Inwestycja w sklep spożywczy
– Czas spowolnienia to najlepszy moment na inwestycje. A branża spożywcza nadaje się do tego najlepiej – mówi Iwona Pawleczyk, prezes Intermarché.
Jakie są dzisiaj warunki prowadzenia biznesu w branży spożywczej?
Obecny czas jest wymagający dla wszystkich przedsiębiorców działających w naszej branży. Rosnące ceny żywności, paliw i surowców powodują niepewność wśród konsumentów. Potwierdzają to oficjalne wskaźniki. Klienci z większą rozwagą podchodzą do swoich zakupów. Przede wszystkim nie chcą przepłacać i w większym stopniu korzystają z promocji. Mimo prognoz, że bieżący rok również nie będzie należał do najłatwiejszych, utrzymujemy optymizm.
Jakie są największe wyzwania w dzisiejszych realiach spowolnienia gospodarczego i szalejącej inflacji?
Firmy działające w sektorze spożywczym muszą poradzić sobie dzisiaj z dwoma rodzajami presji. Pierwsza z nich to presja kosztowa. Praktycznie każda pozycja po stronie kosztów znacząco wzrosła: wynagrodzenia, energia czy gaz. A są to pozycje, które ważą najwięcej, jeśli chodzi o nasze wydatki. Druga presja związana jest z przychodami. Tutaj ścierają się dwie siły: inflacja, która wpływa na wzrost wartości sprzedaży oraz siła nabywcza konsumentów, która decyduje o zawartości koszyka i częstotliwości zakupów. Utrzymanie kontroli i właściwego balansu w zakresie każdego z tych elementów to główne zadanie przedsiębiorstw w naszej branży i nie tylko. Przy tym uważam, że sektor spożywczy będzie ostatnim, w którym konsumenci wprowadzą plan oszczędności. Dlatego jesteśmy na lepszej pozycji niż branża gastronomiczna czy rozrywkowa. Ale i w sklepach spożywczych coraz częściej kupujący szukają możliwości ratowania swojego portfela.
Jak Intermarché radzi sobie dzisiaj na rynku?
Mamy za sobą udany rok. Bez udziału sprzedaży paliw sieć zwiększyła obrót o pół miliarda złotych, osiągając wzrost na stałej bazie sklepów o blisko 13,50 proc. Natomiast razem ze stacjami paliw, przychody Intermarché urosły o ponad 700 mln zł a obrót przekroczył 6 mld zł. Walka z drożyzną wpisana jest w wartości Intermarché, dlatego nieustannie budujemy odpowiednie relacje cen do rentowności biznesu i możliwości portfeli naszych klientów. Aktualna sytuacja wymaga więc od nas ogromnej uważności. Na to wszystko nakłada się presja rosnących kosztów, które należy utrzymać w ryzach, optymalizując nakłady poniesione na dystrybucję. Zaoszczędzone pieniądze chcemy reinwestować w ceny. Do tego niezbędna jest optymalnie działająca logistyka, zmotywowany i kompetentny personel, a także bliska współpraca z przedsiębiorcami. Wiele zrobiliśmy w ostatnim czasie, aby ograniczać wydatki. Inflacja stała się przyczynkiem do wprowadzenia istotnych zmian w zakresie zarządzania kosztami, energią i innymi kosztogennymi sektorami całego biznesu.
Czy warto teraz otwierać sklep franczyzowy w branży spożywczej?
Okres spowolnienia to najlepszy moment na inwestycje. A branża spożywcza nadaje się do tego najlepiej. Jest mniej podatna na wahania koniunkturalne. Trzeba tylko przekonać do siebie klienta. Nasz biznes kalkulujemy w perspektywie 10 lat. W tym okresie na pewno koniunktura się poprawi, a wówczas w większym stopniu skorzystamy biznesowo. Przy tym jeśli otwierać działalność, to tylko w ramach franczyzy. Dzięki temu można liczyć na szereg korzyści, z których kluczowe jest korzystanie z dorobku sprawdzonej marki, jej doświadczeń, zasobów i skali.
Czy zainteresowanie otwieraniem placówek franczyzowych ze strony potencjalnych kandydatów rośnie czy spada?
W ubiegłym roku uruchomiliśmy nową platformę komunikacji modelu franczyzowego, która opiera się na haśle „Odmień swoje życie”. Tym działaniem trafiliśmy w emocje potencjalnych franczyzobiorców, którzy właśnie we franczyzie mogą upatrywać szansy na wprowadzenie zmian w swoim życiu. Chcemy spełniać marzenia Polaków o założeniu własnej firmy i zachęcić ich do aktywności dzięki edukacji i wsparciu w podejmowaniu tej decyzji, a także atrakcyjnemu modelowi franczyzowemu. Zainteresowanie franczyzą Intermarché znacząco wzrosło. Mieliśmy o 30 proc. więcej zgłoszeń niż przed uruchomieniem platformy.
Jakie macie plany na ten rok?
Aktualnie finalizujemy nasz plan rozwoju, który pozwoli nam realizować ekspansję w sposób dostosowany do strategii handlowej oraz potrzeb i możliwości klientów. W pierwszym półroczu 2023 roku otworzymy ponownie kilka placówek, których działalność została wstrzymana na okres procesu transformacji sieci. Będziemy kontynuować wdrażanie konceptu Power w kolejnych punktach sprzedaży.
Rozmawiała Dominika Pronarska
WIZYTÓWKA SIECI INTERMARCHE
- Liczba sklepów: 189
- Kwota inwestycji: min. 400 tys. zł wkładu własnego, co pokrywa 20 proc. inwestycji
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


