Lody dają zarobić

Przemyślana lokalizacja
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Według danych analitycznych Euromonitor International sezon 2022/2023 może oznaczać wzrost sprzedaży lodów o niemal 14 proc. po wzroście w sezonie 2021/2022 o 15,6 proc. Potencjał dla rynku lodów Polsce jest nadal bardzo duży, bowiem statystyczny Kowalski zjada ok. 5 litrów lodów rocznie i jest to zdecydowanie mniej niż w innych krajach, gdzie np. w Szwecji spożycie jest około trzy razy większe, a w USA czterokrotnie.  

Jedną z firm, która umożliwia otwarcie lodziarni we franczyzie, jest spółka Sweet Gallery, właściciel sieci Lodolandia and Kołacz na Okrągło, SiGelato oraz Bafra Kebab. Spółka działa na rynku od 10 lat i uruchomiła już 800 punktów franczyzowych działających w Polsce oraz 50 punktów za granicą pod międzynarodową marką Ice and Roll i Cake and Roll. Firma zaczęła rozwój od wprowadzenia na rynek sieci Lodolandia, która zajmuje teraz 20 proc. rynku w segmencie street food. To flagowy koncept firmy Sweet Gallery, który wraz z modelem Kołacz na Okrągło oferuje franczyzobiorcom biznes całoroczny. To prawdziwy majstersztyk, bowiem od kwietnia do końca września franczyzobiorcy sprzedają lody, gofry, desery, buble tea, napoje chłodzące, a od października do końca marca w ofercie są kołacze, churrosy, gofry bąbelkowe, pączki oraz gorące napoje. Sieć nawiązała współpracę z flagowym konceptem kawowym Costa Coffe, dzięki temu franczyzobiorcy mogą serwować w swoich punktach kawę znanej sieci, co dodatkowo przyciąga klientów. Zmiana punktu Lodolandia w Kołacz na Okrągło zajmuje 2-3 godziny. Maszyna do lodów wymieniana jest na urządzenie do wypieku kołaczy. Zmieniana jest także część zewnętrzna punktu oraz menu, które zmienia się wraz z sezonem. Dzięki temu franczyzobiorcy nie tracą dnia sprzedaży i zarabiają przez 12 miesięcy w roku. 
Sweet Gallery posiada własne punkty w ramach wszystkich swoich konceptów. 

– Dzięki nim zachowujemy bezpośredni kontakt z rynkiem. Jesteśmy blisko klienta i jego potrzeb. Bardzo wiele firm oferuje franczyzę, posiadając tylko jeden punkt własny, przez co nie posiadają kompetencji do skalowania biznesu – mówi Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery. Jego zdaniem, gdy oferuje się franczyzę, własne punkty są konieczne. To najlepsze dla franczyzodawcy źródło wiedzy o biznesie i o potrzebach konsumentów. Dzięki temu może on ulepszać ofertę i funkcjonowanie punktów w sieci. 
Produkty wprowadzane do sprzedaży przechodzą najpierw weryfikację w punktach własnych. W ten sposób franczyzobiorcy otrzymują przetestowane rozwiązania i ofertę, która sprawdziła się w bezpośrednim starciu z rynkiem.

– Testujemy w naszych punktach każdą drobną rzecz, zanim wdrożymy ją później do punktów franczyzowych. Wtedy mamy pewność, że przyniesie korzyści naszym partnerom, jeszcze bardziej usprawni biznes i podniesie   poziom sprzedaży. Tak też było z naszymi lodami. Zanim trafiły do ogólnej sprzedaży, długo pracowaliśmy nad obecnym autorskim smakiem kremowej śmietanki. Długo testowaliśmy jej smak i konsystencję. W końcu wybraliśmy odpowiednią. Tak samo pracujemy nad każdym innym produktem – dodaje Krzysztof Olesiak. 

Biznes gotowy do pracy

Firma przekazuje franczyzobiorcom biznes „pod klucz”, z pełnym wyposażeniem, gotowym do funkcjonowania. Cały biznes zamknięty jest w jednej przyczepie, która pełni trzy funkcje: sprzedażową, kuchni oraz magazynu. Franczyzobiorcom odpadają koszty remontu, jak w przypadku lokali stacjonarnych, nie muszą mieć dodatkowego magazynu, bo wszystko mieści się w przyczepie. Dzięki mobilności przyczep istnieje możliwość przeniesienia punktu do innej lokalizacji. 

– Biznes pod marką Lodolandia and Kołacz na Okrągło to kompaktowy i dochodowy model franczyzowy, który umożliwia prowadzenie jednocześnie kilku punktów i pracę na etacie lub zarządzanie inną działalnością. Pozwala na to m.in. system IT, dzięki któremu można zdalnie kontrolować sprzedaż, stan kasy i bieżącą sytuację w punkcie, można to przeglądać z telefonu – mówi Krzysztof Olesiak. Z tej możliwości korzysta Kamil Pękala, który oprócz prowadzenia punktu Lodolandia prowadzi inną działalność. – Punkty z lodami są moim dodatkowym źródłem dochodu, aczkolwiek z tego, co zaobserwowałem w ostatnim czasie, prawdopodobnie stanie się on głównym – przyznaje Kamil Pękala.

Franczyzobiorcy nie muszą szukać lokalizacji, bo zapewnia ją centrala. Firma wyszukuje miejsca pod punkty franczyzowe, negocjuje stawki i warunki najmu, współpracuje z właścicielami gruntów oraz dostarcza punkty pod wskazany adres. Punkty najczęściej usytuowane są na osiedlach, przy retail parkach i galeriach handlowych, ale także na skwerach i parkach oraz przy ulicach z dużym ruchem pieszym i rowerowym. Każdy franczyzobiorca otrzymuje trzy propozycje lokalizacji do wyboru. Są one dobierane według preferencji franczyzobiorcy. 

Sweet Gallery zawsze skoncentrowana była na otwieraniu punktów na zewnątrz obiektów, w plenerze, przy wejściach do galerii handlowych, ponieważ są to miejsca najbardziej widoczne dla klientów. 

– Nasi komercjalizatorzy codziennie jeżdżą po Polsce, szukają lokalizacji, nawiązują współpracę oraz załatwiają wszelkie formalności związane z najmem powierzchni. Franczyzobiorcy otrzymują więc gotowe miejsce na swój biznes. Każda lokalizacja jest przez nas zweryfikowana pod względem natężenia ruchu i charakterystyki klienta – zapewnia Krzysztof Olesiak. Kamil Pękala, franczyzobiorca sieci Lodolandia, ma kilka punktów, spośród których największą sprzedaż notuje punkt w Rzeszowie. – Uważam, że lokalizacje przy centrach handlowych czy dużych skupiskach sklepów lub miejscach rozrywkowych są jak najbardziej odpowiednie. Podczas pierwszego spotkania z franczyzodawcą otrzymałem biznesplan, 15 tys. zł zysku na rękę miesięcznie to bardzo realny poziom, natomiast można go dość łatwo zwiększyć nawet o kilka razy, ale to zależy od zaangażowania w biznes. Kiedyś usłyszałem, że klientów kupuje się sercem, a nie rozumem. Staramy się więc jak najlepiej ich obsługiwać i chyba nam to wychodzi, bo do nas wracają. Są to przede wszystkim klienci galerii i mieszkańcy sąsiadujących osiedli. Średnio dziennie obsługujemy w jednym punkcie do 300 osób – podkreśla Kamil Pękala. 

Wsparcie franczyzodawcy

Franczyzobiorcy mają wsparcie centrali już od momentu podpisania umowy franczyzowej. Najpierw franczyzobiorcami zajmuje się opiekun startowy, który przeprowadza go przez wszystkie etapy niezbędne do uruchomienia punktu i rozpoczęcia biznesu. Opiekun startowy pomaga między innymi w pozyskaniu finansowania, koordynuje pozyskiwanie lokalizacji, ustala termin szkoleń, przygotowuję checklistę wszystkich rzeczy, które trzeba zamówić przed otwarciem punktu. Jest osobą pierwszego kontaktu dla franczyzobiorcy, do którego to franczyzobiorca może zadzwonić z każdym pytaniem. Następnie franczyzobiorca otrzymuje opiekuna biznesowego, który wspiera go w przygotowaniu punktu do otwarcia, w dniu otwarcia oraz przez cały okres trwania umowy franczyzowej. – Każdy franczyzobiorca Lodolandii ma opiekuna biznesowego, z którym jest w stałym kontakcie. Ponadto opiekunowie biznesowi regularnie odwiedzają punkty franczyzobiorców. Nie jest to jednak kontrola punktu, ale raczej rozmowa i wspólna analiza funkcjonowania biznesu. Nasz pracownik po obserwacji pracy punktu i obsługi klientów, daje wskazówki, co należy zoptymalizować lub zmienić. To rodzaj doradztwa i konsultacji – mówi Krzysztof Olesiak. 

Osoby, które chciałyby otworzyć punkt franczyzowy Lodolandia, nie muszą mieć doświadczenia, a jedynie chęci do pracy i zaangażowanie. Franczyzobiorcy przechodzą szkolenia wprowadzające do biznesu. Podzielone są one na część teoretyczną i praktyczną. Część teoretyczna trwa jeden dzień, a praktyczna dwa dni i odbywa się w realnie działającym na rynku punkcie. Franczyzobiorcy poznają więc „na żywo” zasady funkcjonowania punktu i obsługi klientów. – Nie jest to tylko punkt szkoleniowy, tylko istniejący, realnie działający i prowadzący sprzedaż i obsługę klientów – podkreśla Krzysztof Olesiak. 

Szkolenia od A do Z

Szkolenia to jeden z istotnych elementów działalności franczyzowej pod marką Lodolandia. Obejmują szeroki zakres wiedzy, dzięki czemu partnerzy, nawet bez doświadczenia gastronomicznego, szybko poznają zasady biznesu. Franczyzodawca zapewnia także szkolenia dla pracowników punktów, którzy z kolei szkoleni są online, korzystając ze specjalnej platformy szkoleniowej. Szkolenia mają formę bloków tematycznych, z których w każdej chwili można skorzystać na telefonie. Wiedza dotyczy procedur prowadzenia punktu, sprzedaży, przechowywania produktów oraz obsługi klienta. Franczyzobiorcy wyposażeni są w kompleksową wiedzę, dzięki czemu szybko stają się specjalistami i szkolą również własnych pracowników. – Do tej pory nie posiadałem doświadczenia w gastronomii. Szkolenia dały mi sporą dawkę wiedzy teoretycznej i praktycznej podczas pracy w punkcie pod okiem trenera. Lodolandia to dość prosty biznes, ale mimo tego trzeba się zaangażować. Bez tego nie osiągniemy oczekiwanych rezultatów. Franczyza i podane know-how nie zwalnia z pracy i nie gwarantuje sukcesu. Ten zależy wyłącznie od franczyzobiorcy – podkreśla Kamil Pękala.

Początek roku to najwyższy czas, by zacząć przygotowania do uruchomienia punktu Lodolandia. Sezon lodowy startuje w kwietniu, ale trzeba punkt przygotować, pozyskać finansowanie, przejść szkolenie, znaleźć pracowników i wykonać wiele innych czynności, niezbędnych przed otwarciem punktów. – Sezon lodowy zaczynamy w kwietniu i mimo, że to wczesna wiosna, to gdy tylko zaświecą pierwsze wiosenne promienie słońca, od razu przed punktami pojawiają się kolejki po lody. Warto być wtedy gotowym i ruszyć ze sprzedażą o czasie – przekonuje Krzysztof Olesiak.  

Jednym z ważniejszych celów Sweet Gallery jest dalszy rozwój sieci i przekroczenie liczby 1 tys. punktów w 2023 roku. Spółka będzie także kontynuowała rozwój w Europie. W tej chwili punkty, pod międzynarodową marką Ice and Roll i Cake and Roll, funkcjonują w Rumunii, Słowacji, Niemczech. – Naszym nadrzędnym celem jest zarówno dbałość o jakość produktów, jak i usług, które świadczymy dla naszych franczyzobiorców. Jesteśmy członkiem Polskiej Organizacji Franczyzodawców i działamy zgodnie z zasadami zapisanymi w Kodeksie Dobrych Praktyk Dla Rynku Franczyzy – mówi Krzysztof Olesiak.

Otwieramy lodziarnię marki Lodolandia

KOSZTY INWESTYCYJNE

  • Rozpoczęcie działalności pod marką Lodolandia: 35 tys. zł

KOSZTY MIESIĘCZNE

  • Szacunkowe miesięczne koszty stałe: 11 540 zł (wynajem powierzchni, pracownicy, prąd, opłata franczyzowa, księgowość, ubezpieczenie)
  • Miesięczne koszty zmienne: 6 tys. zł (przy założeniu sprzedaży 200 produktów dziennie)

SZACUNKOWE PRZYCHODY MIESIĘCZNE

5,5 zł za produkt x 200 produktów dziennie = 1,1 tys. zł x 30 dni = 33 tys. zł miesięcznie 

SZACUNKOWE DOCHODY MIESIĘCZNE
33 tys. zł minus 17,5 tys. zł (koszty stałe plus koszty zmienne)

SZACUNKOWY MIESIĘCZNY DOCHÓD ZE SPRZEDAŻY
15,5 tys. zł

Zaprezentowany biznesplan jest tylko poglądowy, koszty stałe i zmienne mogą ulec zmianie.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł