Sushi we franczyzie – przegląd sprawdzonych pomysłów na biznes

Stacjonarnie i w dostawie
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Sushi jest daniem idealnym zarówno na dowóz, jak i randkę w restauracji. W kanale delivery sprawdza się świetnie, ponieważ co do zasady podawane jest na zimno, więc nie traci walorów smakowych w dostawie. A tzw. zimna kuchnia ma dziś tę dodatkową zaletę, że pozwala ograniczać zużycie energii.

Jak otworzyć lokal z sushi we franczyzie? Oto kilka propozycji.

KOKU Sushi rośnie

10 nowych restauracji – z takim wynikiem sieć KOKU Sushi zakończyła niełatwy dla branży 2022 rok. Franczyza marki zanotowała też 12-procentowy wzrost obrotów.

– Wypracowaliśmy szereg rozwiązań, dzięki którym pomimo kryzysu, właściciele lokali generują zadowalające zyski, a goście nie muszą mierzyć się z radykalnymi podwyżkami cen ulubionych dań – wyjaśnia Urszula Olechno, CEO KOKU Sushi. – Zależało nam na tym, aby maksymalnie ustabilizować kwestię dostaw produktów i kupować je w obrębie sieci po jak najlepszych cenach. Postawiliśmy też na szkolenia pracownicze, odświeżoną komunikację w mediach społecznościowych oraz promocję aplikacji mobilnej. Przygotowaliśmy nową, bardziej uniwersalną kartę, wzbogaconą o dania mięsne i nowe gatunki ryb. Widzimy, że wszystkie te rozwiązania przynoszą już rezultaty. Ciągle też zgłaszają się do nas kolejni przedsiębiorcy, którzy szukają sprawdzonego pomysłu na inwestycję.

Ubiegłoroczne otwarcia to drugi lokal marki w Warszawie, czwarta restauracja w Białymstoku, Kraków, Chojna, Pruszków, Wysogotowo, Jelenia Góra, Suwałki, Żary i Lubań.To zarówno restauracje z miejscami dla gości, jak i lokale w formacie point – nastawionym na rynek delivery.

W ostatnich miesiącach sieć mocno rozwinęła się m.in. dzięki multifranczyzie.

– Kilku z naszych dotychczasowych partnerów postanowiło otworzyć kolejne lokale, co pokazuje, że w ramach naszego modelu biznesowego, praktycznie każdy zaangażowany przedsiębiorca ma szansę na szybki wzrost – podkreśla Urszula Olechno.

Marka oferuje trzy modele współpracy, które uzupełniają się wzajemnie. To standardowa restauracja KOKU Sushi, restauracja premium - czyli o podwyższonym standardzie oraz point – działający wyłącznie w sektorze delivery. W przypadku standardowej restauracji inwestycja wynosi ok. 120 tys. zł, plus koszty remontu. Miesięczna opłata franczyzowa to 2,5 tys. zł. Otwierając restaurację premium trzeba się liczyć z inwestycją rzędu 300 tys. zł (plus koszty remontu). Opłata franczyzowa to 3 tys. zł. Najtańszy w inwestycji jest point - ok. 40 tys. zł plus remont. Miesięczna opłata franczyzowa to 2 tys. zł.

KOKU Sushi można otwierać w miastach liczących już od kilkunastu tysięcy mieszkańców.

– Partnerzy są objęci wsparciem na każdym etapie otwierania restauracji. Oferujemy pomoc w poszukiwaniu lokalizacji, projekt, wytyczne co do wyposażenia. Dodatkowo każdy przechodzi szkolenie z zarządzania lokalem, współpracy we franczyzie i realizacji działań marketingowych. Kucharze i obsługa kelnerska także są objęci miesięcznym szkoleniem. Franczyzobiorcy mają do dyspozycji szczegółowy podręcznik operacyjny, instrukcje BHP – wylicza Urszula Olechno. – Dodatkowo wszystkie restauracje sieci tworzą wspólny koszyk zakupowy i korzystają ze sprawdzonych dostawców. Mamy także jeden system sprzedaży i szereg rozwiązań IT. Gwarantujemy ponadto udział w działaniach marketingowych i akcjach promocyjnych.

KOKU Sushi ma już bliko 50 restauracji w całej Polsce.

Sushi Kushi zaprasza

Franczyzodawca Sushi Kushi w 2022 roku nie tylko rozwijał sieć restauracji sushi, ale też wprowadził na rynek nowy brand – Ramen Shop.

– Koncept przyjął się wyśmienicie – zapewnia Andrzej Pelc-Gonera, franczyzodawca Sushi Kushi i Ramen Shop. – Rok 2022 zamknęliśmy liczbą 43 punktów, łącznie dla Sushi Kushi i RamenShop.

Strategia rozwoju marek na 2023 rok zakłada uruchomienie 15 lokali w modelu Sushi Kushi i 20 w modelu Ramen Shop. Franczyzodawca myśli także o ekspansji poza granice Polski. Już w pierwszym tygodniu stycznia otworto nowy lokal w Poznaniu. Działa we wspomnianym modelu combo, czyli pod jednym adresem znajduje się koncept Sushi Kushi i Ramen Shop. A na początku lutego planowane jest kolejne otwarcie – w Bydgoszczy.

– Rok 2023 zweryfikuje jak restauratorzy i sieci przygotowali się na zmieniającą się sytuację. Wzrost kosztów surowców, energii z całą pewnością odbiją się na cenie produktu finalnego – ocenia Andrzej Pelc-Gonera. – Czy konsumenci tak chętnie i z taką częstotliwością jak do tej pory bedą stołować się na mieście? Zobaczymy. Ale prawda jest taka, że młode pokolenie nie jest nauczone gotowania, dlatego nie spodziewamy się znaczących spadków.

Sushi Kushi i Ramen Shop to koncepty dedykowane dużym miastom, liczącym powyżej 100 tys. mieszkańców. Franczyzodawca poszukuje kandydatów na licencjobiorców m.in. we Wrocławiu, Warszawie i miastach będących sypialniami Warszawy, Poznaniu, Białymstoku, Krakowie, Katowicach, Kielcach, Gdańsku, Bydgoszczy, Lublinie i Rzeszowie.

W tym roku średni koszt inwestycji w przypadku każdego z konceptów wynosił ok. 250 tys. zł. Natomiast w przypadku modelu combo, czyli połączenia obu szyldów, to średnio kwota 350-380 tys. zł. Jednorazowa opłata licencyjna wynosi 23 tys. zł, a miesięczna opłata franczyzowa 2 tys. zł.

– Nigdy nie pobieraliśmy procentu od obrotu i nie zamierzamy tej polityki zmieniać – dodaje Andrzej Pelc-Gonera. – Naszych franczyzobiorców wspieramy od samego początku. Jest to wsparcie w takich podstawowych kwestiach jak wybór lokalu, projekty czy szkolenia. Ale przede wszystkim szeroko pojęte know - how całego biznesu, zapewnienie skutecznych systemów do zarządzania lokalem, a także narzędzi stricte marketingowych pozwalających utrzymać odpowiedni poziom sprzedaży. Cykliczne szkolenia, które nasi franczyzobiorcy również otrzymują, to niezwykle ważny element już dalszej współpracy. Gwarantujemy opracowanie karty menu, dostosowanie jej do realiów rynkowych, stałe analizowanie foodcostów.

Jak podaje franczyzodawca, średni miesięczny przychód 80-metrowego lokalu z niewielką salą konsumpcyjną wynosi ok. 150 tys. zł.

Sushi Bistro stawia na dostawy

Sushi Bistro intensywnie zaczęło rok 2023. W pierwszym kwartale ma w planach dwa otwarcia, w Łomży i w Kielcach.

– Dzięki temu nasza sieć będzie liczyć 13 lokali – mówi Robert Chmielewski, dyrektor ds. franczyzy Sushi Bistro. – A na pewno jeszcze urośnie do końca tego roku.

Franczyzodawca zapewnia, że obroty każdego lokalu rosną rok do roku.

– Da się zauważyć, że obecnie klienci rzadziej składają zamówienia, ale za to na większe kwoty – dodaje Robert Chmielewski. – Uważam, że jeśli chodzi o szeroko pojęty rynek gastronomiczny, to najgorszy czas mamy za sobą. Przewagą naszego konceptu jest fakt, że mamy niskie koszty działalności. Nasze lokale są niewielkie, nastawione na kanał delivery, nie potrzebują dużej liczby personelu. Obecnie testujemy realizowanie dostaw przez firmę zewnętrzną, co jeszcze bardziej może pomóc w optymalizacji kosztów.

Podstawą sieci Sushi Bistro są lokale w formacie take away – wymagające niższej inwestycji niż restauracja z salą konsumpcyjną i co za tym idzie gwarantujące szybszą stopę zwrotu. Realizują tylko zamówienia w dostawie lub z odbiorem własnym. Franczyzodawca szacuje, że całkowity koszt inwestycji to ok. 150 tys. zł. W tej kwocie zawiera się już remont, wyposażenie oraz jednorazowa opłata wstępna, która wynosi 20 tys. zł. Licencjobiorca sam poszukuje lokalu, ale centrala musi jego propozycję zaakceptować. Franczyzodawca zapewnia też m.in. projekt lokalu, stałe wsparcie marketingowe i reklamowe, system zamówień on-line, własną infolinię, dostawców produktów, szkolenia dla licencjobiorcy oraz całego personelu. Obecnie franczyzobiorcy mogą też liczyć na promocyjną wysokość miesięcznej opłaty franczyzowej – 7 proc. od obrotu ( z czego 3 proc. jest przeznaczane na marketing). Taka opłata obowiązuje przez pierwsze trzy lata.

– Nie mamy jednego modelu franczyzobiorcy – podkreśla Robert Chmielewski. – Dla niektórych z nich Sushi Bistro jest podstawowym biznesem i tylko nim się zajmują. Ale są i tacy, którzy traktują nasza franczyzę jako biznes dodatkowy.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł