Nie ustawać w biegu

Czasy, gdy Polacy pili głównie wódkę już za nami, dzisiaj kupujemy coraz więcej alkoholi z wyższej półki. Dlatego franczyzobiorcy Al.Capone optymistycznie patrzą w przyszłość.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Andrzej Maruszczyk, franczyzobiorca sieci Al. Capone swój pierwszy sklep otworzył w 2018 roku. Do biznesu trafił prosto z uczelni. Wcześniej pracował jako doktorant na Politechnice Częstochowskiej.
– Wybrałem branżę alkoholową, żeby połączyć przyjemne z pożytecznym. Jestem pasjonatem dobrego alkoholu i chciałem na tej pasji zarabiać. Wiedziałem też, że branża alkoholowa uchodzi w naszym kraju za bardzo stabilną – wspomina Andrzej Maruszczyk.
W grupie raźniej
Szukał konceptu, który miałby odpowiedni know-how w zakresie alkoholi premium. Al.Capone spełniał ten warunek. – Firma była całkowitym przeciwieństwem brzydkich, ciemnych, słabo zatowarowanych stereotypowych sklepów monopolowych – mówi Andrzej Maruszczyk.
Zależało mu także na odpowiednich warunkach współpracy.
– W Al. Capone są one proste i przejrzyste, a co najważniejsze skrupulatnie przestrzegane przez licencjodawcę – mówi Andrzej Maruszczyk. Docenia też wsparcie franczyzodawcy, bez którego trudno byłoby mu odnieść sukces. Dzisiaj, w dobie kryzysu start w pojedynkę jest jeszcze trudniejszy.
– W coraz cięższych ekonomicznie czasach wchodzenie w branżę alkoholową samodzielnie pod swoim brandem to poniekąd biznesowe samobójstwo. Jako pojedynczy gracz nie byłbym w stanie uzyskać nawet w części takich warunków zakupowych jakimi dysponuje sieć, co za tym idzie moja oferta handlowa nie byłaby korzystna dla klientów – uważa Andrzej Maruszczyk.
Podkreśla jednak, że choć w ramach licencji franczyzobiorcy otrzymują rozpoznawalny brand, sprawdzone know-how, dobre warunki handlowe, terminy płatności, akcje promocyjne i marketingowe, to nikt za nich nie wykona codziennej pracy niezależnego przedsiębiorcy. – W tej branży bez pełnego zaangażowania oraz nastawienia na zdobywanie wiedzy oraz naukę nie da się odnieść sukcesu – twierdzi Andrzej Maruszczyk.
Problematyczne koszty
W 2021 roku Andrzej Maruszczyk otworzył drugi sklep. Rozwojowi jego biznesu sprzyja rosnące zainteresowanie klientów alkoholami premium.
– Kiedyś królowała u nas zwykła wódka, dzisiaj Polacy piją coraz lepszy alkohol. Chętnie kupują whisky, rum, gin czy tequillę. Coraz częściej sięgają także po wysokogatunkowe wina, co jest związane z trwającą od kilku lat tendencją wzrostu kultury picia tego trunku w naszym kraju – mówi Andrzej Maruszczyk.
W jego biznesie miniony rok można zaliczyć do udanych.
– Pomimo słabych warunków gospodarczych uzyskaliśmy zadowalający wynik finansowy, jednocześnie notując znaczący wzrost sprzedaży w stosunku do 2021 roku. Niemniej jednak, aby ciągle iść do przodu i wychodzić na swoje w czasach kryzysu, konieczna jest ciągła optymalizacja kosztów operacyjnych oraz stałe podejmowanie działań wpływających na wzrost sprzedaży – mówi Andrzej Maruszczyk.
Podkreśla, że podobnie jak wszyscy pracodawcy mierzy się ze stale rosnącymi kosztami zatrudnienia. Spodziewa się, że w tym roku koszty produktów także mocno pójdą do góry.
– Towary z hurtu i od producentów trafiają do nas średnio o 15-20 proc. droższe niż w roku ubiegłym – mówi Andrzej Maruszczyk. Dodaje, że ostatni wzrost cen gazu dla przedsiębiorców sprawił, że całkowicie odciął się od tego nośnika energii, pozostając przy ogrzewaniu elektrycznym. W najbliższym czasie planuje wymianę witryn chłodniczych w pierwszym salonie na tzw. monolodówki oraz starego systemu klimatyzacyjnego na nowy, energooszczędny. To pozwoli zmniejszyć zużycie energii elektrycznej o dwie trzecie, ale jednocześnie wiąże się z inwestycją rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. W drugim salonie ma już energooszczędny system chłodzenia oraz klimatyzacji. Jednak, żeby jeszcze bardziej zoptymalizować zużycie coraz droższej energii elektrycznej planuje budowę instalacji fotowoltaicznej.
Obecnie Andrzej Maruszczyk prowadzi dwa salony w Częstochowie pod szyldem Al.Capone. Ciągle poszukuje dogodnych lokali pod kolejne inwestycje. Bierze pod uwagę także ościenne miasta. – Uważam, że tylko zrównoważony rozwój prowadzi do sukcesu i absolutnie nie można spocząć na laurach – podsumowuje Andrzej Maruszczyk.
WIZYTÓWKA SIECI AL.CAPONE
Sieć sklepów z alkoholami.
• liczba placówek – 100
• kwota inwestycji – 350 tys. zł
• opłaty – 1 proc. netto od sprzedaży
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...