Franczyza pączkarni – przegląd sprawdzonych pomysłów na biznes
Pączki sprzedają się nie tylko w Tłusty Czwartek. Jak otworzyć i z sukcesem prowadzić pączkarnię?
Czy można oprzeć biznes na sprzedaży samych pączków? Można. I nawet nie trzeba być cukiernikiem. Decydując się na licencję franczyzową dostajemy sprawdzony przepis i na pączki, i na prowadzenie biznesu. Oto kilka propozycji.
Biznes z Pączkownią
Pączkownia Smak Sprzed Lat ma na ten rok ambitne plany – 40 nowych otwarć.
– To ambitny cel, ale patrząc na realia rynku i zainteresowanie naszą marką jesteśmy pewni, że możliwy do osiągnięcia – uważa Szymon Pelczyk, właściciel sieci Pączkownia Smak Sprzed Lat. – Zdajemy sobie sprawę, że tak dynamiczny rozwój wymaga dużego nakładu pracy, dlatego jesteśmy w trakcie rekrutacji kolejnych osób do naszego zespołu. W 2023 roku chcielibyśmy również zaproponować naszych klientom nowe produkty, ściśle związane z asortymentem Pączkowni.
Sieć franczyzowa Paczkowni liczy 20 punktów, z czego 10 zostało otwartych w minionym roku. Ponad połowa franczyzobiorców prowadzi więcej niż jeden punkt.
Główna siedziba firmy mieści się w Wielkopolsce i w tym regionie znajduje się najwięcej punktów marki. Jednak celem konceptu jest cała Polska. Wkład własny, potrzebny do uruchomienia biznesu, to ok. 25 tys. zł. Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 500 zł, plus 2 proc. od obrotu z przeznaczeniem na marketing.
– Warto wspomnieć, że w przypadku punktów otwartych do tej pory, koszty inwestycji zwróciły się już w trzech pierwszych miesiącach działalności – podkreśla Szymon Pelczyk.
Jeśli chodzi o średnie miesięczne przychody punktów, to według informacji franczyzodawcy wynoszą od 60 tys. zł do 80 tys. zł. Rekordowy wynik jednego z punktów sięgnął 220 tys. zł brutto.
– Franczyzobiorcy zainteresowani otwarciem punktu Pączkowni często nie mają doświadczenia w prowadzeniu tego typu działalności. Dlatego staramy się jak najlepiej przygotować ich do samodzielnego prowadzenia biznesu – zapewnia Szymon Pelczyk. – Przed otwarciem nowego punktu franczyzobiorca poznaje nasze know how i ma możliwość odwiedzenia istniejących już punktów, co daje mu pewność, że podąża właściwą, sprawdzoną drogą. Cały zespół przechodzi szkolenia teoretyczne i praktyczne przed otwarciem nowego punktu, m.in z produkcji pączków, zasad BHP czy obsługi klienta. Pączkownia to marka rodzinna i tak też traktujemy naszych franczyzobiorców. Dbamy o partnerskie relacje i krok po kroku przeprowadzamy ich przez każdy etap inwestycji oraz wspieramy w trakcie prowadzenia biznesu.

Pączki Mamy na licencji
Pączki Mamy to jeden z najnowszych konceptów Wojciecha Goduńskiego, właściciela firmy Wojtex.
– Polacy coraz bardziej doceniają jakość i zwracają uwagę na skład tego, co jedzą. Postanowiliśmy więc stworzyć koncept, który będzie bazował na naturalnych składnikach, a receptura pączków będzie inspirowana kuchnią naszych mam – wyjaśnia Wojciech Goduński.
W Pączkach Mamy klienci będą mogli skosztować co najmniej 20 rodzajów pączków. Jeśli franczyzobiorca będzie chciał poszerzyć ofertę i zwiekszyć możliwości zarobku, może połączyć pączkarnię z innym konceptem franczyzowym Wojtexu.
– Doskonałym uzupełnieniem oferty pączkarni będzie dostępny w naszym portfolio franczyzowym koncept kawiarni Coffeeloffee – dodaje Wojciech Goduński.
Jak zapewnia franczyzodawca, pączkarnię można otworzyć w niemal każdej miejscowości. Centrala pomoże licencjobiorcom wybrać najlepszą lokalizację. W ocenie franczyzodawcy najlepsze miejsca dla pączkarni to ścisłe centra miast, skwery, deptaki – tam, gdzie jest duży ruch pieszych. Można otworzyć lokal z okienkiem podawczym, pączkarnię z miejscami siedzącymi albo przyczepę gastronomiczną. Optymalna powierzchnia zaczyna się od 15 m2 w przypadku okienka podawczego i od 30 m2 dla lokalu stacjonarnego.
– Każdy franczyzobiorca otrzyma od nas wytyczne oraz pełne wsparcie podczas aranżacji wnętrz – zapewnia Wojciech Goduński. – Pączkarnie bez względu na formę prowadzenia zostaną utrzymane w jednej stylistyce.
Wysokość inwestycji zależy oczywiście od wybranego formatu. W przypadku lokalu z okienkiem podawczym to min. 72,6 tys. zł. Koszt przygotowania lokalu ze stolikami zaczyna się od 89 tys. zł. Natomiast cena w pełni wyposażonej i obrandowanej przyczepy to minimum 39 tys. zł. Można też ją wynająć.
Wszystkie pączki powstają na miejscu w pączkarni, nie oznacza to jednak, że każdy kandydat na franczyzobiorcę musi być cukiernikiem.
– Nie wymagamy doświadczenia cukierniczego – podkreśla Wojciech Goduński. – Zapewniamy bezpłatne szkolenie z przygotowywania ciasta i smażenia pączków oraz standardów obsługi klienta. Na starcie każdy otrzymuje od nas szczegółowe wskazówki dotyczące prowadzenia placówki, receptury, materiały. Dostosowujemy projekt wystroju i wyposażenia lokalu do konkretnego punktu. Każda pączkarnia ma zapewniony centralny marketing, który prowadzimy na poziomie ogólnokrajowym. Jeżeli franczyzobiorca potrzebuje dodatkowej pomocy – zapewniamy wsparcie wykwalifikowanych menedżerów, a pracownicy franczyzobiorcy uczestniczą w bezpłatnych szkoleniach.
Franczyzobiorcy będą się zatowarowywać centralnie, w hurtowni należącej do Wojtexu.
Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 1250 zł, plus 1 proc. od obrotu netto. Franczyzodawca zapewnia, że inwestycja w ten biznes zwróci się już po 3-6 miesiącach.
– Pączkarnie, w przeciwieństwie do lodziarni nie są sezonowe, dzięki czemu stanowią dochodowy biznes przez cały rok – dodaje Wojciech Goduński.

