Biznes w parze
Agnieszka Kominek-Polender z mężem Dawidem wspólnie prowadzą oddział franczyzowy Stava. Jak się pracuje razem z małżonkiem?
Agnieszka Kominek Polender i Dawid Polender pracują razem od 2014 roku. Zanim zostali franczyzobiorcami marki Stava, prowadzili cukiernię.
– Kilka lat temu usłyszałem o firmie Stava i zainteresowałem się ich franczyzą – opowiada Dawid Polender. – Wówczas jednak potrzebny był wysoki wkład własny. Ponadto nasze miasto było zbyt małe na tego rodzaju usługi.
Na początku pandemii COVID-19, małżonkowie zamknęli swoją stacjonarną cukiernię (internetowa
działa do dziś). I ponownie pojawił się pomysł na franczyzę Stavy – ale okazało się, że w
Tczewie, gdzie zamierzali otworzyć oddział, nie ma zainteresowania usługami gastro-kurierskimi.
Jednak małżonkowie byli wytrwali w swoich planach. I ostatecznie im się udało.
– Stava obniżyła finansowy próg wejścia w biznes, więc postanowiliśmy spróbować. W maju 2022 roku otworzyliśmy swój oddział w Starogardzie Gdańskim – uśmiecha się Dawid Polender.
Wspólna praca
Jak mówi Dawid Polender, zanim zostali z żoną franczyzobiorcami Stavy, zdążyli już nauczyć się wzajemnej współpracy. I ze swoich dotychczasowych doświadczeń wyciągnęli wnioski. Podzielili się kompetencjami i zakresem obowiązków. Dawid Polender zajmuje się dostawami, pracą kurierów, rozmowami z restauratorami. Agnieszka Kominek-Polender zajęła się rozliczeniami finansowymi. Dyskutują, zanim wspólnie podejmą jakąś decyzję.
– Rozmowa z drugą osobą jest niezwykle ważna, rozwijamy się dzięki niej – uważa Agnieszka Kominek-Polender.
Pracy mają bardzo dużo. Dawid wychodzi rano, wraca późnym wieczorem.
– Firmę prowadzimy w domu, dlatego też cały czas praca jest obecna w naszym życiu – nie ukrywa Agnieszka Kominek-Polender. – Ale też dzięki temu możemy elastycznie dysponować czasem. Zawsze znajdujemy moment na sprawy rodzinne. Jeszcze kilka lat temu całe życie podporządkowywaliśmy pracy. Teraz nie chcemy, aby firma była naszym „więzieniem”. Zwłaszcza że mamy dwoje dzieci. Nie zawsze się udaje, ale staramy się. Planujemy zadania, układamy grafiki. Choć oczywiście nie da się uniknąć sytuacji nieprzewidzianych.
Dawid Polender podkreśla, że wspólnie z żoną wiele przeszli na swojej zawodowej drodze.
– Bywały kryzysy finansowe, trudne sytuacje – wspomina franczyzobiorca. – Jednak dzięki temu wiemy, że możemy na siebie liczyć. Jeśli sami nie weźmiemy się do pracy, to niczego nie osiągniemy.
Czy nie boją się, że jeśli coś – odpukać – pójdzie nie tak, to oboje naraz stracą źródło dochodu dla
całej rodziny?
– Strach ma wielkie oczy – uśmiecha się Dawid Polender. – Zawsze znajdzie się jakieś rozwiązanie. Nie wolno bać się wyzwań. Oczywiście, zawsze będą jakieś przeciwności, ale po prostu trzeba robić swoje, jak najlepiej się potrafi.
Jasne zasady
Jeden na sześć oddziałów Stava jest prowadzony przez więcej niż jedną osobę. Część z nich to pary wspólników, a część to także pary w życiu prywatnym.
– Stava to firma rodzinna – założona i od samego początku prowadzona przez dwóch braci. Od kiedy tylko oferujemy franczyzę to jak najbardziej bierzemy pod uwagę, a nawet zachęcamy do współpracy pary – mówi Jarosław Chłopecki, kierownik rozwoju sieci Stava. – Jednakże niezależnie od stosunków, jakie łączą daną parę, nasza licencja franczyzowa ma charakter osobisty. Oznacza to, że umowę franczyzową zawsze podpisuje jedna osoba. To ona jest decyzyjna oraz odpowiada za przestrzeganie naszych wymogów, takich jak m.in. pełne zaangażowanie w prowadzenie oddziału.
W przeciwnym wypadku – jak podkreśla Jarosław Chłopecki – mogłoby dojść do sytuacji w której żadna ze stron nie poczuwa się do odpowiedzialności, czy nie może podjąć ostatecznej decyzji. W przypadku rozejścia się wspólników również mógłby powstać dylemat, kto jest zobowiązany do wywiązania się z zawartej umowy i dopełnienia obowiązków wobec kontrahentów czy franczyzodawcy.
Jakie są zalety prowadzenia biznesu w parze?
– Prowadzenie oddziału Stava jest bardzo angażujące. Daje dużo satysfakcji i gwarantuje zyski, ale wymaga także sporo pracy – dodaje Jarosław Chłopecki. – Współdziałanie z partnerem czy partnerką pozwala podzielić się obowiązkami i przez to rozłożyć wysiłek prowadzenia oddziału. Daje również możliwość podziału kompetencji według talentów – jeden ze wspólników może na przykład w większym stopniu zajmować się zarządzaniem flotą samochodów czy rozmową z klientami, a druga osoba wziąć na siebie rozliczenia, księgowość czy zatrudnianie kurierów.
WIZYTÓWKA MARKI STAVA
Firma gastrokurierska.
- 62 oddziały
- kwota wejścia 10 tys. zł
- opłaty franczyzowe 1-1,5 zł od każdej zrealizowanej dostawy
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


