczą się dla nas umiejętności sprzedażowe partnera, jego zaangażowanie w trakcie poszukiwania lokalu oraz jego umiejętności zarządcze. Całej reszty nauczymy.
Jakiego wsparcia udzielacie franczyzobiorcom?
Partner uzyskuje pełne wsparcie: od pozyskania lokalizacji, wynegocjowania warunków najmu, optymalizacji inwestycji, pozyskania finansowania zewnętrznego do szkoleń optycznych, sprzedażowych i organizacyjnych. Korzyści z dołączenia do sieci Kodano Optyk są ogromne. Franczyzobiorcy bezpłatnie korzystają ze skali marki i ogólnopolskiego marketingu ogólnopolskiego, na który wydajemy miliony złotych rocznie. Mają dwóch opiekunów: marketingowego, wspierającego w lokalnych działaniach marketingowych oraz operacyjnego, który wspiera w działaniu salonu. Otrzymują gwarancję marży na poziomie minimum 60 proc., wpisaną do umowy franczyzowej oraz – gwarancję najtańszego towaru na rynku, najnowszych kolekcji oprawek i świetnej jakości szkieł okularowych. Mają dostęp do jednej z najnowocześniejszych szlifierni, zlokalizowanej centralnie,
Z jaką inwestycją trzeba się liczyć otwierając salon optyczny?
Wszystko zależy od lokalizacji salonu i rodzaju sprzętu, jaki wybierzemy. Partner powinien być dysponować gotówką w kwocie 100-150 tys. zł netto, reszta wydatków może zostać sfinansowana leasingiem. Łączny koszt inwestycji szacujemy na 200-250 tys. zł netto w wersji standard.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA KODANO OPTYK
Sieć salonów optycznych.
- 67 salonów
- koszt inwestycji 200-250 tys. zł netto
- opłata miesięczna 500 zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży apteki i art. zdrowotne
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


