Czas na decyzję

– Branża optyczna to jedna z niewielu, na które kryzysy popytowe czy podażowe nie wpływają w stopniu znaczącym – mówi Karol Kożusznik, dyrektor ds. ekspansji i rozwoju Kodano Optyk.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Jaka jest obecnie kondycja branży optycznej? Czy widać jakieś fluktuacje w poziomie sprzedaży, związane z ogólną sytuacją rynkową?
Branża optyczna to jedna z niewielu branż, na które kryzysy popytowe czy podażowe nie wpływają w stopniu znaczącym. Jako branża około medyczna i związana z poprawnym i komfortowym funkcjonowaniem człowieka na co dzień, nie może istotnie stracić na zainteresowaniu klientów. Poza tym nadal istnieje duża luka na rynku, dostęp do profesjonalnych usług badania wzroku, jak i modnych oprawek nie jest jeszcze wystarczający. I my zamierzamy to zmienić.
W jakim tempie rozwija się sieć Kodano Optyk?
W ubiegłym roku mieliśmy 17 nowych otwarć. Aktualnie pod naszym szyldem działa 67 salonów optycznych, w tym dwie placówki to salony franczyzowe. Żadna inna optyczna sieć zagraniczna nie odnotowała takiego wzrostu rok do roku. Zamierzamy utrzymać to tempo otwarć.
A na ten rok zakładacie otwarcia salonów własnych, czy głównie franczyzowych?
Nasza oferta franczyzowa powstała w celu zwiększenia dynamiki otwarć kosztem oddania naszym partnerom części terytorium i generowanych zysków. W tym roku zamierzamy otworzyć podobną liczbę salonów własnych, jak i franczyzowych. Zainteresowanie ofertą jest bardzo duże – nowy rok rozpoczęliśmy podpisaniem trzeciej umowy franczyzowej, siedem umów mamy w finalnych ustaleniach, dziesiątki zainteresowanych czeka na telefon z naszej strony. Może okazać się jednak, że sieć franczyzowa urośnie dynamiczniej, jeżeli poziom zainteresowania naszą ofertą się utrzyma. A moment na decyzję, aby dołączyć do grona franczyzobiorców jest idealny, ponieważ w dobie kryzysu jesteśmy w stanie pozyskać bardzo dobre lokalizacje, w świetnych cenach.
Do kogo jest skierowana wasza oferta franczyzowa? Jakie są wymagania wobec kandydatów?
Do każdego, kto posiada środki wystarczające na otwarcie salonu, motywację i chęć wejścia w nową branżę. Nie wymagamy wiedzy, doświadczenia czy wykształcenia optycznego. Liczą się dla nas umiejętności sprzedażowe partnera, jego zaangażowanie w trakcie poszukiwania lokalu oraz jego umiejętności zarządcze. Całej reszty nauczymy.
Jakiego wsparcia udzielacie franczyzobiorcom?
Partner uzyskuje pełne wsparcie: od pozyskania lokalizacji, wynegocjowania warunków najmu, optymalizacji inwestycji, pozyskania finansowania zewnętrznego do szkoleń optycznych, sprzedażowych i organizacyjnych. Korzyści z dołączenia do sieci Kodano Optyk są ogromne. Franczyzobiorcy bezpłatnie korzystają ze skali marki i ogólnopolskiego marketingu ogólnopolskiego, na który wydajemy miliony złotych rocznie. Mają dwóch opiekunów: marketingowego, wspierającego w lokalnych działaniach marketingowych oraz operacyjnego, który wspiera w działaniu salonu. Otrzymują gwarancję marży na poziomie minimum 60 proc., wpisaną do umowy franczyzowej oraz – gwarancję najtańszego towaru na rynku, najnowszych kolekcji oprawek i świetnej jakości szkieł okularowych. Mają dostęp do jednej z najnowocześniejszych szlifierni, zlokalizowanej centralnie,
Z jaką inwestycją trzeba się liczyć otwierając salon optyczny?
Wszystko zależy od lokalizacji salonu i rodzaju sprzętu, jaki wybierzemy. Partner powinien być dysponować gotówką w kwocie 100-150 tys. zł netto, reszta wydatków może zostać sfinansowana leasingiem. Łączny koszt inwestycji szacujemy na 200-250 tys. zł netto w wersji standard.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA KODANO OPTYK
Sieć salonów optycznych.
- 67 salonów
- koszt inwestycji 200-250 tys. zł netto
- opłata miesięczna 500 zł
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...