Pączkarnia z widokiem
Dobra Pączkarnia ma pod swoim szyldem 52 placówki, w tym tylko jedną własną. Większość punktów działa przez cały rok, choć w pasie nadmorskim funkcjonują także sezonowe. Jeśli chodzi o lokalizacje turystyczne, celem marki na ten rok jest rozbudowa sieci na południu Polski, w miejscowościach górskich.
– Mamy też plany rozwoju za granicą. W ubiegłym roku otworzyliśmy nawet pierwszą pączkarnię we Lwowie, ale miało to miejsce dosłownie kilka dni przed wybuchem wojny i niestety musieliśmy ją zamknąć. Stale jednak otrzymujemy zapytania od osób, które chcą uruchomić z nami biznes za granicą, np. w Niemczech, Anglii czy Hiszpanii – mówi Jacek Kloc, dyrektor ds. franczyzy Dobrej Pączkarni.
Pełny proces produkcji pączków odbywa się na miejscu, w każdym lokalu, począwszy od przygotowania ciasta – w oparciu o własną recepturę – przez nadziewanie, formowanie, po smażenie i dekorowanie. I sprzedaż przez okienko podawcze, w formacie take away. W ubiegłym roku marka uruchomiła pierwszy punkt tzw. satelitarny – pączki są do niego dostarczane z innej, głównej lokalizacji, w której są wyrabiane.
– Działa na Dworcu Zachodnim w Poznaniu, w przygotowaniu jest kolejny taki sam na dworcu we Wrocławiu, a w planach następne – informuje Jacek Kloc. – Na dworcach zwykle jest ograniczona dostępność powierzchni, czasem ograniczenia techniczne wykluczają smażenie pączków na miejscu. Stąd pomysł na trochę inny format.
Generalnie do otwarcia pączkarni potrzebny jest lokal o powierzchni minimum 40 m2 (choć przy spełnieniu pewnych warunków może być mniejszy). Może to być wolnostojący pawilon, ale też np. lokal w ciągu handlowym. Co bardzo ważne – lokal powinien mieć naprawdę dużą witrynę–- przynajmniej trzymetrowe przeszklenia.
– Oprócz ekspozycji gotowych pączków chcemy, aby nasi klienci mogli obserwować cały proces powstawania pączków – podkreśla Jacek Kloc. – Jest to bardzo efektowne, ale przede wszystkim daje naszym klientom pewność, że otrzymują produkt bardzo świeży i najwyższej jakości. To także nasza najlepsza, a zarazem darmowa forma marketingu.
Franczyzodawca przygotowuje biznesplan, projekt pączkarni, kalkulację inwestycji. Przygotowanie pączkarni do otwarcia trwa zwykle mniej więcej trzy miesiące. Według szacunków franczyzodawcy inwestycja kosztuje 150-200 tys. zł netto. Jednorazowa opłata wstępna wynosi 25 tys. zł. W jej ramach dawca licencji zapewnia szkolenia – dla franczyzobiorcy i jego pracowników.
– Żaden z naszych franczyzobiorców nie miał wcześniej doświadczenia stricte cukierniczego, a zaledwie kilka osób miało styczność z branżą gastronomiczną – mówi Jacek Kloc. – Nie wymagamy tego, natomiast oczekujemy zaangażowania i sumiennego podejścia do pracy.
Produkcji pączków franczyzobiorcy uczą się na szkoleniu, które trwa 150 godzin i prowadzone jest w uruchamianym lokalu. Oprócz tego otrzymują dostęp do e-Centrum Obsługi Franczyzowej. To internetowa platforma, służąca do składania zamówień, raportowania oraz pomagająca w obsłudze pączkarni. Dostępne tam instrukcje i wzory dokumentów w połączeniu z instruktażem franczyzodawcy ułatwiają prowadzenie i zarządzanie biznesem, począwszy od zamówienia towaru, do wykonania bilansu i analizy rentowności.
– Szkolimy też całą ekipę pracowników. Franczyzobiorca z założenia ma być na tyle przygotowany, jeśli chodzi o proces technologiczny, żeby w razie zmian w ekipie mógł sam przeszkolić nowych pracowników. Takie szkolenie mogą wykonać również nasi instruktorzy, ale jest ono wówczas dodatkowo płatne – wyjaśnia Jack Kloc.
Wśród franczyzobiorców są tacy, którzy osobiście pracują w pączkarniach, jak i Ci, którzy zatrudniają pracownikach, a sami zajmują się zarządzeniem i np. równocześnie prowadzą inne biznesy.
– Większość licencjobiorców prowadzi kilka lokali, co jest w mojej ocenie najlepszą rekomendacją dla nas i naszej oferty franczyzowej – mówi Jacek Kloc. – Rekordzista ma siedem pączkarni.

Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


