Nie ustawać w biegu
Czasy, gdy Polacy pili głównie wódkę już za nami, dzisiaj kupujemy coraz więcej alkoholi z wyższej półki. Dlatego franczyzobiorcy Al.Capone optymistycznie patrzą w przyszłość.
Andrzej Maruszczyk, franczyzobiorca sieci Al. Capone swój pierwszy sklep otworzył w 2018 roku. Do biznesu trafił prosto z uczelni. Wcześniej pracował jako doktorant na Politechnice Częstochowskiej.
– Wybrałem branżę alkoholową, żeby połączyć przyjemne z pożytecznym. Jestem pasjonatem dobrego alkoholu i chciałem na tej pasji zarabiać. Wiedziałem też, że branża alkoholowa uchodzi w naszym kraju za bardzo stabilną – wspomina Andrzej Maruszczyk.
W grupie raźniej
Szukał konceptu, który miałby odpowiedni know-how w zakresie alkoholi premium. Al.Capone spełniał ten warunek. – Firma była całkowitym przeciwieństwem brzydkich, ciemnych, słabo zatowarowanych stereotypowych sklepów monopolowych – mówi Andrzej Maruszczyk.
Zależało mu także na odpowiednich warunkach współpracy.
– W Al. Capone są one proste i przejrzyste, a co najważniejsze skrupulatnie przestrzegane przez licencjodawcę – mówi Andrzej Maruszczyk. Docenia też wsparcie franczyzodawcy, bez którego trudno byłoby mu odnieść sukces. Dzisiaj, w dobie kryzysu start w pojedynkę jest jeszcze trudniejszy.
– W coraz cięższych ekonomicznie czasach wchodzenie w branżę alkoholową samodzielnie pod swoim brandem to poniekąd biznesowe samobójstwo. Jako pojedynczy gracz nie byłbym w stanie uzyskać nawet w części takich warunków zakupowych jakimi dysponuje sieć, co za tym idzie moja oferta handlowa nie byłaby korzystna dla klientów – uważa Andrzej Maruszczyk.
Podkreśla jednak, że choć w ramach licencji franczyzobiorcy otrzymują rozpoznawalny brand, sprawdzone know-how, dobre warunki handlowe, terminy płatności, akcje promocyjne i marketingowe, to nikt za nich nie wykona codziennej pracy niezależnego przedsiębiorcy. – W tej branży bez pełnego zaangażowania oraz nastawienia na zdobywanie wiedzy oraz naukę nie da się odnieść sukcesu – twierdzi Andrzej Maruszczyk.
Problematyczne koszty
W 2021 roku Andrzej Maruszczyk otworzył drugi sklep. Rozwojowi jego biznesu sprzyja rosnące zainteresowanie klientów alkoholami premium.
– Kiedyś królowała u nas zwykła wódka, dzisiaj Polacy piją coraz lepszy alkohol. Chętnie kupują whisky, rum, gin czy tequillę. Coraz częściej sięgają także po wysokogatunkowe wina, co jest związane z trwającą od kilku lat tendencją wzrostu kultury picia tego trunku w naszym kraju – mówi Andrzej Maruszczyk.
W jego biznesie miniony rok można zaliczyć do udanych.
– Pomimo słabych warunków gospodarczych uzyskaliśmy zadowalający wynik finansowy, jednocześnie notując znaczący wzrost sprzedaży w stosunku do 2021 roku. Niemniej jednak, aby ciągle iść do przodu i wychodzić na swoje w czasach kryzysu, konieczna jest ciągła optymalizacja kosztów operacyjnych oraz stałe podejmowanie działań wpływających na wzrost sprzedaży – mówi Andrzej Maruszczyk.
Podkreśla, że podobnie jak wszyscy pracodawcy mierzy się ze stale rosnącymi kosztami zatrudnienia. Spodziewa się, że w tym roku koszty produktów także mocno pójdą do góry.
– Towary z hurtu i od producentów trafiają do nas średnio o 15-20 proc. droższe niż w roku ubiegłym – mówi Andrzej Maruszczyk. Dodaje, że ostatni wzrost cen gazu dla przedsiębiorców sprawił, że całkowicie odciął się od tego nośnika energii, pozostając przy ogrzewaniu elektrycznym. W najbliższym czasie planuje wymianę witryn chłodniczych w pierwszym salonie na tzw. monolodówki oraz starego systemu klimatyzacyjnego na nowy, energooszczędny. To pozwoli zmniejszyć zużycie energii elektrycznej o dwie trzecie, ale jednocześnie wiąże się z inwestycją rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. W drugim salonie ma już energooszczędny system chłodzenia oraz klimatyzacji. Jednak, żeby jeszcze bardziej zoptymalizować zużycie coraz droższej energii elektrycznej planuje budowę instalacji fotowoltaicznej.
Obecnie Andrzej Maruszczyk prowadzi dwa salony w Częstochowie pod szyldem Al.Capone. Ciągle poszukuje dogodnych lokali pod kolejne inwestycje. Bierze pod uwagę także ościenne miasta. – Uważam, że tylko zrównoważony rozwój prowadzi do sukcesu i absolutnie nie można spocząć na laurach – podsumowuje Andrzej Maruszczyk.
WIZYTÓWKA SIECI AL.CAPONE
Sieć sklepów z alkoholami.
• liczba placówek – 100
• kwota inwestycji – 350 tys. zł
• opłaty – 1 proc. netto od sprzedaży
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


